poster

Pražská 5

  • Československo

    Pražská pětka

Povídkový / Komedie / Drama

Československo, 1988, 97 min

Scénář:

Tomáš Vorel st.

Hrají:

Michaela Pavlátová, Eva Holubová, Vlastimil Zavřel, David Vávra, Tomáš Vorel st., Marek Vašut, Radim Vašinka, Milan Šteindler, Tomáš Hanák, Jaroslav Dušek, Martin Dejdar, Jan Čenský, Šimon Caban, Karel Fiala, Jiří Krytinář, Aleš Najbrt, Radomil Uhlíř, Tomáš Vorel ml., Jiří Fero Burda, Jan Slovák, Jana Kušiaková, Luboš Xaver Veselý, Otakáro Maria Schmidt, Jiří Vorel, Václav Koubek, Věra Víchová, Martina Riedelbauchová, Petra Zelenková, Zuzana Fišerová-Svátková, Miloslav Štibich, Jiří Růžička ml., František Jákl, František Stupka, Petr Drozda, Pavel Švec, Olga Michálková, Lenka Vychodilová, Martin Zbrožek, Alena Augustová, Jiří Bauer, Tereza Kučerová, Jana Smrčková, Bára Dlouhá, Jaroslav Vaculík, Pavel Hrdlička, Ondřej Trojan, Hana Vávrová-Heřmánková, Jindra Kvardová, Pavel Havránek, Martin Faltýn, Madla Křenková, Andrea Sedláčková, Ivona Nováková, Marek Najbrt, Vanda Hybnerová, Jaroslav Tomsa, Ladislav Lahoda, Karel Vávrovec, Dimo Lipitkovský, Jaroslav Vlk, Petr Koutecký, Zdeněk Marek, Lumír Tuček, Miroslav Maruška, Simona Rybáková, Jana Tučková
(další profese)
  • RHK
    ***

    Kultovní, ale kvalitativně dost nevyrovnaný povídkový film, jeden z filmových hitů roku 1989. Několik citátů ze dvou nejlepších povídek se mi vrylo do paměti: "Skřítku, milý skřítku" + ten opravdu hnusný skřet (Směr Karlštejn); nebo: "když ty jsi takový ... jiný" - milostný dialog svazačky a kovboje (Na brigádě).(15.2.2009)

  • heyda
    ***

    1. povídka = 60% (průměrná groteska, trochu humoru bylo, ale nic převratnýho), 2. povídka = 10% (hrozné výtvarné cosi ke všemu s otravnou hudbou), 3. povídka = 50% (humorně antisocialistická recitační povídka), 4. povídka = 90% (na svou dobu nesmírně odvážný a zajímavý baletně-hudební kousek), 5. povídka = 100% (nejlepší povídka, paráda, kvůli tomuhle se vyplatí na to kouknout). Celkový průměr = 60%. Takže dám 3 hvězdičky a hotovo :-)(4.11.2011)

  • MarekT
    *****

    Velmi pěkný, a i po dvaceti letech stále neotřelý experiment, na němž se mi líbí snad všechno - ať už je to geniální parodování televizních hlasatelů (Šteindler je tak dokonalý, že tradiční titulky typu "studio Barrandov - nositel Řádu práce" působí nebývale komicky), úvodní exhumace němé grotesky (v této podobě se mi líbila mnohem víc, než pozdější celovečerní remake Skřítek), první výraznější nádech surrealismu od dob Švankmajerova "Leonardova deníku", povídka výhradně ve verších (skvělý Krytinář coby running gag), muzikál ve stylu malíře Mana Raye, no a celé to završuje typicky sklepácký skeč, který je výbornou pozvánkou na nedlouho poté následující Kouř, který ironizuje starý režim ve srovnatelné kvalitě. Tomáš Vorel se tímto filmem definitivně katapultoval na pomyslné stupně vítězů v kategorii českých porevolučních režisérů, sice mě mrzí, že už asi nikdy nenaváže na své dřívější úspěchy, ale za tyhle kousky zůstane navždy nesmrtelným. Pražská pětka symbolicky za pět.(23.5.2010)

  • duddek
    **

    Úvodní groteska je sice vyvedená parodie, ale ten skřet je neskutečně protivná postava. Následují jen občas zábavné optické hrátky a sestupnou tendenci dovršuje údržbář ve 3. povídce. Pak přicházejí barvy, opět působivé jen sem tam. Zavěrečná "Na brigádě!" divadla Sklep je bezkonkurenčně nejlepší - a za celou pasáž s písničkou "Strom kýve pahýly" dávám hvězdu navíc, Hanák s Kušiakovou tvoří nádhernou dvojici a celá ta procházka lesem... radost pohledět i poslouchat. Toho Šteindlera si ale už potom mohli odpustit, je čim dál víc otravnej a jeho výstupy jsou pořád na jedno brdo.(17.3.2013)

  • sinp
    ****

    Úplně první věc co jsem od Tomáše Vorla viděl. Jednotlivé povídky mají bohužel odlišnou míru kvality. Začal bych u první, která už svým stylem natáčení, nemá u naší kinematografie obdoby. Je to neobyčejně osobitá hříčka a Tomáš Vorel si za ní zaslouží obrovskou pochvalu. Co se týče dalších dvou, tak ty nestojí za mák, trapná snaha o umění (aspoň tak to cítím). Čtvrtou jsem nepochopil, ale stylem natáčení se velmi podobá té první. Konečně pátá je po režijní stránce zřejmě nejlepší, navíc Tomáš Hanák se překonává. Nakonec jsou to nevyrovnané povídky, s možná trochu vybledlou, ale i tak příjemnou vzpomínkou.(28.7.2005)

  • - Původně za filmem stálo schválení režiséru Vorlovi natočit pět videoklipů na Barrandově. Z těch následně vzniklo 5 videopovídek, z nichž se stal celovečerní film. (meryl)

  • - Na filme spolupracovali pražské súbory divadelnej zostavy Sklep, baletná jednotka Křeč, výtvarné divadlo Kolotoč, recitačná skupina Vpřed a pantomimická skupina Mimóza. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace