Režie:
Robert De NiroScénář:
Eric RothKamera:
Robert RichardsonHrají:
Matt Damon, Robert De Niro, Angelina Jolie, Joe Pesci, Eddie Redmayne, Tammy Blanchard, Alec Baldwin, Billy Crudup, Keir Dullea, Michael Gambon, William Hurt (více)Obsahy(1)
Lakonický a rezervovaný Edward Wilson řídí tajné operace CIA během událostí v zátoce Sviní. Agentura má podezření, že Castro byl předem informován, a proto Wilson hledá, odkud informace unikly. V průběhu vyšetřování v sérii retrospektiv vzpomíná na otcovu smrt, studentská léta na Yale (poezii, Skull & Bones), nábor do začínající OSS, krátké aférky, vynucený sňatek, získání ostruh ve špionážní práci v Londýně, odloučenost od syna, vypuknutí druhé světové války a vztah s agenturou a britskými a sovětskými protějšky. Sledujeme, jak se jeho idealismus vytrácí a nastupuje něco jiného: odhalování podstaty toho něčeho jiného se v závěru vyšetřování stává ústřední myšlenkou celého filmu. (Filmbox)
(více)Videa (2)
Recenze (336)
„Tak ako viete, že ste u mňa správne?“ – „Povedali mi, že ste odmeraný bastard bez zmyslu pre humor.“ Je to až otravne akademické. Ale slušná atmosféra, občasná (veľmi občasná) napínavá scéna (odchod Gambona z deja) a silné herecké obsadenie (Damon, Crudup, Hutton, Turturro, Hurt, De Niro, Baldwin) sa postarali aspoň o to, že tých 165 minút ma nezabilo, iba prizabilo. De Nirov skvelý režijný debut PRÍBEH Z BRONXU zostal výrazne neprekonaný. Nedokázal to spasiť už ani Francis Ford Coppola ako producent. Fádne, matné, dlhé, nudné. ()
Tak dlouhý. Proč to musí být tak strašně dlouhý? Nemám ráda filmy, které neví, o čem jsou, a tak jsou radši o všem. A taky nemám ráda filmy o tomhle typu bastardů. A vůbec, mám agresivní náladu, tak se do toho pustím trochu víc. Začněme u charakteristik filmu. Thriller - proč proboha? Protože se Damon celou dobu tváří, jako by mu bylo všechno jedno? Romantický - protože obsahuje několik sexuálních scén a ty jsou skryty pod peřinou, takže to není jako v nezávislém filmu syrové? Drama - ano, to jsem si snad možná chvílemi připadala, jako bych poslouchala stádo zpívajících satyrů, protože tak dělali Řekové první dramata. Nevím, jestli mají dlouhé záběry čehokoliv, co je zrovna po ruce, pomáhat budování napětí. I když je pravda, že jsem byla notně napnutá, jestli mě to do konce vůbec začne zajímat, jak to dopadne. Nezačalo, ale žádná škoda, ono to totiž nijak nedopadlo. A teď něco k postavám. Ještě štěstí, že každý drsný muž se pozná podle baloňáku, klobouku a drsného kouře z drsného doutníku v drsné ruce dokonce i na koncertě, jinak bych s poznáváním měla docela problémy. Rozrušené manželky se zase poznají podle rozmazaného makeupu, protože nic jiného k vidění na Angelině ve vypjatých hádkách nebylo (herecký projev už vůbec ne). Jediná pasáž, která mě na celém filmu zaujala, byl příchod synovy deziluze před kostelem a scéna "odejití" jeho milé do věčných lovišť předtím. Jenomže ani to nemůže zakrýt absenci jasné dějové linky. Když někdo žvýká s pusou plnou chleba, tak ho taky většinou hodně vypadne na podlahu. ()
Když jsem jako malej nemohl usnout, rodiče mě otočili na břicho a bylo. Teď, v letech plnoletých, když nemůžu oka zavřít, pustím si Kauzu CIA. Film jsem si pustil čtyřikrát, čtyřikrát to zalomil. Nechápu, nestává se mi to. Proto nehodnotím, ale jelikož se jedná a De Nira, svojí zatracenou spánkovou činnost prokopnu. A bude! ()
Po formálnej stránke sa De Niro "hecol" a niet mu prakticky čo vytknúť. Zaujímá kamera, nápaditý strih a vynikajúce herecké obsadenie na čele s dokonale chladným Mattom Damonom. Čo sa vytknúť z môjho pohľadu dá je prílišná prekombinovanosť, ktorá je možno trochu na škodu. Nelineárne rozprávanie príbehu síce je zaujímavé a oživujúce ale nedáva možnosť divákovi dostatočne sa "dostať" do príbehu. Napriek tomu, že podobná tematika je pre mňa fest zaujímavá, rovnako ako u The Departed som trochu sklamaný, pretože očakávaný kinematografický pôžitok sa nedostavil ani zďaleka a môj celkový dojem je nemastný-neslaný. Možno na druhé pozretie sa môj celkový dojem vylepší... ()
Teprve druhý De Nirův režijní počin se podle mně vydařil. Ač je snímek napěchován známými jmény, celý příběh se nese v komornější atmosféře a pomalém tempu, jenž mu ale velice době sedí. S čím se v podstatě dokáži ztotožnit je názor, že Matt Damon zde předvádí nejlepší výkon své herecké kariéry. Postavu přemýšlivého, málomluvného muže, jenž stál u zrodu CIA vystihl opravdu dokonale. Kauza CIA je v očích diváků a kritiků možná trochu neprávem opomíjený film. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (19)
- Eric Roth napísal scenár v roku 1994 pre Francisa Forda Coppolu a spoločnosť Columbia Pictures. Coppola nakoniec projekt opustil. (m.a.t.o.)
- Do jednej z úloh bola zvažovaná aj nigérijská herečka Stephanie Okereke. (m.a.t.o.)
Reklama