poster

Trojská válka

  • italský

    La guerra di Troia

  • anglický

    The Trojan Horse

  • anglický

    The Trojan War

  • anglický

    The Wooden Horse of Troy

Akční / Dobrodružný / Drama

Itálie / Francie, 1961, 105 min

Komentáře uživatelů k filmu (19)

  • T2
    **

    na to aký komparz a celkom slušné kulisy mal film to dosť bolo nezvládnuté, súbojov je tu dosť ale ničím extra nezaujmú je to len miš maš pobehujúceho komparzu, nemá to tú správnu dravosť, herec v úlohe Achillesa je čistý otras a o nič lepšie nie je na tom ani Odyssey /40%/(5.1.2013)

  • Pohrobek
    **

    Sandalistické zpracování Trojské války. Steve Reeves jako dokonalý kulturista Aeneas.(9.6.2005)

  • Karlos80
    ****

    Tak tenhle film mě velmi mile překvapil, to není vůbec tak nezajímavý, jak se nám tady snaží vsugerovat uživatel Dudek, když bude čas tak se k filmu rád vrátím. Co jsem měl takhle možnost shlédnout, především od společnosti Řitka video s.r.o., která za poslední poměrně krátkou dobu, pár těchto tzv. Peplum ("Swords & Sandals") filmů vydala tak tento je zatím jednoznačně nejlepší. Tím stěžejním pilířem, je u tohoto filmu, jednoznačně jeho příběh, krásný, známý mytologický příběh, jeden z nejlepších starověkých příběhů všech dob! Epická báseň slepého básníka Homera, a jeho zmínka ve svých Ilias, někdy kolem 8. století př. n. l, tedy jestli lze vůbec věřit starověkým kronikářům a Homer vůbec existoval:-) Toto epické dílko, je silné především v perfektní choreografii a okázalých a velmi působivých bitevních scénách a různých obléhání, které tu jsou od druhé poloviny filmy skoro nepřetržitě až do samého konce, dále je to krásný barvitý obraz, pěkné nazdobené kostýmy a působivé, silně evokující hudební skóre. Samotný příběh, jak je známo se odehrává někdy kolem roku 1180 př. n. l, tedy už na úpadku, předtím prosperující mykénské kultury, v posledním roce války o Tróju, příběh dá se říct že je historicky velmi věrohodný, klade se tu důraz hlavně na charaktery a psychologii jednotlivých postav (i když některé jako Ulysses, Priam, Menelaus nebo Agamemnon, tu moc prostoru nedostanou) ať už jde o Parise, který je tu vyobrazen jako darebák, na rozdíl od Wiseovi především milostné americké verze z roku 56', jeho Heleny, která je zas spíše zahleděná sama do sebe, krále Tróje Primase, na druhé straně Agamemnona, věštkyně Cassandry, která předpověděla pád města, a v neposlední řadě hrdinného Aenease, kterého hraje hvězdný Steve Reeves (jeden z prvních herců v tomto žánru, který pomaloučku vydláždil cestu jiným), v jedné ze svých nejlepších nejpůsobivějších rolí vůbec, jeho fyzická kondice v jeho nejlepších letech byla skutečně obdivuhodná, navíc měl i jistou obrazovou přitžllivost a samozřejmě chybět nesmí ani neporazitelný legendární řecký hrdina Archilles a jeho smrtelná pata. Krásné kostýmy, včetně všech těch neuvěřitelných bojových masek, maketa (kulisy) města Tróji se mi celkem páčila, krásné paláce, špinavé ulice, na druhé straně obrovský válečný tábor ale přeci jenom více realistická a vizuálně přitažlivější byla až v jeho pokračování "La leggenda di Enea", samotný Trojský kůň byl určitě lepší než v nejnovější Tróji s Bradem Pittem. Nádherný film, jeden z těch lepších a povedenějších žánrovek od experta na Peplum Giorga Ferroniho, velké dějiny antického Řecka, a jeho lstivých bojovníků, pro fanoušky Swords & Sandals povinnost, konec v podobě mluveného epilogu byl nádherně dojemný:-) Podobné filmy : Helen of Troy 56', 300 Spartan, The 62', La leggenda di Enea 62', Leone di Tebe 64', Troja 04', 300: Bitva u Thermopyl 06' atd....Komentář zde jako čtvrtý v pořadí..(6.3.2010)

  • Dudek
    *

    Nezajímavý pohled na tojskou válku, který bohužel nepřichází s ničím novým. Pestrobarevné kostými a dokonce i vzhled hrdinů dávají jasně najevo, odkud se bohatě inspirovala galská taškařice Asterix a Obelix. V rozmáchlém příběhu bez výrazné dějové linie se dočkáme důležitých rozhovorů, cesty a bojů, to vše se neustále opakuje. Právě bohužel boje však působí velice nedotaženým dojmem. Klasické krátké mečíky, štíty a lukostřelba zde sice hrají hlavní roli, ale žádného věrohodného zpracování bitvy se bohužel nedočkáte, spíše si zavzpomínáte na časy, kdy jste s kamarády bojovali klacíky. Za zmínku nestojí ani hudební doprovod, což jsou ohrané trubky a pár vcelku originálních tónů. Celkově vzato není problém celé toto dílo zhlédnout, ale jednou to bohatě stačí.(23.3.2007)

  • AGAMENON
    *****

    Nejlepší sandálový režisér Giorgio Ferroni, nejlepší mytologický herec Steve Reeves, plus velký rozpočet. Nemohlo vzniknout nic jiného, než jeden z nejvýpravnějších a nejlepších sandalione (po talošsku) filmů, se spoustou špičkových akčních scény (Ferroniho nejsilnější stránka), které ostatní tvůrci recyklovali přinejmenším v dalších deseti filmech (Giorgio byl bohužel nucen taky, chudáček). Dále je nutné přihodit krásné kostýmy, solidné exteriéry (podezřívám juginu) a zajímavou hudbu (rejža ještě držel psychologického minimalistu Fusca pořádně pod krkem, což se nedá říct o pokračování). Pro fanoušky žánru naprostá povinnost!(14.8.2006)

  • Flego
    ****

    Samotný dej sa sústreďuje na udalosti po Hectorovej smrti a samotný pád Tróje. Plusom je, že rieši hlavne osud bojovníka Enea ( Steve Reeves ) na historických udalostiach. Snímok má slušné tempo, dobrú výpravu a uveriteľné výkony.(2.2.2017)

  • elizabeth_ba
    **

    Vždycky jsem si říkala, jestli může být Ilias ještě v horším provedení než nám předvedla Troja se znásilněnou Homérovou bájí, s veskrze otravným Achilleem, který nás obtěžoval ještě v hořící Tróji, sice krásným ale vrcholně nudným Paridem a Helenou jako loutkou, k jejímuž hereckému umění se nemá smysl vyjadřovat. Může... V Troji byl aspoň spor mezi Agamemnonem a Achileem podložen Homérovou bájí ale kde, u Dia hromovládného, přišli na nějaké rozepře mezi Paridem a Aineiem??! Italové si svého hrdinu Vergiliova eposu potřebovali vylíčit co nejheroičtěji, tak protože potřeboval záporáka, a měl to být Trójan, tak máme po dvou záporných Agamemnonech (Troja a Trojská Helena) záporného Parida. K Heleně, je škoda slov - ošklivá, nevýrazná a zlá bestie... vzhledem Andromaché, Kassandra, Helena, všechny vypadaly plus minus stejně, takže uznání snad jen pro Kreusu. A protože jsme přišli o prince Hectora ještě před začátkem filmu, přišli jsme tím o jediného kladného mužského hrdinu (ach pardon, vedle Aineia), takže pro mě strašná nuda, tu legendu o Aineiovi (Leggenda di Enea) snad raději ani nebudu zkoušet. PS: Zachovávám řecký přepis jmen a připojuji, že Aineias byl při čtení Iliady, Aineidy a jejích různých přepisů můj oblíbený hrdina..., takže fakt zklamání.(11.3.2012)

  • italka63
    ***

    Tak toto byl pokus mého přítele shlédnout nějaký bohem zapomenutý historický film. Tuším, že bozi na Olympu otevírají další láhev a sbírají špuntíky do stříbrné mističky. To bylo tak...Trojská válka se táhla devátým rokem, mrtvých plno, Hérakles po smrti, Patrokles taky, k ničemu to nevedlo a krásná spartská královna si hrála u Parida na mrtvého brouka. A tak zasedl Menealos, starý král, ve své jednací síni, aby rozhodl co dál. Tedy v síni...ono to připomínalo spíše řeckou restaurací typu Poseidón, a když dorazil Paris, ihned mi napadlo, že je to gay, a nedejbože, když mluvil, to bylo na propíchnutí od nepřítele i přítele rovnou. A do toho všeho vojenský kapitán Aeneas, se svým názorem. Jo....to už byla jiná liga, neboť jeho představitel Steve Reeves, ten vzor Arnolda i Slyho, to byl zkrátka ten chlap, kdy si každá normální žena řekne a kruci, to je chlap! No...děj se rozbíhá dle toho známého příběhu, ale ty perly, jo, ty byly! Devět let nedobytá Trója, a když naoko obléhatelé odtáhnou, hlídá hlavní bránu asi šest ovíněných týpků, kteří o boji nemají ani páru a bránu drží jedna kláda. To mi velmi zaujalo, že. Achilles byl nesympatický, obstarožní náfuka, a co teprve Odysseus! Ten malej, hubenej šedivej, všema mastma mazanej skrček, na tom bylo vidět, že jeho život je přepestrý! No, a něco pozitivního, Helena byla opravdu ta krásná mrcha,v nádherných šatech, obzvláště modrá tunika byla ólalá, Paris zemřel dle zásluh a nasazení obrovského počtu komparzistů a koní zdálky v bitvě vypadalo impozantně, tedy pokud jste nekoukli blíž, neboť herci to byli mizerní a zemřeli velmi rychle i pod vaším pohledem. Dokonce jsem zaznamenala jeden záběr dvakrát. Takže shrnuto, ten nemilosrdný čas vzniku filmu udělal své. Ale i přesto se skláním před tím spravedlivým Aeneasem, z jehož krve vzešli zakladatelé Říma. Zkrátka, starý film...(8.3.2016)

  • Darth Revan
    ****

    Zajímavý nápad zobrazit Parida jako největšího padoucha z celé války je zde doveden k dokonalosti. Téměř vše sedí, Homér (pokud žil) se nemusí v Elýsiu stydět za toto zfilmování svého eposu. Steve Reeves jako Aineias je ve filmu představen jako Herkules no. 2, což mi vyhovuje. Kdyby film neměl lacinné kulisy tak dám plný počet. Takhle jsou to jen lepší 4*.(28.4.2016)

  • mortak
    **

    Čtěte Homéra, je tisíckrát barvitější a krvavější. Takový národní epos o původu Římanů natočený na louce za studiem s topornými "herci" a armádou nezaměstnaných snažících se předvádět velkou bitvu. Italové mají Trojskou válku, Slováci Jánošíka, ale Češi...(17.6.2013)

  • Martin741
    **

    Dalsi podpriemerny a nudny pohlad na trojsku vojnu, fakt ako plane kulisy, nepocuvatelne dialogy a komparz primitivny, len tam behali hore dole a tempo tiez take ... ubijajuce : 25 %(26.9.2017)

  • tonho
    ***

    Tento sandálový film začína v desiatom roku trójskej vojny, na rozdiel od Pettersenovej Tróje sa odohráva až po smrti Hectora, Paridovho brata, ktorý zahynul v súboji s Achillom. Hlavným hrdinom filmu je Aeneas, jeden z obrancov obliehanej Tróje, ktorý je kladnou postavou, čo nemožno povedať o Paridovi, ani Helene, kvôli ktorej došlo k vypuknutiu trójskej vojny. Aeneas bojuje nielen proti Grékom, ktorí obliehajú Tróju, ale aj proti Paridovi, ktorí naňho žiarli. Aenea stvárnil údajne Schwarzeneggerov a Staloneho idol, kulturista a herec Steve Reeves. Vo filme uvidíme aj trójskeho kráľa Priama, jeho dcéru a veštkyňu Kasandru, spartského kráľa a Heleninho manžela Menelaa, jeho brata Agamemnona, či hrdinu a vynálezcu trójskeho koňa Odyssea. Film končí dobytím Tróje, narodením Aenehovho syna a smrťou jeho ženy – Hectorovej a Paridovej sestry Kreúsy, ktorá zomiera pri pôrode a útekom Aenea z horiacej Tróje. Dočkáme sa aj trójskeho koňa, ktorý vyzerá celkom slušne a pomocou ktorého sa Grékom (Achájcom) podarilo dobyť Tróju. Ináč, Aeanes sa po úteku z Tróje usadil v Taliansku, je považovaný za predka legendárnych zakladateľov Ríma – dvojičiek Romula a Rema, teda za praotca Rimanov. Jeho životné príbehy spracoval Vergílius v epose Aeneas. Predstaviteľ Aenea herec S. Reeves si v tom istom roku zahral aj Romula v ďalšom sandálovom filme, tentokrát o založení Ríma, Romulus a Remus. Podobne ako v Pettersenovej Tróji, ani v tomto spracovaní trójskej vojny, bohovia nezasahujú do jej priebehu. Film ma síce chvíľami nudil, ale myslím si, že na svoju dobu ide o slušne odvedené remeslo.(20.10.2010)

  • majo25
    ****

    Velkolepá trójska vojna z pohľadu Trójanov sa podarila velmi dobre. I ked som samozrejme držal palce Grékom a prial si, aby Reeves bojoval po ich boku. Film je krásne dobrodružný, pútavý, velkolepý. Súboje sú tiež dobré, aj keď sem-tam majú pár múch. Kostýmy, hudba a kulisy ujdú. Viac takých filmov.(31.8.2016)

  • Mikino00
    ***

    Mnohem lepší než pozdější remake, hodně se mi líbilo vyzdvihnutí Aenea jako hrdiny a naopak zobrazení Parida takové jaký má být. Po stránce bitev, kostýmů, výpravy samozřejmě velmi dobré.(31.8.2012)

  • Lilloos
    ***

    Tyhle staré klasicky točené řecké báje mají prostě něco do sebe, ačkoliv v dnešní digi-době už bohužel ztrácí dost ze své původně velkolepé působivosti. Zajímavě řešený je také výběr ústředních (Aeneas) a záporných (Paris) postav, který má výrazný dopad na děj a celkový divákův zážitek. (Řecká) mytologie je totiž natolik vzdálená a tajemná, že si ji každý může vyložit podle svého a už se nikdy nedozvíme, který výklad je ten správný. Ale nebyli by to Italové, kdyby si v závěru nenadělili vlasteneckou poznámku, která však hezky uzavřela cyklus vyprávění.(5.12.2014)

  • tartan
    ****

    V rámci svojho (sub)žánru - meč&sandále, ide pravdepodobne o najvýpravnejší a dosť možné, že aj o najlepší film. Homérskej predlohe je neporovnateľne vernejší ako Petersenov veľkofilm, hoci za hlavného hrdinu je tu "rytier bez bázne a hany" (až pôsobí trochu nahlúplo) Aeneas v kulturistickom podaní Steva Reevesa - čo je však vzhľadom k talianskemu pôvodu filmu nie celkom nelogické. Film začína Hektorovou smrťou a končí samozrejme pádom Tróje, resp. únikom utečencov vedených práve Aeneom z horiaceho mesta - smer Itália, Sedem pahorkov. Tento starý kúsok je zapamätaniahodný najma vďaka impozantne dekoratívnym kostýmom (brneniam a hlavne prilbám s úžasnými chocholmi) hrdinov. Takto nejako som si vždy rekov zpod Tróje predstavoval...(15.11.2010)

  • MickeyStuma
    ****

    Kdo by neznal příběh o krásné Heleně, dobývání Troje a lsti v podobě ohromného dřevěného koně. Jeden z nejdramatičtějších okamžiků starověkých dějin. Tentokrát se jedná o filmové zpracování italských tvůrců, které určitě stojí za pozornost. Jedná se o klasiku, takže s přihlédnutím na svou dobu se jedná o standardní dílo nevyčnívající z řady takzvaných 'sandálových filmů'. Masový kompars ohromuje svou velkolepostí a bitvy naopak svou lehkostí. Ano, dnes už diváka nijak neohromí, neboť mnohé dialogové scény spíše připomínají divadelní představení. Kulisy a kostýmy jsou však výborné. Historická stránka je u filmu vždy diskutabilní, tak proč se tím trápit. Filmový zážitek toto dílo u divák zanechá.(7.7.2014)

  • RexT
    **

    Nepředstavitelně zhudlařený velkofilm. Pominu tu italskou propagandu, kdy si glorifikují Aenea, za jehož potomky se Římané považovali. Tak především bych od takového filmu čekal více akce. Ale zde to celé spíše připomíná divadelní velkopředstavení pod širým nebem. Autor scénaře byl patrně držitel modré knížky a zapřisáhlý pacifista, neví o antickém válčení nic. Těch nelogičností je vysoko nad míru. Třeba souboj Aenea s Achilem - narazí na sebe v bitevní vřavě, ale najednou střih, prázdná louka a oni si dávají "férovku". A zrovna náhodou přijede Paris a těsně před výhrou Aenea zasáhne šípem na zemi ležícího Achila - no tedy páni, to už je příliš :). Obléhání bych si také nepředstavoval tak, že obléhatelé budou zalezlí v táboře, odhadem možná několik km od města - tehdy neměli děla! Čekal bych tábor na dohled, dále než dostřel šípů a kolem hradeb neustálé hlídky, aby dovnitř ani ven neproklouzla ani myš, natož aby si jel Aeneas lovit nějakého zajatce. Doporučuji třeba dochovaný popis obléhání Byzance Turky, kde již i nějaké to dělostřelectvo měli. Sultána Mehmeda dokázali rozeznat z hradeb, zde není na dlohled vidět nic. Neškodilo by si také přečíst cosi o řeckém válčení. Oni bojovali bok po boku, kdy pěšák se štítem chránil i souseda po levé ruce. Takže ta bitevní scéna v poli je naprosto nereálná. Nehledě k domlouvání nějakých příměří a pořádání her , mimochodem si neumím představit, že by jakýkoliv silák udržel vůz tažený dvojicí koní, musel by sklouznout daleko dříve ... Nepovedený výběr herců. Oddyseus vypadá spíše jako zloděj koní, nepřemožitelný Achiles naopak poněkud zchátrale, třeba ve srovnání s Aeneem. Jediné, za co dávám 2 místo 1*, je výprava, to se musí ocenit. Není respektována ani Iliada samotná, těžko se někdo mohl v Troji modlit k Pallas Athéně, když ta byla na straně Řeků. Trojanům pomáhala Afrodita. U přitažení koně chybí Lakoon se syny a zbourání části hradeb. I závěrečné dobytí města je poněkud nesmyslné. Když byla pobořena kvůli koni hradba, nebylo nutné otevírat bránu. Opět nepřesvědčivá závěrečná bojová scéna, i když uznávám, že něco takového je velmi obtížné natočit. Abych to shrnul, filmaři si zde vzali větší sousto, než na které stačili. Pokud porovnám s jinými srovnatelnými velkofilmy s antickým tématem (vynechávám relativně nového Alexandra, mám na mysli třeba Kleopatru, nebo Pád Římské říše), tak tohle je jasné béčko. Možná mohlo ve své době zaujmout výpravou, ale v dnešní době prakticky bezcenné. Pokud by točil někdo dnes, laťka je poměrně nízko.(22.11.2011)

  • Merenre
    *****

    Dodnes nejlepší filmové zpracování daného tématu. A když pomnu, kam se současná kinematografie ubírá, tak - možná s trochou lítosti - zkusím predikovat, že asi už ani žádné lepší nebude. Jasně, že je to poplatné době vzniku a v mnoha ohledech až komické, ale když to porovnám s nedávno stvořenou zrůdností s pittem a bloomem (která je pro změnu k zoufalému pláči), tak je to vlastně špicovní.(3.1.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace