Režie:
Helena TřeštíkováScénář:
Helena TřeštíkováKamera:
Vlastimil Hamerník, Martin Kubala, Ivan Vojnár, Stano Slušný, Jan Šuster, Hynek Ciboch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Portrét Ester Janečkové zachycuje její osud v průběhu 30 let. Helena Třeštíková ji začala natáčet od roku 1989 jako jednu ze studentek Střední zdravotní školy v Praze pro film Sestřičky... Ester Křížková je už jako studentka zdravotní školy velmi aktivní dívka. O vše se zajímala, vše komentovala. V průběhu sametové revoluce na DAMU organizovala letáky a materiály, které pak distribuovala ve své škole. Po maturitě se rozhodne jít studovat herectví a dramaturgii na DAMU. Hledá své místo v divadelním světě. Hraje v Divadle na Zábradlí, vdá se pak za lékaře Zdeňka Janečka a postupně se jí narodí dva synové. Ester pak občas pracuje v Českém rozhlase v literární redakci. Po několika letech uspěje v konkursu na moderátorku pořadu Politikon České televize. Poté se stane moderátorkou pořadů Sama doma a Pošta pro tebe. Ester se díky tomu stala velmi populární osobností České televize a zároveň zažívá drobné manželské krize. Účastní se televizní zpěvácké soutěže Duety, kde zpívá s Kamilem Střihavkou. Narodí se jí třetí dítě – dcera Sára a po nějakém čase zažívá dvě tragédie: porodí mrtvé dítě a pak se zasebevraždí její synovec Filip, který se nedovede smířit se svou homosexuální orientací. Ester se stává aktivistkou a podporuje LGB komunitu. Začne studovat psychoterapii. Stále pracuje v televizi a snaží se být dobrou manželkou i matkou, i přes různé kolize, které rodinné vztahy přinášejí. (Česká televize)
(více)Recenze (51)
Karolína mě přece jenom zasáhla o trošku víc, ale to je asi tím neuvěřitelně pozitivním nábojem, který ten film obsahuje. Ester je ale taky strašně zajímavá, jenom jiným způsobem. Osobně mi ta žena byla neuvěřitelně sympatická v podstatě od prvního záběru a celou dobu jsem byl zvědavý, jak se to celé vyvine. (Btw. osobně jsem nikdy žádný její televizní pořad neviděl, protože mě podobná produkce nikdy nezajímala, ale nijak to neodsuzuji). V tomto ohledu mi ten film přišel až nečekaně emotivní, a některé momenty tam jsou hodně silné, jako ostatně podle mě celý ten Esteřin životní příběh. Přál bych té ženě, aby byla šťastná, taky to neměla vždy jednoduché. Hodně se mi dokument o ní líbil a dá se podle mě hodně přemýšlet, co se v tom filmu člověk vlastně dozvěděl. Btw. na webu ČT, kde je pořád k přehrání, je podle mě hodně zajímavá diskuse o Ester a jejím životě a manželství. ()
Helena Třeštíková na mňa svojho času urobila dojem časozberným dokumentárnym filmom "René" a následne aj jej najsilnejším dielom "Katka". Bolo to pre mňa niečo nové. Hodne autentické, tragické a emotívne. Ani jej "Manželské etudy" neboli špatné. Vydobila si u mňa postavenie veľmi originálnej, vytrvalej filmárky. Bohužiaľ tento kredit si značne pošramotila titulom "Ester". Časozberný dokument o Ester Janečkovej ma vôbec nezaujal, dá sa povedal, že miestami ma doslova znechutil. Nie je to odfláknutou, či povrchnou prácou pani režisérky Třeštíkovej, ale predovšetkým stupňujúcou sa antipatiou voči nesympatickej slniečkárskej hlupani Ester Janečkovej. Dám však dve hviezdičky za to, že mi tento film odhalil bizarnú povahu a trpiteľsko sebestredný život tejto ženskej kreatúry. ** ()
S Ester je to těžké. Jako samostatný dokument to není nic zvláštního, v podstatě je to jen variace na 13. komnatu. Jako součást celku Sestřičky, ze kterého vzešla Karolína a Ester, to lze snad vnímat poněkud lépe, jako skutečný časosběr, jehož bodem nula je partička spolužaček maturujících krátce po revoluci. Některé sice krátce ve zdravotnictví setrvaly, ale to podhodnocení postupně dohnalo každou z nich. Ester určitě překvapila svou houževnatostí, znovu se pokusila o uměleckou kariéru, která jí nakonec vyšla, pořídla si velkou rodinu... Rozhodně nepřešlapuje na jednom místě a nezoufá si, že byla jen matkou nebo cokoli podobného. Čili co ty dávné spolužačky spojuje? Zkušenost, že zdravotnictví je neuživí. ()
A kde jsou ty tradiční rozchody a hádky? To je příjemné překvapení. Jen jedna, dvě nevěry. Třeštíková měla opět skvělý výběr tehdy 16 leté zdravotní sestřičky Ester Janečkové. Ester se Třeštíkové sympaticky otevřela, ale jako absolventka DAMU si hlídá mluvu i výraz. Ve srovnání spontánní Karolína se chovala civilněji. ()
Příběh Ester Janečkové mi jen potvrdil, že jde o bytost, která je nejen plná lásky, ale umí ji i nezištně dávat druhým lidem. Právě ona v mých očích představuje synonymum pro slovní spojení „krásná žena”. Tímto počinem si Helena Třeštíková připsala na své konto další velmi vydařený časosběrný dokument. ()
Galerie (16)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (3)
- V letech 1995-1999 hrála Ester Janečková roli Betty v klasickém muzikálu Cabaret v Divadle Na zábradlí. (NinadeL)
Reklama