Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Rune Tonsgaard SørensenHrají:
Søren Malling, Pilou Asbæk, Pernilla August, Rolf Lassgård, Laura Christensen, Dulfi Al-Jabouri, Hans Henrik Clemensen, Charlotte Munck, Henrik Birch (více)Epizody(6)
-
Den první (E01)
-
Fakta a předpoklady (E02)
-
Lov (E03)
-
1280 metrů (E04)
-
Celý člověk (E05)
-
In dubio pre reo (E06)
Obsahy(2)
10. srpna 2017 nastoupila mladá švédská novinářka Kim Wallová na palubu soukromé ponorky Nautilus vynálezce Petera Madsena, aby s ním udělala rozhovor. Když se ponorka následujícího dne nevrátila do kodaňského přístavu, byla prohlášena za nezvěstnou. Nautilus se na moři potopil, Peter Madsen byl vytažen z vody záchranáři a následně zadržen policií... Mrazivě autentická studie vyšetřování událostí na palubě ponorky z 10. na 11. srpna 2017 je nahlížena striktně skrze práci policejního oddělení vražd, námořnictva a dalších oddělení. Soustředěný, odhodlaný a nervy drásající boj za nalezení odpovědí v případu, který otřásl Skandinávií i zahraničními médii, přibližuje Tobias Lindholm především perspektivou postavy hlavního vyšetřovatele Jense Mollera. V hlavních rolích se představí přední severské hvězdy – Soren Malling, Pilou Asbaek či Pernilla Augustová. Pro Tobiase Lindholma je Případ: ponorka prvním seriálovým projektem v pozici showrunnera. Jako scénárista spolupracoval s Thomasem Vinterbergem na snímcích Hon či Chlast, v české distribuci silně zarezonoval i jeho celovečerní snímek Boj. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (91)
Výsledek této dánsko-švédské kolaborace mě překvapil a svým způsobem i ohromil. Asi se nespletu, když napíšu, že je to poprvé, co jsem viděl seriál pojednávající o vraždě, přičemž jsem za celých šest epizod neviděl vraha ani tělo jeho oběti. Seveřané se mě tentokrát navzdory zažitým zvyklostem nesnažili šokovat / znechutit / nadchnout (každý ať si vybere termín vyhovující jeho / její povaze) stavem tělesných pozůstatků oběti, nedopřáli sprostému podezřelému / sprostému pachateli ani špetku pozornosti tím, že ho okázale ignorovali při psaní scénáře, a místo toho se zaměřili na pozůstalé a na všechny, kteří se svým úsilím zasadili za vyřešení případu. Chápu, že někoho mohl odradit nedostatek práce v terénu a nepříliš čilé tempo příběhu, ale já jsem byl spokojen a musím tvůrcům ještě jednou vyslovit obdiv za jejich netradiční přístup k oběti i pozůstalým. / Poučení: Nikdy nenastupuj k cizímu člověku do auta ani ponorky. ()
Největším problémem momentálně nejlepšího scenáristy je, když svoji práci svěří k režii někomu jinému. Pokud si natočí autorský film se svými dvorními herci, vznikne mimořádná záležitost, byť se jedná o televizní projekt. Systém ignorování zločince, který započal Greengrass v 22. červenci, dotáhl Lindholm k naprosté dokonalosti, až do samého závěru ignoruje i pouhé jméno pachatele. Věnuje se deprivující práci policistů a touze pozůstalých pro klid své duše zjistit o zločinu co nejvíce. Policejní práce je zde vykreslena jako mravenčí skládání stébla ke stéblu, narážení do zaslepených uliček, velká vítězství při hledání pravdy, která ji ve výsledku přiblíží pouze o píď. Všech šest dílů udržuje diváka v mimořádném napětí. Zdlouhavá pátrání potápěčů si nezadají s hledáním drog ve Francouzské spojce. Herecké výkony jsou jako vždy u severských počinů na velmi vysoké úrovni. ()
Velmi civilní a uměřené. Seriál, který nikam nespěchá a soustředí se na práci vyšetřovatelského týmu. Pachatel zločinu, který chtěl svým činem demonstrovat svoji moc i nepostižitelnost, a zajistit si tak pozornost médií, zůstává trvale nepřítomen. Největší prostor má sice šéf oddělení vražd Jens, ale autor scénáře a režisér v jedné osobě, Tobias Lindholm, se věnuje celému týmu a hlavní slovo v jeho projektu, dá-li se to tak vyjádřit, má propracovaný, dobře fungující a financemi skvěle promazaný systém. Zločince neporazil geniální detektiv, ale mašinérie, která byla ochotná a schopná nekonečné měsíce systematicky prohledávat rozsáhlé prostory mořského dna a zapojit do pátrání špičkové vědce z řady oborů. Tady je namístě srovnání s českými Devadesátkami, kde parta pražských kriminalistů je nucena neustále improvizovat a spoléhat na štěstí. Improvizace v dánské sérii nemá místo. Tam kraluje metodičnost a houževnatost. Rád bych Ponorce nadělil vyšší hodnocení, je tu nicméně jedno velké ale. Lindholm nikam nespěchá a dlouhých záběrů, odmlk a pauz, které mají zvěstovat, že hrdinové přemýšlí nebo že se vyšetřování ocitlo na mrtvém bodě, si užijete, až vás to místy bude mrzet. A to píšu jako divák, který obvykle s pomalým tempem nemívá problém. Každopádně Lindholmův kousek představuje protiváhu na efekt vystavěným dynamickým kriminálním sériím a s tím je nutné počítat. Celkový dojem: 65 %. ()
Paradnej atmosfere velmi pomaha imersivna a do deja vtahujuca kamera. Vykony a bezny civilny i pracovny zivot zucastnenych su snimane akoby na skrytu kameru, nezucastnene. Pripad ma zaujal, nepoznal som jeho skutocne pozadie a ani to, ako dopadol. Nasadenie sil a prostriedkov, vedcov, potapacov, spravy koronera, rodinne vazby a vztahy vysetrovatelov i obeti mi prisle absolutne uveritelne a velmi dobre podane. Naviac, nalady zucastnenych, frustracie, usielie, sklamania, vobec cela psychologia je podana bez odporneho vydieracstva, uplne inym stylom, nez na aky ste mozno zvyknuti z inych produkcii. Urcite odporucam. Silne stvorhviezdie. Niektore casti su na plny pocet. 85% ()
Řemeslně bezchybně natočej seriál o vyšetřování kodaňské policie, kterej rozhodně nedoporučuju netrpělivejm divákům. Jsou to tři roky, co se tahle brutální vražda švédské novinářky dánským vynálezcem opravdu stala a je zvláštností, že pachatel není v žádném díle ani ukázán, ani zmíněn jménem. Jméno režiséra mluví samo za sebe a jeho rozhodnutí, natočit tenhle příběh jako houževnatej vyšetřovací proces mě osobně hodně bavil. Dánové prostě neskutečně umí a nebýt pomalejšího tempa, nemám co vytknout. Skoro za pět, 85% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (5)
- O afére bol natočený 90-minútový dokument, ktorý však Netflix následne nezverejnil pre nezhody v zmluvných právach. (Arsenal83)
- Podľa režiséra Tobiasa Lindholma jedinou požiadavkou, ktorú mali rodičia Kim na režiséra, bolo, aby pes rodičov v seriáli menom Iso bol skutočným psom Joachima a Ingrid Wallových. (Arsenal83)
- Interiérové scény z policajnej stanice sa natáčali na chodbách dánskej televízie TV-Byen. (Arsenal83)
Reklama