Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tomtomtoma
    ****

    Pozoruhodný a velkolepý mafiánský příběh z italské Neapole, kde nechybí napětí. Vzestup a rozmach člověka, odsouzeného na dlouhých třicet let do vězení za vraždu muže, který urazil jeho sestru. Vesuviánský profesor (dobrý Ben Gazzara) má dlouhý čas přemýšlet, jak zlepšit své životní postavení. Má odvahu se postavit starým zavedeným pořádkům a dané hierarchii. Má řečnické nadání, které mu pomáhá získávat na svou stranu stejné zatracence, jako je on sám. Navíc má i sociální cítění a dokáže potřebně pomoci lidem daleko účinněji, než stát, či kdokoliv jiný z původního mafiánského prostředí. Jím vedená reformovaná camorra získává postupem času významnějšího postavení, až zcela ovládne místní prostředí organizovaného zločinu a nelegálního podnikání. Jeho drzost, přemýšlivost a odvaha ho dostávají nejen na svobodu, ale vynáší ho na až na samotné výsluní, kdy se stává seriózním partnerem oficiálních představitelů moci. Ovšem jeho neukojitelná touha po dalších a dalších vrcholech ho sráží znova na zem, do vězení, do izolace, ke ztrátě všech spojenců, ke ztrátě zdravého rozumu. Z dalších rolí: profesorova sestra Rosaria (Laura del Sol), z níž okolnosti udělaly silnou a rozhodnou ženu, která měla rozhodující vliv ve zločinecké organizaci, policejní komisař Iervolino (Leo Gullotta), neúnavně se snažící dopadnout svého osudového muže, starosta Salvatore (Marzio Honorato), úzce spolupracující s reformovanou camorrou, protože byl i jejím členem, profesorův blízký přítel Ciro Perrella (Luciano Bartoli), kterého zločinecká organizace vynesla hodně vysoko, oddaný a všehoschopný Alfredo Canale (Nicola Di Pinto), jehož oddanost ho nakonec stála život, a jeho manželka Anna (Anita Zagaria), volající zoufale po pomstě po smrti svého chotě. Pozoruhodné a kvalitní dílo o vzestupu nebojácného muže ve sféře organizovaného zločinu, který ho dovádí až na samotný vrchol života a prestiže. Prostředí, kde se vše řeší násilnou cestou a kde poslušnost je nedílnou součástí života. Kde pomsta je životní cestou. Navíc se sociální tématikou, kde se zaobírá samou podstatou vzniku a fungování těchto mocných zločineckých uskupení. Zvolená cesta určuje život nejen nám, ale i ostatním. Navíc v daném prostředí je to přirozená cesta, která přeje nebojácným a připraveným. Obzvláště v případě, kdy nemáte už co ztratit, neboť o svobodu už jste dávno přišli.(23.6.2012)

  • gogo76
    ****

    Súhlasím s nascendim, že hlavný predstaviteľ je herecky dosť kamenný. Nie veľmi súhlasím s ostatnými, ktorí tvrdia, že prvá polovica je super a druhá je nudná. G. Tornatore je skúsený režisér a ponúka komplexný pohľad na vznik, vzostup i pád mafiánskej skupiny a jej vodcu. Prvá polovica je prevažne z väzenského prostredia, druhá poukazuje na prepojenosť mafie s politikmi, súdnictvom a čiastočne i políciou. Vrážd, spiknutí i zrady si tu užijeme dosť a v rámci žánru mafiánsky film ide o veľmi vydarený film. Samozrejme boli tu aj lepšie kúsky, ale myslím, že práve to prepojenie s významnými činiteľmi štátu je to, čo v iných filmoch tohto zamerania chýba, alebo sa tomu nevenuje veľká pozornosť. Tá pavučina prepojení a známostí, to je práve tá mafia. A prvé logo v úvode filmu to iba dokazuje! "Silvio Berlusconi presenta"...80%.(23.1.2013)

  • Anderton
    ****

    Ben Gazzara je v úlohe "Profesora" tak extrémne nesympatický, až je jediným dôvodom, prečo mi trochu vadila extrémna dĺžka filmu. Porovnajte napríklad s Pacinom v Scarface, v ktorom videl Tornatore určite svoj vzor. A nielen citáciou s Profesorom vo vani, komunikujúcim podráždene so svojim okolím. Profesor je film, ktorý sa viac sústredí na mafiu ako celok oproti americkým gangsterským filmom, ktoré berú viac do úvahy rodinné vzťahy a hlavne milenky a manželky hlavných "hrdinov". Od začiatku je jasné, kam film speje ale ťažko nazývať tento prístup ako gangsterské klišé, pretože iný koniec ako "koniec" by bol podrazom na diváka, ktorému z podstaty veci by mala byť hlavná postava nesympatická až odporná. Možno si v rámci nejakého (veľmi dlhého) tématického večera pustíte po sebe napríklad Scarface, Ill camorristu a Krstného otca a môžete tak aspoň veselo porovnávať a zároveň sa baviť kvalitnou kinematografiou.(18.12.2013)

  • shantim
    *****

    Naprostá špička v žánru "mafiánských fílmů". A navíc i možá nejlepší Tornatoreho počin. Zajímavé na filmu je i to, že ho produkoval Silvio Berlusconi, který byl sám několikrát obviněn z korupce, krácení daní a spolčení s mafií. Díky svému angažmá ve vysoké politice se mu ale daří odsouzení uniknout.(17.4.2009)

  • gudaulin
    ****

    Při dotazu na nejlepší filmy s mafiánskou tématikou si nejspíš tento titul nevybavíte a jméno režiséra jakbysmet. Ostatně spojovat Tornatora s krvavým příběhem o vzestupu outsidera do jedné z nejčelnějších pozic italského organizovaného zločinu může být na první pohled opravdu překvapivé. Bývá totiž obvykle spojován s výrazně komornějšími projekty. Přesto to zvláštním způsobem funguje, navzdory některým teatrálním scénám a nešťastnému castingu. Obsazení poměrně známého amerického herce mělo určitě význam pro producenta, který doufal v příznivé přijetí snímku v zámoří, a mělo konec konců i logiku ve vztahu k námětu. Ben Gazzara se nikdy netajil svým původem a pozitivním vztahem k Sicílii a účast na projektu nepochybně bral jako poctu a životní příležitost. Potíž je v tom, že na tak exponovanou roli potřebujete skutečného hereckého chameleona, kdežto Gazzarův herecký rejstřík byl bohužel omezený. Herecky tento složitý part zkrátka nezvládl. Laura del Sol představující profesorovu sestru byla obsazena kvůli svému typu - na křehce a nevinně vyhlížející dívce se dá dobře demonstrovat, jak prostředí mění její chování a posun hodnot. Mezi věkem Laury del Sol a Bena Gazzary je ale šokujících 31 let - stěží jim uvěříte sourozenecký vztah. Na druhou stranu síla příběhu o vzestupu a pádu mafiánského bosse funguje, intenzivní scény, konfrontace uvnitř vězení a soupeření mezi gangy mají nezanedbatelnou sílu a Tornatore už ve svém raném období předvádí, proč bude o pár let později považován za jednoho z největších italských režisérů. Celkový dojem: 80 %.(18.4.2018)

  • - Původní televizní verze měla pět hodin! (Kulmon)