poster

Pérák a SS

  • anglický

    Springman and the SS

  • anglický

    The Springer and SS-Men

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Pérák a SS

    (festivalový název)
  • USA

    The Chimney Sweep

Animovaný / Krátkometrážní / Komedie / Válečný

Československo, 1946, 13 min

Hudba:

Jan Rychlík
  • Willy Kufalt
    ****

    Myšlenka vyjádřování odporu k nacismu a vyrovnávání se s teprve nedávno zaniklým Protektorátem prostřednictvím animovaného filmu - fascinující. Oceňuju, ale současně přiznávám, že na vžití se do plochých kreslených postaviček jsem generačně vzdálený na míle a nakonec i těch 13 minut bylo ke konci na mne jaksi moc.(5.2.2018)

  • rekkky
    *****

    Názorná ukázka toho, jak lze do 13 minut animovaného filmu napěchovat velkou spoustu symboliky, která je přímo spojená s národní hrdostí a odbojem proti totalitnímu režimu, jemuž musela Praha a v podstatě celá zem čelit při Protektorátu Čech a Moravy. Využití formy animovaného filmu vyšlo Brdečkovi a Trnkovi brilantně. Pérák všechny zaskočil svou duchapřítomností a hrdinstvím, a proto pro mě představuje někdejšího animovaného superhrdinu. Bez skrupulí má tento film nezastupitelné místo v historii české kinematografie.(15.3.2014)

  • Fixa
    ***

    Nechci být cynik, chápu, že po válce lidi potřebovali nějakou vzpruhu a možná, že je i snímek rozesmál, ale mě jaksi moc ne. Mám rád krátký animovaný filmečky, ale tenhle byl dělaný asi na zakázku pro širokou veřejnost. Ať se na mně nikdo nezlobí, ale tahle satira byla tak pro tu paní, co povídala. Vzhledem ke stáří a době, nepůjdu pod průměr(7.10.2012)

  • duddek
    **

    Tak Péráka (wiki) jsem objevil až díky Trnkovi. Je dobře, že jsme měli někoho takového. Co ale ti zamilovaní esesáci? Nerad bych v tom nacházel výklad, že ke "špatným lidem" patří i "špatná orientace"... nebo se tu snad Trnka/Brdečka homosexuálům nevysmívá? (Píseň Lili Marleen zachycena jen osm let poté, co k ní Norbert Schultze složil hudbu.)(6.10.2009)

  • Helmutek
    ****

    Českej animák o jedinym českym superhrdinovi natočenej v těsně poválečný době, kdy ještě i Superman (1938) nebo Batman (1939) byli mladý a kdy X-Meni nebo Spider-Man ještě vůbec neexistovali. Už jenom ty jména Trnka a Brdečka slibujou, že to bude mít úroveň - a taky že jo, je to sranda a je tam spousta zajímavejch nápadů: esesáci v pokoji poschovávaný za obrazem, v kamnech apod. (skoro na způsob o dvacet let staršího Pythonovskýho hledání zdrhajícího Briana), Svatej Václav na koni nakopávající kolaboranta, zamilovaný esesáci na lavičce v parku, rádio v Hitlerově bustě, ptáček v želízkách a zatýkání hrnce a dalších podezřelejech podvratnejch elementů jako dědu uklouznuvšího na slupce od banánu, hvězdičky na tapetách u vlastnce vs. hákenkrojcíčky u kolabornata, nahánění esesáků SS vlajkou jako při býčích zápasech, a naposled a hlavně - Hitler je vůl. Škoda, že se Pérákův odkaz dneska nedojí víc (až na světlý výjimky v podobě amatérskejch filmů, Rozhlasovýho seriálu nebo už dávno rozebraný Stančíkovy knížky), protože potenciál to má podle mě obrovskej.(27.7.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace