Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Společnost mu dala to nejnutnější: jídlo, postel, střechu nad hlavou a základní hygienické návyky. Marian však potřebuje lásku, cit a porozumění. Klopýtá cestou svého života, uprostřed nepřátelského a lhostejného světa. Zoufale se brání, hledá a padá stále níž a níž, kdy už pak samotný život neznamená všechno...

Příběh vypráví o mladém romském chlapci, který zoufale hledá svou cestu životem ve většinou nepřístupném, nepřátelském a lhostejném světě.Chlapec z dětského domova má sice kde spát, má co jíst a je vyučen základním hygienickým návykům. Jediné, co mu však chybí, je láska, cit, porozumění, něha. Když se tyto potřebné věci vydá hledat, je vlečen sám sebou i okolním světem stále níž a hlouběji. Propadá se až na dno, tam, kde ani slovo život už nic neznamená. V současné době, kdy začínají i v naší republice vzrůstat rasové nepokoje a pogromy na Romy, se téma rasové diskriminace objevuje v podobné formě vlastně poprvé.

Díky spolupráci s matkou, Ljubou Václavovou, se mohl režisér seznámit blíže s osudy odložených, opuštěných či odejmutých dětí. Výše uvedený příběh není jen jednotlivým osudem, ale v podobné situaci se každou chvíli ocitá několik desítek dětí. Snad konečně rozvíří nejen diskusi, ale i potřebnou a nutnou pomoc ze strany nás všech. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (59)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,...7 SOUROZENCŮ, ZÁKLADNÍ HYGIENICKÉ VYBAVENÍ ŽÁDNÉ, OTEC ALKOHOLIK, MATKA NEZPŮSOBILÁ DĚTI VYCHOVÁVAT A PŘEDAT JIM ZÁKLADNÍ NÁVYKY PRO PLNOHODNOTNÝ ŽIVOT V NAŠÍ SPOLEČNOSTI“...... /// … a proto bude umístěn do ústavní výchovy, kde bude zcivilizován, naučí se češtině, pracovním návykům … (to se líp řekne než to nakonec vypadá…). 80tý léta v děcáku bez hledání senzace. Realita, která nemá šanci ztratit na autentičnosti, i když osoba neznalá situace by mohla procedit mezi zuby ,,chudáčci“ a českej příspěvek do festivalovýho ranku. Víc než filmařinu dokážu ocenit nadčasovost a realičnost. Spolu se Svědomím Denisy Klánové by tenhle snímek neměl chybět ve sbírce žádnýho bojovníka za lidský práva (bílejch). (a kurva neobviňujte mě z rasismu. Moc dobře vím, vo čem píšu!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se pracovat (jakkoliv!) s romskou komunitou. 2.) Páč gádžové jsou rasysti! /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Co jsme si vychovali, to teď máme. Nemůžu uvěřit, že se dívám na realitu všedních dní dětí bez domova, které nemohou za to, kde a komu se narodily. Oproti praktikám zdejších vychovatelů je takové gestapácké řádění v koncentračních táborech pouhým čajíčkem pro batolata. Chvílemi jsem se cítila tak, že poběžím na wecko vyzvrátit dnešní večeři, jak se mi zvedl žaludek ... a smutno mi bylo. Klobouk dolů před tvůrci a všemi, kteří se natáčení účastnili. Reálnější než realita. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Silný pandán k filmu Narušitel systému (2019). Ten druhý film je sevřenější a zvládnutější co do realistického vykreslení i síly účinku na diváka, Marian je spíše filmová balada, u které musíme přistoupit na to, že některé momenty budou poetizovány, mnohé motivy zjednodušeny, mnohé kauzální spojnice mezi jednotlivými etapami příběhu zůstanou nevyřčeny... ale pak to funguje perfektně. Co mnou nečekaně otřáslo, je, že oba filmy svou postavu opouštějí ve stejný okamžik - na útěku, a to jen proto, aby nemusely přímo ukázat, co se stane pak, i když divák to už stejně ví. Jedna z postav možná poběží déle, druhá zřejmě skončí život vzápětí - ale co oba režiséři tímhle gestem říkají, je naprosto totožné: sledujete osud vnímavého, citlivého, po opětování důvěry a pozornosti přirozeně lačnícího člověka, kterému jsme jako společnost nedali šanci, hned od začátku ji neměl, když jsme ho násilím odtrhli, zavřeli, odepřeli mu zákonným opatřením jakoukoli autentickou lásku a zájem a namlouvali jemu i sobě, že je to v pořádku. A pak už máme přichystanou sérii trestů a dalšího strukturálního násilí, kterým budeme silově reagovat na přirozené důsledky revolty živoucnosti, příchylnosti a touhy v takovém člověku. *~ ()

castor 

všechny recenze uživatele

Měl vizi, šel si za ní i za cenu toho, že musel šetřit, kde se dalo. Jeho dílo vznikalo relativně dlouho, bez pozornosti médií. Jeho Marian neví, jak naložit se svobodou, neumí zacházet sám se sebou. Režisér Petr Václav vybral solidní neherce, jak mezi Romy, tak mezi vychovatelkami, které by zřejmě samy potřebovaly pořádnou analýzu. V té době nekomerční a neatraktivní téma ještě podpořil/znevýhodnil republikán Sládek, který využil protiromských nálad. „Cikáni by měli být trestně odpovědni již od narození, neboť to je jejich největší zločin," prohlásil v dobách své „slávy“. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Pokud bych měla film hodnotit pouze jako umělecké dílo, našla by se řada nedostatků. Když ho vezmu jako konkrétní výpověď za přímé účasti těch, kterých se to týká, bude moje hodnocení o dost vyšší. Marian je totiž výpovědí o skupině lidí. I když jde o hraný snímek, má charakter dokumentu. Netuším, jak jsou podobné snímky přijímany samotnými Rómy, Jarmila Balážová se o většině podobných sníků vyjadřuje na stránkách Romea.cz kladně. Většina podobných snímků se zabývá pouze přestavením problému, protože žádné dostupné řešení není. Snímky se točí, jsou oceňovány, ale jak je patrno i ze zdejších komentářů, naše postoje se bohužel příliš nemění. Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Hustá záležitost... Smutné a asi i částečně pravdivé. Už jsem to tu dříve psal, četl jsem knihu o rómech, kterak přišli tehdá do Čech... Je v tom jistá paralela. Naši je nejprve vítali jako uprchlíky ze Svaté země (tuto báchorku jim předkládali sami příchozí). Jenže hostitele asi nebavilo v těch leckdy nuzných časech příchozí nekonečně vydržovat a tak romové začali krást a díky rozvinutým cechům a nemožnosti se zapojit začali dělat jen podružnou práci... Práce s koňmi, dráteničinu, bylinkářství, hraní na nástroje... A tak to s nimi vlastně šlo dějinami. Dneska se už možná většina ani nesnaží integrovat. Zná slabiny systému a ví jak jej správně podojit. Leckerá rómská rodina zná všechny své nároky na dávky lépe než čerstvě nastoupivší úřednice... Těch pár co se chce vymanit to má věřím neskutečně těžké. Marian je smutným filmem, který se snaží poukázat na to, že leckdo měl v rukách špatně rozdané karty už od prvopočátku. Já však osobně vidím problém hlavně v samotném přístupu Rómů. Je to hlavně na nich aby dokázali majoritě, že to s integrací myslí vážně... Vadí někomu Vietnamci? Jejich děti mají česká jména, chodí do škol, řada z nás si s těmi co nám večer ve večerce na rohu prodají i v 20:00 čerstvé rohlíky poklábosí a leckdy i tyká.... Nikomu jejich přítomnost nevadí, protože se integrovali. Točit dnes filmy o Rómech je líbivé a leckdy i laciné. Tento naštěstí vznikl ještě dávno před touto vlnou. Velmi se mi líbil herec hlavní postavy, typově pěkně zvolen a hlavně pan Holub, kterého jsem nikdy moc nemusel, ale tady bych mu zatleskal. 4 sudy piva. * * * * ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Další pohled Petra Václava na okraj společnosti. Tentokrát o romovi a jeho složité cestě životem, kde nemá moc nadějí na zářnou budoucnost. ()

duklak2 

všechny recenze uživatele

Tento film si chci v blízké budoucnosti zopakovat, poněvadž už si ho moc nepamatuji. Divím se, že ještě nevyšel v levných DVD. Doufám, že se brzy dočkám. Hodnocení berte s nadhledem. Myslím si, že po dalším zhlédnutí možná jednu hvězdu přihodím. Jmenuji se přece Marian:-) ()

rawen 

všechny recenze uživatele

Docela silný zážitek, který svým ústavním prostředím připomíná Requiem pro panenku. Občas trošku skřípou herecké výkony, ale například Radek Holub je bezchybný. Každopádně stojí za shlédnutí. 7/10 ()

Mulosz 

všechny recenze uživatele

Budu strucny - tri nejlepsi ceske porevolucni filmy podle mne jsou: 1) Knoflikari, 2) Marian, 3) Navrat idiota - razeno abecedne. Konkretne k tomuto filmu: Nemam pocit, ze by se reziser stavel na stranu romskych prislusniku a zadal by pochopeni jejich chovani a cinu, ktere... (zemerne vetu nedokoncuji). Naopak mam pocit, ze nechava samotneho divaka, aby si z pribehu vzal to, co povazuje za nejdulezitejsi a sam ho interpretoval. Ma interpretace zni takto - veskere snahy o prevychovu naroda, jehoz cast (zduraznuju CAST) se 500 let po prichodu na nase uzemi jeste nenaucila zakladnim pravidlum nasi spolecnosti (o ceskem jazyku nemluve), jsou zbytecne. ()

Qasa 

všechny recenze uživatele

Obsah včetně závěru: Tragický osud romského chlapce, odebraného jako batole matce a jeho putování po dětských domovech a ústavech. Nesmělost, touha po matce, zklamání, nedůvěra a touha po nové důvěře. Bodne vychovatelku, která ho má ráda, ale nespravedlivě ho potrestá. Při útěku z vězení mu pomůže bývalý vychovatel, který je bral na výlety ven z ústavu (? Jan Šikl – spoluscénárista), nemá kam jít, ztluče Angličana, který ho fotil na Hlaváku, vybourá se v jeho autě, když jede za bývalou vychovatelkou, platonickou láskou, jedinou kdo zbývá, utíká lesem a doběhne k ledové rozvodněné řece. ()

roswelll 

všechny recenze uživatele

Smutný příběh chlapce, který nikdy nepoznal opravdový domov a v náznacích lásky a pozornosti, která se mu dostávala, přichází zlom, který ho opět srazí na samé dno. Film má ukázat, jak je třeba na vzájemné důvěře a lásce neustále pracovat, jak to názorně a vynikajícím způsobem v druhé polovině filmu ukazuje pan Radek Holub. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Je naprosto parádní ve zdejších komentářích vysledovávat jak se do interpretace toho filmu zrcadlí životní postoje jednotlivých recenzentů, především teda jejich přístup k romům (který bývá obecně hodně polaritní). Jedni v tom vidí prachsprosté omlouvání cigošské mentality nepřizpůsobivých, jiní vidí zlý systém který nekompromisně přetváří mladé lidské bytosti ve zločince.. a v té mnohovrstevnaté ambivalenci a škále polostínů a nejasností to sežvýká málokdo. ()

frashmaker 

všechny recenze uživatele

Pro mne tuze traumatizující snímek. Nejen díky tomu, že moje matikářka se jmenovala Mariana a zdálo se mi o té příšeře snad každý den, nejvíce v době, kdy jsem tento film náhodou spatřil. Ale i díky té totální odcizenosti romského chlapce od lidské společnosti. Nikoho nechápe, nikdo nechápe jej, nikdo jej nechce. I díky tomuto filmu jsem si kdysi uvědomil skutečnou sílu úplné rodiny, která dává tak primárně samozřejmý pocit bezpečí, chtěnosti, lásky a jistoty. Tento chlapec ve filmu neměl ani jedno a já s tím v noci po skončení filmu jen těžce usínal. ()

ja.rebel 

všechny recenze uživatele

Nemyslim si, že je to špatně udělaný film. Jen jsem celých 109 minut měla pocit, že se mě pan Petr Václav snaží přesvědčit o tom, že romská menšina je už od útlého dětsví formována naší společností k tomu, aby žila jinak, vyznávala jiné životní hodnoty a hlavně se cítila ublíženě a nedoceněně. A tak jsem sledovala příběh romského chlapce, který už v cca 8letech vzal do ruky nůž a s vychytralou větou: "Mně ještě nemůžou zavřít, protože jsem malej" ho vrazil do zad vychovatelce. Důvod? "Ona mi ublížila". Ano ublížila mu. Zranila jeho city, když mu nabídla lásku a vzápětí mu oznámila, že ji zklamal a našla si jiného klučinu "na hraní". Marian dospěl, po "pasťáku" přišel život venku, basa......a zase basa. Mladý muž lže, krade, zbije svou holku a v závěru filmu zabije člověka. Sledujete ten příběh a máte pocit, že toho kluka musíte pochopit, protože ve všech těch problémech se ocitl vlastně nevinně. Život je na něj nastražil a protože společnost mu nedala to co potřeboval, tak je prostě využil. Jenže milý autore, já ho nechci pochopit. Už proto, že musím žít ve stejném světě jako on. ()

easaque 

všechny recenze uživatele

Svou náladou ani tématem to nebude zvlášť oblíbený film, ale za shlédnutí stojí. Především v dětských rolích mě překvapily civilní herecké výkony. Líbil se mi nevtíravý, reálný, nesentimentálně vyprávěný příběh a slušná kamera. Vyprávěný příběh, který chce spíš nastínit následky výchovy v dětském domově v kolektivu sobě podobných - bez lásky, bez potřebné autority - odkud není cesty ven. Vytrácí se zodpovědnost za své činy a vytváří se pocit radosti spojený s ubližováním a ničením, když je za své činy u ostatních obdivován. Za to vše dávám silnější 3hvězdičky. [ PŘÍBĚH: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

balba 

všechny recenze uživatele

Strhující příběh života romského chlapce Mariana , vyrůstajícího v drsném drilu výchovných ústavů.Skvělí film s otřesným dějem (myslím tím děj Mariana). ()

Reklama

Reklama