poster

Tetsuo (festivalový název)

  • Japonsko

    Tecuo

  • Japonsko

    鉄男

  • Japonsko

    Tetsuo

  • anglický

    Tetsuo: The Iron Man

Horor / Sci-Fi

Japonsko, 1989, 67 min (SE: 69 min, Director's cut: 77 min)

Scénář:

Šin'ja Cukamoto

Hudba:

Čú Išikawa
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jansen
    *****

    Neskutečně působivý film. Zvlášť s přihlédnutím k mizivému rozpočtu. Tetsuo je snad první film, u kterého mám pocit, že každá koruna navíc by výsledný dojem srazila o stupínek níže. Kamera je neuvěřitelně efektní ať už zabírá celou scénu nebo se soustředí pouze na detail. Místy se zcela ztrácí v nánosech cyberpunkového fetiše, proplétá se mezi spletí drátů, šroubů, kusů plechů a všemožných hadiček, aby poté šokovala dalším zřetelně čitelným záběrem. Směs tohoto převážně kovového odpadu, ve kterém jsme nuceni se orientovat, podněcuje zneklidňující pocit neidentifikovatelného. Často totiž nevíme, který kus plechu se projeví jako součást živé tkáně. Bravurně se tak vypořádává s handicapem trikové nedokonalosti, který dokonale zakrývá a přebíjí oním pocitem dezorientace. Industriální hudební podkres se vryje pod kůži snad ještě víc než tetsuúv vrtákovitý penis a epileptický klipovitý střih na klidu taky nepřidá. Tetsuo působí jako šílená surrealistická symfonie cyberpunkového skladatele složená z kusů hadic, drátů, plechů, zvuků a několika málo slov.(10.1.2010)

  • Jordan
    *****

    k filmom ako TETSUO môžete pristupovať iba dvoma spôsobmi - vyjadrené čsfd hodnotovým rebríčkom: 5-hviezdičkovým alebo odpadovým - a to čisto na základe subjektívneho pocitu a toho, či s ním "nastúpite" na palubu, budete hrať hru podľa jeho pravidiel, prijmete ho a akceptujete, alebo vám nesadne a vaše vedomie i podvedomie sa k nemu začnú správať ako imunitný systém k vírusu, biele krvinky k cudzopasníkovi... pretože tento film je náročný na sledovanie, počúvanie i chápanie, lebo porušuje takmer všetko, čo sa porušovať dá, je to taký cyberpunkový industriálny surový kovový heavymetalový experiment, je to také japonské priemyselné begotten šmrncnuté cronenbergom, ešte menej dejové ako eraserhead a neviem prečo, ale v niečom mi to pripomínalo aj aronofskeho pi... každopádne by som rád v jednom filme pokope videl robocopa, iron mana, terminátora a tetsua - či už bojujúcich proti sebe alebo spolu...(13.11.2013)

  • sniper18
    ***

    Tetsuo je rozhodne zaujímavý a nadmieru originálny film, ktorý sa len tak nevidí. Celé to prakticky až surrealistické podanie určite mnohým nesadne, na to je to až príliš extrémna filmová anarchia, ale táto premena človeka na stroj teda dokáže zapôsobiť, k tomu zaujímavé audiovizuálne pojatie a plno originálnych nápadov. Určite to nie je nič, čo by som si plánoval pozrieť viackrát a tie filmovejšie diela od tohto originálneho režiséra ma bavili viac, ale aspoň raz sa to určite pozrieť oplatí..(21.11.2012)

  • lamps
    **

    Je to jistě pozoruhodná vzpoura konvencím tradičního vyprávění, která zejména prvních patnáct minut, ve strhujícím rytmu cyberpunkové muziky a nesvázaného časoprostoru, slibuje velké extravagantní věci. Jak se ale zpočátku jedná o formálně zábavnou hovadinu, postupně Cukamotův bizarní surrealismus zcela vzdává snahy o zajímavé vedení pozornosti a film se stává ultrabéčkovým shitem vhodným leda pro jedince s úchylnými sexuálními choutkami nebo s velmi zvláštním smyslem pro humor. Kdyby nám bylo v podobném stylu servírováno hororové komornější drama o člověku, který se musí se svým železným osudem sám vyrovnávat, mohla to být perla nezávislého filmu, takhle je Tetsuo neskutečně tupý a pouze falešně rafinovaný, vyloženě zmrvený formální i příběhový potenciál.(16.3.2017)

  • oLí
    ***

    Naprostá deprese, strach, úzkost, bizarnost, chaos. Odpornější spolupráci obrazů s hudbou jsem v životě nezažil. Nanejvýš úchylný psychický terror, jaký jsem u filmu dosud nepoznal. Nemůžu film vychválit a napálit mu pět hvězdiček, protože jsem citlivý mladý jinoch a tohle mě zahnalo do ouzkejch, vážně mi bylo psychicky zle. Stejně ale nemohu Tetsua zatratit do odpadu, protože má myšlenkou cosi do sebe a jen tak natočit něco podobného každej nesvede. Volím tedy hodnocení střední cestou.(2.1.2007)

  • - Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)