Reklama

Reklama

Jabka

  • Česko Jablka (více)
Trailer 1

Svět zasáhla záhadná pandemie. Lidé bez důvodu ztrácejí paměť. Nezbývá, než si pod bedlivým dohledem lékařů a psychologů znovu budovat novou identitu. Amnézie postihne i Arise, muže ve středním věku. Apatický muž začíná podstupovat absurdní terapii, která mu má otevřít novou životní perspektivu. Debutující Christos Nikou svým stylem patří k řecké divné vlně, ale do známé receptury přidává osvěžující prvky něžného melodramatu a hořké komedie o touze zapomenout. Jabka jsou groteskní portrét doby, která vnucuje lidem pochybné recepty na štěstí. (Artcam Films)

(více)

Recenze (22)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Pokřivená verze našeho světa a jeho absurdních sociálních norem je zobrazená s lehce groteskním humorem v klasicky divném řeckém duchu. Příjemně nepříjemná jednohubka o (ne)truchlení má co nabídnout. Více zde. ()

ninon 

všechny recenze uživatele

Učíme se žít nebo žijeme od začátku jen podle cizích pravidel? Jaké by to bylo všechno zapomenout a začít znovu? Nad tím vším, ztrátou blízkého a samotou můžete přemýšlet u filmu Apples debutujícího režiséra Christose Nikou, který obkoukal to nejlepší během natáčení filmu The Lobster, aniž by sklouzl k vykrádání. Chladnosti a absurdních situací, tak typických pro Greek New Wave, dostane divák víc než dost. Stejně jako jednu povedenou taneční kreaci, podivnou costume party, kde otázka "Kdo je Batman?" nabývá zcela jiný rozměr a chuť na jablka. ()

sochoking 

všechny recenze uživatele

Vôbec by ma neprekvapilo, keby režisér bol inšpirovaný tvorbou Aki Kaurismäkiho. V niečom tento film bol s jeho filmami podobný. Rozhodne úspornosťou dialogov ako i zariadením bytov, podivínskym chovaním postáv, kamerou, istými scénkami (twist na disco) atd'. Navyše film The Man Without a Past akoby bol i samotnou predlohou. Avšak Jablká som narozdiel od 'Chlapíka bez minulosti' zase tak moc ''nežral'' . ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Jabka jsou příjemně usedlým a bezelstným zástupcem řecké divné vlny, který nikam nespěchá, své jádro odkrývá postupně a v náznacích a působí téměř jako terapeutická záležitost, po níž se budete moct cítit se vším smířeni. [KVIFF 2021] ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Odtažitý snímek se očividně nesnaží získat divákovy sympatie. 1)  SeanLSD**** ve svém komentu pěkně rozebírá možnosti, jak film vyložit._____ 2)  Spoiler. Film vskutku nabízí různé možnosti, jak jej chápat. Tvůrci nešli cestou běžné mainstreamové produkce postapokalyptické společnosti, která trpí masovou amnézií. Nikdo očividně nepátrá po příčině katastrofy, po tom, jak ztrátě paměti zabránit. Nedozvíme se příliš mnoho ani o rozsahu pandemie. Tato podivná alternativní společnost prostě masovou amnézii bere jako přírodní úkaz a řeší čistě jen následky._____ 3)  Spoiler. Prostředí, kde se děj odehrává, pochází z nějaké alternativní reality. Lidi se chovají lhostejně a pasivně. Není jasné, kdo dlouhodobou nemocenskou i postnemocniční péči platí a kde na to bere peníze. Auta jsou dnešní, ale mobily a počítače zcela chybí. Fotí se na Polaroid. Ovšem na první pohled žádná bída nepanuje, lidé prostě žijí jako někdy před 50 roky._____ 4)  Nemám rád filmy, které nejdou po základním problému. Je jistě zajímavé sledovat, jak se postavy v podivné situaci chovají, ovšem spíš bych chtěl vidět, jak se zachová společnost jako celek, společenský systém. Chtěl bych tu obvyklou linku, kterou díla žánru obvykle nabízejí: nejdřív ukázat problém, pak definovat jeho projevy, následně příčiny, najít řešení a aplikovat ho. Spekulace o tom, jak si film vyložit, mě většinou neuspokojují. Ani tento film mě neuspokojil. ()

ibeh 

všechny recenze uživatele

Jabka patřila mezi ty lepší filmy, které jsem na 55. MFFKV letos viděla.  Originální námět a scénář mi připadaly lepší než samotná režie. Film měl místy až uspávací tempo, což mu uškodilo. Ale celkově zajímavé a určitě stojí za vidění. Jenom mě mrzí, že po zjištění pointy už film znovu vidět nemusím. Pro vyznění příběhu je zcela zásadní. ()

dubinak 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejsilnějších dramat letošních Varů, jež exceluje naprostou originalitou a dystopickou atmosférou obohacenou o kvalitní herecké obsazení. Naprosto miluju ten fakt, že i kdybych nevěděla, ze které země tento snímek pochází, jednoznačně bych tipovala Řecko, protože ten feel ve mně stoprocentně evokoval styl Yorgose Lanthimose a jeho citlivý absurdní humor. Výborné téměř po všech stránkách. Opravdu krásná sonda do hloubi duše jednotlivce a hledání identity u příležitosti truchlení nad ztrátou blízkého. Tohle bylo vskutku nádherné a důstojné rozloučení s letošním varským festivalem a dalo to i velký prostor pro přemýšlení. KVIFF 2021 ()

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Ak si dobre spomínam (v tejto dobe zabúdania už ani to nie je isté), môj prvý grécky film v živote - a hneď také milé prekvapenie - zvláštny, strohý a festivalový protipól a zároveň doplnok k hollywoodskemu REMINISCENCE, ktorý som videl tesne predtým. Tam šlo o útek pred realitou prostredníctvom strácania sa v do večnosti natiahnutej spomienke, JABKA sú o úteku pred realitou v zabudnutí. Či chcenom alebo nechcenom, to je ponechané na diváckej voľbe. Lebo tento film o chlapíkovi, čo proste ľúbi jablká, umožňuje krásne dvojité čítanie (zvlášť ak vám trochu unikne úvodná scéna). Je tu naozaj prítomná pandémia amnézie alebo ide len o metaforu pre ľudí, ktorí chcú zabudnúť, lebo nedokážu čeliť bolesti, prázdnote, svetu... sebe samým ? Liečia potom tí doktori skutočnú chorobu alebo po krôčikoch učia postihnutých znovu žiť, prípadne hľadajú v priehrští zážitkov, čo tvoria náplň bežného života, ten správny kľúč k prebudeniu do vedomej existencie ? Alebo sú len prirodzenou autoritou, čo ochotne zaplní vákuum prázdnej existencie ? Film pritom nepátra príliš po príčine tejto prázdnoty (respektíve zdroji epidémie) (ako v klasickom žánrovom filme), tá je rozšírenou akceptovanou skutočnosťou a on iba sleduje a skúma následky. Ale či aj potenciálne riešenie, je už opäť na voľbe diváka. V príbehu hlavnej postavy sa síce ponúka odpoveď, veľmi zmysluplná - ale čo všetci tí ostatní postihnutí ľudia ? Každý / mnohí má / majú svoj dostatočný dôvod, prečo byť slabý... Metaforické vyjadrenie spoločnosti je tu ale pritom významovo omnoho bohatšie, viacvrstvové - nielen v už spomenutom zmysle "rob, čo ti hovoria druhí, lebo nevieš / nechceš / nevládzeš žiť svoj život autenticky so všetkým, čo so sebou prináša," ale aj ako obraz súčasného anonymizovaného sveta, či veľkomesta. Že sa k mnohým postihnutým neprihlási žiadna rodina ani priatelia indikuje celospoločenskú sociálnu krízu, v ktorej je stále viac ľudí vykorenených a/ alebo žijú ako singles vo veľkých mestách bez akýchkoľvek bližších, hlbších vzťahov. Inak povedané - zo sociálneho hľadiska ľudia stratení tak ako tak, aj bez vírusu amnézie. Že mnohí nemajú pri sebe doklady zas naznačuje ľahkovážnosť alebo aj to, že CHCÚ zabudnúť na svoju identitu, na to, kým sú a na svoje problémy, ktoré nezvládajú alebo nie je možné vyriešiť - možno aj preto, že vyrastajú zo samotnej povahy súčasnej spoločnosti. Pointa vyrozprávaného príbehu z neho síce napokon urobí jednoznačnejšie vyznenie, ale hlavný kontext tvorí aj tak práve takáto podstatná symbolická výpoveď o našej dobe. ()

Dikaiarchos 

všechny recenze uživatele

Divné je mi slovo divný.          Být distributorem (nebo pojmenovatelem filmových vln), žádný snímek bych adjektivem divný nestigmatizoval, už kvůli jeho pejorativnímu přízvuku a vzhledem k tomu, že – naštěstí! - nikde není kodifikováno, co je a co není v umění divné, a do třetice proto, že přece i nejrázovitější filmový vzmach může být švenknutím pod povrch, k jádru, do jiné perspektivy; a o to, myslím, v umění jde.          Ovšem přišpendlit divný k filmu Jabka, to mě (po)píchlo, protože ať čenichám jak čenichám v jeho vypravěčském stylu, užitých motivech a Arisových motivacích nic, co by dělalo dlouhý nos na filmové standardy, necítím. Film se děje civilně, lineárně, promyšleně, jako když jedním tahem nože oloupete celé jablko. Vůbec se nechce vymykat, spíš se přimknout k divákovi příběhem o osamělé, naveskrz nesnadné vnitřní cestě od nejhlubšího zoufalství k jeho pozvolnému tání, o cestě od Arisova úmyslu podetnout paměť - jako jabloň ověšenou plody-vzpomínkami, k prozření, jakou fatální ránu by tím svojí bytnosti zasadil.           Arisovo revidování vztahu k vlastní paměti připomene, že jen my jsme jedinými autonomními a odpovědnými správci své dospělé paměti, my máme s rozvahou a citem soudit, co je v jejím obsahu hodnotné, živé a relevantní (a čím), - a současně musíme tato práva bystře střežit před těmi, kdo by si je mínili, jakkoli nenápadně, osobovat. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

[KVIFF 2021] Trochu paralely na dnešní dobu, trochu odtažitost, trochu bizár, trochu nuda. To Řecko je svými filmy přeci jen trochu někde jinde, ale alespoň mají nějaký styl nebo směr, který skoro musí i z trucu nenávidět, aby už nebyli všichni trapní tam dole. Po zamyšlení nazpátek, tak vlastně v celku silný příběh pojatý i zajímavým stylem, ale někdy strašně nejednoznačně a zbytečně umělecky, tak spíše, aby to zapůsobilo na privilegovanou skupinu kritiků nebo cinefilů, kteří jsou schopni vidět v hovně životní osudy mouchy. Ve výsledku v celku výslovný film, který šlo pochopit s přehledem. Předtím to nebylo moc čitelné. Teď je to jeden z nejjasnějších filmů letošního festivalu. ()

Tejkina 

všechny recenze uživatele

Námět je skvělý, jak již zde ale psali ostatní, samotnou pandemií se film v podstatě vůbec nezabývá. To mi ale vůbec nevadilo. Film se zabývá spíš psychologickou stránkou hlavní postavy a na konci to do sebe všechno pěkně zapadne. Podnětů o kterých můžeme přemýšlet je v tomto filmu mnoho. Jediné mínus je velmi pomalé až uspávací tempo. Jo a je dost pravděpodobné, že v průběhu sledování dostanete chuť na jablko. ()

SAINTS 

všechny recenze uživatele

Tento film rozhodne nie je pre široké publikum.Pochmurnost,odsudzenie,kríza identity,smutok,samota,smrt.To sú temý ktorým sa film venuje.Je to velmi umelecký film ktorý používa vizuálne rozprávanie ako hlavnú formu na doručenie posolstva.Kvalitný film,ktorý si vyžaduje velkú dávku trpezlivosti.Idem si dať jablko. ()

DanMac 

všechny recenze uživatele

Nápaditá festivalovka s originálnym, dá sa povedať dosť jednoduchým námetom, ale za to s prepracovaným scenárom plným bizarných, vtipných, romantických i dramatických scén. (KVIFF 2021) ()

rigby 

všechny recenze uživatele

Zajímavý námět, ani zpracování není špatné. Ale vzhledem k tempu je hůře uchopitelné. Divák se musí hodně zamýšlet, aby mu spatřené scény vůbec něco řekly. Pokud tak neučiní, jedná se jen o sled obrázků bez hlubšího významu. Podíval jsem se rád, ale nepřineslo mi to ten výsledek, který jsem očekával. ()

hanca.uh 

všechny recenze uživatele

Jestli vám vadí zvuk při křupání jablek, tak na tento film nechoďte! :-)) Jinak - mně se snímek líbil (řeckou divnou vlnu mám ráda) - a tenhle je svým dějem chvilkama až uspávací, ale nechrňte úplně, ať vám neukniknou ty super mimózní momenty a absurdní scény! Líbil se mi zvuk a Aris - kterého amnézie také postihla (spojler: nepostihla?) - tož ten to měl v hlavě dobře srovnané:-). Hodnotím 4 * ()

katakomb 

všechny recenze uživatele

Film, který není třeba vidět víckrát, protože když už znáte pointu, tak to ztrácí smysl. Ale nakonec to není nic proti ničemu a nic, co by filmu nějak ubíralo na kvalitách. Ba naopak, tohle je ve svý podstatě jednoduchej bizarní příběh, který svou absurditou pobaví i trochu uklimbá, ale nezanechá pocit promarněnýho času. ()

Zofan 

všechny recenze uživatele

V rámci 55. KVIFF to byl jeden z těch lepších snímků. Přestože popis filmu zní zajímavě a hluboce, samotná hloubka myšlenky mohla být více propracovaná. Vypravěčsky to navíc trochu kolísá a přemýšlivý divák může hledat a najít něco víc, než film skutečně nabízí. Krátkometrážní formát by filmu seděl mnohem víc, ale na debutní dílo je to velmi povedené. ()

Reklama

Reklama