poster

Tetsuo (festivalový název)

  • Japonsko

    Tecuo

  • Japonsko

    鉄男

  • Japonsko

    Tetsuo

  • anglický

    Tetsuo: The Iron Man

Horor / Sci-Fi

Japonsko, 1989, 67 min (SE: 69 min, Director's cut: 77 min)

Scénář:

Šin'ja Cukamoto

Hudba:

Čú Išikawa
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ancientone
    *****

    Skrúcanie sa niekde v epicentre industriálneho beztvarého Chaosu. Je veľkým pôžitom vstrebávať všetky tie hlboké surrealistické vŕtance priamo do temena, podfarbené jasnou surovou kritikou pohlcovania sveta všetkým mechanickým, kovovým - industriálnym na úkor všetkého pôvodného prírodného (najtrhnutejšia metafora je "vŕtačka-penis", alebo ako to nazvať). Kultový kusisko v rýchlom slede sa mrviacej a korodujúcej industrializácie sveta. "SPOLU NECHÁME ZHRDZAVIEŤ CELÝ SVET!"(30.11.2012)

  • Arbiter
    *****

    What have I become, my sweetest friend.. Tsukamoto s divákem nemá slitování. Bolí to. Industriálem opanovaná vize úpadku, to je pro mě Tetsuo. Tam, kde je příležitost prokázat lidskou slabost a ukovat z ní progres. Monumentální iniciace skrze bolest a animální rozkoš. Kurví se tu odpad lidských výtvorů a duše. Ochutnej hnus jako dítě, rozdávej ho jako dospělý. Sex supluje lásku a chtíč vede k (sebe)destrukci. Kým je člověk? Kým jiným, než uboze nicotnou zrůdičkou. A budu sesazen z trůnu. A bude to správné. Proměním se v do vlastní, pokřivené, ideologie mumifikovanou nulu. Snad z popela nepovstanu dřív, než má hvězda zhasne. Hypnotizující noční můra.(11.8.2011)

  • GigaPudding
    *****

    Dělník se motá kolem nějakých dílen dokud nezasedne do své budky, kde si zcela nečekaně rozřízne nohu, do které nacpe zrezivělý šroub a diváka bez řečí a průtahů nacpe do šíleného industriálního pekla. Tetsuo je prakticky bezdějový film se zběsilým střihem, šílenými obrazy a hlavně s tunou kovu, drátů, rzi, krve a sexu, ale narozdíl od prapodivných videoartových nebo experimentálních filmů, které jsou vesměs jen exhibicí nebo rovnou něčím nekoukatelným, se Tetsuo prožene obrazovkou jak tornádo zběsilosti a tlačí diváka do extrémních obrazů a scén, které nejdřív zdánlivě nenavazují, pak se nějakým způsobem smyčkovitě propojí s předchozími scénami, aby se v poslední části filmu úplně roztříštily v úplný kovový běs. Hlavní na filmu je ale bolestivý a nekontrolovaný přerod ústřední postavy, typického kravaťáka s brejlema a padesáti kilama i s postelí, v nezvladatelné kovové monstrum prolezlé dráty a s rotujícím vrtákem místo penisu. Tento přerod je prokládán všemožnými halucinacemi a sny, ale taky úplně reálnými událostmi, které hlavní hrdina prožívá, ale které jsou taky tak bizarně surreálné, že realita a sen pro diváka i pro hlavní postavu splývají do jednoho. V těchto "mezihrách" vyniká především adrenalinová a až překvapivě strašidelná honička v podchodech se šílenou ženskou a jejím kovovým pařátem, která je výborně natočená a působí mnohem děsivěji než leckterý čistě hororový film, a pak taky spousta obrazů má výrazný erotický charakter až nakonec vyvrcholí v té známé scéně s vrtákem. Možná že by se dal celému filmu připsat určitý erotický náboj, zvlášť když si člověk všimne, že finální kovové monstrum vypadá nápadně jako obří penis :). Každopádně monstrózní kovový penis se dle vlastních slov cítí skvěle, takže přinejmenším pro něj je to dobře. Pro diváka ale určitě je dobře, že je ve filmu zapracován úplně super industriální soundtrack, bez kterého by Tetsuo byl jen poloviční, protože každou scénu dotváří mocně a jsou to pecky i na poslech bez filmu. Netuším jaká měla být myšlenka filmu podle jeho autora, ať už tím obřím pérem na cestě do světa chtěl říct cokoli, ale docela určitě je to jeden z nejsilnějších cyberpunkových zážitků, co se dá ve filmu vidět a to nejen proto, že se cyberpunk v jakékoli podobě téměř netočí, ale hlavně proto, že v Tetsuovi se s tím nemažou a sypou tam to železo jedno za druhým i do sexu takovým způsobem, že by se za něco takového v západním světě pořádaly petice za přinejmenším proliskání autora :).(4.1.2011)

  • berg.12
    ***

    Přestože používá daleko méně expresivnějších a extrémnějších prostředků, je pro mě třeba takový Lynch mnohem více sugestivní. Možná za to tentokrát může i délka, která pouhým a neustálým opakováním výsledný dojem spíš ubíjí. Tím ale v žádném případě nechci říc, že každý filmový fanoušek by si tady nemohl otestovat své divácké hranice!(19.10.2006)

  • jojinecko
    ***

    Absolútna šialenosť o človeku ktorý sa začne meniť v kov...Zaujímavý avangardno-industriálny experiment, ktorý je ešte aj podfarbený zbesilým industriálom a elektronikou...Maximálna industriálna brutalita a to doslova!!! Keby to malo pol hodinku tak je to parádička, takto to postupom času stráca na intenzite, škoda...Tí ktorí si myslia, že už videli všetko a nevideli Tetsuo, nevideli nič!:)))(26.7.2006)

  • - Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. (Zdroj: Letní filmová škola)