Reklama

Reklama

Coronation

(festivalový název)
  • Čína Coronation (více)
Trailer
Čína, 2020, 113 min

Režie:

Wej-wej Aj

Hudba:

Ling Ling, Punkgod
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Byrokratická mašinerie čínského politického systému rychle a efektivně zpomalila šíření koronaviru již v počátcích krize, ovšem za cenu ještě důslednější kontroly a omezování práv svých občanů. Snímek otevírá otázku, zda je v době pandemie důležitější zachování osobní svobody jednotlivců, nebo ochrana zdraví celé společnosti. Syrové záběry tajně natočené amatérskými kameramany ukazují realitu života v uzavřeném Wuhanu, jeho vylidněných ulic a přísně střežených zdravotnických zařízení. Do jaké míry může stát zasahovat do života svých občanů, je-li v sázce celosvětová humanitární katastrofa? (MFDF Ji.hlava)

(více)

Recenze (12)

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

"CHINA HAS THIS VERY CLEAR VIEW THAT ONCE YOU LOSE CONTROL THEN CHAOS FOLLOWS." ------------ Weiwei sa nikdy nebál kritizovať Čínu, jej stranícky drobnohľad mal odjakživa v paži a cenzúru sa mu vždy podarilo obísť a produkt vydať. A tak, ako tu potvrdil svoju disidentskú pozíciu, ešte silnejším spôsobom ju upevnil o pár mesiacov neskôr v dokumente na tému tlaku Číny na autonómnosť Hongkongu – Cockroach. Weiwei tu vďaka vyneseným záberom dobrovoľníkov vytvára portrét jedného uzatvoreného mesta a života v ňom počas januára 2020. Nebudem klamať, pohľady na vyľudnené veľkomestá a metropoly boli vždy pohladením pre moje oči. Fotky prázdneho New Yorku boli orgazmom (x / x / x) a predstava tých čínskych o to orgazmickejšia. Vďaka Weiweiovi to už predstava nie je. Coronation ich má požehnane a utilizuje ich ešte lepšie – statické a pomaly plynúce zábery z výšky s hudbou podobnou štýlu Nine Inch Nails. Už len vidieť to vlastnými očami a všetko je dokonalé. Videozáznamy z wuchanských jednotiek intenzívnej starostlivosti sú zrejme predpokladám ultra-raritka a taktiež cením dlhé zábery na to, ako sa doktori pripravovali na vstup do jednotky, ako sa obliekali a zobliekali z ochranných odevov a aká bola celá procedúra a bezpečnostný protokol okolo toho, keďže ja a môj (drblý) mozog funguje na báze konštantného pýtania sa "aké by to asi bolo" a "ako by to asi vyzeralo," kde "to" znamená čokoľvek predmetné. Coronation mi v tomto smere značne vyhovel. Dokumentov o COVID-19 bolo a bude ešte dozaista hodne veľa a žiadny z nich sa sledovať nechystám, kým nebude aspoň rok až dva "po všetkom" a doku bude môcť tým pádom poskytnúť komplexný pohľad na celú ´"udalosť" aj s patričným odstupom, no tu som musel spraviť výnimku, nakoľko mi bolo jasné, že viac ako o víruse samotnom sa Weiwei pustí do kritiky režimu. Pre širšie chápanie dnešnej Číny by sa hodil niekoľkohodinový dokument, ktorý by nebol celou stopážou len o Ujguroch, no taký asi nevznikne, takže v rámci možností aspoň toto – Ai Weiwei on China in 2020. --- "It has no roots to stabilize itself because it has no nongovernmental organizations, just the government." --- (8.2.2021) (23.2.2021) (25.2.2021) ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Sledoval jsem dokument , abych našel v současné pandemické krizi v naší zemi odpověď , jestli mají pravdu někteří sociologové a antropologové , když říkají, že Čína je ekonomický vítěz krize. Říkají, že asijské země jako Hong Kong, Jižní Korea, Singapur, Čína a další epidemii zvládli perfektně, zatímco Evropa zápasí s druhou vlnou. Je to prý kvůli kultuře konfucianismu, obětování se pro celek, zajímaní se o druhé, disciplína. To všechno v dokumentu chybí. Nemyslím, že je protičínsky zaujatý, spíše neúplně natočený. Asijské země měli perfektní trasování nemocných, náramky a sledování pohybu nemocných apod. Musím říct, že je to asi pravda. Na druhou stranu jsou v dokumentu příběhy jako člověk, který říká, že vláda nebezpečnost viru zatajovala, on poslal svého otce zpátky do Wuchanu, kde v nemocnici podlehl...Dokument je složen z fascinujících pro mě děsivých záběrů na mnohaproudé dálnice v šedivém oparu ponurého industriálního světa. Režisér pomalu, ale precizně komponuje často mlčenlivé scény. Dělníci staví nemocnici, v jiné, fungující lékaři poslouchají příkazy operátora, který skrze monitory sleduje jejich počínání a udílí jim instrukce. Coronation je paradoxní svědectví o světě, který by kdykoli jindy působil jako odlidštěná mašinerie. Jenže v chladné metodičnosti je najednou i cosi uklidňujícího. Byť zároveň hrozivého. Aj Wej-wej pochopitelně nevelebí Čínu za to, jak se s koronavirem vyrovnala. Jeho film ale mimoděk nutí k úvahám o tom, jakých nových významů v krizi nabývají hodnoty jako svoboda. Paralelně s tím snímek od začátku vypráví mikropříběhy lidí, kteří jako by se ze dne na den stali hrdiny absurdního dramatu. Truchlící muž se snaží domoci popelu svého zesnulého otce, stavební dělník odjíždí z Wu-chanu a zjišťuje, že se nemůže vrátit, ale ani jet domů. Jediným příbytkem tak zůstává jeho automobil. Stařenka s vypadanými zuby velebí komunistickou stranu a Mao Ce-tunga, ale odmítá či nedovede porozumět novým opatřením proti koronaviru. A tak káže svému potomkovi to, co vždy: že nemá tolik polehávat a že nesmí jíst moc polévky, neboť je v ní samý tuk. Jako by byla ztělesněním celé země. Wej-wej svůj film splétá jako kompaktní mozaiku, která nikam nespěchá, přesto buduje atmosféru pomalého thrilleru z neznámého světa se zvláštním uspořádáním. Někdy jemný, jindy úderný a temný elektronický podkres podbarvuje scény, při nichž drony přelétávají nad přízračnou krajinou. Čínský stroj sice pracuje efektivně, jeho soukolí však bez milosti drtí jednotlivce. Vedle pečlivě orchestrované propagandy a mrazivě krásných záběrů nočních měst zahlcených světly a neony, která jako by vypadla ze slavného sci-fi snímku Blade Runner, zaznívají unavené hlasy lidí v potemnělých nemocnicích. Svědectví o těch, kdo neměli štěstí, o které se systém nepostaral. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Zajímavé, chvílemi velice, bohužel asi o hodinu delší, než bych spokojeně zvládla. Záběr, kdy se snad tři minuty nic neděje krát asi čtrnáct, to už vážně evokuje východní divadelní představení. Nebo ty scény se starou paní... Význam to mělo, ale tak.. Kromě toho, co mě skutečně zaujalo a že se bylo na co koukat, pochválím i hudbu. S rychlým přetáčením se to bude dát vidět. ()

BoXBe 

všechny recenze uživatele

Působivý film s důrazem na dlouhé až intimní obrazy, záznamy citlivých ruchových mikrofonů a kvalitu hudebního podkladu, dotýkající se jak chybovosti strany (systematicky zapírané, ale ve skutečnosti dosti nahé) tak pomalého opouštění civilizovanosti, když problém přeteče přes hlavu i tak "disciplinovanému" národu, jakým by Čína chtěla být pro vnější svět. Ze závěrečné scény padala čelist. P.S.: Wei Wei by mohl natočit třetího Blade Runnera. ()

Azurose 

všechny recenze uživatele

Velice dobrý dokument, který zprostředkovává informace přímo z čínského epicentra koronaviru. Film příjemným způsobem kombinuje linku zdravotnictví a linku jednotlivých lidí, kteří přidávají další informace nebo přispívají pomocí metafor, které dávají objektivnější představu o epidemii. Ve filmu se objeví značné množství opravdu dlouhých záběrů, díky kterým tvůrci většinou ukazují prostředí. Bohužel někdy už začnou záběry po třech minutách nudit. Musím vyzdvihnout hudební složku, protože jednoduché melodie na dechové nástroje dávají filmu prostě další rozměr. ()

Harry_ 

všechny recenze uživatele

Surový atmosférický dokument dlouhých záběrů z jara 2020 ve Wu-Chanu přibližuje začátek epidemie, která navždy změnila svět. ()

michalkop 

všechny recenze uživatele

Mně tento dokument působivý nepřipadá. Je to splácané páté přes deváté. Nenavazuje to. Hrozně se tam kecá. Aspoň čtvrt hodiny v kuse se tam fakt nezáživným způsobem jen nadává na KSČ. Nuda. Čekal jsem tam zajímavé záběry na začátky pandemie. Něco, co jsem neviděl v televizi, nějaké skandální odhalení, politické zákulisí nebo že ta stopáž aspoň rychle uteče. Zdálo se to ale aspoň jako 10 hodin. ()

Reklama

Reklama