poster

I na kovbojky občas padne smutek

  • USA

    Even Cowgirls Get the Blues

Komedie / Romantický / Drama / Western

USA, 1993, 101 min

  • Petike
    *

    Postavy sú všetky do jedného karikatúry. Dialógy sú adaptované štýlom Rozhovor s nepriateľom - ergo, nie sú adaptované vôbec, len prepísané do scenára, takže repliky postáv vyznievajú školovane, umelo a komicky. Akonáhle sa na scéne objaví celá zápletka so zdrogovanými žeriavmi (dáva to aký-taký zmysel v rámci kontextu), idú akékoľvek snahy filmu o serióznosť von oknom...(1.4.2013)

  • Gore
    ***

    Prazvláštní nezávislák s ještě ne tak známou Umou Thurman plné známých tváří v epizodních rolí, kterých si ani skoro nevšimnete a bobrem Lorraine Bracco. Docela úlet, ale nic víc. Zajímavost: V roli kovbojky Debbie se předvedla Victoria Williams, byla to však její první a poslední role, neboť ji ve stejném roce diagnózovali roztrouštěnou sklerózu.(7.11.2008)

  • nula87
    **

    Jako člověk který má rád knihy Toma Robbinse jsem z toho velmi rozpačitý. Jistě, Gus van Sant se snaží vložit do filmu onu šílenost Robbinsova textu, ale filmu zoufale chybí hravost, vrstevnatost a imaginace (které z knih čiší), bez které film zůstává pouze ujetý a divný, a to je sakra málo... 40%(15.3.2010)

  • da-a
    **

    "Věřím ve vše a nic není svaté. Nevěřím v nic a všechno je svaté." (citát nadrženě uchechtlého sameččího mudrce Chinka) -- Feministická síla ráže 45 zasunutá proklatě nízko u pasu odjištěna v boji proti šovinismu mužského světa zalitého prorockým oparem mírotvorných oblbováků. Cease and peace, please? I na kovbojky občas padne smutek (netradičně dlouhý, přesto však původnímu názvu věrný překlad) je v jádru funkční film. Má odvážný záměr neubírat se prošlapanými cestami "obyčejných" komedií a nastupuje raději na stezku zarostlých končin, kde se pracuje s jedinečností charakterů, jejich vzájemných pout a bizardních vztahů, zdánlivě triviálním posláním a mnohem komplikovanějším světem uvnitř, kde toho tak moc k smíchu zase není. Pokud je tedy film vtipný, je to spíš stylem jeho pojetí a vybranou formou než konkrétními situacemi. Van Sant to celé dokonce stylizuje jako pohádku, když nechává přiběh vyprávět anonymním vypravěčem jako další z houpavých povídek pro lepší spaní. Tím se dostatečně ospravedlní jakákoli podivnost, kterou nám divákum v různých fázích hází pod postel. (už jen kvůli postavě tranzvestitní hraběnky a její ladné chůze - mimochodem výborný John Hurt - se párkrát na té své nervózně převalím). Je také dosti škodolibý a divácky ne vždy vstřícný, vždyť v titulcích na prvních místech uvedený Keanu Reeves se tu sotva jen mihne v silně dusivě rudé astmatické poloze a pak navždy zmizí, jakoby měl dokládat kontrolu a převahu jakožto artibuty, kterými sebevědomý režisér této story dominuje. Potud v pořádku. Stinné stránky nastoupí, když si uvědomím, že snímku tak nějak chybí hlavní tahoun a že film nedrží pohromadě víc, než by se dalo zařídit. Uma Thurman nabídne zajímavý úvodník a nádech k velkému sólu, ale Van Santův scénář s ní má trochu jiné plány - a sice s počínajícími minutami příštími sekundovat na lokalitě ranče revoltujícím a mírně zkouřeným kovbojkám/lesbičkám/idealistkám, které sice táhnou film ke konci větší silou, ale zase by zasloužili ještě větší prostor. Navíc filmu přeci jen schází tvrdší vyjádření se filmovým jazykem, který by obohatil zvolený postup o zasloužilou mezigradaci a jasnější dupnutí si (dočkal jsem se jen dvakrát: když to hraběnka schytala obřim palcem do xichtíku a když se mudrc Chink hurónsky valí z kopce dolů), protože samotné téma není příliš vyhřezlé na povrch, aby film samo zalícovalo. Tento film zkrátka trochu připomíná obálku se slovně bohatým, formálně dobře stavěným rukopisem, kterou někdo zapoměl zalepit a obsah trochu nevkusně čouhá ven. Smíme si ho prohlédnout, ne už však donést na místo určení - a jako takový správného cíle těžko včas dosáhne.(8.1.2010)

  • Othello
    **

    Zářný příklad zmršené adaptace a to jsem ani nečetl předlohu. Válčení filmového média s literárním mi zde částečně připomínalo adaptace Slaughterhouse 5 a Cronenbergův Naked Lunch, nicméně ani ty netrpěly tou úpornou doslovností, neschopností pochopit, že co zní možná v knize, nezní stejně z úst filmové postavy a vůbec celkovým pojetím toho, jak se píše kniha a jak se točí film. Brr dlouho jsem neviděl film, který by nefungoval na tolika úrovních zároveň. To se tam pak může John Hurt třeba posrat...(24.7.2012)

  • - Keanu Reeves byl do role Juliana Gitche obsazen až poté, co ji odmítl Gary Oldman. (Terva)

  • - Natáčení probíhalo v oregonských městech Portland, Terrebonne, Sisters a Bend. (Terva)

  • - Na krátký okamžik se ve filmu objevil i americký spisovatel W. S. Burroughs, autor kontroverzního díla "Nahý oběd". (alesecek93)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace