poster

Ústav

  • Velká Británie

    Asylum

Romantický / Drama / Thriller

Velká Británie / Irsko, 2005, 99 min

Režie:

David Mackenzie

Předloha:

Patrick McGrath (kniha)

Kamera:

Giles Nuttgens

Hudba:

Mark Mancina

Producenti:

Mace Neufeld

Scénografie:

Laurence Dorman

Kostýmy:

Consolata Boyle
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • marvan
    ****

    Za scénářem filmu stojí současný světový dramatik Patrick Marber, škoda že tuto zásadní skutečnost neuvedl i distributor. Je vůbec s podivem, že filmy do distribuce připravují diletanti, kteří nejenže nic neví o samotném filmu, ale často jim zřejmě chybí i základní vzdělání. David Mckenzie to od českých distributorů schytal důkladně. Film Young Adam přeložili jako Adamovo tajemství, čímž nejenže zcela překroutili smysl původného názvu, ale nový název je vlastně naprostý nesmysl, vzhledem k obsahu filmu. Na obálce DVD je pak uvedeno, že film se odehrává v 30. letech, ačkoli se odehrává v letech 50., což je docela zásadní vzhledem k tomu, že je to film o pocitu beat generation. Zdá se, že distributorům se zcela spolehlivě podařilo Mckenzieho pro české publikum na dlohou dobu odstřelit. Kladu si otázku, zda někteří menšinoví autoři tak nejsou pro publikum ztracení nikoli pro svou intelektuální náročnost, ale proto, že je na trh uvádí lidé, kteří jim nejenže nerozumí, ale zřejmě jsou jim i zcela ukradení. I taková maličkost, jako když vystřižené scény nejsou označeny jako Vystřižené scény ale jako Film o filmu, cosi vypovídají o řemeslné etice a (ne)schopnosti zaměstanců distribuce. Ale to by bylo na delší úvahu, zpátky k filmu. Patrick Marber kromě dramat vynikl také jako scénárista, adaptoval pro film svou hru Closer (česky Na dotek), poté román Asylum (česky poněkud zavádějící překlad Ústav), dále Notes on a Scandal (Zápisky o skandálu, opět podle vlastní hry) a Love You More. Jeho rukopis je velmi výrazný a pro vyznění filmu určující. Přestože je řazen do coolness dramatiky, patří sem spíš generačně a pocitově, než přísně formálně. Excesy ve stylu Kaneové nebo cynismus a vulgarita Ravenhilla jsou mu cizí. Jeho prostředky jsou subtilnější, přesto tvrdost sdělení zůstává věrná coolness nasranosti a je o to účinnější, že používá tradiční výrazové prostředky. Jeho hra s divákem je rafinovaná: vrství na sebe několik významových vrstev, přičemž každá z nich nese zcela odlišný pohled na význam událostí. Nejlépe jeho styl vystihl řežisér Nichols (Closer), Mckenzie zůstal s Asylum na půl cesty. Přestože k textu přistoupil s respektem, některé roviny mu unikly. Pokud jeho film vyznívá jako tragická lovestory, původní předloha nabízela pohled, kdy celá tragédie byla zinscenována Starkovým lékařem, který si tak uvolnil cestu ke kariérnímu růstu a k získání ženy, po které toužil. Celá tragédie se tak přenáší do roviny úvah o tom, nakolik jsou naše životy manipulovány a zneužívány v cizí prospěch. Ale i tak tu zůstává z Marbera to podstatné, deziluzivní pohled na lidské nitro. A když už pro nic jiného, tak pro procítěný výkon Natashy Richardson stojí tenhle film za shlédnutí. A co se týče distributorů, volně ocituji Willieho Starka (Všichni královi muži): "Dejte mi hřebíky a kladivo a já ty šmejdy za vás ukřižuju!"(27.9.2009)

  • Lennnnna
    **

    Cože? Cože? Cože? Dobrá, začátek bych ještě chápala, mě přivézt do cvokhausu, kde mi budou společnost dělat buď právě ti cvoci nebo sterilní paničky, jejichž největším vyvrcholením dne jsou debaty alá "aby ta kapela na našem plese nehrála příliš hlasitě, ba spíš potichu", pravděpodobně bych se také vrhla do náruče prvního ucházejícího magora, kterého bych potkala. Ale to, co se děje pak, nad tím už mi zůstává rozum stát. Ze všech hlavních představitelů se totiž stanou tak trochu monstra a nebohé Natashe Richardson parádně hrábne. Ještě dnes mám z té její chladnokrevné aristokratické vizáže spojené s netečným pohledem, kterým sleduje utonutí svého syna (ooops, teď jsem prozradila něco málo z děje) husí kůži. Naordinovala bych jako lék na nešťastnou lásku, za tímto účelem je totiž Ústav plně funkční:o) Věřte mi, ono vás pak jakékoliv blbnutí hned přejde.(24.8.2007)

  • numi
    ***

    Oficiální text distributora vám prozradí dvě třetiny filmu a navíc vás od něj zřejmě i odradí, protože toto provařené téma už bylo zachyceno na filmovém kotouči nespočetněkrát a pokaždé stejně... A ne, Ústav není výjimkou. Je to opět snadno předvídatelné drama, které obsahuje pár nadstavovaných dějových zvratů na závěr, které ovšem stejně budete čekat, takže se nad nimi jen pousmějete a řeknete si "no a?". Ale nerad bych filmu škodil, protože není až tak špatný... Je jen naprosto nezajímavý. Napadá mě jen jediný důvod, co na něm vyzdvihnout - erotické scény David MacKenzie umí natočit, naaranžovat a nasnímat skvěle. Ale to je na film tak trošku málo. Šeď a místy špetka erotického jiskření? Tři hvězdičky a ještě jsem musel dlouze uvažovat. [leden 2007](21.1.2007)

  • B!shop
    **

    Nicim nevybocujici romanticky drama, kterejch je k videni desitky, tohle je jen ozvlastnene tim, ze se vetsinou odehrava v blazinci. Na druhou stranu, moc dobre ten blazinec vyuzitej neni, blazni nevysilujou a atmosfera se z toho taky moc nevytezila. Ale vyvoj postav je docela zajimavej, i kdyz se vlasne trikrat opakuje to samy. Nastesti se film muze oprit o slusny vykony Csokase, McKellena a Richardson, ale ze by byly tak skvely, aby film vytahli z lehkyho podprumeru, to zas ne. Navic na to, ze se jedna o romanticky drama, je film dost chladnej, coz na druhou stranu prida na pusobivosti neco malo scenam, ktery tady ale nebudu vykecavat, pac jich je fakt jen par. Film sem sice bez vetsich problemu skouk, ale je to docela nuda.(3.9.2007)

  • F.W.Colqhoun
    ***

    Tak to bylo hodně vlažný. Scénář a kniha, na kterou v rozhovorech přísahají Richardson i McKellen možná nebyla špatná, ale zpracování bylo společnými silami herců (hlavně dýchavičný Marton Csokas) a totálně rutinní a unylou režií David Mackenzieho, na jehož Perfect Sense jsem chtěl jít do kina a když se to nepovedlo, litoval jsem (teď už nějak nedbám...), zmařeno. Ne že by bylo všechno tak zlý, film má svý momenty * zejména ty tragický, který na pozadí vybledlého celku paradoxně zvláštně vynikají * McKellen v čemsi jako skutečně zákeřném vtělení sestry Ratchedové taky není k nekoukání a člověka celou dobu poutá nedostatek informací k pochopení hlavní postavy, jen není zřejmý, jestli je to záměr nebo nechtěný vedlejší produkt. Zejména jsem litoval minimálního vhledu do psychiatrické práce. Ovšem, ovšem - každé drama nemůže být prodchnut citáty psychoanalytiků a Foucaulta, to by byla nebezpečná marketingová metoda, ale třeba z manipulátorských akcí postavy odehrané Ianem Magnetem bych rád viděl víc a vsadím se, že nejsem sám. Nicméně na konci - a to by asi tak být nemělo - jsem se přistihl, že mi celá ta pakárna okolo milostné posedlosti je celkem u zadku. Ale možná jsem si měl pustit "Vesničko má středisková", na kterou jsem měl chuť, a ne tohle psychopatologický dusno. Velmi povděčen!(5.4.2012)

  • - Natáčení probíhalo v Leedsu v Anglii a v Dublinu v Irsku. (rafix)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace