Reklama

Reklama

H. Berlioz: Benvenuto Cellini

(divadelní záznam)
  • Velká Británie Benvenuto Cellini (více)
Hudební / Romantický / Drama
Velká Británie, 2014, 155 min

Obsahy(1)

Americký hvězdný tenorista Michael Spyres v titulní roli výpravné inscenace, kterou v Anglické národní opeře nastudoval režisér Terry Gilliam... První dokončená opera novoromantického francouzského skladatele Hectora Berlioze z roku 1838, s nádhernými obrazovými a hudebními scénami, jako je například opojné karnevalové veselí v Římě, je založena na životopisné knize proslulého italského zlatníka a sochaře 16. století Benvenuta Celliniho. Vypráví příběh vášnivé lásky, dobrovolného únosu, milostné intriky, masopustního přestrojení a nepravé totožnosti. Romantická opera představuje Berliozovu nejzářivější a něžně zamilovanou hudbu. Hvězdné obsazení se sešlo při této anglické inscenaci hudebně dramatického díla, jíž vévodí americký pětatřicetiletý vynikající hrdinný tenorista Michael Spyres v titulní roli s úchvatnou sopranistkou Corinne Wintersovou jako Celliniho milenkou Terezou. Hvězda anglické národní opery basbarytonista Willard White se v postavě papeže Klementa VII. vrací k tomuto divadelnímu souboru, aby rozšířil svůj úctyhodný seznam úspěšných rolí. Britský tisk o nastudování dirigenta Edwarda Gardnera a režiséra Terryho Gilliama v roce 2015 napsal: „Inscenace je triumf („…the production is a triumph…“, Daily Telegraph) a operní počin roku („The operatic romp of the year“, The Times). Největšího efektu dostupuje děj ve zmíněném římském karnevalu a scéně odlévání sochy Persea v gigantickém scénickém ztvárnění. V dalších, neméně závažných rolích se představí basbarytonista Pavlo Hunka jako Terezin otec, papežův bankéř Giacomo Balducci, americký barytonista Nicholas Pallesen jako Celliniho sok v lásce Fieramosca a irská mezzosopranistka Paula Murrihyová v kalhotkové postavě Celliniho učně Ascania. (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Zřídka hraná opera (samotný Berlioz se o to třikrát pokusil neúspěšně) v režii Terryho Gilliama je opravdu velkolepé dílo se stovkou účinkujících včetně artistů na chůdách, žongléřů, šermířů či obřích karnevalových loutek. Životopisný příběh s dost výstředním hlavním hrdinou udržel moji pozornost bez problémů. A divadelní režisér si připadal úplně jako on. Takže si dovolím malý citát z Gilliamových memoárů: „Až do poslední chvíle jsem věděl, že to nemůžeme dokázat. Ale opera nakonec měla premiéru. Pětihvězdičkové recenze, vyprodané sály, a jen osm představení. Opera nedává smysl!“ ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Projev bezbřehé fantazie Terryho Gilliama se dal čekat, celkem logicky došel naplnění hlavně v davových scénách, čímž režijně zdůraznil Berliozův přínos dějinám opery, který spočíval mj. právě v do té doby nevídaně propracovaných sborových číslech. Jenom ta angličtina tu působí hodně anachronicky, už nejmíň třicet let je zvykem v inscenacích ponechávat libreto v původním jazyce. -------- V titulcích pořadu uvedeno: český i originální název Hector Berlioz’s Benvenuto Cellini; režie Andy Morahan; divadelní režie Terry Gilliam; koprodukce Velká Británie / Nizozemsko / Itálie; rok výroby 2015. ()

Reklama

Galerie (8)

Reklama

Reklama