poster

Pražská 5

  • Československo

    Pražská pětka

Povídkový / Komedie / Drama

Československo, 1988, 97 min

Scénář:

Tomáš Vorel st.

Hrají:

Michaela Pavlátová, Eva Holubová, Vlastimil Zavřel, David Vávra, Tomáš Vorel st., Marek Vašut, Radim Vašinka, Milan Šteindler, Tomáš Hanák, Jaroslav Dušek, Martin Dejdar, Jan Čenský, Šimon Caban, Karel Fiala, Jiří Krytinář, Aleš Najbrt, Radomil Uhlíř, Tomáš Vorel ml., Jiří Fero Burda, Jan Slovák, Jana Kušiaková, Luboš Xaver Veselý, Otakáro Maria Schmidt, Jiří Vorel, Václav Koubek, Věra Víchová, Martina Riedelbauchová, Petra Zelenková, Zuzana Fišerová-Svátková, Miloslav Štibich, Jiří Růžička ml., František Jákl, František Stupka, Petr Drozda, Pavel Švec, Olga Michálková, Lenka Vychodilová, Martin Zbrožek, Alena Augustová, Jiří Bauer, Tereza Kučerová, Jana Smrčková, Bára Dlouhá, Jaroslav Vaculík, Pavel Hrdlička, Ondřej Trojan, Hana Vávrová-Heřmánková, Jindra Kvardová, Pavel Havránek, Martin Faltýn, Madla Křenková, Andrea Sedláčková, Ivona Nováková, Marek Najbrt, Vanda Hybnerová, Jaroslav Tomsa, Ladislav Lahoda, Karel Vávrovec, Dimo Lipitkovský, Jaroslav Vlk, Petr Koutecký, Zdeněk Marek, Lumír Tuček, Miroslav Maruška, Simona Rybáková, Jana Tučková
(další profese)
  • Master19
    ****

    Pro mě obrovské překvapení. Rozšířil jsem si obzory. Netušil jsem, co všechno se dalo za komunismu natočit. Také jsem netušil že celovečerní film Skřítek, je vlastně jakýmsi druhým dílem, protože za jeho předchůdce se dá považovat první povídka "Cesta na Karlštejn". Na taneční část jsem hleděl také nechápavě. Relativně tvrdá hudba a polonahé tanečnice a tanečníci s bizarními kostýmy - skvělé. O poslední povídce, dobírající si zřízení už naprosto okatě, ani nemluvě. Celkově hodně povedený slepenec různých forem umění slepený originálním Milanem Šteindlerem a jeho karafiáty.(20.11.2006)

  • otík
    ***

    Povídkový film se skládá z pěti podařených částí, každá má své a je něčím zvláštní. První, němá povídka, nazvaná „Směr Karlštejn“ vypráví o měšťácké rodince, která se vypraví do přírody a zažije při tom nemalé dobrodružství. Ve druhé povídce „Bersidejsi“ jsme svědky zvláštního vizuálního díla beze slov a herců. „Oldův večírek“ nás zavede do hotelu za opravářem Oldou, který přijde na to, jak to v socialismu vlastně funguje. Ve čtvrté povídce „Barvy“ nám taneční skupina ukáže strhující taneční představení. A konečně poslední povídka „Na brigádě“ je typickým sklepáckým filmečkem, kde se dozvíme, jak to na brigádách kdysi fungovalo.(20.7.2006)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "Všechno by bylo jiné, kdyby ... kdybyste se tak neštítil práce." S Mimózou jsem vyrazil na Karlštejn němě leč vtipně, s Kolotočem jsem se u výtvarných hrátek se stíny trošku nudil, s Oldovým sháněním těsnění mě Vpřed celkem pobavili, všemi barvami zbarvená Křeč zábavně pošimrala totalitu a Sklep si rýpnul do budovatelství tak špičkově, že jsem se na premiéře filmu v kině divil, že mě nikdo nezavřel. Tehdy jsem ještě netušil, že předání staré komunistické moci novým komunistům je dávno domluvené, takže mi tato forma rebelie tehdy připadala dokonalá. Dneska to cítím jinak, ale vzpomínky na uvadajícího moderátora mi stále vyvolávají úsměv na tváři.(20.12.2016)

  • MM_Ramone
    **

    Päť amatérskych pražských divadiel sa predstavilo v piatich filmových poviedkách, ktoré v roku 1988 zrežíroval Tomáš Vorel starší. Titul "Pražská 5" je zložený z krátkometrážnych filmov: "Smer Karlštejn" (Pantomimická skupina Mimóza), "Bersidejsi" (Výtvarné divadlo Kolotoč), "Oldúv večírek" (Recitační skupina Vpřed), "Barvy" (Baletní jednotka Křeč), "Na brigádě" (Divadlo Sklep). Úvodného slova ku jednotlivým snímkom sa ujal Milan Šteindler. Nebavilo ma to. **(24.6.2018)

  • sportovec
    *****

    Výchozí úvaha, která vedla ke vzniku filmu, byla - jak vysvítá z bonusových materiálů - prostá. Skupina nadějných ibvidních "zuček" (tzv. souborů zájmové umělecké činnosti), která přerůstala svou kvalitou do profesionální úrovně, dostala nečekanou možnost se prezentovat. A dokázala ji až překvapivě dobře využít. Víc než o hraný film tu jde - omlouvám se za to označení - o hraný dokument svého druhu. Prakticky všech pět skupin, často personálně propojených, zaujalo. V zdánlivě abstraktních hříčkách lze postřehnout vedle smyslu pro recesi a sebeironii (tehdy šlo vesměs o generaci čerstvých třicátníků) i kritický odstup k režimu a jeho odvrácené tváři. Vedle SKLEPU asi nejvíce zaujala KŘEČ svou pohybovou básní, vnímající tvář současnosti záměrně formou inspirovanou staroegyptskou kulturou. I ve vzpomínkové řeči protagonistů díla - v komentované verzi filmu - nalezneme reflexi faktu, že dnes by někdo tak nekonvenční a nákladný film jen stěží natočil. PĚTKA je z tohoto hlediska i nepřímým svědectvím komerčního zmarňování tvořivostí nabité mladé generace osmdesátých let minulého století. Není to radostné konstatování.(11.6.2011)

  • - Na filme spolupracovali pražské súbory divadelnej zostavy Sklep, baletná jednotka Křeč, výtvarné divadlo Kolotoč, recitačná skupina Vpřed a pantomimická skupina Mimóza. (Raccoon.city)

  • - Původně za filmem stálo schválení režiséru Vorlovi natočit pět videoklipů na Barrandově. Z těch následně vzniklo 5 videopovídek, z nichž se stal celovečerní film. (meryl)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace