Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedm královských dcer proměnila zlá Jezerní královna v sedm labutí. Jedné z nich, princezně Odettě, se podaří z podmořského zámku uprchnout. V podobě labutě je zraněna Štěpánem, přitroublým sluhou prince Viktora. Mladíci místo labutě najdou zraněnou dívku. Princ se do krásné dívky zamiluje, ale pro záchranu své lásky musí podniknout dlouhou a nebezpečnou cestu… Filmovou pohádku pro celou rodinu natočil v roce 1998 režisér Václav Vorlíček podle scénáře Miloše Macourka. Tentokrát se tvůrci inspirovali klasickou pohádkou "Labutí jezero" i legendárním baletem Petra Iljiče Čajkovského. Tragický děj baletního představení však přepracovali do podoby dobrodružné pohádky se šťastným koncem. (Česká televize)

(více)

Recenze (163)

Morien 

všechny recenze uživatele

Bestiální královna Ivany Chýlkové byla jedním z mých dětských idolů a takovou rybičku, jako má ona, bych chtěla mít ve sklepě dodnes. Líbí se mi vykreslení totalitního režimu v jezeře a snad se s postupem života i učím oceňovat, že dobro vítězí. S tím bych vlastně neměla problém, problém nastává v momentu, kdy jeden ze symbolů dobra představuje Jiřina Bohdalová, která se narodila pro role bestií a tak tomu mělo zůstat. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Kámen úrazu se v tomto případu jmenuje česko-německá koprodukce. Toho německého je tam víc než dost. Nemohl bych tvrdit, že je to vždy jen k tíži předkládaného výsledku. Naopak. Jiná je otázka, zda a na kolik to vyhovuje českým dětem a české škole pohádkové tvorby, jak se konstituovala a vyzrála mezi padesátými až osmdesátými léty minulého století. Tady je odpověď ošidnější a prvky mýtu, které se mohu jevit i jako až thrillerizující, nemusí nutně v českém prostředí uspět. V mnoha ohledech to platí i pro vedení herců a faktické zatlačení české herecké školy do pozadí. Jindy výrazná Bohdalová najednou působí matně a neurčitě, ve své kůži se viditelně necítí většina dalších (Táborský, Rudolf Hrušínský, Obermaierová a řada dalších). Zdá se, že tu do hry vstupuje nový, odlišný činitel: účast českých herců v zahraničních filmech a odlišně podávané požadavky nutné pro to, aby zde opakovaně mohli nalézat své umělecké, ale i existenční uplatnění. Budeme-li z tohoto hlediska posuzovat Macourkův scénář a pojetí Vorlíčkovy režie, nemůžeme nepřiznat výsledku jejich práce vlastně špičkovou úroveň; ovšem v kontextu a způsobu, který je našemu prostředí vzdálen a je z tohoto hlediska vykladatelný - ve více variantách - jako obtížně přijatelný a profesionálně nedotažený. Zhruba takto lze popsat vnitřní disonance jinak zajímavé a osobité výrazné pohádky, jejíž tvůrci se přesto nedokázali beze zbytku vyvarovat některých klišé a hluchých míst. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jedna za Jitku Schneiderovou. Jak se z krásné předlohy stane ubohost. Špatně zahrané, nasnímané, ale především napsané. Chybí tomu kouzlo, atmosféra i odpovídající výprava (to není zdaleka o penězích). Tyhle pohádky se točí povinně, bez autorství. Vorlíček už do svých filmů nevnáší vůbec žádnou autorskou péči, která dělala jeho staré pohádky tak dobrými. Nevím, jestli je to úpadek schopností po překonání uměleckého vrcholu, nebo jen reakce na tržní podmínky ve filmu, každopádně o takovéhle pohádky nestojím. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Stoupající potemnělost českých pohádek zde byla dovedena až do krajního extrému - většina děje se odehrává v setmělém paláci, Chýlková působí více než děsivě, děti sbírají perly a téměř nedostávají najíst a pro mladší diváky je z toho menší trauma. Nemluvě o tom, jaký na mě při tehdejší návštěvě kina měla dopad jedna větší ryba. I po letech se ale jedná o jednu z nejlepších porevolučních pohádek, z těch v německé koprodukci pak rozhodně nejlepší. Kombinace krásné Jitky Schneiderové a neotesaných hlášek Jana Hrušínského pořád funguje na jedničku. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Věčná škoda, že hlavni postavy prince a princezny jsou fakt marný, protože Ivanka jako jezerní královna tam luxusně rozdává zlo a díky temnějšímu prostředí v podvodním království, kde se odehrává většina pohádky má Jezerní královna hodně ponurou atmosféru. Nejpohádkověji tady na na mě působila postava vodnice měnící se v kapra, působila v tý ponurosti jako kvalitní odhlečovací prvek. Jak jsem řekl na začátku hrát Odettu a Štěpána někdo z talentem a charismatem, měla by Jezerní královna ještě na vyšší hodnocení. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • Při natáčení filmu v Plešném jezeře došlo vinou filmařů k destrukci přibližně jednoho tisíce kusů šídlatek, což jsou u nás velmi vzácné a kriticky ohrožené rostliny. (panLosos)
  • Režisér Václav Vorlíček nebyl spokojen s kameramanem, kterého dosadili němečtí koproducenti. Kameraman špatně zasvítil scénu a tak jsou záběry, které se odehrávají pod hladinou jezera, velmi temné, a herci na nich nejsou pořádně vidět. (J R C Pecuchet)
  • V záběrech z jeskyně, kde děti sbírají perly, je jasně vidět, že jde lidem pára od pusy, což je pod vodou nelogické. (Timak)

Reklama

Reklama