poster

Pražská 5

  • Československo

    Pražská pětka

Povídkový / Komedie / Drama

Československo, 1988, 97 min

Scénář:

Tomáš Vorel st.

Hrají:

Michaela Pavlátová, Eva Holubová, Vlastimil Zavřel, David Vávra, Tomáš Vorel st., Marek Vašut, Radim Vašinka, Milan Šteindler, Tomáš Hanák, Jaroslav Dušek, Martin Dejdar, Jan Čenský, Šimon Caban, Karel Fiala, Jiří Krytinář, Aleš Najbrt, Radomil Uhlíř, Tomáš Vorel ml., Jiří Fero Burda, Jan Slovák, Jana Kušiaková, Luboš Xaver Veselý, Otakáro Maria Schmidt, Jiří Vorel, Václav Koubek, Věra Víchová, Martina Riedelbauchová, Petra Zelenková, Zuzana Fišerová-Svátková, Miloslav Štibich, Jiří Růžička ml., František Jákl, František Stupka, Petr Drozda, Pavel Švec, Olga Michálková, Lenka Vychodilová, Martin Zbrožek, Alena Augustová, Jiří Bauer, Tereza Kučerová, Jana Smrčková, Bára Dlouhá, Jaroslav Vaculík, Pavel Hrdlička, Ondřej Trojan, Hana Vávrová-Heřmánková, Jindra Kvardová, Pavel Havránek, Martin Faltýn, Madla Křenková, Andrea Sedláčková, Ivona Nováková, Marek Najbrt, Vanda Hybnerová, Jaroslav Tomsa, Ladislav Lahoda, Karel Vávrovec, Dimo Lipitkovský, Jaroslav Vlk, Petr Koutecký, Zdeněk Marek, Lumír Tuček, Miroslav Maruška, Simona Rybáková, Jana Tučková
(další profese)
  • dzej dzej
    ***

    Pět povídek, tedy pět potenciálních hvězdiček. Úvodní Karlštejn důstojně kopíruje klasickou grotesku a přidává ryzí "češství". Druhý (výtvarný) segment je nekoukatelný, stejně jako čtvrtý taneční. Prostředek filmu, Oldova oslava, zaujme svou šílenou a záměrně diletantskou rýmovaností. A to nejlepší nakonec - Na brigádě je vynikající parodie na budovatelské filmy, veškerou filmovou romantiku a nemá jedinou slabinu. Výsledkem jsou ***(16.1.2004)

  • Madlene
    *****

    Naprosto originální a vtipné dílko. Fantastická je především pantomimická skupina Mimóza se svou poetickou rodinnou freskou "Směr Karlštejn", ovšem stejně tak se líbí tolik opovrhovaný a zatracovaný "Oldův večírek" , "Barvy" bratří Cabanů a samozřejmě a Sklepáci se svým závěrečným melodramatem "Na brigádě". A ostatně, abych to tak řekla po našem "Klobouk dolů, před tou vaší úrodou!"(27.1.2007)

  • heyda
    ***

    1. povídka = 60% (průměrná groteska, trochu humoru bylo, ale nic převratnýho), 2. povídka = 10% (hrozné výtvarné cosi ke všemu s otravnou hudbou), 3. povídka = 50% (humorně antisocialistická recitační povídka), 4. povídka = 90% (na svou dobu nesmírně odvážný a zajímavý baletně-hudební kousek), 5. povídka = 100% (nejlepší povídka, paráda, kvůli tomuhle se vyplatí na to kouknout). Celkový průměr = 60%. Takže dám 3 hvězdičky a hotovo :-)(4.11.2011)

  • RHK
    ***

    Kultovní, ale kvalitativně dost nevyrovnaný povídkový film, jeden z filmových hitů roku 1989. Několik citátů ze dvou nejlepších povídek se mi vrylo do paměti: "Skřítku, milý skřítku" + ten opravdu hnusný skřet (Směr Karlštejn); nebo: "když ty jsi takový ... jiný" - milostný dialog svazačky a kovboje (Na brigádě).(15.2.2009)

  • kingik
    ***

    V době, kdy značně slábnoucí režim dopřával filmovým tvůrcům větší tvůrčí liberalizaci, přichází na scénu nevšední tvůrce Tomáš Vorel s nezaměnitelně originálním režijním rukopisem, jehož satirické myšlenky skrytou formou popudlivý režim provokují. Vorel v pěti povídkách přichází do té doby s nepříliš viděnou experimentální formou na nahlížení (socialistické) společnosti. Do svého debut projektu angažuje především členy netradičních pražských divadel, s nimiž spolupráci nerozvázal ani v pozdější době. Vorel se tak moc chtěl odlišit od doposud viděného v oblasti filmů, až jsem měl pocit, že to přehání. Na konci osmdesátých let však přece jen přišel s nadčasovým pojetím, kterému paradoxně ublížilo jen nepříliš dobré načasování, tedy vznik filmu v době, která těmto experimentálním záležitostem nepřála. Na filmu se dají obdivovat zajímavé detaily a technika režie, kterou nikdo neznal a nikdo s ní do té doby nepřišel. Když však hodnotím celkový dojem, vychází mně z toho, že není úplně nejpříznivější. Především skladba povídek je poměrně nevyrovnaná, a to celkem vadí z hlediska divácké záživnosti. Rozhodně tedy nelze hovořit o tom, že bych se nad všemi povídkami bavil stejně a nadšeně. Slabší scenáristické výpadky zdatně kamuflovala přesně zvolená herecká garda, která v té době nebyla nijak protěžována, tudíž se ani neřadila k extra známým hercům té éry. A právě i oni si vydobyli svým originálním herectvím ostruhy na Vorlových, potažmo pozdějších Šteidlerových filmových projektech, jež byli přinejmenším ve svých začátcích režijně velmi neotřelí a svým způsobem novátorští. Vorlův film není z diváckého hlediska maximálně pohlcující, avšak pokud diváka zajímá netradiční skloubení herců a experimentální režijní formy, je to film, který tohle hledisko naplní měrou vrchovatou. Chaotické pojetí a menší záživnost je možná jen vedlejším nebo nežádoucím účinkem, který si každý divák, když bude chtít, individuálně odbourá sám. 60%(4.11.2014)

  • - Na filme spolupracovali pražské súbory divadelnej zostavy Sklep, baletná jednotka Křeč, výtvarné divadlo Kolotoč, recitačná skupina Vpřed a pantomimická skupina Mimóza. (Raccoon.city)

  • - Původně za filmem stálo schválení režiséru Vorlovi natočit pět videoklipů na Barrandově. Z těch následně vzniklo 5 videopovídek, z nichž se stal celovečerní film. (meryl)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace