• Enšpígl
    **

    Jako absolutní fanda fotbalu si těžko můžu nechat ujít Klapzubáky, jenže s tímhle jsem tvrdě narazil. Při proslovu starýho Klapzuby o hraní fotbalu pro radost a poctivému přístupu jsem si vybavil ty naše dnešní namyšlený přeplácený primadonky a-lá Baroš, Ujfaluši, atd. a říkal jsem si Klapzubu na Vás, vy chodící manekýni, ale on i starej Klapzuba by byl na ty naše současný nafoukance krátkej, je by musel trénovat leda tak Hitler, aby byli vůbec ochotní za národní reperezntaci alespoň běhat. Jenže film není o uvách, ale o ději a o emocích atady bohužel snímek zcela ztroskotává. Naprosto nepochopitelně je zde potlačen fotbalový prvek na úkor keců, love story a ničeho. Když si vzpomenu jak Bass ve své knížce líčil ty strhující fotbalové bitvy, které klapzubáci sváděli po celým světě a porovnám to s těma několikvteřinovýma záběrama na nejvyznamnější památky té, které země , který měli zřejmě dokreslit ony fotbalové bitvy klapzubáků po celým světě, doplněné o jeden záběr na fotbalový staidon, bylo mě špatně. Za to milostná část příběhu má ve filmu prostor tři prdele a staví tak do ofsajdu celou fotbalovou složku příběhu, no prostě trapas jak kráva. herecký výkon Theodora Pištěka a názory starýho Klapzuby na fotbal jako takový jsou nejsilnější stránkou filmu a to je po hříchu velmi málo.(30.1.2010)

  • tomtomtoma
    ***

    Klapzubova jedenáctka ve filmovém podání Ladislava Broma je především vlasteneckou propagandou a oblíbená knižní předloha Eduarda Basse slouží pouze jako podklad, od které se odráží režisérův společensko-politický postoj v neklidné době. Levicové smýšlení nebylo mezi uměleckou elitou ojedinělé, navíc vymezení se vůči nové hrozbě bylo na protilehlém pólu nejvýraznější a nejsrozumitelnější. Ocenit se musí chytrost, díky níž vyniknou mimikry základů a romantické linie a vlastenectví levicového směru se blíží spíše podprahovému sdělení. Fanoušci knižní předlohy budou rozmrzelí ze zklamání, příznivci kinematografie také, poněvadž samotný průběh děje není strhující a ani nepřekypuje nadbytkem humoru. Hlavní postavou příběhu je Krištof Klapzuba (příjemný Theodor Pištěk), provozovatel autoopravny, zanícený fotbalový fanoušek a čestný skromný člověk. Tepe do dobových nešvarů sportovního světa a národní nezištnou hrdost staví na nejvyšší stupínek životních hodnot. Hlavní ženskou postavou je Kamilka (sympatická Antonie Nedošinská), bodrá Klapzubova žena. Nad mužskou umanutostí hudruje, aby vše podpořila svou prostou laskavostí. Hlavní postavou romantické linky je Pepík Klapzuba (zajímavý Jan Šebor), obletovaný střední útočník s nedorozuměním vztahů a poměrů. Hlavní ženskou postavou romance je Eva Bínová (příjemná Hana Vítová), zdravé děvče z prominentních kruhů. Jen díky náhodě a sportovnímu zaujetí jejího okolí může vztah pokračovat po sérii zkreslení a nepochopení. Z výraznějších postav ční nad ostatní Evin otec a zámožný stavitel Bína (dobrý Jiří Steimar), předseda pražského fotbalového klubu S.K.Meteor a velkodušný člověk. Negativně se pohlíží na sportovní zákulisí skrze mezinárodního fotbalového agenta Dostála (velmi zajímavý Vilém Pfeiffer), zastupitele mamonu peněz a prospěchářství. Komika je zastoupena postavou slavné fotbalové legendy a trenéra rodinného mužstva Hájka (příjemný Jára Kohout), vtíravým tlučhubou Novákem (dobrý Jaroslav Marvan) a lehkomyslným vtipálkem Jardou Klapzubou (příjemný Fanda Mrázek). Z dalších rolí: nespokojený kapitán fotbalové asociace (Jan Stanislav Kolár), zpívající Novákův syn Bivoj (Míla Svoboda), osvícený fotbalový redaktor Palička (sympatický Bedřich Veverka), rozhořčený profesor Šlejhar (zajímavý Stanislav Neumann), svérázný rozhlasový hlasatel fotbalových utkání Běhounek (velmi dobrý Ladislav Hemmer), upřímný sekretář fotbalové asociace (Vladimír Pospíšil-Born), povrchní Evina kamarádka Helena (Bláža Lubinská-Lustigová), či další členové rodinného týmu Standa (Jiří Vondrovič), Láďa (Vilém Šťovík), Béďa (Josef Hampacher). Olda (Raoul Schránil), Franta (Josef Zeman), Vašek (Karel Fořt), Honza (František Kužel) a dvojčata Cyril a Metoděj (bratři Ronkové). Film není určen pro milovníky Bassovy knihy, zaujme něčím jiným, neuráží a jemně podporuje národní hrdost. Historické momentky fotbalových mačů nepovažuji za průser, nýbrž za dobovou zajímavost, která není k dostání na každém kroku.(20.7.2017)

  • jatamansi
    ***

    Kdo by neznal Bassovy Klapzubáky? Fakt je, že film nepostihuje poetiku Bassovy řeči, ale to mu ani nelze mít za zlé. Filmoví synové byli až na Raula Schránila vlastně neznámými tvářemi a myslím, že se nikdo z nich nějak zvlášť neprosadil. Díky tátovi jsem fotbal vždy sledovala a tak se mi líbila půvabná novela i film. Jára Kohout vesele kouřil u benzinky přímo pod cedulí Kouření zakázáno. A pak božsky skákal přes švihadlo. Krásný je strach z maminky jako největší autority: „Udělejte pořádek, nebo bude maminka hubovat.“ Ložnice s palandami a plechovými skříňkami,které leckde doteď přežívají. A žádné matka, otec, fotr, vona. Ale tatínek, maminka, mami, tati. No, možná jsem staromódní, ale bylo to milé. Stejně jako rozhlasový komentátor: „ Zatímco vás informuji o těchto zajímavostech, na hřišti se vůbec nic neděje.“ Při řečech o fotbalových primadonách jsem si připadala jako v současnosti. „Potřebujeme jedenáct kluků, kteří by si rozuměli, a pak vyklepeme celej svět.“ No zase, aktuální. Legrační garderoba a legrační kopačky. A všimli jste si těch ponožek na podvazky? A zase těžká současnost – jak udat zahraničního hráče, který není nic moc, ale hodně stojí? Fotbalovým příběhem se ve filmů prolíná i láska, záměna existencí. I když je to láska jak z červené knihovny naruby, neubírá to filmu kouzlo. A jen pro záběry staré letné a Prahy stojí za to se koukat. A také na Jaroslava Marvana, takového brouka Pytlíka, všechno zná, všechno ví, „já a brácha, já na bráchu, brácha na mně, tenkrát na Kladně…“ Kouzelná Antonie Nedošínská, prototyp dělnické maminky, mám ji moc ráda. Ona jako žena z lidu, typově podobná Růžena Nasková jako dáma z lepší společnosti. (to sem sice nepatří, ale ony dvě si nekonkurovaly a vždycky sedly.) A jak to paní Nedošínské šlo s konví s vápnem, když lajnovala hřiště, a nechala muže a syny vyspat! Krásná Hana Vítová se sametovým pohledem. Když se film zlomí a kluci jdou k profesionálům, začíná to být smutné. Roztrhaná rodina, peníze, kazí se vztahy. Ne u Klapzubů, ale obecně. Tahanice ve fotbalovém vedení také nestárnou. A na závěr ťafka: „My s vámi nebudeme hrát. Vy jste profesionálové a hrajete za peníze.“ Svatá tehdejší prostoto, ale byly to časy. Závěrečnou agitku s písní na rtech už si autoři mohli odpustit.(24.6.2008)

  • Shakaar
    **

    Popravdě, film knize nesahá po kotníky...a možná ani tvůrci moc neměli v úmyslu. Přecejen to bylo natočeno v době, kdy se na tehdejším Československem stahovala mračna a byl zřejmě potřeba vytvořit snímek plný motivace a vlastenectví. O tom svědčí i závěrečná scéna, kdy mládež pochoduje s recitovanou písní, ve které se mimo jiné hlásá že budou držet stráž a bojovat proti nebezpečí.(23.2.2013)

  • Faramir
    ***

    V dětství jedna z mých nejoblíbenějších knížek, rozhodně nejvícekrát přečtená (byla poměrně krátká). Film mě zklamal hlavně úpravami děje a výpravou (obojí nic moc). Možná, že to objektivně není horší než jiné pamětnické komedie, které jsem ohodnotil výš, ale právě kvůli perfektní znalosti předlohy - za 3*(15.3.2013)

  • - Theodor Pištěk hraje ve filmu Krištofa Klapzubu, ale autodílna se jmenuje " U Kryštofa". (Karlos80)

  • - Ve filmu jsou použity záběry z utkání mistrovství světa Československo-Brazílie v Bordeaux a dále pak zápasů: Československo-Bulharsko (1938), Wolverhamptn Wanders (Anglie)-Československo (kombinovaná Sparta a Slávie), Slávie-Janov (1938). (Karlos80)

  • - Část fotbalistů představují neherci, skuteční sportovci. (Zdroj: NFA)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace