• lucascus
    ***

    Film je natočený velmi chladně, bez emocí, s velkým odstupem od diváka - Švorcová dala své Němcové sice status legendy s patosem v mluvě i srdci, v žádném případě se však nedá mluvit o horoucím srci (jak by se rád tvářil film, alespoň podle titulu), neboť zlidštění hrdinky se nekonalo, ba právě naopak. Ovšem to už je víceméně neodstranitelný Vávrův problém, že z osobností českých dějin sice dělá legendy, ale stylem "zbožštění", nikoliv polidštění. Podobně u Vávry dopadl kromě Němcové i Hus, Komenský, Žižka, Neruda, Světlá atd. Příklad by si měl vzít z Krejčíkovy "Božské Emy", kde byla česká diva ztvárněna sice rovněž legendráním stylem, ale s nohama na zemi, dokázala záhřát divákovo srdce a nečišel z ní chlad. Co naopak musím ocenit je skvělá výprava a kostýmy, vizuální podoba Švorcové s Němcovou, a především mě zaujala závěrečná scéna, ve které pokládá Božena Němcová vavřínový věnec s trny na rakev Karla Havlíčka Borovského, jako symbol mučednictví českého národa. Tato jediná scéna si patos opravdu zaslouží a jako jediná scéna z celého filmu vezme v potaz i diváka.(16.1.2013)

  • majo25
    ***

    Do historických reálií českých dejín sa nerozumiem, preto do obsahu kafrať ani nemôžem. Vlastne som doteraz ani netušil, že Němcová patrila medzi dejateľov českého národného obrodenia. Vždy som ju bral iba ako spisovateľku jedného diela - Babičky. Okrem slovenského básnika Kráľa som ostatné mená nepoznal. Spracovanie pôsobí dobre, aj keď trochu televízne. Predsalen, trochu záživnosti by mu pomohlo. Švorcová v roli Němcovej bola ale presvedčivá.(31.1.2016)

  • Ony
    ***

    Obsazení Jiřiny Švorcové do hlavní role byla větší chyba, než jsem čekala. Nepatřím sice k těm, kteří se ukájejí představou, jak se smaží v pekle, a dokonce si myslím, že byla zamlada docela hezká, ale jako Božena Němcová mě nepřesvědčila. Hází jeden trpký úsměv za druhým a všechny činnosti vykonává tak pětkrát pomaleji než normální člověk. To asi mělo působit důstojně, ale nepůsobí. Je pěkné, že oproti životopisným filmům z 50. let je tento o poznání modernější a v pojetí hrdinů kontroverznější – hlavně pokud jde o spisovatelčiny přátelské a jiné vztahy s muži. Josef Němec v podání Radovana Lukavského celkem žije. U těch ostatních mi ale občas nebylo jasné, co s nimi Božena vlastně má nebo měla. Myslím si, že její památka by unesla i odvážnější a dějově atraktivnější film.(7.7.2012)

  • fragre
    ***

    Božena Němcová jako ikonická národní světice, heroina a mučedlnice, přímo Naše paní (Notre Dame) Božena, vlastenecký svatý obrázek. Z četby její korespondence si ale jeden udělá jiný, mnohem zajímavější obraz o její osobnosti. Být to film tak z let 1939-40, jak se jeví svým pojetím i charakterem herectví zde provozovaným, bylo by to za 5 hvězd. Ale na počátek 60. let je to dost antikvární. Jinak, krásný obraz, zvláště večerní a noční ulice (jak od Schikanedera) a uherské exteriéry, a paní Švorcové to opravdu šikne.(29.12.2013)

  • Snorlax
    ****

    Vávrova Němcová je neskutečně silná a hrdá ženská, kterou bychom v dnešní době potřebovali jako sůl. Nějak jsme si zvykli, že nepotřebujeme národní hrdiny, natož národní hrdost. Hrdiny zastoupí idolečky na jednu kratinkatou sezónu a hrdost si projevíme skandováním jmen sportovců, kteří právě vyhráli nějakou medaili. Vávra silně zidealizoval pročeské okolí Němcové, ale to vůbec nevadí, ani nevadí vynechání roztržek mezi manželi Němcovými. Švorcová ztvárnila živoucí Němcovou, zřejmě jednu z nejlepších, které se kdy dostaly na filmové plátno.(20.2.2012)

  • - Snímek natočený ke 100. výročí úmrtí Boženy Němcové původně připravoval režisér Jiří Krejčík. (Xell)

  • - Asistenta režiséra Jana Schmidta stálo veľa úsilia, kým sa mu podarilo zabezpečiť starú vlakovú súpravu a podmienky tak, aby scéna, kde sa Božena Němcová (Jiřina Švorcová) lúči na stanici s manželom, mohla byť zrealizovaná. (Raccoon.city)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace