Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Maďarský umělecký film z vesnického prostředí. Vypráví o lásce nesmělé Mari Patakiové a prudkého Mátého Bíra zvítězivší nad zatvrzelostí Mariiných rodičů, kteří pro dceru sami vybrali ženicha. Mari a Máté jsou představiteli nového života na vesnici. Cesta Mariina otce do družstevního kolektivu je mnohem obtížnější, protože pouta, která jej táhnou k starému životu, jsou příliš silná. Závěr filmu však přesvědčuje, že i starý István Pataki své místo v nové společnosti najde. - Film „Kolotoč" patří k nejzdařilejším filmům nové maďarské produkce. (FILMOVÝ PŘEHLED 19 / 1956)

Milostné drama z maďarské vesnice poloviny 50. let minulého století. Příběh lásky a vzpoury nesmělé dívenky Mari Patakiové, pro niž už rodiče z vypočítavosti a proti její vůli sami vybrali bohatého ženicha, aby tak mohli spojit majetek, a mladého družstevníka Mátéa je rámcován bouřlivými přeměnami tehdejšího společenského života a přetrváváním starých tradic. Fábri se podle vlastních slov vždy snažil točit filmy, které chtěly protestovat proti ponižování a násilí a proti znevažování práva na lidskou důstojnost. A právě Kolotoč je prvním z jeho snímků, kde se toto téma jednoznačně objevuje. Zvláštní kouzlo dává jednotlivým scénám i celému filmu střídání rytmu, vynikající poetická kamera Barnabáse Hegyiho a funkční hudební doprovod Györgye Ránkyho. Jízda zamilovaného páru na pouťovém řetízkovém kolotoči patří dnes už ke klasickým sekvencím světové kinematografie. Oslňující herecký výkon Mari Törőcsikové, tehdejší posluchačky druhého ročníku Vysoké školy dramatického umění, která v roli mladičké Mari Patakiové debutovala na filmovém plátně, odstartoval její hvězdnou kariéru. Fábriho Kolotoč zaznamenal jeden z prvních velkých mezinárodních úspěchů poválečné maďarské kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (17)

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Opravdu netuším, proč se mi zkoušející před dvěma lety smál, když jsem film popsala jako "Romea a Julii z kolchozu". Dějová linie tomu odpovídá téměř úplně, je velmi jednoduchá. Ve druhém plánu se pak objevují motivy socialisticko-realistické. Naštěstí se film vyhýbá explicitní propagandě a zaujme rovněž zajímavým stylem, především kamerou a střihem (taneční sekvence je perfektním mixem POV záběrů, velkých detailů a rychlých střihů). ()

ripo

všechny recenze uživatele

„Kolotoč" je od dob filmu „Píď země" nesporně nejzdařilejší dílo naší kinematografie. Naše filmové umění došlo k tomuto filmu cestou více nebo méně zdařilých pokusů o zobrazení velkých a drobných problémů souvisících s naším životem. Tyto pokusy měly všechny společný cíl — zobrazit filmem to, na co bylo třeba poukázat, čím bylo nutno pomoci vývoji. Naše mladá kinematografie může na této cestě ukázat již celou řadu dobrých výsledků. A přece se od dob filmu „Píď země" nepodařilo dosáhnout tak jednoznačného vyřešení: skloubení jasného obsahu s formou vyjádřenou rovnocennými prostředky a vyplývající z obsahu tak, jak se to podařilo ve filmu „Kolotoč". — Lze říci, že film nedosahuje svého účinku na diváka cizorodými prostředky, naopak, je tak účinný proto, že promlouvá nejryzejší filmovou řečí. Text zůstává v patřičných mezích. Obrazy jsou výrazné, logicky na sebe navazují, nesnaží se o jakýkoli symbolismus, jsou realistické a plné dramatického napětí. — v „Kolotoči" bojují dva mladí zamilovaní boj o své štěstí, a jejich boj je nedílnou součástí oné srážky, která se odehrává mezi starým s novým způsobem života našich rolníků. — Autor knihy, Imre Sarkadi, svým jednoznačným postojem a uměleckou vírou, a autoři filmového přepisu povídky Zoltán Fábry a László Nádasi barvitým, každého schematismu prostým scénářem vytvořili předpoklady pro vznik tohoto výborného filmu. Největší zásluhu ovšem má režisér filmu Zoltán Fábry, který tak mistrně sladil, propracoval výjevy filmu, že možno směle mluvit o mistrném uměleckém díle. — Hlavní role hrají Imre Sóós a Mari Töröcsiková. Sóós dal postavě Mátého Bira velkou přitažlivost. Je tvrdošíjný, dovede být velmi něžný; a jak je milý, když v jedné z posledních scén běží ke stáji a vyskočí po cestě do výše jako malý kluk! — Velký příslib do budoucna je Mari Töröcsiková ve své první roli. Vytváří čistou poutavou postavu, její hra je prožitá, bezprostřední, ve své prostotě dramatická. — Kameru řídil Barnabás Hegyi. Nelze zapomenout na závratný let snímků z kolotoče. Hudba, kterou složil György Ránky, je nedílnou součástí tohoto uměleckého díla, ale může nadto sloužit za příklad, jak mají naši skladatelé vyjadřovat sporými, ale typickými motivy děj díla. — Celé dílo ovšem chválí — vedle všech ostatních účastníků — nejvíce režiséra Zoltána Fábryho. Největšími klady jeho práce jsou vytříbený vkus, bezmezná láska k dílu, vědomě dramatická výstavba, znalost, jak vyjádřit a vyzvednout typické a důležité momenty, a konečně promyšlená práce s herci. Zvláštní zmínky si zaslouží odvážné střídání rozličného rytmu, které dává jednotlivým scénám i celému filmu tolik zvláštního kouzla. — Kolotoč, ačkoliv se zabývá především láskou dvou mladých lidí, mluví o jedné z nejpalčivějších otázek našeho nového života. Agituje, mobilisuje, přesvědčuje. Ale přesvědčuje tak, jak umění přesvědčovat má: proniká do našich srdcí. - Je jisté, že toto význačné dílo naši kinematografie získá trvalého uznání jak u nás, tak za hranicemi, a že bude ukazatelem směru, jimž by se měli tvůrci dalších našich filmů ubírat." (Béla Both v Szinház és Filmmuvészet č. 5/1956.) Filmový přehled 19/1956 () (méně) (více)

Reklama

Bajda 

všechny recenze uživatele

Film se odehrává v poválečném období maďarské kolektivizace, kterou sám hlavní hrdina srdnatě hájí. I přes očividnou agitaci se Fábrimu podařilo natočit alespoň stylisticky unikátní film. Fábri využívá zpomalené záběry, zesilování hudby, utlumování diegetických zvuků, střídá rytmus, používá dramatické nájezdy kamery na detail obličeje a místo obyčejného střihu hojně využívá prolínaček. No a co se týče nejznámější scény z kolotočů…tak ta je opravdu nezapomenutelná. Příběh Kolotoče je silný a emotivní, ale jeho ideologický podtext a zbytečně melodramatická hudba mu bohužel podráží nohy. ()

FrodoF 

všechny recenze uživatele

Po formální stránce dokonalý snímek. Jednu hvězdičku mu však ubírá podpora zločinecké ideologie a rozkrádání (odmítám to nazývat eufemistickým výrazem "kolektivizace") osobního vlastnictví. Zvláště v kontextu tvrdě potlačených protistalinistických revolučních snah v Polsku a Maďarsku stejného roku působí idealizace zemědělského družstva děsivě. Nicméně po řemeslné stránce jde o vynikající snímek. Zvláště scény na kolotoči nebo taneční scéna jsou vskutku působivé. Scéna tance v sobě má náboj srovnatelný s dnešní technoparty, kdy rytmus elektrizujícím způsobem projíždí celými těly tanečníků. Další problém jsem měl s tím, že kromě hlavní dívky mi byly bez výjimky všechny postavy nesympatické. Téhle venkovské horkokrevnosti asi nikdy tak úplně nepřijdu na chuť. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Co je od jednoho odporné a hrubé, je od druhého příjemné a milé..., ale to je přece schéma většiny milostných dramat. Druhou věcí je ale dostat to na plátno tak, aby i ten, kdo si v životě nenablýskal holínky a nikdy si neporučil zahrát sólo, podlehl účinku dramatické situace. Avšak v tom je Zoltán Fábri mistr nad mistry, zvláště poslední dvě scény, "na tancovačce" a "řezání dřeva" jsou famózní – a možná právě zobrazení famóznosti situace je největší předností celé báječné maďarské kinematografie... Dokud se kolotoč točí, je třeba vyřešit základní rozpory, jak v oblasti soukromé, tak společenské. I když není pochyb, kam se "to všechno" bude ubírat, děje se to jaksi diskrétněji a tišeji, než jak jsme tomu zvyklí z českých filmů této doby. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama