poster

Alexander Veliký

  • USA

    Alexander

  • Německo

    Alexander

  • Nizozemsko

    Alexander

  • Francie

    Alexandre

  • Velká Británie

    Alexander

  • Slovensko

    Alexander Veľký

Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný / Historický / Válečný / Romantický

USA / Německo / Nizozemsko / Francie / Velká Británie / Itálie, 2004, 175 min (SE: 214 min, Director's cut: 167 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • StarsFan
    ***

    Olivere, Olivere, proč mi to děláš? Okay, i když miluju historický filmy a i když miluju filmy Olivera Stonea, tahle kombinace mi dohromady jaksi nesedí. Hrozná nuda, bez jakýkoliv špetky ivence, kritiky, kontrastu, bez pokusu nadzvednout diváky ze sedaček a nabídnout jim politicky možná neobjektivní, zato ryze autorský film. Tohle hledám u Stonea. A tohle se mi tentotkrát, pokud nepočítáme homosexualitu za nějak kontroverzní, nedostalo. Taky bych chtěla být nadšená jako někteří lidé kolem, ale prostě nemůžu. Zdá se mi, že pan režisér od nového milénia ztrácí svůj pověstný styl a to mě moc mrzí.(28.10.2007)

  • Jeanne
    ***

    Alexander Veliký byl poněkud rozporuplně stráveným odpolednem. Tříhodinové tažení na východ má svůj stále se opakující postup „bitva – kulturní vložka na dobitém území – cesta dál – výstup vypravěče – další bitva – další kulturní vložka...“ a je docela nuda, hlavně v některých chvílích ze začátku až k nevydržení. Nepřidává tomu ani ukázková sbírka filmových úniků – snad nekonečné množství záběrů na oblaka a jakéhosi letícího ptáka, které to mají zachránit ve zmatených bitvách, ostatně i kdykoli jindy. Hudba je mnohdy silnější než příběh a odvádí pozornost od filmu, dalo by se zavřít oči... Bitvy ve zrychlených groteskních obrazech jsou ale vlastně zábavné a zaručeně pobaví. Zvláště ta z Indie. No, nevím, nevím, jestli je v pořádku, aby vás po víc než dvou hodinách rozesmála scéna, kdy hlavní hrdina téměř přijde o život. Ale tak už to s Alexandrem je, o postavách se moc nedozvíte a sotva si můžete někoho oblíbit a litovat ho... V tak rozsáhlém dílku to všechno dělá dojem jednoho zbytečného snímku uvařeného z vody. Kdyby se vystříhaly všechny zbytečné, rozostřené obrazy z nichž i s notnou dávkou fantasie nemáte šanci domyslet si, co na nich je, zkrátil by se...:) A přece jsem se bavila! Alexander se navíc suverénně tváří jako velkofilm na vlastních nohou (snad díky zdařilému zobrazení vývoje legendárního hrdiny spěchajícího za svojí slávou), ale kdybych mu dala o hvězdičku víc, byl by to princip úplatku. Bylo by to za jeho velkolepost a nákladnost... :)(16.1.2005)

  • Tyler
    ****

    Podle mnoha ohlasů a recenzí měl být "Alexander Veliký" hodně špatný film a já velice zvažoval, jestli na něj vůbec jít...Po Fishkiho doporučení (tímto díky) jsem se do kina přece jen vypravil a v žádném případě nelituju! Protože "Alexander" je opravdu strhující film, jehož tři hodiny vám uběhnou jako voda...A může za to především Oliver Stone, neboť jeho vize Alexandra Velikého má silný náboj a po filmařské stránce se jí nedá prakticky nic vytknout. Stone z Alexandra udělal v podstatě obyčejného člověka, stravovaného vztahem k vlastní matce a otci, mladíka ochotného jít za svými sny a ideály až na konec světa. Člověka přesto nesmírně zranitelného, hledajícího smysl života a především lásku, člověka někdy prchlivého, zbrklého a pochybovačného...Přes tohle všechno Stone v žádném případě nedegraduje Alexandrův mýtus...A je pravda, že ztvárnit takhle nejdnoznačnou postavu nebyl lehký úkol, naštěstí Colin Farrell se ho ujal přímo bravurně. Podařilo se mu z polobožského hrdiny udělat velice neobyčejnou, ale přesto pořád lidskou bytost a já mu věřím každý pohled a každé gesto. Ve Stoneově snímku mělo na formování Alexandra veliký vliv dětství a není se co divit - na jedné straně výchova v duchu jednoty těla a mysli, postavení budoucího panovníka - na té druhé zničující vztah Filipa a Olympiady, který zákonitě vyústil v boj o syna, jeho duši a nepřímo budoucnost Makedonie a skoro celého "známého" světa. V mladickém věku se taktéž zrodil Alexandrův asi nejpevnější cit - láska k Hefaistionovi (ve výborném podání Jareda Leta), věrnému druhovi až do hořkého konce. Kontroverze, která se filmu díky vztahu Alexandr - Hefaistion dostala, je však podle mě naprosto zcestná - vždyť v určitých dobách antiky byl za nejčistší cit považován právě vztah mezi dvěma muži...Stoneův film nestojí na velkolepých bitevních scénách, i když i těch se samozřejmě dočkáme, je to spíš komorní pohled do nitra velkého muže a je vyprávěný takovým způsobem, že nemůže nudit. Osobně mě velice potěšila scéna, v níž tehdy malý Alexandr zkrotí Bukefala a dokáže tak, že v něm "něco" je...Ovšem největším Stoneovým trumfem je stejně herecké obsazení. O Farrellovi a Letovi jsem už psal, musím ale vyzdvihnout i Vala Kilmera v roli Filipa. Jeho podání krále, v němž se snoubí čest, statečnost a láska k synovi, na druhou stranu schopnost bez milosti zlikvidovat všechny, kdo by jej mohli ohrozit (včetně vlastního potomka) je velice silnou kombinací. Nejvýraznější postavou ovšem je a při vzpomínce na tenhle film vždy bude Olympias, Alexandrova matka - přímo skvostně zahraná Angelinou Jolie. To ona byla Alexandrovou femme fatale, ženou, kterou nikdy nedokázal úplně odvrhnout. Ženou, jež byla schopna pro syna obětovat cokoliv a kohokoliv... "Alexander Veliký" asi nikdy nebude patřit k hrstce vybraných historických klasik. Na jednu stranu je to škoda, z druhého úhlu pohledu vím, že své diváky, kteří jeho kvality ocení, si najde. A věřím, že s léty jich bude jen přibývat.(29.10.2007)

  • KevSpa
    ***

    Překvapivě se nejedná o žádný velký propadák. Být film o hodinu kratší, šla bych s hodnocením výrazně nahoru. Stone natočil místy hodně působivý historický film. Některé bitevní sekvence jsou úchvatné, stejně jako druhá "sentimentálnější" poloha snímku, především vykreslení vztahu mezi Alexandrem a jeho přítelem. Stone okořenil historický snímek notnou dávkou sexuálního náboje. Jednak se celkem dost soustřeďuje na Alexandrovu homosexualitu, a sexuální podtext je cítit v podstatě z každé druhé scény. Zajímavý přístup, škoda jen, že některé scény se do filmu příliš nehodí a snímek je celkově neúměrně a zbytečně natahován. Klady ale převažují, kupodivu i ta Vangelisova hudba se do filmu hodí a Colin Farrell obarvený na blond ve filmu rozhodně nepůsobí tolik divně jako na plakátech a navíc podává další ze svých úchvatných hereckých výkonů. Celkové hodnocení - 70%(22.12.2004)

  • DaViD´82
    ****

    Ultimátní sestřih z roku 2013 uvedený ve Varech režisérem: Nesporně sevřenější a s jasnějším tvůrčím záměrem i rešící většinu problémů původních verzí. Problém je, že to dalo vzniknout celé řadě nových problémů. A nepotěší ani částečné opuštění od výrazně symbolické linie originálu. Paradoxně tak je vysněná (údajně) finální podoba Stoneova opusu magnum tou nejméně zajímavou ze čtyřech dostupných verzí. Kinoverze 2004: Plné nevytěženého potenciálu? Záleží co jste čekali. Alexander není filmem pro všechny. Buď ho milujete i přes jeho nesporné zápory nebo ho právě pro ně zatratíte. A ani jednomu se nelze příliš divit. Jako "tak trochu jiný" historický film to nemá chybu. Alexander si z vaší strany sice vyžádá jisté vstřícné kroky i nemalou dávku trpělivosti a chtění proniknout pod jeho zdánlivě nezajímavou slupku. Zato se však odvděčí netradičním zážitkem plným podobenství, symbolů a naznačených věcí. Co se povedlo náramně je psychologie postav. Snad v žádném historickém spektáklu si tvůrci nedali tolik práce s charakterizací nejednoznačných postav. Nepotěší Stoneovo přehlížení Alexandrových kontroverzních kroků typu vyhlazení některých měst. Do celkového realistického rámce to moc nezapadá. Škoda také nevhodně použitého a špatně zkomponovaného Vangelisova partu. Nečekejte klasický efektní velkofilm, to zde opravdu není. Je tu ovšem spousta jiných věcí k objevování.(14.1.2005)

  • - Čistý čas natáčania scén sa zastavil na méte 94 dní. (Blackberry)

  • - Časť scén sa mala natáčať v Indii. Nakoniec sa ale ukázalo, že indické slony nie sú pre natáčanie dobre vycvičení, preto sa točilo v Thajsku. (genetique)

  • - V Maroku se k přípravnému týmu připojil také jezdecký trenér Ricardo Cruz Moral. Jeho úkolem bylo mimo jiné vybrat představitele Alexanderova koně, jeho legendárního souputníka Bucefala. Volba nakonec padla na čtyři vzhledově zcela identické fríské černé hřebce (jménem Ulbe, Bonze, Anefan a Taberkan), z nichž každý byl vycvičen pro jinou specializaci. (HappySmile)