Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Budovatelské nadšení neminulo ani slovenskou kinematografii. V roce 1950 vznikl hymnus na poctivou práci i pozitivní změny v myšlení lidí. Protože stavba důležité přehrady, která dosud zaostalého kraje přinese pochodeň pokroku, mění nejen své stavitele, ale i rolníky v blízké vesnici, kteří se zbaví ničemného kulaka, jenž je dosud vykořisťoval. Priehrada doslova v každém okamžiku reaguje na dobová hesla - příběh se třeba otevírá příchodem tří úředníků, kteří v rámci přiblížení pracujícímu lidu přicházejí na stavbu nabídnout sílu svých rukou. Režisér Palo Bielik vytvořil vzorovou agitku, hájící nutnost třídní bdělosti i zásadové nesmlouvavosti při prosazování nových pořádků, neboť zákeřný nepřítel může číhat kdekoli. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (22)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Uf!! No nic, jdeme na to - i agitka může mít příběh a být něčím zajímavá. U Frony to byla postava hlavní hrdinky a přes veškerou okatou propadanu šlo o slušně zpracované drama. Anděl (ať už na dovolené nebo na horách) si všechny získal díky hereckému obsazení i humorně naděnému příběhu, byť agitoval hodně okatě, je v oblibě dodnes. U Priehrady vidím nesourodé obrazy propojené hudbou, která na mě působí spíš rušivě. Soudruzi jsou náležitě uvědomělí, úkol veliký, příběh bohužel nezábavný. Je mi to líto, ale tohle si Paľo Bielik neuhlídal. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Budovateľská agitka 50. rokov. Stavba megapriehrady je presvetlená ľudovými tancami krojovaných robotníkov, spevmi a figliarstvami troch brigádnikov, ktorí opustili byrokratickú nudu kancelárie, aby vyzdraveli na čerstvom vzduchu pri kopaní hliny a širokými úsmevmi kolektívneho kladného hrdinu. Budovateľskú radosť mu kalia len dedinskí sedliaci, zblbnutí alkoholom a vodcom kulakov, ktorí sa nechcú vzdať pozemkov a hospodárstiev v prospech priehrady, čo im všetko zatopí a v prospech kvitnúcich a prosperujúcich roľníckych družstiev, kde každému patrí všetko a odmenený je každý len podľa toho, koľko vykoná. Schematické a jednorozmerné charaktery, kolektívny hrdina je nielen ten dobrý, ale aj zlý - sú ním všetci tí, čo sa nezapájajú do budovania a nesúhlasia s priehradou. Nakoľko schematizmus rokov 50. bol miestami trošinku narúšaný, film bol nakrútený s humorom a odznela tu moja obľúbená pesnička "Horehron, Horehron ja som Horehronka, poďte chlapci do nás budem Vám frajerka!" zvyšujem subjektívne hodnotenie smerom nahor. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dalsi z budovatelskych filmov, akych sa po 25. 2. 1948 tocilo hodne. Filmu chyba dejova linia, scenar sa toci len okolo stavby priehrady /Oravskej/. Kopa nudnych budovatelskych kecov, jednorozmerne postavy, schematizmus konca 40. a zaciatku 50. rokov vladne na kazdom kroku, herecke vykony takmer ziadne. To su najdolezitejsie minusy filmu, plusom je snad len rezia talentovaneho Bielika. 30 % ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Budovateľský pátos príznačný pre danú dobu neobišiel ani film, práve naopak. V tomto prípade sa v duchu lepších zajtrajškov stavala priehrada, všetci budovatelia sú vykreslení ako pracovití ochotníci s humorom a kulaci ako cynické karikatúry. Po filmovej stránky je snímok dobre natočený, ale inak je to boľševický "kolektívny" blábol. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Bujna nie je potkan, Bujna je gazda....!" Na prvých filmoch Paľa Bielika propagandu necítiť, ale tu rok výroby 1950 napovedá, že by to tak mohlo byť. Realita však bola ešte horšia ako očakávania. Ten film je komunistickou propagandou a heslami nabitý tak, až sa po každej robotnícky ladenej hláške musíte pousmiať. Celé to podanie a postavenie postáv do pozície hlúpy a arogantný gazda verzus usmievavý a pracovitý robotník, vyvoláva iba úsmev. Občas sa objaví úsmev úprimný a nefalšovaný ako napr. pri scéne prenocovania v prepravných vozňoch, ale najviac film drží pohromade vďaka postave gazdu Bujny a jeho syna, ktorého hrá mladý Gustáv Valach. Taký F. Dibarbora sa po prevrate iste musel pri tých komunistických pesničkách červenať až do odtieňa sovietskej vlajky. 60%. ()

Zajímavosti (13)

  • Scenáristicky spolupracoval na snímke aj Leopold Lahola. Jednalo sa o jeho poslednú prácu na filme pred odchodom do Izraela. Nakoľko bol ideologicky nepohodlným umelcom, nebol uvedený v titulkoch snímky. (Biopler)
  • Iný variant názvu filmu bol Etapný cieľ. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Názov filmu symbolizuje neprekonateľnú bariéru medzi majetnými gazdami a márnotratnou, nastupujúcou inteligenciou. (Biopler)

Reklama

Reklama