poster

Pražská 5

  • Československo

    Pražská pětka

Povídkový / Komedie / Drama

Československo, 1988, 97 min

Scénář:

Tomáš Vorel st.

Hrají:

Michaela Pavlátová, Eva Holubová, Vlastimil Zavřel, David Vávra, Tomáš Vorel st., Marek Vašut, Radim Vašinka, Milan Šteindler, Tomáš Hanák, Jaroslav Dušek, Martin Dejdar, Jan Čenský, Šimon Caban, Karel Fiala, Jiří Krytinář, Aleš Najbrt, Radomil Uhlíř, Tomáš Vorel ml., Jiří Fero Burda, Jan Slovák, Jana Kušiaková, Otakáro Maria Schmidt, Jiří Vorel, Václav Koubek, Věra Víchová, Martina Riedelbauchová, Petra Zelenková, Zuzana Fišerová-Svátková, Miloslav Štibich, Jiří Růžička ml., František Jákl, František Stupka, Petr Drozda, Pavel Švec, Olga Michálková, Lenka Vychodilová, Martin Zbrožek, Alena Augustová, Jiří Bauer, Tereza Kučerová, Jana Smrčková, Bára Dlouhá, Jaroslav Vaculík, Pavel Hrdlička, Ondřej Trojan, Hana Vávrová-Heřmánková, Jindra Kvardová, Pavel Havránek, Martin Faltýn, Madla Křenková, Andrea Sedláčková, Ivona Nováková, Marek Najbrt, Vanda Hybnerová, Jaroslav Tomsa, Ladislav Lahoda, Karel Vávrovec, Dimo Lipitkovský, Jaroslav Vlk, Petr Koutecký, Zdeněk Marek, Lumír Tuček, Miroslav Maruška, Simona Rybáková, Jana Tučková, Luboš Veselý
(další profese)
  • Carlossss
    ***

    Pražskou pětku jsem viděl poprvé někdy hluboko v devadesátých letech a tehdy mi na té třesoucí se videokazetě přišla velmi dobrá. Teď, v končícím roce 2008, musím bohužel souhlasit s tím názorem, že se jedná o absolutně nesourodý slepenec zajímavých (leč ve dvou až třech případech téměř nudných a trapných) povídek. Kdybych měl hodnotit konkrétně, tak: Směr Karlštejn: 4/5, Bersidejsi: 1/5, Oldův večírek, 2,5/5, Barvy: 1/5 a Na brigádě: 4,5/5. Komplexně? 3 hvězdičky bohatě stačí. Nechci vás ale od PP odrazovat. Už jen první a poslední povídka společně s moderátorem Šteindlerem stojí za zhlédnutí.(23.5.2007)

  • mortak
    **

    Připomnělo mi to TKM - Televizní klub mladých - který se snažil být každé úterý socialisticky "cool" pro mladé s usměvavou mladou soudružkou Augustovou (co takhle vzpomínkový pořad, milá ČT?). Nezapomeňte, že tento film přesně zapadá do perestrojkového období, kdy hlavním slovem politiků byla "glasnosť" a konstruktivní kritika, což v praxi znamenalo tepat bezzubě do několika tradičních témat. Směr Karlštejn - Pražáci na výletě a příšerné čtyřky s opilými hostinskými, Oldův večírek - nedostatky socialistického plánování a novodobí zbohatlíci, kteří zradili ideje socialismu, a to vše ve stylu hrubé satiry Šimka a Krampola, banální Bersidejsi o hledajícím se mládí a la styl Vítr v kapse, ambiciózní Barvy vyprávějící stylem socialistických protestsongů (A co děti? Mají si kde hrát?) o tom, že šiky úderníku vystřídal konzum a nahý baby, což už tu bylo (antika v kostýmech). Na brigádě je už výtvor generace odchované každodenním koukáním na televizi, na neustále reprízované české filmy (a pár zahraničních), generace kašlající na politiku a tvořící pomocí popkulturních odkazů (Sedm statečných, Florenc 13/30, Starci na chmelu), Když O. Pavelka dal dnešním studentům do ruky kameru, tak ti parodovali stejným způsobem horory a telenovely (nabídka TV se rozšířila).(6.10.2010)

  • mcleod
    *

    Rádoby intelektuální brak, který se snaží přesvědčit o své originalitě, jež je často velmi pochybná. Většina "povídek" sice možná ze začátku zaujme, ale již velmi rychle přesvědčí, že nemá co nabídnout. Komunistický funkcionář v podání Milana Šteindlera uvádějící celý film je až na pár nadějných momentů nezajímavý. Jediné, co je na filmu opravdu výborné, je legendární dialog touláním novou vlast nevybudujeme. K tomu se ale člověk musí prokousat horou strašné nudy.(18.12.2010)

  • Ruut
    ***

    Kult? Možná jo, ale pro jinou generaci. Doporučuji na koukání jen kovaným Jiskřičkam a pionýrum. Podle mě příliš nesourodé a přeplácané. Co taky čekat když se navzájem trumfuje hned pětice divadel, že? Jo a jestli chcete vědet kde a kdy začalo Vorlova obscese skřítky - tak mrkněte právě na Pražskou pětku.(30.7.2008)

  • MarekT
    *****

    Velmi pěkný, a i po dvaceti letech stále neotřelý experiment, na němž se mi líbí snad všechno - ať už je to geniální parodování televizních hlasatelů (Šteindler je tak dokonalý, že tradiční titulky typu "studio Barrandov - nositel Řádu práce" působí nebývale komicky), úvodní exhumace němé grotesky (v této podobě se mi líbila mnohem víc, než pozdější celovečerní remake Skřítek), první výraznější nádech surrealismu od dob Švankmajerova "Leonardova deníku", povídka výhradně ve verších (skvělý Krytinář coby running gag), muzikál ve stylu malíře Mana Raye, no a celé to završuje typicky sklepácký skeč, který je výbornou pozvánkou na nedlouho poté následující Kouř, který ironizuje starý režim ve srovnatelné kvalitě. Tomáš Vorel se tímto filmem definitivně katapultoval na pomyslné stupně vítězů v kategorii českých porevolučních režisérů, sice mě mrzí, že už asi nikdy nenaváže na své dřívější úspěchy, ale za tyhle kousky zůstane navždy nesmrtelným. Pražská pětka symbolicky za pět.(23.5.2010)

  • - Na filme spolupracovali pražské súbory divadelnej zostavy Sklep, baletná jednotka Křeč, výtvarné divadlo Kolotoč, recitačná skupina Vpřed a pantomimická skupina Mimóza. (Raccoon.city)

  • - Tomáš Vorel řekl o filmu, že při kontrolní projekci ředitel Československého státního filmu Purš film zakázal i s dalším snímkem Kopytem sem, kopytem tam (1988). Ale režisérka Věra Chytilová tak dlouho na ředitele útočila, aby vysvětli důvody zákazu, až nakonec povolil jeden ze snímků, a to Kopytem sem, kopytem tam. Pražská 5 byla puštěna do kin o půl roku později. (sator)

  • - V povídce „Na brigádě“ se šofér autobusu (Jiří Fero Burda) ptá kovboje (Tomáš Hanák) kam jede. On jen tiše ukáže za sebe. Následně se šofér ptá kam jede a kovboj, opět mlčky, ukáže před sebe. Stejný dialog, včetně gest, se udál ve filmu Sedm statečných (1960), kde se odkud je a kam jede ptá Chrise (Yul Brynner) obchodní cestující s korzety (Bing Russell) po úspěšném odvezení indiána Sama na místní hřbitov. (Dinsberg)