Režie:
Paul VerhoevenScénář:
Joe EszterhasKamera:
Jan de BontHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael Douglas, Sharon Stone, George Dzundza, Jeanne Tripplehorn, Denis Arndt, Leilani Sarelle, Bruce A. Young, Chelcie Ross, Dorothy Malone, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Vyšetřování brutální vraždy vysloužilého rockera, kterému někdo zasadil při sexu mnoho bodných ran sekáčkem na led, dostane na starosti detektiv Nick Curran (Michael Douglas). Jako první jede detektiv se svým parťákem Gusem vyzpovídat rockerovu přítelkyni, spisovatelku Catherine Tramellovou (Sharon Stoneová). Té je však smrt jejího přítele naprosto ukradená, detektivy s úsměvem na tváři sprostě vyhodí a Nickovi je jasné, že s touto dámou budou potíže. Sám má však za sebou náročné období. Jeho vinou zahynuli při vyšetřování staršího případu omylem dva turisté. Nick byl sice zproštěn viny, ale musí pravidelně docházet za psycholožkou, se kterou sem tam prožije milostné vzplanutí, doktorkou Beth Garnerovou. Z Catherine je hlavní podezřelá. Třicetiletá žena je vdova po boxerovi, spisovatelka, která má vystudovanou i psychologii. Oba rodiče jí tragicky zemřeli, zdědila po nich velký majetek. Před rokem napsala knihu, ve které hlavní hrdinka zabije svého přítele, bývalého rockera, sekáčkem na led. Psycholog po rozboru knihy dospěje k závěru, že pokud spáchala žena tento vražedný čin, jedná se o velice nebezpečnou psychopatku, protože vraždu musela naplánovat ještě mnohem dříve, než kniha vůbec vyšla. Detektivové v čele s Nickem po ní jdou. Chtějí jí odvézt k výslechu, Nick u ní najde staré noviny s článkem o jeho osobě. Catherine pak cestou sdělí Nickovi, že už píše další knihu. Bude o policistovi, který se zamiloval do nesprávné ženy, která ho pak zabije. Při výslechu si Catherine s detektivy hraje, hlavní pozornost soustředí na Nicka. Provokuje ho sexuálními dotazy, nabízí mu cigaretu, přestože ví, že kouřit přestal. Následuje nejslavnější scéna z filmu, kdy dá spisovatelka nakouknout detektivům pod sukni, přestože si nevzala spodní prádlo. Catherine navrhne vyšetření na detektoru lži. Ačkoliv vyšetřením projde jako nevinná, Nick je stále přesvědčen, že žena lže. Má také podezření, že nehoda, při které zemřeli její rodiče, nemusela být nehoda. Večer dojde v baru mezi Nickem a jeho kolegou jménem Nilsen k roztržce. Nick si dá panáka, přestože s alkoholem před několika měsíci přestal. Do hospody dorazí Beth. Nick s ní odejde k ní domů, kde se spolu pár vyspí, ale Beth je vyděšená z Nickova surového přístupu v posteli. Pohádají se a detektiv začne znovu kouřit. Druhý den se k němu dostane informace, že Catherine studovala na Berkeley, přičemž v té samé době tam byl jeden z profesorů zavražděn sekáčkem na led. Rozjíždí se akce, jeden tým jede do Berkeley, druhý má zjistit, jak to bylo s nehodou jejích rodičů a Nick má za úkol sledovat Catherine... (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (686)
Sex ukončený nečekaně drastickým mordem. Začátek dává tušit mnohé, příběh se ale vydává dál poklidnější cestou. Zanedlouho poprvé udeří úžasná mrazivá hudba Jerryho Goldsmithe a hitchcockovská atmosféra je definitivně nastartována. Inteligentní, ale chladně působící spisovatelka Catherine Tramell, perfektně ztvárněná Sharon Stoneovou, je na počátku téměr vtisknuta do pozice vraha, aby mohla začít rafinovaná hra s divákem, který je směrem k závěru více a více viklán. Je vrahem vážně ona? Postav se ve filmu vyskytuje jen málo. Role mužského protějšku Stoneové připadla Michaelu Douglasovi, jehož detektiv Nick Curran má do vzorného policisty nekonečně daleko - kladné postavy se tu ostatně moc nevedou. Neustálá pachuť perverze taky naznačuje lecos. Celkově nedokážu filmu vytknout prakticky nic. Napětí bylo permanentní, atmosféra (podmalovaná patřičnou hudbou) dýchala ledem, Stoneová i Douglas jsou ve svých rolích dokonalí, psychologická hra funguje a je inteligentní. Tvůrci navíc věděli, kdy zaskočit brutalitou a kdy osvěžit detektivku automobilovou honičkou. Sekáček na led je pěkný svinstvo... ()
Najlepší neo-noir. Nič proti klasikám ako L.A. Confidential či Sin City, ale toto nie je žiadna post-moderná koláž mŕtveho žánru ale živý moderný film-noir. Má to tradičné atribúty ako žalúzie, dážď, Kaliforniu, cigarety, detektívov, či femme fatale (neskutočná Sharon Stone!), nič z toho však nepôsobí ako samoúčelná štylizácia ale ako funkčný prvok filmu. Niečo také by točil Hitchcock, ak by sa dožil roku 1992. ()
Viz flanker.27. Verhoeven je úchylník a údajně se po skončení natáčení musel on i Douglas léčit na přemíru chutě k sexu...to jim nezávidím, já po skončení filmu nemusel do léčení. Přehození nohy Sharon Stone mě nechalo slušně řečeno hodně vlažným, jinak byl tenhle thriller ukázkově natočený. Krev, sex...to jsou celé Verhoevenovy filmy. Ačkoli se mi hnusí už z principu, nemůžu filmu vytknout jedinou režijní chybu, což neplatí pro chování postav (přesně jak píše flanker.27). ()
Další kultovka, kterou jsem tady doposud neměl ohodnocenou i když je nezapomenutelná, zejména díky gymnastice s nohama, kterou tam madam Sharon provádí. Jo, jak jsem tenkrát byl rád, že je v kině tma. V roce 1992 tuším ještě nebyla viagra, ale to nevadilo, protože chlapi měli Sharon. Ono nejde jen o to jak tady vypadá, co si oblíká, ale třeba i tón jejího hlasu v jedné větě alá flirtovní nevinná holčička a hned v druhý alá chladná potvora. Jak Michael, tak Sharon svoje postavy zahrály opravdu naprosto dokonale. Jediný co mě při jedný šukačce přišlo až komediálně teatrální byly postsynchrony vzdechů. Nicméně to jsou samozřejmě už mikrodetaily, který nehrají žádnou podstatnou roli v celkovým zážitku, který je i po x projekcích absolutní. Mistrovská atmosféra a kdo bude tvrdit, že Jerry Goldsmith není hudební genius, tak asi tenhle film dobře neposlouchal. ()
Tentokrát jsem prvomájový romantický film mohl vybrat já. Tak proč po 50ti odstínech nesáhnout po klasice. Douglas v nejlepší herecké formě, Stoneová v nejlepší fyzické formě. Fantastická atmosféra, boží hlášky. Verhovenova explicitní a krvavá stylizace mi navíc přivodila stesk po starých časech. Hudba prvotřídní. Vzpomínáme i na Jerryho Goldsmitha. ()
Galerie (193)
Zajímavosti (46)
- Roli Catherine nakonec vzala Sharon Stone, která s Paulem Verhoevenem pracovala už na filmu Total Recall. (don corleone)
- Šaty, které má na sobě Stone během filmu byly navrhnuté podle těch, které na sobě měla Kim Novak v Hitchcockově Vertigu. (don corleone)
- Joe Eszterhas dostal za napsání scénáře, v té době nezvykle vysokou sumu, 3 miliony dolarů. (don corleone)
Reklama