poster

Alexander Veliký

  • USA

    Alexander

  • Německo

    Alexander

  • Francie

    Alexandre

  • Slovensko

    Alexander Veľký

Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný / Historický / Válečný / Romantický

USA / Německo / Nizozemsko / Francie / Velká Británie / Itálie, 2004, 175 min (SE: 214 min, Director's cut: 167 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Subjektiv
    ***

    Xenofón ve své Anabázi naznačil, že Persie se zmocní ten, kdo se o to první pokusí. Navzdory délce filmu Alexander, jsem se v něm s tímto poznatkem nesetkal, snad proto, že by mohl znevážit Alexandrovy činy. Není to však věc, kterou bych mu chtěl vyčítat, zvláště, najdou-li se důvody jiné a lepší. Ostatně, s tím prvním pokusem to nebyla tak docela pravda. Prvním důvodem je mi ne zcela jasné vyzdvihování skvělé Alexandrovy povahy, přinejmenším před jeho okouzlením Babylónem, pak i ve Stoneově filmu získává jeho charakter na skvrnách, jehož Stone dosahuje zamlčováním některých událostí z Alexandrova života. Příkladem budiž několik měst srovnaných se zemí, případně zotročených či vyhlazených (Gaza, Tyros, Théby), jeho nezřízené pití alkoholu, které je sice přítomno, ale dostatečně nezřízeně na mě tedy nezapůsobilo a popravy politických odpůrců, často velmi kruté. Je mi záhadou, proč tak Stone činí. Chtěl snad ukázat známou věc, totiž že "peníze kazí charakter"? V souvislosti se zotročováním a krvavém dobývání států (a o tom film nemlčí), o kterých muselo být Alexandrovi jasné, že se vzbouří, jeví se jeho nadšené řeči o osvobození a sjednocení lidstva skorem Hitlerovskými. Na druhou stranu si tu nelze nepovšimnout paralely mezi šířením helénské kultury a americkým šířením demokracie, což rok po druhé válce v Iráku je nepřekvapivé. Chování Alexandra a Američanů však přece jen vykazuje jisté rozdíly. Důvodem druhým jsou mně nelibě nasnímané bitvy. "Letecké" záběry, válečné vozy, kostýmy, to vše je fajn, ovšem roztřesená kamera a podvědomý pocit, že každou chvíli dopadne dělostřelecký granát nebo bomba, to mi nesedlo. Zřejmě jakási vietnamská manýra ovládla Stonův cit pro boj - všechny předpoklady k tomu má. Důvodem třetím jsou Ptolemaiovy vypravěčské etudy, ve kterých působí dojmem dědy, který vypráví vnoučatům pohádku. Důvodem čtvrtým je mě nepochopitelná Stonova volba manželky Roxanny a její líčení jako "divošky", co se nikdy nepodrobí. Proč ze všech Alexandrových žen právě ona? Jde snad o další odkaz na současnost? Na Afgánistán? Pak mi ale není jasné to, že se nakonec přeci jen podrobí. A jak vlastně zapadá její zkrocení do líčení Alexandrovy povahy? Cynicky si odpovídám, že Stone chtěl možná ukázat ve filmu pořádné kozy. A přece Stonovi přiznám, že namixoval do Alexandrovy povahy i řadu věcí, které do sebe dobře zapadají a vhodně se doplňují: vliv jeho osud linkující matky, před kterou jakoby do války prchal, láska k Hefaistónovi, touha vyrovnat se Achillovi a Heraklovi (v jedné scéně je oblečen do lví kůže po Heraklově vzoru), megalomanství, neklid jeho povahy, neustálé puzení jít dál a dál, nesmyslná tvrdohlavost ekvivalentní nezlomné odhodlanosti. I nádherná okázalost Babylónu mi sedla do noty. Silné ***.(5.8.2009)

  • 2Pac
    ****

    Americky velkofilm o europsko-azijskom vladarovi, natoceny v cisto europskom duchu...sa vobec nedivim, ze amikom to velmi nesadlo...sak, keri amik by pozeral na psychologicky vyvoj vladcu najvacsieho imperia vtedajsieho sveta... inu, ja berem aj Troju ...vyborne herecky a najma rezisersky zvladnuty epos o Megas Alexandros...btw ked sa tak nad sebou zamyslim, niekedy ma zamrzi, ze pri svojich 23 rokoch, som ani zďaleka nedosiahol to, co Saša ;-) btw2 taky velkofilm, v ktorom by tak bez servitky "propagovali" homosexualitu, sa len tak nevidi...taka Mačka na horucej streche sa moze schovat...:)(2.2.2005)

  • tron
    ***

    „Králi sa nerodia. Vychovávajú sa. Mečom a utrpením.“ Olivera Stonea (ČATA) nemám rád, ale o to nejde. Proti Colinovi Farrellovi nič nemám, ale ani o to nejde. Z ich ALEXANDRA VEĽKÉHO však zrejme nebude uspokojený ako divák, ktorý bude čakať „myšlienku“ á la KRÁĽOVSTVO NEBESKÉ, avšak ani divák, ktorý bude pre zmenu čakať prízemný oddychový výplach typu GLADIÁTORA. Takže na jednu rozkošnú scénku („vojna s opicami“) a jednu veľkolepú akčnú scénu (v sprievode Vangelisovej hudby) pripadá aspoň polhodina rozpačitej nudy alebo len nudy bez rozpakov, no stále nudy. Zaujímavá herecká kombinácia (Leto, Plummer, Kilmer, Hopkins, Jolieová), ale to je asi tak všetko. Prvú hodinu si hovoríte, že je odvážne TAKTO robiť historický veľkofilm. "Zvyšok" minutáže sa už len nudíte.(17.9.2005)

  • Malarkey
    ****

    Dlouhou dobu mi tento film ležel na poličce a nakonec jsem se musel přemluvit abych se na to podíval. Pravda je, že historický film je věru nevěrné téma ač na diváka zapůsobí ne každý je schopen shlédnout téměř tři hodiny politiky, zrazení a hlavně bitev, které jsou většinou lákadlem, jež donutí diváky ke shlédnutí a vlastně ony bitvy rozhodnou o filmu jak k němu bude divák zhlížet. Abych pravdu řekl, tak se mi film zdál ze začátku nijak zajímavý možná tím, že jsem od toho čekal víc i přes všechny negativní odezvy. Později se objevila první bitva, pěkně nasnímaná a během které hrála nádherná hudba od Vangelise, když rikám nádherná tak tím myslím naprosto excelentní, která mě donutila začít shánět soundtrack. Ke konci filmu nastala poslední bitva s peršany, kde se objevili dokonce i sloni a bylo vidět, že si režisér dal velmi záležet aby to vypadalo opravdu věrohodně a také kam vrazil většinu rozpočtu. Nelituji tří hodin strávených v křesle i když se mi zdá, že to mohlo být o trochu kratší.(1.9.2006)

  • Nathalie
    **

    Kdyby to nebylo hloupé až k směšnosti, bylo by to nudné k uzívání. Psychologicky nevěrohodné, historicky nepřesné, vizuálně nezajímavé. S Farrellem coby vojevůdcem by příčetný člověk nevyšel ani na nejbližší kopec, natož se trmácet s tak podivným tvorem někam do Persie. Angelina Jolie coby jeho matka přilétla z jiného vesmíru, i ostatní herecká jména doplatila na imbecilní pouta scénáře, protože z takových smyček by se nedostal ani Houdini........ Nezůstal prostě na kameni Stone.(24.4.2007)

  • - V Indii se během bitvy mění počet šípů v krku koně, na kterém Alexander (Colin Farrell) bojuje. (Terva)

  • - V roce 1964 měl také vzniknout pilot s Williamem Shatnerem a Adamem Westem. (imro)

  • - V průmyslové zóně marockého Marrákeše vyrostly gigantické dílny, kde celé měsíce před začátkem natáčení vznikaly tisíce kusů přesných replik starověkých předmětů denní potřeby: nábytek, nádobí, sochy, hudební nástroje, lampy atd. (HappySmile)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace