• `barocco
    *****

    Princ a bedar ma ocaril este ako dieta a po rokoch ked som sa dostal ku kopii tohto filmu ma opat uniesol kvalitnym spracovanim sceny, velmi prehladnou reziou a najma nezabudnutelnym vykonom mladuckeho Romana Skamene. Reziserovi Ludvikovi Razovi sa podarilo natocit velmi doveryhodnu a podarenu adaptaciu slavneho romanu americkeho spisovatela Marka Twaina. Mozno len zamrzi ze sa tomuto dielku nedostalo farebneho prevedenia, predsa len vo farebnosti by kontrast bohatstva kralovskeho dvora a biedy vtedajsieho Londyna este viac vynikol. Slo vsak o televizny projekt pre pre deti a mladez na objednavku Ceskej televizie realizacne prevedenu v Kratkom filme Praha a v tej dobe televizia stale vysielala ciernobielo a tak si vystacila s ciernobielym materialom. (Prve farebne vysielanie v ramci Ceskoslovenskej televizie zacalo prenosm MS v skokoch na lyziach v Tatrach v roku 1970 a az zhruba do roku 1973 patrila farba na TV obrazovkach zvacsa iba priamym televiznym sportovym prenosom...)(16.2.2009)

  • WANDRWALL
    ****

    Působivé, bravurní, vytříbené lidské charaktery a motivace pro jejich činy. To vše vidíme v této podařené pohádce, kterou nám písemně předkládá samotný Mark T. Výtečně hraje R. Skamene, P. Kostka, L. Pešek, M. Růžek, M. Macháček (učitele, kterého by si každý rodič přál). Nejzajímavější je, co prospěje princi, když už neví co roupama dělat. Strčit ho mezi zloděje velké, co malé posílají krást, jednak aby se to naučili, jednak že tohle řemeslo má v každém věku zlaté dno.(7.9.2010)

  • kleopatra
    *****

    Mark Twain přivedl na svět Prince a chuďase literárního, Ludvík Ráža and company televizního a to ve dvou dílech, v nichž se octneme v "Londýně" a bez ohledu na to, kde to opravdu je, atmosféra funguje bezvadně, honosné sídlo honosně vypadá, brloch je brlohem, nad "Temží" mlha, dobová hudba. Kromě elitní herecké sestavy, se mi asi nejvíc zafixoval Petr Kostka jako šlechtic Miles, který pomáhá Edvardovi k návratu do JEHO kůže, a především to byla jedna z prvních hereckých příležitostí Romana Skamene. Tehdy měl zlaté vlásky, čistý dětský výraz, krásný hlas a talent. Princátko Edvarda i hadrníčka Toma zahrál velmi sympaticky, rýsoval se jako slibný herec. Kde je dneska, není nutno dodávat, škoda slov a vzdechů.(14.5.2006)

  • kajas
    ****

    O existenci tohoto filmu jsem se dozvěděla úplnou náhodou v souvislosti s jednou z letošních vánočních pohádek "Láska na vlásku", která se příběhem o výměně dvou chlapců též inspirovala. Musím upřímně uznat, že takovou parádní podívanou (i když má podle mě do pohádky docela daleko, jak už je Rážovým zvykem) jsem vážně nečekala. Skamene nejspíš získal životní roli a z ostatních herců musím vyzdvihnout hlavně Petra Kostku v roli Milese, princova/Tomova ochránce. Na televizní film také velmi povedené kostýmy a výprava. Takže podtrženo, sečteno, všem vřele doporučuji a případnou televizní reprízu si nenechám ujít.(9.1.2015)

  • kingik
    ***

    Šlechtic & Špindíra. Mark Twain by (možná) žasl nad důstojnou tuzemskou adaptací jeho literárního díla v černobílém formátu televizní inscenace. Je rozložena do dvou dílů, jež nemají daleko do stopáže celovečerního filmu. Číslovka dvě je jakýmsi synonymem pro tenhle film, neboť i hrdinové příběhu jsou zde dva, sice každý z nich pochází z jiné společenské vrstvy, ale dohromady je pojí identická podoba. Jistě vyvstane potíž s přistoupením na fantasmagorickou myšlenku existence identických dvojníků, ale to se překlene. Film se stal jednou z prvních velkých hereckých příležitostí pro Romana Skamene, který by se tehdy dobře uživil i jako reklamní propagátor pleťových krémů, kdy by taková Eva Longoria s Heidi Klum mohly rovnou zavřít krám, jak měl obličejíček "vyžehlený". Někomu dokonce mohl připadat i roztomilý, mně připadal jak buzerant.Tak či onak, vekslák Bíny, major Borovička a tahle dvojrole se řadí mezi nejzásadnější role, které vytvořil. Casting byl absolutně bezchybný, i když spodina z podsvětí válcovala vrchnost. Stačí si vybavit Postráneckého s odpudivým pyskem, hrozivého Bláhu a mnohé další. Z vrchních pater je to především Sklenčka se svým "charakteristickým" třesem v roli panovníka či herecká esa Pešek, Růžek, Šmeral aj. Mezi nimi také zajímavě obsazený Petr Kostka v tak trochu tajemnou aurou obdařené postavě šlechtice. A mezi touto hereckou elitou se Skamene ve své první velké roli ani trochu neztratil a dokázal dva kluky od sebe nějakým způsobem odlišit. Scény z hradu nebyly tak poutavé jako scény z podsvětí. Nicméně, režie už tehdy ostříleného Ludvíka Ráži měla řemeslnou kvalitu a cit pro vedení příběhu a přispěla k tomu i na televizní poměry velice solidní výprava. I tak by neškodilo film smrsknout do přijatelnější stopáže, ve které se uplatní cit pro větší tempo, švih i gradaci příběhu. A fádní zakončení, které ponechává příběh přesunout na začátek jako by ani k žádné záměně nedošlo, de facto ji nikdo ani neodhalí, je poměrně neuspokojivý, co do hlediska divácké katarze. Film však ve své době u diváků zabodoval a těší se oblibě dodnes. Určitě to bylo dáno i nenadálým a hlavně novým dramaturgickým konceptem v tehdejší zoufalé televizní programové skladbě. Příchod amerického literárního klasika do jisté míry provětral pevné základy normalizační konstrukce a byl velmi vítaným a osvěžujícím závanem imperialismu. 60%(11.1.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace