Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Adaptace prózy Juliana Stryjkowského (byl židovského původu). Ve vesnické putyce Austeria krčmáře Taga v Haliči na hranicích Rakousko-Uherska a Ruska se na začátku 1. světové války ukrývají židovští uprchlíci obávající se hrozících pogromů. Výraznou skupinku představují zbožní chasidé, kteří raději tančí, než by jako zbytek utekli. Symbolické vyznění (konec Rakouska i tradičních východoevropských židovských komunit, obecně starého mírové světa) potvrzuje tragický závěr, rituální koupel chasidů v nedaleké řece zbarví po výstřelu blížících se vojáků krev. (raroh)

(více)

Recenze (10)

garmon 

všechny recenze uživatele

Začátek je opravdu silný - silná je krajina, ten pocit "bouře" přede dveřmi, soumraku přede dveřmi... Pak už to jde jiným směrem. Pro mě největší pochybnosti nastávaly ve scénách hudebního vytržení chasidských mužů - nejsem etnomuzikolog, ale ty zpěvy na mě nepůsobily autenticky (zato závěrečný zpěv na první dobrou!). Rovněž sborové modlitby v chrámě jsem brzy "prokouknul". Velkorysost prostředků zjevná třeba ve scénách z plesu tu najednou nebyla věrná. A ti muži - přijeli se ženami, ale byli naprosto nepraktičtí, bylo to přehnané - nefungovali absolutně jako otcové od rodin, jako živitelé, patriarchové. Bylo to stylizováno spíš jako skupina potrhlých fanatiků. A z toho pak plynuly další pochyby: manýristické svícení ve scénách z hořící vesnice (evokovaly Hase a Sanatorium na věčnosti - prostě "polská škola"), samotné motivace postav (možná jsem byl nepozorný, ale naprosto mi uniklo, že Mína je snacha a ne žena Taga). A další: motivace Taga a "zkřížení" jeho prosté morálky s morálkou náboženských blouznivců ve mně nezanechalo hlubší otisk. A závěr? Jancsó tohle dovedl mnohokrát ukázat syrověji, pravdivěji. Přesto jsem to rád viděl. Stojí to za shlédnutí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Zklamání. Od historických dramat (zvláště těch odehrávajících se za I. a II. světové války) očekávám, že mě zaujmou a zpravidla tomu tak opravdu je, Austeria však patří k výjimkám. Docela nezáživný až nudný děj, nesympatické postavy, které ke konci za jejich chování skoro nesnášíte a potok krve, jenž byl asi tím nejlepším možným řešením (až si člověk cynicky klade otázku, proč tak pozdě). Díky hudbě a technické stránce hodnotím film ještě slabšími 3*. ()

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Velmi výrazné polské drama jehož zapadlost je vskutku překvapivá. Franciszek Pieczka předvedl naprosto výboborný výkon a doufám, že se s tímto herce ještě v nějakém filmu setkám. Jen je trochu nemilý ten spoileroidní obsah k filmu. Jsem si jist, že na snímek se podívají i tací, kteří román nečetli (jako já) a proszrazení závěru může na celkovům dojmu velice ubrat. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Nevím, jestli si film zaslouží úplně plný počet hvězd, ale zanechal ve mně velmi zvláštní pocit, za který ty hvězdy dávám. Zájezdní hostinec, který vlastní židovská rodina s patriarchou, moudrým Tagem. Všude v okolí vypuká první světová válka a lidé na Haliči se bojí hlavně krutých kozáků, kteří jsou už blízko. Tago vidí, jak z blízkého městečka utíkají všichni židé, kteří se bojí pogromů. Má na výběr, zda se přidat k nim nebo zůstat a riskovat smrt svou i své rodiny. Film se hodně věnuje chasidským obyčejům a zvykům, židé tam tančí, zpívají, modlí se. Celý film se táhne zvláštní poetický nádech, který zůstane i po skončení. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Měl to být příběh skupiny haličských Židů z prvního dne první světové války. A začínalo to opravdu silně. Na chvíli jsem prožil zmatek a děs civilisty, posledního z posledních, v té historické chvíli, kdy si mocní tohoto světa usmyslí ohrozit můj život a rozvrátit všechny mně drahé hodnoty kvůli čemusi mně zcela cizímu. --- Nápad dobrý, a tuším i literární předloha je asi dobrá, jenže realizace u tohoto záměru nevytrvala. Do filmu se vloudil plán jakési národopisné exkurze do světa haličského, především chasidského židovstva. Pohnutky hodnotné a ušlechtilé, jenže prezentované na nesprávném místě a nesprávným způsobem. Chceme-li předvést kulturu nějaké etnografické skupiny, sotva si pro to vybereme ojedinělý a hysterický okamžik vypuknutí války. A že by ti Židé, nota bene chasidé, mezi sebou mluvili polsky? Zpívali polsky? I žalmy v synagoze? Mateřštinou aškenázských Židů byla jiddiš, a ve východní Haliči neměli mnoho důvodů užívat polštinu ani jako druhou řeč. --- Osel tak nějak nevěděl, ze které kupky si dopřát. O hladu je ponechán nakonec i divák. ()

hemul 

všechny recenze uživatele

Autori zostali jednou nohou v historickej dráme a druhou v muzikáli. Keby sa rozhodli pre jednu stranu, bolo by to oveľa lepšie. Ja by som sa priklonil k tomu muzikálu. Niečo ako Fidlikant. ()

Jenni 

všechny recenze uživatele

Motto: "Židovstvo stojí na sloupu jako na jedné noze. Tím sloupem je učení: Miluj bližního jako sebe samého. To je celá naše moudrost. Každý si ji může osvojit, byť by stál na jedné noze. Naše dějiny jsou plné falešných soudů, před nimiž nás obvinili naši nepřátelé. Jsme obklopeni Hamany jako bezbranné ovce vlky. A jak se může bránit bezbranný? Jen čistým srdcem. A teď, když stojím před šibenicí, mám jen čisté srdce." Mé další setkání s Jerzym Kawalerowiczem, po nichž musím postupně uznat, že patřil k největším zjevům polského filmu. Tentokrát šťastně vsadil na spolupráci se spisovatelem Julianem Stryjkowskim, jehož literární Hostinec (Austeria) je vysoké úrovně a film z toho nic neztrácí. Román svého času nemohl v Polsku vycházet, ale nyní jsme již v době, kdy začínají pukat ledy. "Pláč se zvedne v noci, radost přijde ráno. Hřích se zvedne v noci, očištěn je ráno. Křik se zvedne v noci, uslyšen je ráno. Strach se zvedne v noci, víra přijde ráno. Smrt se zvedne v noci, zmrtvýchvstání ráno." Řekl bych, že Stryjkowského knížka by měla patřit k onomu "minimálnímu vzdělání", aby naopak nedokazovala, jak málo víme o dalších evropských národech. Stručně řečeno, je něco překvapivého na tom, když slyšíš v polštině "tady je Rakousko, a ne Kišiněv. A díky Bohu nebude, dokud panuje císař František Josef." Že by navíc Halič nebyla koncem světa, který dostalo rakouské mocnářství za trest? "Tak mluví jen člověk, který nemá vlastní názor a nečte noviny." - "To není jisté, kdo má víc názorů!" - "Především je třeba mít aspoň to minimální vzdělání." - "Především se člověk musí chovat jako člověk." Titulním hrdinou je zde austeria (tj. restaurant), který je několikrát ztotožňován s Noemovou archou (A kdo tam je? Spíš se zeptejte, kdo není.), veze starého čorta Taga, jeho snachu Mínu, vnučku Lolku a pasačku Jevdochu; z hostů prchajících před kozáky pak nejrůznější postavičky z města (ústřední je samozřejmě osud mladého páru Bumka a Aši) a partu chasidů kolem svatého cadika, kteří Boha oslavují - jak je jejich dobrý zvykem - radostným zpěvem a tancem. "Jsou tam takoví zbožní věřící. A křikem odhánějí zlé myšlenky." - "To si tedy našli čas na exorcismy. (...) Kvůli těm hlupákům budou trpět nevinní." - "A ty si myslíš, že oni jsou vinní?" Samotný závěr filmu je v jiném duchu než knižní předloha, nejvíc se blíží alegorii toho, co (nejen) tento židovský koutek čekalo ve 20. století. "To je konec všeho, nejen mě." ()

šokin 

všechny recenze uživatele

Gdańsk/Gdynia 1986 – Hlavní cena poroty „Złote lwy“............Dramatické události roku 1914 z pohledu malé židovské vesnice někde ve východním Polsku slouží autorovi pouze jako dějové pozadí pro řešení důležitějších otázek, jako je vliv strachu z neznáma na náhlou změnu lidského chování nebo reakce místní židovské komunity, ale i jednotlivců v mezní situaci, jakou je právě začínající válečný konflikt. Nade vším pak vyčnívá postava moudrého Žida Taga, který jediný rozpoznává vážnost celé situace. Vynikající Franciszek Pieczka v hlavní roli prokazuje opět svou hereckou výjimečnost. Zdatně mu ovšem sekunduje další herecká hvězda polské kinematografie – Wojciech Pszoniak (Danton,Korczak, atd.), jež u nás není možná tolik známý. ()

Reklama

Reklama