• Anderton
    ****

    Taliansky neorealizmus na prvý pohľad paradoxne prinášal diela so zrozumiteľným a silným dejom a výnimkou nie je ani film nakrútený s nehercami a v miestnom dialekte. Visconti nám ukazuje tvrdý život rybárov, ich boj s prírodou a s tými, pre ktorých pracujú. Vyjadruje tak aj svoj politický postoj, ženy snívajú o potenciálnom boháčovi, ale najmä zachycuje život taký, aký je. Sme súčasťou nekompromisnej drsnej prírody a možno to je na ňom to najkrajšie a najpoetickejšie. Aj o tom je Zem sa chveje, primárne však odsudzuje vykorisťovací systém. Ak v ňom chcete čítať aj súčasnú aktualizáciu, tak sa vynára otázka, či nie je ťažká každodenná plichta na mori za pár šupov duševnému životu prospešnejšia, ako byť zavretý celý deň v kancelárii a tráviť večery osamote.(12.10.2016)

  • francis
    ****

    Ano, film je poněkud patetický, trochu předvídatelný a lehce schématický, občas překvapivý, často krutý, na konci zdlouhavý... Ostatně, jako život sám. Rybáři hrají sami sebe, tak pochopitelně přehrávají, ale bez hyperbol by nebylo umění. Ve svém výsledku pravdivý a důležitý film. V roce 1948 bych mu "sociální" či "socialistický" podtext rozhodně nevyčítal.(28.11.2006)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Herecké obsadenie civilných obyvateľov dopadlo nadmieru dobre, nezaznamenal som kvalitatívne výkyvy v prednese postáv. Keďže mnohí z nich prežívali dačo podobného v reálnom živote, nemali s tým problém. Sicílsky stav korupcie, kde sa mafiáni topili v blahu a rybári prichádzali k zúfalstvu je všeobecne známy. Ale nič naviac, čo by som nevedel pred týmto filmom o tamojšej situácii som sa nedozvedel, čo je na vysokú dĺžku trochu sklamanie. Čiže nech som sa snažil akokoľvek, bez niekoľkých prestávok som to nevydržal. Ale pôdorysný vývoj obyvateľstva a taká tá remeselná poctivosť sa mi páčila a to dáva optimizmus pred ďalšími Viscontiho dielami. Je jedným z mojich potenciálnych favoritov :).(8.7.2014)

  • igi B.
    *****

    Filmařsky zajímavý neorealistický experiment, kdy do scénářem daného příběhu vstupují vedle vypravěčů pouze neherci, přímo obyvatelé malého rybářského městečka Trezze kdesi na Sicílii. Sled epizod ze života rybářů, konkrétně vícegenerační rodiny Ntoniho, ve své autenticitě vytváří strhující atmosféru života chudých lidí v jejich každodenní snaze o šťastnější a bohatší život, však přes tvrdé přírodní podmínky, tradice a sociální zaostalost místní komunity bez šance a bez naděje do budoucnosti. Drsně poetický a v dobrém smyslu slova i politický film navíc po téměř šedesáti letech může sloužit i jako jedinečný dokument o životě na poválečném italském jihu, na který přece jen pomalu přichází výdobytky moderní společnosti, danné však jen někomu právem silnějšího. Nakonec přece "Moře je kruté a rybář umírá na moři..." Děj se vůle Boží...(31.10.2006)

  • sud
    ***

    Neorealismus v plném produ a Luchino Visconti natáčí pozoruhodný snímek. Natáčí hraný dokument o chudých sicilských rybářích v sicilském nářečí a se skutečnými rybáři. Film doprovází komentář (ten je jediný ve spisovné Italštině), který namluvil sám režisér spolu s Antoniem Pietrangelim. Ve své době šlo jistě o bravurní dílo, dnes je de facto dokumentem o dokumentu. Ovšem šeredně dlouhým. 60%.(3.11.2006)

  • - Všechny role ztvárnili neherci. (Terva)

  • - Film parciálně financovaný tehdejší italskou politickou stranou Italian Communist Party. (Conspi)

  • - Aby mohl Luchino Visconti dokončit film i přes nastalé finanční problémy, prodal celou řadu matčiných šperků a rodinný byt v hlavním italském městě Římě. (Conspi)