Režie:
Nicolas Winding RefnKamera:
Larry SmithHrají:
John Turturro, Deborah Kara Unger, James Remar, William Allen Young, Amanda Ooms, Nadia Litz, Liv Corfixen, Robert Huculak, Gene Davis, Mark Houghton (více)Obsahy(1)
Harry Cain je člen ochranky v obchodním domě. V něm se nedávno stala vražda, při které byla zabita jeho žena Claire. Harry se nemůže smířit se smrtí svojí ženy, je znechucen z vývoje vyšetřovaní policie, a tak začíná pátrat na vlastní pěst. Nejde mu na rozum kdo a proč by chtěl zastřelit jeho ženu. Vydává se vlastní cestou a přes svého kolegu a kamaráda si vypůjčuje videokazety se záznamem z kamerového systému z onoho osudného dne a sbírá informace. Den co den projíždí videokazety a fotí si tváře lidí, píše informace, až jednoho dne náhodou narazí v protějším domě na zvláštní rodinnou fotku. Po jejím důkladném prozkoumání zjistí, že byla focena před motorestem ve vzdáleném městečku, kde poznal svoji ženu Claire, ihned tam vydává v domnění že možná natrefil na horkou stopu. (Pishin)
(více)Recenze (93)
Výborný Refnův americký film, připomínající mi svou dusivou, temnou a záhadnou atmosférou něco od Lynche, možná Lost Highway. A John Turturro je jako vždy naprosto vynikající. Napětí ve filmu je tak husté, že by se dalo krájet, a přitom jeho děj je poměrně chudý a tempo pomalé - z toho tedy vyplývá, že Refn je výjimečně dobrý režisér. Dlouho jsem se domníval, že zápletka bude typu "schizofrenie, rozdvojená osobnost", ale nakonec bylo všechno jinak. A scénář od Huberta Selbyho juniora mě inspiroval k chuti si od něho po dlouhé době něco znovu přečíst... Silné čtyři. ()
Pro někoho zřejmě velmi zajímavý film s depresivní atmosférou, ale já jsem byla osobně zklamaná. Asi jsem to dnes vzala za špatný konec, ale skutečně mně tady pointa nějak unikla. Podle mého laického názoru tomu chyběl ten správný potenciál a trochu rychlejší tempo bych taky unesla. A to jsem na pomalu plynoucí filmy docela zvyklá, ale tady bylo až ubíjející. Jinak vizuálně to bylo velmi dobrý a výkon Johna Tuturra v roli Harryho přesvědčivý. Suma sumárum dnes nad trojku určitě nejdu. ()
Je až skoro s podivem, že tvůrce jako Refn dokázal vždy natočit, tak zajimavé a naturalistické filmy s výbornou atmosférou, kterou korunoval v naprosto vynikajícím Drive a pak se absolutně vytratil k točení vizuálně podmanivých, ale prázdných filmových cvičení. Fear X je naštěstí z éry, kdy se jeho talent teprve rozvíje, ale s atmosférou a postavami pracoval už tehdy velmi dobře. Turturro se sem hodí skvěle a ten lehce mysteriozní námět mi taky sedl. Příjemná leč spíše pouze lehce nadprůměrná žánrovka. ()
Spoiler: Ono by mi ani tak nevadilo, že se tam toho moc neděje, že je film pomalý jak sáňky v létě a vysvětlení jakého se nám dostane by se dalo shrnout slovem nulové. Turturro s Refnem dokázali navodit zajímavou atmosféru, trošku vykradli Lynche, ale stačí to na to, aby se statické záběry ožvláštnily natolik, aby bylo zábavné je sledovat. Ale proč proboha jsou zásadní zvraty v celém pátrání tak strašlivě hloupé a na náhodě založené? Chlapíkovi zabili manželku v nákupní centru. Od tý doby nedělá nic jinýho, než že projíždí záběry bezpečnostních kamer a pátrá po každé sebemenší stopě kdo a proč to mohl udělat. Ale kdo by čekal nějaké spojování nepatrných detailů odhalených ze záznamů, ten má smůlu, protože z nich se nic nezjistí. Chlapík má prostě jednoho dne halušku, na jejímž základě vleze do cizího baráku, tam se na zemi jen tak válí negativ, na kterém je fotka ženské v motelu někde v prdeli v Montaně. Chlapík zajede do penzionu v prdeli v Montaně, kde fotku ženské ukáže servírce. Ta sice netuší, ale zrovna se kolem mrcasí policajt, kterej si fotku prohlídne a začne se chovat divně (ostatně jako všichni policajti ve filmu). No a pak si vrah chlapíkovi ženy zajde za chlapíkem na pokec...konec pátrání, že k tomu ale bylo potřeba důvtipu. Snímek hodně často hodně silně připomíná Twin Peaks a právě ve srovnání s úžasným detailním vyšetřováním a postupným sbíráním více či méně důležitých či zavádějících indícií v Lynchově seriálu je největší slabina detektivně prostoduchého Strachu X. ()
„Jak najdeš sám jednoho chlapa?“ - „Věřím, že to dokážu.“ - „I když to dokážeš, nebude s tebou klábosit, jen aby ses cítil líp.“ - „Udělám, co bude třeba. Možná nemusím vědět kdo to je, jen když zjistím proč.“ - „Myslíš, že to bude tak lehký? Myslíš, že si tě pustí blízko k sobě? Uvědomí si, že ho budeš chtít zabít.“ - „Já nejsem vrah.“ Harry dělá ochranku v supermarketu, ale divák brzy odtuší, že tohle není obyčejný sekuriťák. Má cíl. Je unavený, umanutý a publikum hádá, zda mu ze žalu i malinko nepřeskočilo. Jak se noří hlouběji do luštění záhady smrti své ženy, je film zajímavější, ale také hůře uchopitelný. K pomalému tempu a hypnotické atmosféře přibude také víc vzpomínek, snů, halucinací, přičemž v určitém okamžiku dojde i na psychedelické orgie (vážně byly nutné?). Vytknul bych i to, že část pointy člověk uhádne velmi brzo (velká škoda), postava Petera mi nepřišla zvládnutá a kvůli neuspokojivému konci zbude jistá pachuť. Baví atmosféra i autentický Turturro, jinak ale tenhle nevyrovnaný thriller hodnotím jen lepším průměrem. ()
Galerie (5)
Photo © Nordisk Film
Zajímavosti (4)
- Závěrečné titulky doprovázejí záběry bezpečnostních kamer, které Harry Cain (John Turturro) sledoval. (vojacekr)
- V hlavní roli se mohli objevit Gary Oldman, Mark Ruffalo, Ray Liotta nebo Tom Sizemore. (Matros)
- Filmová společnost Nicolase Windinga Refna Jang Go Star zkrachovala právě po finančním neúspěchu tohoto filmu. (Matros)
Reklama