poster

451° Fahrenheita

  • český

    451 stupňů Fahrenheita

  • anglický

    Fahrenheit 451

  • slovenský

    451° Fahrenheita

Sci-Fi / Drama

Velká Británie, 1966, 112 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MissJ
    *****

    Co na filmu oceňuju především, je jeho vizuální stránka. Sám Truffaut k ní říká: "Polovina filmu je přísně vizuální, což jsem opravdu rád. Téměř ve všech filmech má metráž hraných dialogových scén sklon během natáčení vzrůstat, kdežto němých částí (akční scény, scény násilí, milostné scény, němé reakce) klesá, protože nikdy není dost času natočit všechny zamýšlené scény. Všechny ty němé filmy z dvacátých let, které jsem v posledních letech viděl znovu a znovu, mě přiměly držet se svých "privilegovaných okamžiků", aby nebyly potlačeny." Právě tyto "privilegované okamžiky" se mi vryly do paměti nejvíc. Co mě naopak neuspokojuje, je pasivní závěr. Lidé se v závěru vlastně podřizují knihám, degradují sami sebe na shluk písmen a odstavců, mechanicky bez citu odříkávají jednotlivé statě a zbaběle se izolují od okolního dění. Truffaut o filmu tvrdí, že pokud ho vidí po kouskách, má ho docela rád, ale když ho vidí od začátku do konce, připadá mu nudný. Pro mě osobně je 451° Fahrenheita nejoblíbenějším dílem z celé jeho filmografie. A určitě k tomu přispěla i výborná hudba Bernarda Herrmanna.(17.6.2010)

  • Malarkey
    ***

    Čtvrtý film, který jsem od Truffauta viděl a doufal jsem, že by mě mohl hodně překvapit. Námět se doslova nabízel. Během sledování jsem si ale vcelku rychle uvědomil, že u námětu také víceméně zůstanu. Ostatně jak říká uživatel Enšpígl. Film je dost bez emocí. K hereckým postavám si nejde udělat vztah. A to je hodně těžké, protože já osobně bych ve světě plného fašistů potřeboval někoho, ke komu bych se upnul a doufal, že bude lépe. Tady jsem v těch 112ti minutách neviděl nic. Jenom jsem nahlédl do světa, ze kterého mi bylo zle. Ostatně stejně tak neosobní mi přišel i film 1984, který je na obdobné téma.(21.9.2014)

  • nash.
    ****

    Dnes už víme, že není třeba knihy pálit, že samostatné myšlení lze vymítit i jinými, mnohem sofistikovanějšími metodami. Přesto nejen předloha, ale ani její adaptace v ničem neztratila na síle ani po padesáti letech. Je stejně chladná jako svět, ve kterém se odehrává, a pokud vyvolává nějaké emoce, pak nejsou vyvolány filmovými prostředky (od hereckých výkonů po hudbu), ale divákovou myslí, reagující na obsah. Děsivý je zejména svět bez písmenek (obrázkové noviny pobavily), kde záchrana sebevrahů je každodenní rutinou (stačí vyměnit krev a za půl hodinky vám manželku vrátíme jako novou), na každém rohu jsou bonzbudky a udávání je veřejně chváleno jako záslužný čin, svět kde všichni tupě zírají na telestěny, ve kterých běží seriály jejichž tupost dosáhla mezní hranice hlouposti, kde největší metou je mít telestěny dvě a kde všechno je tak jednoduché, že nikdo nemusí nad ničím přemýšlet. Vše navíc umocňují strohá výprava a toporné herecké výkony, které v některých případech nemají daleko k loutkám. Brrr. Ještě horší je, kdy si člověk uvědomí, jak moc se takhle děsivá dystopie v některých ohledech blíží současné realitě.(11.2.2015)

  • B!shop
    ***

    No tak tohle me fakt zklamalo. Kdyz pominu fakt, ze vsechny ty pravidla budoucnosti jsou udrzovany jen skrz paleni knih, coz mi prijde stupidni, tak uz nemuzu pominout fakt, ze to cely pusobi jak slabej odvar 1984. Pribeh je totiz prakticky o nicem, ty dve hodiny se tu nic moc nedeje, jen sledujeme vyvoj postavy Oskara Wernera, jenze problem je, ze ten prerod z hasice na milovnika knih je desne uspechanej, navic se Werner celou dobu tvari silene zhulene a ani nakej obzvlastni sympatak to neni. No a co se tyce depresivni atmosfery, tak ty jsem si nejak nevsim, dobre, naky lidi bude mrzet paleni knih, ale jinak ta budoucnost nejak zvlast hnusne nevypada a kdyz se kazdej den vraci hlavni hrdina do luxusniho domu se sexy manzelkou a ceka ho povyseni, tak to atmosfere fakt neprida. Jediny, co vypada hnusne, jsou kulisy, vsechno takovy jednoduchy, vylidneny ulice, smesny triky, coz ve vysledku dava spis takovej lacinej dojem, nez nejakou atmosferu. Takze za co vlastne ty 3*. Asi za to, ze i pres veskery zapory se filmu neda uprit urcita originalita a ze film nenudi.(20.6.2008)

  • genetique
    ***

    Veľmi poctivé vizionárske dielo, ktoré neskôr v mnohých podobách rozvíjali mnohí filmári. François Truffaut si na svoje prelomové dielo (jediné v anglickom znení a prvé s farebným obrazom) zvolil predlohu, ktorá bola preňho určite výzvou. Hodenú rukavicu však zdvihol s hrdosťou, všetko si postavil podľa svojho a ručník do ringu nehodil až do konca. Bezproblémový priebeh filmu však trošku narúšajú scény, ktoré mali byť viditeľne prielomom v deji, no absencia poriadnej dávky napätia je citeľná a nezachraňujú ju ani skvelí herci, či skvelá réžia. Réžiu by som však chcel ešte raz vyzdvihnúť. Jednoduché nápady použité vo filme ma naozaj fascinovali. Aké jednoduché je spraviť vizionárske sci-fičko za pomoci jednoduchých a hravých dizajnérskych návrhov a správnych lokácií. 70%.(4.10.2009)

  • - Truffaut s Jean-Louis Richardem byli do práce tak žhaví, že sepsali scénář ještě než se naučili perfektně anglicky. (DaViD´82)

  • - Bradbury došel k názvu knihy tak, že se optal velitele hasičů při jaké teplotě začíná papír v knihách hořet. Jeho odpověď se mu líbila tak moc, že si jí ani nijak dále neověřoval a rovnou jí použil. Je tedy štěstí, že se dotyčný velitel ve své odpovědi nespletl. (DaViD´82)

  • - Truffautův první barevný snímek. (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace