poster

Čtvrtý muž (neoficiální název)

  • Nizozemsko

    Vierde man, De

  • anglický

    The Fourth Man

Thriller / Drama

Nizozemsko, 1983, 105 min

Režie:

Paul Verhoeven

Scénář:

Gerard Soeteman

Kamera:

Jan de Bont

Producenti:

Rob Houwer
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (17)

  • Rob Roy
    ***

    Solidní Verhoevenova evropská přípravka na Základní instinkt. Škoda že mu ke konci docházejí všechny trumfy a i ten nejpomalejší divák musí být o krok napřed. 70%(9.9.2006)

  • Bluntman
    *****

    Christine is young, beautiful and rich. Her three husbands all died tragically. It's time for Christine to find her fourth man. Čtvrtý muž je posledním snímkem Paula Verhoevena, než začal natáčet hollywoodské filmy (Maso a krev, Robocop, Total Recall, Základní instinkt, Showgirls, Hvězdná pěchota, Muž bez stínu)... a snímkem ve své nejednoznačnosti a problematičnosti co do žánru vskutku geniální (ten film se jenom tváří, že je to nervydrásající thriller, ve skutečnosti to je černá komedie par excellence). Příběh o ženě vamp, jejíž manželé umírají při nešťastných nehodách, a o homosexuálovi, kterého svede (čtvrtý muž - homosexuál) a který s ní zůstává dál kvůli tomu, že má brzy přicestovat její velice pohledný přítel (žeby nakonec on byl čtvrtý muž po třech mrtvých manželích?), je jednak stylistickou poctou filmům noir (název Čtvrtý muž odkazuje na snímek Carola Reeda Třetí muž) a narativní hrou s divákem, jako tomu bývá zvykem u mistra Alfreda Hitchcocka (jehož filmy jsou zde okatě citovány, od Psycha po Ptáky a ještě dál). Hustá thrillerová atmosféra, podpořená bolestivým střihem a až lucidní kamerou Jana de Bonta, se zde mísí s přebujelou pokleslostí (skutečně přípravka na Základní instinkt: soulož a zrcadlo, motiv voyerství a bisexuality... akorát femme fatale se sekáčkem na led vystřídala femme fatale s nůžkami) a záměrně lacinou symbolikou (rámování scénou s pavoukem, provokativní náboženské aluze campovější než v Robocopovi...). Verhoevenovský herec Jeroen Krabbé (Spetters, Oranžský voják) zde podává asi svůj zatím nejlepší herecký výkon muže, u nějž dokáže věrohodně ztvárnit dvě stránky (tu, kterou vystavuje před svými posluchači - zdánlivě sebevědomého a šarmantního show-mana, a tu, která je plná pochyb a freudovských snových vizí - vrcholem je kastrace), Renée Soutendjik si svůj part náramně užívá a její přehrávání má svůj důvod. Sice Čtvrtý muž nedokáže divákovi "vyšukat mozek z hlavy" jako Základní instinkt, i tak jsem si ale při sledování říkal, jako kdyby film natočil De Palma nakažený Verhoevenovým obskurním smyslem pro humor a erotično... což je asi ta největši pocta, jakou se dá hitchcockovskému filmu vzdát.(24.3.2007)

  • EdaS
    ****

    Dějová průhlednost není něco, co bych tomuhle filmu vytýkal. Konec konců, tvůrci zápletku kompletně prozradí už v plakátovém sloganu "Christine is young, beautiful and rich. Her three husbands all died tragically. It's time for Christine to find her fourth man." Tenhle film fascinuje hlavně Verhoevenovým úchyláctvím, dostávajícím odpovídající prostor ve vizích hlavního hrdiny, kterým je alkoholu holdující bisexuální spisovatel, neschopný už rozlišit, co je reálné a co je jen výplodem jeho fantazie. Když nemá noční můry, pronásledují ho vize plné symbolů, se kterými se později opravdu (opravdu?) setká. Tady režisér popouští uzdu své zvrhlé představivosti a v plné síle ji přenáší na diváka. Trošku mi vadí jen nepříliš vygradovaný a málo překvapivý závěr.(5.8.2007)

  • H34D
    ***

    Paul Verhoeven tentokrát tajemně. Poprvé zkouší svůj smysl pro násilí a nechutnosti plně podřídit atmosféře - temné, noirem napuštěné atosféře, která si v první polovině pěkně přichystává půdu pro případný fikce/skutečnost mindfuck. Bohužel v polovině druhé se film odkloní, trošku prozkoumá sexualitu hlavní postavy a pak jen dostojí svému názvu "Čtvrtý muž", aniž by s divákem jakkoliv zametl, nebo jej nad očekávání uspokojil. Musím říct, že to na mě působí jako zklamání, nač tedy ty úvodní živé představy zasahující do reality? Možná se režisér chtěl raději věnovat postavám, resp. postavě, než dějovému konstruktu, jako správný krok to však nevnímám... 6/10(23.9.2012)

  • Sarkastic
    ****

    „Je ve velmi špatném stavu…“ – „Mrtev?“ – „Ano.“ Verhoevenovu holandskou verzi Základního instinktu dělí od té hollywoodské 9 let. Srovnání není úplně jednoduché, De Vierde man sice mnohé předznamenává, ale zároveň je silně svůj (což předznamenávají už tolik říkající úvodní titulky). Diváka totiž ani tolik neprovokuje režisérovými libůstkami, tedy nahotou a krví, jako spíš otázkou žánru. V holandském snímku se totiž ve velmi zvláštním poměru střídá thriller s černou komedií, která ještě navíc místy chytá lehce sebeparodický charakter (to, co se na první pohled může zdát jako lacině amatérské/nezvládnuté, ve skutečnosti pomrkává po divákovi, třeba takové scény s traverzou, lvem či „vyklouznutím“). A pak jsou tu ty divákovy pochyby vyvolávané spisovatelovými představami a sny, ve kterých ho jeho podvědomí spolu s postižením prací ve vizualizované podobě Panny Marie drasticky varuje (je však před čím?). Ale ten náboženský motiv, nahlížen škodolibou optikou, mě kupodivu bavil (stejně jako vyloženě kacířská scéna s „ukřižovaným“). Aby toho nebylo málo, nechybí zde také různé podoby sexuality, které se však cestou do USA přetavily pro zámořské diváky v „přijatelnější“ podobu (např. scénu, jak Michael Douglas olizuje jinému štramákovi ehm, nejen ucho, by asi americké publikum tak úplně nevítalo). Všechny ty detaily hlavní dějové linky do sebe sice postupně zapadnou (klíč, prasata, domácí filmy), ale za cenu rozptýlení thrillerové atmosféry. Přiznávám, že napoprvé jsem nebyl na tuhle žánrovou podívanou zcela připravený, a přestože jsem nespustil oči z obrazovky, nepodařilo se mi film vychutnat natolik, aby to bylo na plný počet. Proto dávám prozatím silné 4* a uvidím po další projekci (o kterou si tenhle film přímo říká). P.S. Jo a Gerard je „bi“, Christine „hetero“, toliko ke zdejšímu nepřesnému obsahu. „Krásný způsob jak zemřít.“ – „Je něco, jako krásná smrt?“ – „Umřít v posteli, tomu říkám krásné.“(8.8.2015)

  • darkrobyk
    *****

    Nechápu, jak jsem si tohohle Verhoevena mohl nechat tak dlouho unikat. Po formální stránce výsostně umělecký film - kompozice, barvy (červená hraje prim), smysl pro detail, výtvarná kamera, hudba. Téměř každý obraz by se dal zastavit a mohl by sloužit jako umělecká fotografie. Surrealistický nádech - sny, symboly, prolínání se skutečností, odkazy - by sám zasloužil rozsáhlý komentář. A samozřejmě erotika a sex (Freud by si smlsnul) - voyerství, sadismus, masochismus, zbavení mužství (pozor, nikoliv kastrace, ale penisu), promiskuita, homosexualita, bisexualita, sebeukájení... Střídmé, ale o to intenzivnější násilí je plné krve, bolesti a umírání. Samotný příběh je plný chladu i vášně. Vlak, hotel, město, hřbitov, kobka, bouře, sex a tři urny... pro mne daleko lepší než Základní instinkt. A jistě, Stoneová je kočka a v Instinktu září, leč mně se více líbila Soutendijková v jejím předobraze. Vyhřezlé oko, nahý Kristus, dopitá láhev a zvětšená játra.....skvělé! p.s. titulky s pavoukem jsou samostatným báječným filmečkem.(2.12.2014)

  • Disk
    *****

    Parádní hitchcockovský noir v kombinaci se surrealistickými vizemi hlavního hrdiny a k tomu malá náboženská provokace. Paul Verhoeven se zkrátka nezapře. Hlavní herecké duo absolutně dokonalé, báječná kamera s úžasnou výtvarnou stránkou, pohrávání si s divákem, tajemno. Opravdu nezapomenutelné.(4.9.2015)

  • misterz
    ****

    Žeby sa tu Paul Verhoeven inšpiroval Cronenbergom? Dosť možné, takmer po celý čas som sa nemohol ubrániť tomuto porovnávaniu, pričom niektoré scény mi Cronenberga vyslovene pripomínali ako keby boli cez kopirák. Jediné čo bolo iné tak hĺbka rozpitvania pointy a prepracovanosť jednotlivých postáv. P. Verhoeven sa tu nesnažil ísť až do takej hĺbky ako Cronenberg, no zato sa mi snímok zdal prístupnejší a ľahšie stráviteľnejší. Príjemným spôsobom tu evokuje krimi zápletku a postupné rozpletanie záhady okolo nebezpečne krásnej Christine, ktorá je tu navyše šikovne zabalená do tajomného, mysteriózneho obalu na princípe akejsi zlovestnej predtuchy. Na konci sa navyše divák dozvie, kam až môže viesť potlačovaná homosexualita a nezvládateľný chtíč. Veľká spokojnosť. 80/100(26.7.2016)

  • InJo
    ****

    Hitchcockovsky laděný (ale jinak typicky úchylný a osobitý) "holandský" Verhoeven, u nějž jsem zpočátku skoro vůbec netušil, o co vlastně ve filmu půjde. Bohužel, když už to někdy kolem poloviny zjistíme, dějově už pak nemá Čtvrtý muž šanci výrazně překvapit. Nicméně díky těm uhrančivě znepokojivým a perverzním snovým scénám a halucinacím si tahle záležitost (mírně) nadprůměrné hodnocení zaslouží. ;) 70 %(2.8.2016)

  • Chrustyn
    ***

    Verhoevenova drsná a temná průprava na "Základní instinkt". Jen herci nejsou ani tak hezcí ani charismatičtí. Zato atmosféra by se dala krájet.(16.12.2012)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(21.2.2009)

  • Hejtmy
    **

    {703/1001} Nejslabší Verhoevenův evropský film. Atmosféra je už od začátku nijaká, režisér se sice snaží prezentovat hlavní ženskou postavu jako určitou femme fatale po vzoru film-noir, ale to se mu moc nedaří. Dějově je film velmi slabý, stojí tak zejména na několika zajímavých snových scénách, což je dost málo. 45 %(18.1.2017)

  • kaylin
    ****

    Paul Verhoeven není tak explicitní jako David Cronenberg, ale přesto dokáže vyhmátnout podstatu člověka a jeho temnou stránku s takovou děsivou krásou, až se vám na to ani nechce koukat. Tohle je přesně ten případ, který je krásně syrový a také brutální, kdy v závěru si láskyplně povzdechnete nad tím, jak krásně to připomíná italské giallo.(16.12.2015)

  • dopita
    **

    Asi nejslabší film úchyláka Paula Verhoevena. Já bych to bral především jako černou komedii, ale nevim nevim, co tím vlastně rejža myslel. V jednotlivostech je tam Verhoeven znát, ale jako celek se mu to moc nepovedlo.(9.8.2016)

  • Santino7
    ***

    Verhoevenov vôbec prvý pokus o atmosferický (dá sa povedať, že noirový) thriller, z ktorého, musím povedať, mám vcelku zmiešané pokusy. Páčila sa mi zvolená tématika, symbolika, náboženské motívy, ladenie do tajomna a neistoty, snové pasáže, občasná provokácia prostredníctvom kvázi kontroverzných scén, ďalej ako obvykle po vizuálnej stránke to bola ako vždy paráda, sympatické mi prišlo dokonca aj herecké obsadenie (i keď mi tu chýbal Rutger Hauer, ktorého mám s ranou Verhoevenovou tvorbou úzko spojeného, a ktorý vždy zažiaril - Jeroen Krabbé ho však zastúpil poctivo, a ostatní boli taktiež fajn). V neposlednom rade sa mi páčili aj akési odľahčenia, ktoré u divákov neznalých tvorby tohto režiséra zaiste môžu vyvolať dojmy amatérstva, trápnosti či seba-paródie, a pritom ony sú presne tým, čo možno považovať za špecifický, osobitý rukopis. Už o čosi menej sa mi však páčilo, ako to celé bolo smerované a riešené v druhej polovici (resp. záverečnej fáze) snímky, kedy by sa to - z môjho pohľadu - pýtalo rozuzliť nejak rafinovajšie, tajomnejšie, no skrátka nejak inak. Nemôžem povedať, že by bol záver vyložene odfláknutý či zlý, to rozhodne nie, len proste u mňa nespôsobil taký rozruch, v aký som dúfal a čakal. Čiže koniec koncov sú moje dojmy mierne zmiešané, a teda tak na hrane medzi trojkovým a štvorkovým ohodnotením. Nateraz sa prikloním k horšej variante, čo sa ale po druhej projekcii (ak k nej niekedy príde), môže zmeniť. Zavážilo u mňa však najmä to, že posledný film pred Verhoevenovou "zámorskou anabázou" by som si predstavoval o čosi prepracovanejší, nakoľko všetky jeho skoršie, ktoré som dosiaľ mal možnosť vidieť, ma oslovili predsalen väčšmi. 70%(17.3.2017)

  • kersten
    ***

    Slušný thriller. Plno napätia, plno sexu.(15.11.2013)

  • Doutas
    ****

    Verhoevenovsky úchylácká pocta tehdy již mrtvému žánru noir se všemi jeho hlavními přísadami a znepokojivě děsivou femme fatale. Soukromého detektiva jen vystřídal smrtí posedlý bisexuální devótní spisovatel-alkoholik. Čtvrtý muž je v lecčem podobný Verhoevenově staršímu filmu Turecký med, kde je hlavní postavou rovněž bohémský umělec pronásledovaný vnitřními démony. Navíc oba filmy začínají stejně příznačně - představou vraždy.(21.3.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace