poster

Sprej na vlasy

  • Nizozemsko

    Spetters

Drama

Nizozemsko, 1980, 115 min

Režie:

Paul Verhoeven

Předloha:

Jan Wolkers (kniha)

Scénář:

Gerard Soeteman

Kamera:

Jost Vacano

Kostýmy:

Yan Tax
(další profese)
  • H34D
    ***

    Přiznám, že je pro mě skutečně těžké hodnotit tento dobový osmdesátkový film po více než 30 letech. Dokážu si hravě představit, jak odvážný, stylový i zábavný (ve smyslu, co je zrovna módní a cool) mohl být snímek v době svého vydání, jenže dnes již na takové věci obecenstvo nahlíží jinak. Nudita je sice stále šokující a opravdu se mi líbí, jak Verhoeven dokázal do svého jinak velice odlehčeného a nenáročného "dramatu" mimoděkem zakomponovat pár vážnějších témat (odhalování sexuality, závodník po nehodě), ovšem to je asi tak vše. Teenagerský motocross, disko a osmdesátkové účesy už jsou prostě out a (záměrně) jednoduché charaktery tomu také příliš nepomohou... Přesto ani dnes se nejedná o žádnou katastrofu, ba naopak - solidní průměr :) 5/10(20.9.2012)

  • darkrobyk
    ****

    I s odstupem času jde o poměrně drsný a špinavý snímek, kde si Verhoeven dovolí to, na co mnozí režiséři ani nepomyslí. Evropské filmy byly a do jisté míry jsou odvážnější než americké (nepočítám underground). Naturalistické znásilnění jednoho ze tří motorkářů, dokumentárně nasnímané závody či neuvěřitelně realistické vymlácení restaurace Harmonie jsou působivé dodnes. K tomu výborná muzika (kromě těžce osmdesátkové T.Scherpenzeela) od Blondie po Iggyho Popa. R.Hauer ovšem příliš prostoru, jak by se očekávalo dle titulků, nedostal.(21.12.2012)

  • kinderman
    ****

    Verhoevenova variace na Rozmarné léto- do města přijede sourozenecký pár se stánkem rychlého občerstvení a (zejména ona) postupně totálně rozvrátí životy tří mladíků, které do té doby zajímaly hlavně jejich motorky (a o děvčatech spíš jen žvaní, nebo před sebou cosi předstírají). Až na to, že v tomto příběhu jsou mnohé změny nevratné a někteří si, narozdíl od plavčíka, majora a pana abbého, skutečně vrznou.(12.1.2014)

  • danoo
    ****

    Postmoderná esencia všetkých sociálnych tabu západnej Európy 70-tych rokov minulého storočia, ktorá by na prvý pohľad nemala fungovať, ale opak je pravdou. Raný Verhoeven útočí všetkými smermi (sexualita, viera, žurnalistika, zdravotné postihnutie, kriminalita) a popravde občas mu chýba taktnosť či logika, ale robí to tak, že nemôžete odtrhnúť oči od obrazovky. Jednoducho povedané, trocha lacnejší MECHANICKÝ POMARANČ.(3.11.2010)

  • 90125
    *

    Chcel som tento film vidiet ako stary fanusik Rutgera Hauera. Uz tak polovici som tento svoj umysel olutoval. Jednak je Rutger v tomto filme len ako "guest star", takze sa tam niekolko krat len mihne, ale hlavne celkova uroven tohoto filmu je velmi nizka. Jak rezisersky a strihacsky, tak scenaristicky ma toto uroven zaciatocnicskeho studentskeho filmu. Jedine, co by k tomuto prirovnaniu nesedelo su peniaze. Tych mali tvorcovia dost. Skoda, ze nemal scenarista dostatok talentu, aby vytvoril zaujmave postavy a nie len taketo ploche, jednorozmerne teenagerske figurky, ktore objavuju svoju sexualitu. Pribeh, ak by sme o nejakom hovorili, je velmi naivny a nezaujmavy a hovorit o akejsi dramaticnosti deja by bolo tiez velmi odvazne. Jedine plus mozno tvorcovia zasluzia za odvahu. Filmov s odhalenymi muzskymi prirodzeniami v tzv. mainstreame asi nebolo vela. Skoda, lebo Turecky med a Oranzskeho vojaka mam velmi rad. Napriek vsetkemu si dokazem predstavit, ze tento film bol onehdy v Holandsku hitom. 33 %.(27.11.2013)

  • - V jedné scéně říká chlapec dívce, aby sténala stejně nahlas, jako ve filmu Turks Fruit (1973), což je odkaz na jeden z prvních filmů režiséra Paula Verhoevena.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace