Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Portrét Ester Janečkové zachycuje její osud v průběhu 30 let. Helena Třeštíková ji začala natáčet od roku 1989 jako jednu ze studentek Střední zdravotní školy v Praze pro film Sestřičky... Ester Křížková je už jako studentka zdravotní školy velmi aktivní dívka. O vše se zajímala, vše komentovala. V průběhu sametové revoluce na DAMU organizovala letáky a materiály, které pak distribuovala ve své škole. Po maturitě se rozhodne jít studovat herectví a dramaturgii na DAMU. Hledá své místo v divadelním světě. Hraje v Divadle na Zábradlí, vdá se pak za lékaře Zdeňka Janečka a postupně se jí narodí dva synové. Ester pak občas pracuje v Českém rozhlase v literární redakci. Po několika letech uspěje v konkursu na moderátorku pořadu Politikon České televize. Poté se stane moderátorkou pořadů Sama doma a Pošta pro tebe. Ester se díky tomu stala velmi populární osobností České televize a zároveň zažívá drobné manželské krize. Účastní se televizní zpěvácké soutěže Duety, kde zpívá s Kamilem Střihavkou. Narodí se jí třetí dítě – dcera Sára a po nějakém čase zažívá dvě tragédie: porodí mrtvé dítě a pak se zasebevraždí její synovec Filip, který se nedovede smířit se svou homosexuální orientací. Ester se stává aktivistkou a podporuje LGB komunitu. Začne studovat psychoterapii. Stále pracuje v televizi a snaží se být dobrou manželkou i matkou, i přes různé kolize, které rodinné vztahy přinášejí. (Česká televize)

(více)

Recenze (51)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Potíž s dokumentem o Ester Janečkové je v tom, že ona, na rozdíl od většiny objektů Heleny Třeštíkové, je známou osobou, takže mnoho lidí si myslí, že ji víceméně znají a o to lehčeji ji soudí, popřípadě píší urážlivé komentáře. Tenhle film je podobně napínavý a emocionální, jako vyprávění o Karolíně, jen mě mrzí, že Ester se více nerozhovořila o kýčovitosti Pošty pro tebe, kterážto tvoří většinu jejího obsahu. To je pro mě největší zápor tohoto filmu. 70%. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Narodila se v pražské židovské rodině jako nemanželské dítě Marie Rút Křížkové a Oty Ornesta, staršího bratra Jiřího Ortena. Matka byla původně členka KSČ, která v r. 68 vsadila na špatného koně a byla vyloučena. Nezrušila členství sama, tak se z ní stala tzv. dizidentka. Z 215 chartistů bylo 157 býv. členů KSČ, stejně jako 5 příslušníků Stb, kteří byli propuštěni po r. 70 (alespoň tak tvrdí jiné zdroje). Její matka podepsala Chartu 77, když Ester byly čtyři roky, dokonce byla mluvčí, komáři ji nechali studovat i odmaturovat. Za komančů jí prý dobře nebylo ta to na Kavkách jí je móóc dobře, kde brání zuby nehty svobodu slova a plularitu názorů, jo takhle protekční děvenka (havloidka), která se tváří jako anděl a mílius (viz podoba zemřelé Táničce Fischerové), tak ve skutečnosti rozhoduje viz Vánoční koncerty, kdo na nich bude nebo nebude účinkovat! Předminulý rok si takhle dupla, že nebude v kostele zpívat Nohavica! Je to ve skutečnosti havloidní zm*tek, protekční a uměle vytvořená rádoby selebřitka přisátá na cecík České televize. Vyvolení sobě! ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

S Ester je to těžké. Jako samostatný dokument to není nic zvláštního, v podstatě je to jen variace na 13. komnatu. Jako součást celku Sestřičky, ze kterého vzešla Karolína a Ester, to lze snad vnímat poněkud lépe, jako skutečný časosběr, jehož bodem nula je partička spolužaček maturujících krátce po revoluci. Některé sice krátce ve zdravotnictví setrvaly, ale to podhodnocení postupně dohnalo každou z nich. Ester určitě překvapila svou houževnatostí, znovu se pokusila o uměleckou kariéru, která jí nakonec vyšla, pořídla si velkou rodinu... Rozhodně nepřešlapuje na jednom místě a nezoufá si, že byla jen matkou nebo cokoli podobného. Čili co ty dávné spolužačky spojuje? Zkušenost, že zdravotnictví je neuživí. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Helena Třeštíková na mňa svojho času urobila dojem časozberným dokumentárnym filmom "René" a následne aj jej najsilnejším dielom "Katka". Bolo to pre mňa niečo nové. Hodne autentické, tragické a emotívne. Ani jej "Manželské etudy" neboli špatné. Vydobila si u mňa postavenie veľmi originálnej, vytrvalej filmárky. Bohužiaľ tento kredit si značne pošramotila titulom "Ester". Časozberný dokument o Ester Janečkovej ma vôbec nezaujal, dá sa povedal, že miestami ma doslova znechutil. Nie je to odfláknutou, či povrchnou prácou pani režisérky Třeštíkovej, ale predovšetkým stupňujúcou sa antipatiou voči nesympatickej slniečkárskej hlupani Ester Janečkovej. Dám však dve hviezdičky za to, že mi tento film odhalil bizarnú povahu a trpiteľsko sebestredný život tejto ženskej kreatúry. ** ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Já ten styl paní Třeštíkové mám rád, ne že ne, ale ona prostě vyprodukovala za svůj profesní život jeden nápad a ten jede pořád a pořád a pořád a pořád. Sestřičky Ester a Karolina jsou jakože výjimečné tím, že se jedná o normální ženské, a nejde o spodinu společnosti nebo lidi s fakt těžkým osudem a smůlou, jako ve většině ostatních, čímž se přibližuje Manželským etudám. To je na jednu stranu zajímavé i tím, že v životě takřka každého člověka nastanou těžké chvíle a to nutí k zamyšlení. Na druhou stranu tam citelně chybí nějaké téma krom "co se stane s random holkou, co studuje zdrávku" a nebýt faktu, že se paní Třeštíkové podařilo natrefit na někoho, kdo se později stane jakože celebritou nezávisle na tom, že je paní Třeštíkovou točena, tak si vlastně říkám proč? Jak u Karolíny tak Ester zároveň úplně neberu ten reklamní tah, že je točila 30 let. Ono je to spíš tak čtyřikrát v průběhu 17 let, a pak trochu podrobněji od roku 2006, ale je to stejné, jako bych řídil auto pokaždé jen na Silvestra a tvrdil, že řídím už 20 let. A zde u Ester mi to vadilo ještě o něco víc, než u Karoliny, protože jsme prošvihli i podle mě to nejzásadnější období, kdy se k té slávě dobrala a necítil jsem to vůbec jako časosběrný dokument, jako spíš náhodné návštěvy po mnoha letech s kamerou. Jak Ester tak Karolína jsou fajn osoby, Karolínu jako film hodnotím lépe, protože se v ní povedlo lépe zachytit ten životní boj, jak v práci tak ve vztahu. U Ester to vypadá, jakoby ji to spadlo všechno do klína, ale spíš je to tím, že jsme to prostě jen neviděli. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Karolína mě přece jenom zasáhla o trošku víc, ale to je asi tím neuvěřitelně pozitivním nábojem, který ten film obsahuje. Ester je ale taky strašně zajímavá, jenom jiným způsobem. Osobně mi ta žena byla neuvěřitelně sympatická v podstatě od prvního záběru a celou dobu jsem byl zvědavý, jak se to celé vyvine. (Btw. osobně jsem nikdy žádný její televizní pořad neviděl, protože mě podobná produkce nikdy nezajímala, ale nijak to neodsuzuji). V tomto ohledu mi ten film přišel až nečekaně emotivní, a některé momenty tam jsou hodně silné, jako ostatně podle mě celý ten Esteřin životní příběh. Přál bych té ženě, aby byla šťastná, taky to neměla vždy jednoduché. Hodně se mi dokument o ní líbil a dá se podle mě hodně přemýšlet, co se v tom filmu člověk vlastně dozvěděl. Btw. na webu ČT, kde je pořád k přehrání, je podle mě hodně zajímavá diskuse o Ester a jejím životě a manželství. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Cesta Ester Křížkové-Janečkové, která vedla ze zdravotnictví přes studia na DAMU až k profesi populární televizní moderátorky, se zdá být úspěšným naplněním životního údělu této sympatické a empatické osobnosti. I ona musela ale odvalit mnohé balvany nepřejícího osudu – opakovanou manželskou nevěru, nečekaný potrat a smrt patnáctiletého synovce, který se nedokázal vyrovnat se svou homosexualitou. Role Ester Janečkové není tedy jen společenská a mateřská, ale má svou výraznou odezvu právě ve veřejných organizacích bojujících proti šikaně a stojících na straně všech handicapovaných dětí a mladistvých. V tom jako by se obloukem vlastně vrátila ke svým středoškolským létům, k potřebě pomáhat a podávat pomocnou ruku těm, kteří ji potřebují. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

A kde jsou ty tradiční rozchody a hádky? To je příjemné překvapení. Jen jedna, dvě nevěry. Třeštíková měla opět skvělý výběr tehdy 16 leté zdravotní sestřičky Ester Janečkové. Ester se Třeštíkové sympaticky otevřela, ale jako absolventka DAMU si hlídá mluvu i výraz. Ve srovnání spontánní Karolína se chovala civilněji. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Každý dokument je jistou interpretací reality, to učí už na FAMU. Je rozdíl, jestli dáte při písemce kameru z pohledu učitele, nebo když ji dáte dozadu, a ostatně už před samou kamerou se vám nikdo nechová přirozeně. Takže - při neznalosti všech dalších okolností -, jde těžko soudit. Chtěl bych vědět víc o její rodině, chtěl bych ji vidět v rodinném kruhu, při zábavě... opila se vůbec někdy a vyváděla? Trochu mne iritovalo, že z Ester dělá dokument skoro svatou ženou, jako by ona sama nikdy nic neprovedla, nikoho nezranila (což by chtělo i výpovědi lidí kolem ní) slovem či činem, v podstatě nijak nehřešila. Stejně mi přišlo divné, že svatbu měli v kostele, ale děti pokřtít nenechali a o víře se dál vůbec, ale vůbec nemluvilo. A jak zde píše v komentáři jiný uživatel - sbinda - v určité chvíli se z dokumentu stala Třináctá komnata. Btw, manžel je prý plachý, ale přece jen mohl ze sebe pár slov na svou obhajobu vydolovat. ... Každopádně se mi potvrdilo, že tyhle časosběrné dokumenty jsou vylhanost sama. Kdyby někdo točil mne, tak co se pak objeví v telce - jak jsem chodil do školy, jak jsem někde makal, jak jsem se oženil, měl děti... To je jistě hodně podstatné, ale o mně jako člověku to zas tak moc nevypovídá - o tom, co mám rád, co mi dělá radost, jaké mám vnitřní smutky a životní prohry, z jakých důvodů mne někdy přepadne splín apod. Vnější obraz o vnitřní duši člověka zas tak moc neřekne. ()

gogos 

všechny recenze uživatele

Problém většiny dokumentů od Třeštíkové je ten, že jsou všechny prakticky na jedno brdo. A tak jediným měřítkem kvality je vlastně osud a příběh ústřední postavy. Ester Janečková má rozhodně co říct a především druhá polovina jejího příběhu je hodně silná. Nicméně právě ta první polovina je docela nudná a celý koncept nepřekvapivý. Proto průměrné tři hvězdy. ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Větší část dokumentu tvoří příběh manželství a mateřství hrdinky, kde Ester Janečková mluví odvážně otevřeně o úskalích dlouholetého manželství. Jako fanouška Etud mě tento kousek lehce nudil, protože místo typického časosběru ohromujícího vývojem života se etapa mládí se vezme rychlým tempem, pak se vezme na vědomí angažmá v Poště pro tebe (snímek ho nějak do hloubky neprobírá), a pak už je to jen o manželství a rodičovství + zmínka o její podpoře LGBT inspirované tragédií v rodině. Asi by to fungovalo líp jako čistý portrét dospělé Ester. ()

Garson odpad!

všechny recenze uživatele

Ester Janečková vyobrazená v tomto dokumentu jako symbol míru,soucítění a dalších kladných vlastností?Tak pro mě rozhodně ne,už v pořadu Pošta pro tebe na mě působila vysoce nedůvěryhodně,stejně falešně jako Alice Bendová kterou použili jako náhradu místo dokonalé Laďky Něrgešové v pořadu Farmář hledá ženu.V poslední době se stalo zvykem protěžovat antikomunistické postavy tehdejší i současné doby,které mají v České televizi dveře dokořán.Nikdo se mi nemůže divit,že v této moderní době která semlela většinu obyvatelstva nemůžu mít pochopení pro lidi jako je Ester Janečková a pro jí podobné jako pro herečky Geislerovou,Plodkovou a pro herce jako je třeba Mádl nebo Bartoška.Bohužel politika zasahuje do všeho i do posuzování všeho a všech.Dokumentaristka Třeštíková je známá svou náklonností k Havlovi a k dalším politickým "osobnostem",kterými já jako vlastenec vysoce opovrhuji a podle toho také ty její dokumenty vypadají.Filmařsky je tento dokument díky velkým časovým skokům také dost nepovedený.To,že Ester podporuje LGBT komunitu a Prague Pride tak to byla poslední kapka a můj negativní pohled na Ester Janečkovou se tím jen prohloubil.Dal bych tomuto dokumentu ocenění TOTÁLNÍ ODPAD a velmi mě mrzí,že to nejde. ()

DruidKarel 

všechny recenze uživatele

1774. hodnocený film: Práce paní Třeštíkové a její přínos na poli časosběrných snímků pro českou kinematografii je nezpochybnitelný. Na základě její práce si může každý jedinec uvědomit svou jedinečnost, tedy, že ze sebeobyčejnějšího člověka může být výjimečná osobnost, jejíž osud je hoden dokumentu. Jedná se skutečně o mravenčí práci, kdy je v kontaktu se spoustou lidí a sleduje jejich životy. Není to na denní bázi, ale ta posloupnost je tam zachována a návaznost také. Co mě na tomto dokumentu zklamalo bylo to, že nedošlo téměř vůbec k napojení příběhové linky na život Otty Ornesta. Vím, věnoval se tomu již jiný dokument o Ester Janečkové, ale už je to nějakou dobu. Na druhou stranu, nevíme, jestli tak bylo učiněno na přání samotné paní Ester nebo její rodiny a také, tohle nebyl dokument o jejím otci a matce, která byla signatářkou Charty 77,ale o Ester Janečkové. 4* si dokument jistě zaslouží. Zase skvělá práce, paní Třeštíková. 4* ()

angel74 

všechny recenze uživatele

Příběh Ester Janečkové mi jen potvrdil, že jde o bytost, která je nejen plná lásky, ale umí ji i nezištně dávat druhým lidem. Právě ona v mých očích představuje synonymum pro slovní spojení „krásná žena”. Tímto počinem si Helena Třeštíková připsala na své konto další velmi vydařený časosběrný dokument. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Trochu řídký časosběr, navíc oslabovaný mediální rovinou života hrdinky, přesto oplývající upřímností a nevyhýbáním se choulostivým osobním tématům mimomanželských vztahů. 3-4* ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Kdyby film o Ester byl prezentován jako dokument o známé osobě, hodnotila bych nepatrně výš. Potíž je, že má ambice být něčím víc, být inspirativním příběhem o mimořádné ženě, zajímavým příběhem o jejím životě... jenže ničím z toho není. Je to potrtét. Plochý, vybledlý, uprášený. ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

Ester je mezi režisérčinými časosběry výjimkou v tom, že je veřejně známou osobou a spoustu informací má člověk z médií. O to víc si však tentokrát vážím přístupu Ester k životu a oceňuji styl jejího životního boje. ()

Reklama

Reklama