Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Orlau32
    **

    Tato pohádka je málo pohádková. A jestliže ano, pak se to mělo jmenovat "Čert ze mlejna". Vždyť tam hlavní roli nehrála Eliška (děvče ze mlejna), ale čertík, který už v některých místech působil jako rušivý element. To neznamená, že nebyl skvěle zahrán paní Blanarovičovou, ale bylo ho tam až moc. Co k tomu více dodat - je to vesnická pohádka ve stylu "jak šel hloupý Honza do světa." Hraje tam dost vynikajících herců, ale měli malý prostor se více projevit na úkor čerta a vodníka, kteří tam byli zase až příliš.(23.9.2007)

  • B!shop
    ****

    Podle me jedna z nejlepsich novodobejch pohadek a to hlavne diky faktu, ze spis nez pohadka to je komedie a to hlavne zasluhou vedlejsich postav. Hlavni dvojice je takova sice krapet netradicni, ale prece jen klasicka pohadkova romantika, ale postavy jako vodnik, knizepan, carodejnice a hlavne cert dodavaj filmu 90% vtipu a to vtipu na pohadku velice slusnejch. A ani se neomrzi to certovo kvikani, za coz muze hlavne Blanarovicova, ktera je fakt skvela. Moc prijemna a vtipna pohadka.(4.12.2007)

  • type_B
    *****

    Při prvním hodnocení jsem udělil tomuto filmu jednu zviezdičku. To proto, že jsem jej považoval - nutno dodat, že velmi naivně - za to, čím se tento snímek zdá být. Ale to je omyl. Stejně jako Kameňák je i Princezna ze mlejna při bližším pohledu dílo mnohovrstevnaté, dílo, které se dá číst způsobem zcela opačným, než jak ho čtou místní uživatelé. (Každé dílo se dá číst rozmanitými způsoby, jde jen o to, která interpretace je vzhledem ke známým faktům pravděpodobnější. Až tento komentář rozvinu, uvidíte, že PzM skrývá mnoho skrytých narážek, které mou hypotézu potvrzují.) První indicie, která mě na tuto myšlenku přivedla, představuje informace ležící mimo rámec filmu. Je vázána k samotnému Troškovi, ano jde tedy o intepretaci na základě znalosti autorovy biografie. (Na adresu zastánců tzv. "teorie smrti autora" říkám: "Nasrat!". ;-) V článku poeticky nazvaném "Poslední láska Zdeňka Trošky: ženatý blonďák s modrýma očima" režisér popisuje svou dávnou erotickou zkušenost, jež na něj (zřejmě) hluboce zapůsobila. V rozhovoru s Martinem Moravcem ze dne 25. 8. 2010 [viz http://revue.idnes.cz/posledni-laska-zdenka-trosky-zenaty-blondak-s-modryma-ocima-plf-/lidicky.asp?c=A100824_153652_lidicky_nh ] Troška popisuje pozoruhodný manželský trojúhelník slovy: "Měli obrovské letiště, leželi jsme tam všichni tři, večer jsme si dali pusu na dobrou noc, já třeba držel za ruku Sašu, ona se občas dotkla mě... Při loučení na letišti jsme pak všichni plakali a já z toho byl dlouho špatnej, protože mi scházeli." Situace je z psychologického hlediska nesmírně zajímavá, protože Troška miluje Sašu, Saša svou ženu a žena zase Trošku. Jelikož je však Troška homosexuál, nepředstavuje pro Sašu hrozbu v tom smyslu, že by chtěl předat svou genetickou informaci Sašově ženě, resp. jejich společným potomkům. (Sašovo zákonné právo na vlastní potomky není ohroženo.) Žena zase nepociťuje hrozbu vůči svému manželskému vztahu, protože její muž není zjevně homosexuál a protože ví, že s Troškou ona sama nemůže ze vztahu odejít, protože ten ji nemiluje. Rozbití rodiny tedy nehrozí. Zkušenosti z dokonale harmonického trojúhelníku vztahů Troška o třináct let později vtiskuje do kvazipohádky Princezna ze mlejna. Eliška je obklopena čtveřicí nápadníků: Jindřichem, jenž je nápadný absencí maskulinních rysů (jako jsou vousy); Čertem, jehož hraje Yvetta Blanarovičová a jehož projevy se jeví spíše jako dětinské a asexuální; podobně laděnou postavou vodníka, a naposled postavou knížete, jehož hraje zralý muž. Kníže představuje sexuálně nejagresivnější postavu, za pozornost také stojí, že je pojen s mocí, a to ve velmi negativním smyslu: zneužívá svého postavení, aby Elišku přiměl k sexuálnímu aktu. Ostatně je s podivem, že Jindřich, který se staví k Elišce skoro po celou dobu filmu chladně až odmítavě, se stává jejím mužem. Celý závěr filmu směřuje k naplnění idyly bez sexuálního podtextu, respektive vztahy se stávají téměř asexuálními, protože čert i vodník deklarují, že se stanou součástí novomanželské domácnosti. A Jindřich se ani necítí ohrožen. Jak to, že mu jako manželovi nevadí přítomnost dvou dalších příslušniků mužského pohlaví (byť mají četné ženské rysy), když pro něj představují hrozbu? Je to proto, že hrozbu buď nepředstavují, nebo proto, že Jindřich ve skutečnosti není Eliškou přitahován, přítomnost dvou potenciálních sexuálních objektů v jeho domácnosti je tedy dokonce žádoucí. Eilška přestává být cílem všech tří mužských postav, namísto ženy-milenky se stává ženou-kamarádkou. Tradiční model rodiny je nahrazen společenstvím, v němž jsou vztahy netransparentní, jsou zastřené za maskou idiotského šišlání čertovy postavy, které je s takovou radostí parafrázováno mnohými dětskými diváky. "Já jsem malej, ale šikovnej", opakuje čert ve snímku jako dvojsmyslnou mantru, která má různý smysl pro dítě i dospělého. Hledání vlastní sexuality, jež je jedním ze základních kamenů lidské identity, provází postavu čerta celým filmem společně s jejím pozitivním potvrzováním. Vidíme tedy, jak se liší tradiční pohádka, jejímž vyvrcholením bývá často získání bohatství a získání možnosti reprodukce a zajištění vlastního genofondu ("půl království a ruka princezny k tomu"), a kvazipohádka Troškova, jejímž meritem je narušení stereotypích heterosexuálních vztahů mezi postavami. Zatímco v tradiční pohádce hlavní hrdina překonává vnější překážky, hrdinové Troškova filmu musí čelit překážkám uvnitř jich samotných. Celý film je podmalován kýčovitou hudbou produkovanou dvojicí digitálních varhan, která divákovi přímo křičí do tváře výsměch tradičnímu šosáckému uspořádání společnosti, jež je založena na tradiční vazbě rodina-stát. Troškova genialita zůstává nadále širokému publika utajena. Režisérovi se podařilo skrýt sarkastické ušklíbnutí se pod maskou díla pseudo-lidové tvořivosti. Hodnocení je tedy mimo zažité stupnice. Musím dát tedy 5.(14.9.2010)

  • Sir-Filip
    ****

    Tady se musím vážně pana Trošky zastat! Podle mého názoru také nejlepší pohádka 90. let a to bohužel zcela bezkonkurenčně!!! Velmi příjemná podívaná, které nechybí vtip ani osobité kouzlo. Za posledních 20 let od revoluce bychom hledali jen opravdu málo povedenějších věcí v oblasti pohádkové tvorby! Pan Troška prostě pohádky umí. A není už tak důležité co si o nich myslíme my, nýbrž to, co si o nich myslí děti. A těm, věřte tomu nebo ne, se tahle pohádka hodně líbí. Kdyby na tomto místě hlasovaly jen ony, byla by výsledná procenta o mnoho vyšší. Krásná "česká" pohádka s krásnými lidovými písněmi si zatracování nezaslouží. Pro ty z Vás, kteří ji snad ještě neviděli, vřele doporučuji!! a to včetně 2.hého pokračování! "ENJOY IT !!!"(9.4.2009)

  • Billie777
    ***

    Není to špatné ale není to můj styl. Trochu moc přeslazený a kýčovitý, jak postava čerta a vodníka, tak ta krásná jihočeská krajina, rybník a bílý mlejn jako sníh. Malé děti určitě jásají ale já mám ráda pohádky na které se můžou dívat všechny generace ale tohle je prostě pohádka pro malé caparty. Nic proti, Yvetta Branarovičová čertíka zahrála skvěle ale já jsem si vždycky představovala čerta jinak, trochu normálnějšího a takového, z kterého bych měla alespoň trochu respekt (viz. S čerty nejsou žerty) ale tenhle je malý, trochu hloupý, roztomilý a příšerně uječený. Hrozný kýč. Stejně tak vodník. A když je někdo uvidí, nikoho to nezaskočí, prostě všichni v pohodě, jakoby potkávaly čerty, vodníky a jiné nadpřirozené bytosti na každém rohu. Narozdíl od uječených, šiškajících a někdy dost protivných čertů a vodníků tam byla ještě čarodějnice, hezky zahraná a díky bohu snesitelnější. Taktéž i kníže a ten jeho poskok. Jindřich byl takovej balík, prostě takový hloupý dřevo. Vlastně žádná záporná postava, protože i ti, kteří měly být asi ti zlý, byli hodní. Ééééliška byla jediná v pohodě, její táta Alois Švehlík taky. Párkrát jsem se pousmála ale to je málo. Třetí hvězda je za to, že se tahle pohádka hodně líbí mé matce, která se asi zbláznila. Asi si budu muset pustit nějakej krvák, protože po žádné pohádce jsem se necítila tak přeslazená jako po této.(28.12.2013)

  • - Roli čerta, který se uchází o ruku Elišky (Andrea Černá), hrála ve skutečnosti herečka Yvetta Blanarovičová. (ricky4)

  • - Ve scéně, při které Jindřich (Radek Valenta) s Eliškou (Andrea Černá) běhají na boso po lese, dostali jejich představitelé nápad nalepit si na chodidla náplasti, které by zmírňovaly bolest při každém kroku. Nápad samozřejmě nevyšel, a tak při běhu létaly náplasti všude možně okolo, jen na chodidlech nezůstávaly. (fiLLthe3DD)

  • - Mlýn, který se ve filmu objeví, byl postaven z polystyrenu a kartonu. (M.B)