Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (552)
Krátké. Scott je machr, ale mohl z Napoleona klidně udělat trilogii a ne proskákat celý život jako při překotné hodině dějepisu. Phoenix je skvělý. Napoleon v jeho podání osciluje mezi ctižádostivým stratégem a zamilovaným naivou. Kirbyová ale nemá dostatek prostoru takže působí divně. Skok ze zamilovanosti k rozvodu je hodně překotný. Bitvy jsou ovšem luxusní, Toulon, Slavkov i Waterloo. Nechybí černý humor, utahování z politiků a jejich lhaní. Taky že hrubá síla a taktika jsou nadevše, ale k ničemu když prší. P.S: Téměř na výročí bitvy u Slavkova… Pozor na hlavu. ()
Scottovo Waterloo. Film, ktorý v kinoverzii až bizarným spôsobom nefunguje a to i navzdory faktu, že je patrične výpravný a bitky vcelku epické. No inak sa len urýchlene skáče zo scény do scény, jednotlivým momentom chýba zmysluplná náväznosť a zaujať nedokážu ani len postavy, kde aj Phoenix miestami pôsobí prazvláštne a vybrané scény s jeho životnou láskou balansujú vinou réžie a strihu na hrane nechcenej sebaparódie. Takto to však dopadne ak niekto očividne komplexný materiál nešikovne zoseká do celovečernej podoby a smutnú prehru tak musí aspoň čiastočne zachraňovať prísľub režisérskej verzie. ()
Myslím, že se shodnu s drtivou většinou diváctva, když napíšu, že snímek zcela nepochopitelně obsahoval nesnesitelně moc vaty spojené s tvorbou vysněného syna a prohánění pičníku děvky Josefíny. Všichni bychom tento doslova promrdaný čas raději viděli využitý v rámci bitev z nichž zejména ta u Waterloo byla vskutku epická. Pokud máte tu možnost, tak doporučuji vypláznout těch pár drobáků navíc a zajít na film do 4DX kina. Tamní efekty jsou pro takové bitvy jako stvořené. Přičemž bych rád upozornil, ať si doma nezapomenete deštník. Jinak všechna čest k Ridlymu, že ve svých 86 letech stále plodí koukatelné scénky. Jen by si mohl příště ten starý chlípník odpustit všechno to pubertální sexuální harašení a naservírovat divákům, to na co do kina opravdu chodí - krev a ustřelené končetiny a dokonale tak dovršit oslavu jednoho z nejslavnějších masových vrahů všech dob. [77 %] ()
Bylo mu neuvěřitelných 85 let a pořád má chuť, schopnosti a elán vést velký štáb, formovat a aranžovat davové scény, předkládat efektní bitevní výjevy, a ještě k tomu sledovat komplikovaného podivína plného slabostí a neobratnosti. Být ve Scottových letech v takové kondici, budu si výskat. Jenže to je asi tak všechno, nad čím můžu smeknout. Čekal jsem totiž kombinaci požitkářství, chytrého scénáře, silných detailů a pořádných emocí. Jenže jsem dostal od každého nečekaně málo... Francie nezažívá nejveselejší období, popravčí gilotina vehementně pracuje a mocenského vakua využívá nová tvář, u které se v následujících letech přetvářela míra obdivu i negativismu. Napoleon u některých získal podobu heroické legendy, u jiných byl postavou kontroverzní až démonickou. Legendární Ridley Scott, který se nikdy netajil tím, že na historii zrovna nedbá, se věnuje zejména nesnadnému vztahu s jeho manželkou Josefínou. Silný dojem ale ani tahle linie nepřináší (a jejich sterilní dopisování tomu nikterak nepomáhá). Navíc žádná z vedlejších postav nijak zásadně/zajímavě nepřispěje do děje, samotný Joaquin Phoenix sice vypadá skvěle, je minimalistický a tradičně charismatický, ale prostě nemá co hrát. Scott má nicméně nadále prvotřídní filmové oko, strhne velkolepostí a mrazivostí, i když větší prostor dostává až závěrečná bitva u Waterloo, kde se dočkáme i nějakých dobových způsobů válčení. Jinak je to epizodické šup šup. Pod kůži prostě nejdeme. PS: Trochu se obávám modrých čísel. ()
Na Napoleona jsem se těšil. Ale tím jak jsem se k němu stále nemohl dostat se mi bohužel kupily recenze těch co už ho viděli. A většinou to moc pochvalné nebylo. Nu což, často to byli lidé, které historie nebaví tak jako mne. Asi je ta doba prostě neoslovila řekl jsem si. Ale po dnešku, kdy dokonáno jest se musím přiklonit k ostatním. Vizuálně nádherné avšak zcela vyprázděné vyprávění. Ten film ve vás nevzbudí ani špetku emocí. Výprava nádherná. Já tomuhle období z té žabožroutské strany moc neholduji, takže nemohu posoudit správnost velikosti a barevnosti všech těch kokard a uniforem. Vždycky jsem fandil té straně na které vlála Union Jack. A neznat jak to dopadlo u Waterloo, stejně bych fandil 1. vévodovi Wellingtonovi. Brity mám prostě nejen v tomto období raději. Ve filmu mi kupodivu vadila další věc a tou byl originální jazyk. Viděl jsem to v původním znění a slyšet všechny Fracouze včetně Napoleona v angličtině prostě bylo divné. Jako chápu, že by to bylo složité, ale představte si třeba Švédy točený životopisný film o Hitlerovi a on v něm bude pořvávat v pivnici v Norimberku švédsky... Prostě divné. No a úplným úletem byla ta historická věrnost ... Už jen ten Slavkov. Ve filmu to vypadalo jako podhůří Tater. Při tom je to celkem všude rovina, já tam na tom místě byl a navštívil i památník. Žádné velehory kolem, natožpak zmrzlé jezero... No, to by ale Scott pak nemohl do té vody lít tu oranžovou krev... Dyť je to tak efektní! V součtu jsem tedy skoro až zklamán. Čekal jsem víc. Kdyby to točil někdo neznámý, ale Ridley Scott a takhle ujede. Doprčic dyť ten film musel stát majlant, tak proč si nedali práci s trochu věrnější a přesnější historickou linkou? To tam nebyl za prdelí žádnej poradce? Vždyť Waterloo zase nebylo tak dávno, neřeknu kdyby točil řecko-perskou válku. Proč se tam spíše pořád řešily manželské problémy s Josefínou formou diskusí na empírové pohovce u krbu? Škoda, přeškoda. Dávám za 3 kartáčové střely. * * * ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Film predstavuje Napoleona (Joaquin Phoenix) ako strieľajúceho na pyramídy v Gíze, čo je dlhoročný hoax. Salima Ikram, profesorka egyptológie na Americkej univerzite v Káhire, poukázala na to, že Napoleon ako milovník histórie si veľmi vážil Sfingu a pyramídy a používal ich ako motiváciu pre svoje jednotky. "Rozhodne na nich nestrieľal." Ridley Scott si uvedomoval, že to nemusí byť presné, ale obhájil sa tým, že bol to "rýchly spôsob, ako povedať, že dobyl Egypt". (Arsenal83)
- Film zobrazuje stretnutie porazeného Napoleona (Joaquin Phoenix) s Wellingtonom (Rupert Everett), no v skutočnosti sa títo dvaja muži nikdy osobne nestretli. (Arsenal83)
Reklama