Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Adaptácia veristického románu Giovanniho Vergu Dom u mišpule. Dej filmu, nakrúteného v sicílskom nárečí, v autentickom prostredí a výlučne s nehercami, zachytáva ťažké životné podmienky chudobných rybárov, ktorých predajcovia rýb sociálne vykorisťujú. Keď sa hlavnému hrdinovi podarí presvedčiť ostatných rybárov, aby sa osamostatnili, narážajú nielen na odpor predajcov, ale aj prírodných živlov. Svojím druhým hraným filmom sa režisér Luchino Visconti výrazne zaradil do filmového hnutia neorealizmu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (34)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Filmařsky zajímavý neorealistický experiment, kdy do scénářem daného příběhu vstupují vedle vypravěčů pouze neherci, přímo obyvatelé malého rybářského městečka Trezze kdesi na Sicílii. Sled epizod ze života rybářů, konkrétně vícegenerační rodiny Ntoniho, ve své autenticitě vytváří strhující atmosféru života chudých lidí v jejich každodenní snaze o šťastnější a bohatší život, však přes tvrdé přírodní podmínky, tradice a sociální zaostalost místní komunity bez šance a bez naděje do budoucnosti. Drsně poetický a v dobrém smyslu slova i politický film navíc po téměř šedesáti letech může sloužit i jako jedinečný dokument o životě na poválečném italském jihu, na který přece jen pomalu přichází výdobytky moderní společnosti, danné však jen někomu právem silnějšího. Nakonec přece "Moře je kruté a rybář umírá na moři..." Děj se vůle Boží... ()

Dudek odpad!

všechny recenze uživatele

Příliš dlouhý film bez zajímavého příběhu a neuvěřitelně topornými hereckými výkony, i když jejich hodnocení v tomto případě nejspíše není zrovna důležitým prvkem, mi jasně dokazuje, že italský neorealismus nejspíš nikdy nebude moje krevní skupina. Jeden z nejnudnějších filmů, které jsem kdy viděl. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Neorealismus v plném produ a Luchino Visconti natáčí pozoruhodný snímek. Natáčí hraný dokument o chudých sicilských rybářích v sicilském nářečí a se skutečnými rybáři. Film doprovází komentář (ten je jediný ve spisovné Italštině), který namluvil sám režisér spolu s Antoniem Pietrangelim. Ve své době šlo jistě o bravurní dílo, dnes je de facto dokumentem o dokumentu. Ovšem šeredně dlouhým. 60%. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Sociálne uvedomovanie nevzdelaných rybárov na juhu Sicílie v klasickom diele talianskeho neorealizmu. Po generácie hrdlačili ich predkovia celé dni na mori. Zomierali zabudnutí, upracovaní, bez možnosti vychutnania plodov celoživotnej driny. Zmena sa nerodí ľahko, pologramotní rybári z malej dedinky nemajú čas ani možnosti odviezť si svoje úlovky do väčšieho mesta, kde by za rybacinu utŕžili viac. Sú odkázaní na dumpingové milodary skupiny miestnych obchodníkov, ktorí sa dohodli na maximálnej výkupnej cene, ktorá postačuje ledva na jedlo na ďalší deň. Nespokojný Antonio chce žiť lepší život, oženiť sa a nebyť závislý na vydieraní obchodníkov vykupujúcich celonočný úlovok za žobrácke ceny. Rozhodne sa osamostatniť, zoberie si pôžičku, za ktorú banke založí viacgeneračný rodinný dom. Spočiatku ide všetko dobre, jedna búrka však zmení nadšené plány. Antonio nakoniec končí ako začínal - ako hrdlačiaci otrok miestnych pánov. Veľmi sugestívne obrazy biedy drobných rybárov, obrazy celodennej lopoty, niečo málo radostí v kraji s fasinujúcou prírodnou scenériou mora, skál a vybielených rybárskych domkov využíva Visconti na jedničku, ponúkajúc popri sociálnej dráme aj impresívne ladené obrázky sicílskej krajiny. Polodokumentárny štýl, práca s miestnymi obyvateľmi v hlavných úlohách zdôrazňujú realistický charakter filmu, umocňujú jeho vyznenie a prispievajú k lepšiemu vykresleniu vykorisťovania chudobnej masy zopár kupcami. ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Chtěl bych se zeptat na jednu věc. Jaký má probůh smysl zaměstnávat sicilské rybáře jako herce, když chci dosáhnout co možná největšího (neo)realismu? No, kdyby to bylo snímané skrytou kamerou, tak bych to možná pochopil. ()

Mi Nü-Chai odpad!

všechny recenze uživatele

Schematické, klišovité a natolik přeplněné citovým vydíráním, že se to místy stávalo nechtěně směšným. Dala bych alespoň jednu hvězdu, ale závěrečné scény už i tak dosti děravou bárku stáhly ke dnu mezi odpad, kam po právu patří. Nasazení neherců také společné věci naprosto neprospělo. Podezírám Viscontiho, že vykradl pohádku Járy Cimrmana "Jak chudák do ještě větší nouze přišel." ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Taliansky neorealizmus na prvý pohľad paradoxne prinášal diela so zrozumiteľným a silným dejom a výnimkou nie je ani film nakrútený s nehercami a v miestnom dialekte. Visconti nám ukazuje tvrdý život rybárov, ich boj s prírodou a s tými, pre ktorých pracujú. Vyjadruje tak aj svoj politický postoj, ženy snívajú o potenciálnom boháčovi, ale najmä zachycuje život taký, aký je. Sme súčasťou nekompromisnej drsnej prírody a možno to je na ňom to najkrajšie a najpoetickejšie. Aj o tom je Zem sa chveje, primárne však odsudzuje vykorisťovací systém. Ak v ňom chcete čítať aj súčasnú aktualizáciu, tak sa vynára otázka, či nie je ťažká každodenná plichta na mori za pár šupov duševnému životu prospešnejšia, ako byť zavretý celý deň v kancelárii a tráviť večery osamote. ()

francis 

všechny recenze uživatele

Ano, film je poněkud patetický, trochu předvídatelný a lehce schématický, občas překvapivý, často krutý, na konci zdlouhavý... Ostatně, jako život sám. Rybáři hrají sami sebe, tak pochopitelně přehrávají, ale bez hyperbol by nebylo umění. Ve svém výsledku pravdivý a důležitý film. V roce 1948 bych mu "sociální" či "socialistický" podtext rozhodně nevyčítal. ()

classic 

všechny recenze uživatele

...Ako sa vskutku mimoriadne vykorisťovaní, sicílski rybári, nielenže následne chceli akosi i vzoprieť proti tomuto priamemu »vykorisťovateľskému systému« zo strany miestnych veľkoobchodníkov, alebo proste: kapitalistických zmrdov, pričom toto bol v podstate ešte iba holý začiatok, čo vlastne prišlo v nasledujúcich etapách... • Tento, obzvláštnym spôsobom mimoriadny, taliansky titul, resp. umelecké, majstrovské dielo, trvajúce naprosto neuveriteľných: 2 hodiny a 40 minút, sa opätovne zaradilo medzi vážené, čo dokonca by som podotkol, že medzi úplne najváženejšie «neorealistické diela», aké boli vôbec nakrútené s tým hlavným dôvetkom, že autorovi sa k tomu podarilo predčiť i svoju úplnú prvotinu v podobe: Posadnutosti, keďže tentoraz bol Visconti až tak extrémne posadnutým, že do svojho najnovšieho, »rybárskeho opusu«; postupne snáď natlačil až toľko talianskych nehercov, koľko to bolo len možné, čím skrátka dosiahol maximálnej autenticity! • Veď skúste teraz posúdiť sami: „Udalosti v tomto filme sa odohrávajú v Taliansku. Presnejšie na Sicílii v meste Aci Trezza, neďaleko Catanie u Jónského mora. Všetci herci boli vybraní z radov mešťanov: rybári, farmári, murári a obchodníci s rybami. Vyjadrujú sa svojim dialektom ich utrpenia a nádeje... lebo na Sicílii taliančina nie je jazyk, ktorým hovoria chudobní.” • Ústredný predstaviteľ: „Ntoni[ho] v podaní Antonia Arcidiacona; predstavoval ústredného a energického a empatického, a k tomu i pomerne dosť ekonomického hýbateľa [do určitého časového úseku] tohto diania, akéhosi REBELA, ktorý teda poriadne rozprúdil vášne, v opačnom prípade by sa jednalo iba o večne sa opakujúci cyklus. • Pokúsil sa zmeniť nielen svoj doterajší spôsob existencie [vrátane i samotného myslenia], asi v takom konkrétnom zmysle, že vari konečne odteraz by priamo spadal do tejto kategórie: samostatne zárobkovo činných osôb ["SZČO"], v predsa i o pomerne trochu viac nadnesenom význame; ale z toho len ďalej vyplýva[lo] to hádam najpodstatnejšie, čo sa dalo z toho vyčítať, a to že chcel[i] byť len nezávislými od ostatných, alebo prenesené do príslovia: „Ako si ustelieš, tak budeš spať” → A ZÁROVEŇ DANÚ VEC PODTRHUJEM I V TOM ZNENÍ, že treba byť iba čo najviac opatrným, no nie vždy sa to i dá! • PS: Je mi taktiež i úprimne ľúto niektorých »FILMOVÝCH ANALFABETOV« na miestnej ČSFD, ktorí zrejme nedokázali plne [d]oceniť kvality daného počinu! TOTIŽTO SVOJIMI TOTÁLNE NEODBORNÝMI "RECENZIAMI" TU IBA ŠPINIA MIESTO, KEĎ SA VONKONCOM ANI PORIADNE NEROZUMELI TOMU, NA ČO SA VLASTNE PO CELÝ ČAS POZERALI, T.J. MAJÚ NEDOSTATOČNÉ, MOZGOVÉ KAPACITY...!   ()

Xeelee 

všechny recenze uživatele

Opravdu byl nutný ten vypravěč? Mě příšerně vadil. Ve většině případů by se vůbec nic nestalo, kdyby dění nekomentoval. Těch pár postřehů, které se z filmu vyčíst nedaly, by mi nevadilo. Jinak až na vleklý konec docela příjemný film. Ryba je pro toho kdo ji sní. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Herecké obsadenie civilných obyvateľov dopadlo nadmieru dobre, nezaznamenal som kvalitatívne výkyvy v prednese postáv. Keďže mnohí z nich prežívali dačo podobného v reálnom živote, nemali s tým problém. Sicílsky stav korupcie, kde sa mafiáni topili v blahu a rybári prichádzali k zúfalstvu je všeobecne známy. Ale nič naviac, čo by som nevedel pred týmto filmom o tamojšej situácii som sa nedozvedel, čo je na vysokú dĺžku trochu sklamanie. Čiže nech som sa snažil akokoľvek, bez niekoľkých prestávok som to nevydržal. Ale pôdorysný vývoj obyvateľstva a taká tá remeselná poctivosť sa mi páčila a to dáva optimizmus pred ďalšími Viscontiho dielami. Je jedným z mojich potenciálnych favoritov :). ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jak natočit zajímavý snímek o jedné sicilské rodině, která rybaří a rozhodne se, že se trhne od místní kliky, která trh ovládá a bude lovit na svoje vlastní triko? Jak udělat ten film zajímavý ve dvou hodinách a k tomu ještě další půlhodině navíc? Luchino Visconti očividně recept našel, protože tohle je překvapivě dobré. ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Z tohoto filmu jsem měl trochu strach, délka, rozporuplné hodnocení i fakt že italský neorealismus není zrovna můj šálek čaje, o čemž jsem se již několikrát přesvědčil, mě trochu odrazovali. Pochybnosti ale jak se ukázalo nebyli na místě, jedná se totiž o velice zajímavé, poutavé a na svou dobu velice vyspělé dílo líčící krutou dobu v poválečné Itálii. Jen drobnou vadu na kráse to má, jak už to tu někdo zmiňoval, ten vypraveč tam byl naprosto nevhodný. 80%. ()

Skip 

všechny recenze uživatele

Příliš dlouhé, rozvleklé a nudné neorealistické drama o sicilských rybářích. Všichni ti neherci jsou k uzoufání příšerní. Pochopil jsem onen sociálně kritický podtext, ale tak, jak mi to bylo podáno, jsem si spíš přál, aby se někde opravdu zachvěla země, zvedla se tsunami a celá Sicílie šla i se svými rybáři k čertu. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

jeden z tych priemernych filmov rezisera Viscontiho na temu - bohati mafiani sa na Sicilii topia v bohatstve a zufali rybari ziju v extremnej biede a mizerii. A ono to ma nieco do seba, je to aj neorealizmus, rybari ani nesli do vacsieho mesta, kde by za ryby zarobili viac, namiesto toho sa jaxi podozrivo rychlo zmierili s nicotnymi cenami od miestnych kupcov, co ich vykoristuju. Tema je dobre, len skoda tej minutaze - 160 minut je sakra dlho a musel som to rozparcelovat na mensie casti - vkuse bych to nedal. Visconti je ale znamy svojimi dlhotrvajucimi filmami - Soumrak Bohu a Smrt v Benatkach s krasne priklady. No a samozrejme je to bez hereckych vykonov -hraju neherci, obycajni ludia a to je na vysledku hned poznat : 66 % ()

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Co chybělo Posedlosti, aby naplňovala představu neorealistického filmu, filmem Země se chvěje Visconti napravuje. Poměrně nekompromisní, ale živoucí, barvitý a nádherný. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Po chvíli jsem si vůbec neuvědomoval, že jde o neherce. Vůbec nevadí naivně sociální podtext, protože se divák opravdu stane součástí rybářské vesnice a drží palce pokusu o osamostatnění. ()

Reklama

Reklama