Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Recenze (529)

T2 

všechny recenze uživatele

na TV produkciu výborná práca, či už po príbehovej stránke, kde dobre ladí rodinný hravý motív s prechodom do tej drsnejšej krvavej stránky, rovnako tak trikovo na úrovni, dobré masky a nechýba slušná dávka napätia, trošku na škodu je ta minutáž, veselo sa mohla spraviť aj kratšia verzia ale ináč spokojnosť /70%/ ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Horory moc nesleduju, ale u tohohle jsem se na začátku docela bál. Pak to ale bylo dost nudný a myslím, že jsem ho ani nedokoukal.... ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Ten film mám vrytý do paměti stejně silně, jako třeba prvního Vetřelce (strach z temných prostor) a první Čelisti (od 12ti mě k moři nikdo nedostal:). Možná je absurdní přirovnávat klauna k obřím monstrům (minimálně návštěvníci McDonalds nevěřícně kroutí hlavou), ale TO byl jedním z mála hororů, který mi v dětství skutečně solidně pocuchal nervovou základnu. To, že to je očividně televizní a že sem tam výkony „dospělých dětí“ úplně neštymují, mi bylo jasné již tehdy. Přesto si TO ony čtyři zaslouží. Dodnes nemám klauny rád a to o něčem už vypovídá:) ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

V tomto případě se srovnání s knihou nelze ubránit. Děj tisícistránkového románu se povedlo převést celkem dobře (chybí pár scén z dětství, vysvětlení původu Toho a monumentální finále, na které v TV filmu asi zrovna nezbyly peníze). Výkony dětských herců jsou uspokojivé, ale dospělí to všechno kazí. Hlavně jsou neuvěřitelně špatně vybráni (to je spíš subjektivní, v knize jsem si je totiž zobrazil úplně jinak) a pak také silně přehrávají. Atmosféra se ve filmu občas vyskytne, ne že ne, ale rozhodně není tak silná jako v předloze. Závěr v kanále pak působí jako špatný vtip hlavně kvůli trapně vyhlížejícímu Tomu, ale i proto, že se najednou vytratí veškeré napětí. Plusem je hlavně klaun Pennywise, který, když se objeví, působí dost strašidelně. Film mi připomněl příjemné chvíle nad knihou, za což mu tři hvězdy s klidným svědomím dám. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Stephen King by měl tvůrce tohoto filmu zažalovat za zprznění jeho skvělého hororového románu. Mimochodem, ten je tak dlouhý, že by ho plně obsáhl možná tak 20-dílný seriál, takže od tohoto filmu se víc ani čekat nedalo. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Televizni horor, ktery NOVA klasicky kvuli delce rozsekala na dva dily se diky takrka nulove atmosfere hororem ani nezda byti. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

„Ten bezstarostný chalan z vás vyšumí ako vzduch z pneumatiky a jedného dňa sa pozriete do zrkadla a zistíte, že sa na vás pozerá nejaký dospelý.“ Úryvok som si dovolil opísať z viac ako 1000-stranového románu Stephena Kinga. Bohužiaľ, nič podobné, príjemne melancholicky nostalgické, vo filme nenájdete. Je to televízne béčko, ktoré sa síce za svoju béčkarskosť nehanbí (čo je relatívne sympatické...), ale to jeho béčkarskosť nezmenšuje, skôr naopak. Rozhodne by som videl rád áčkarskú verziu s tomu odpovedajúcim rozpočtom, scenárom a hercami. Hoci sa pokladám za Kingovho fanúšika, To ma nikdy nebavilo. Pár super momentov tam je, nanešťastie sa práve tie do filmu paradoxne neprebojovali (škandalózne sexuálne scény a flashbacky na vyčíňanie klauna naprieč dejinami). Filmová adaptácia je predvídateľná, nepomáhajú jej predpotopné triky (Mesiac, pavúk) ani masky. Čo je však asi najhoršie, tak výkony dospelých sú otrasné. Detské verzie sú na tom o čosi lepšie, pričom práve detskú rovinu hodnotím vyššie (80%), než dospelú (40%). Tá je i kvôli otrasným hercom trápna, často až smiešna. Detská rovina má istý typ kúzla a príjemnú retro atmosféru. Výrazným plusom je Tim Curry ako Pennywise. No i keď je minutáž vskutku robustná, pôsobí príbeh skratkovito a nedostatočne. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/471/ ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Na televizni horor docela slusna atmosfera, a jedno z lepsich zpracovani Kinga. Film se da v podstate rozdelit na dve poloviny - prvni, kdy vidime co se stalo, kdyz byla "sedmicka" mlada a jak se s Penywissem "vyporadali". Deticky hrajou celkem slusne a rozhodne lip, nez jako dospeli, kteri silne prehravaji. Na trikach je znat doba vzniku, a ze je film urcen pro televizi. Nevim jak to NOVA rozsekla ja to videl na dvd, takze v prvni polovine tu vidime jak se to vse stalo, kdyz byli jeste deti + kazdeho vzpominka na jeho setkani s klaunem, pote co jim jeden z nich, co z Derry neodesel zavola, aby dodrzeli slib a vratily se. V druhe polovine se pratele po triceti letech setkavaji a zjistuji, ze se klaun kazdych 30 let vraci a rozhodnou se ho natrvalo znicit. Tady uz je to s atmosferou trosku horsi. Celkove se mi to libilo a i pres svou 3 hodinovou delku to nenudi takze davam za 4. ()

obitus 

všechny recenze uživatele

Pote co jsem protrpel Secret Window jsem si proste potreboval spravit chut. "To" je jedna z mych nejoblibenejsich veci podle Kinga. Je samozrejmne nutne odprostit se od srovnavani knihy a filmu, protoze kniha je vubec nejlepsi zalezitost, co jsem kdy cetl. Tommy Lee Wallace, jinak dost velkej patlal, si dal zalezet a natocil opravdu prijemnej televizak, ktery dokaze vydesit. Velke stesti mel pri vyberu hercu, predevsim deti a pak Tim Curry jako Pennywise jsou naprosto skveli. Delka mi vubec nevadi, s chuti si to obcas zopakuju v kuse, aniz bych se jen chvilku nudil. A ze jsou triky, hlavne v zaveru, spatne? No co uz, o to prece vubec nejde.... 8/10 ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

TO je průměrný televizní thriller. O hororu nelze mluvit, protože z děsivé atmosféry knihy zbyly jen občasné záblesky. Zajímavé je, že herecké výkony představitelů dospělých verzí hrdinů výrazně zaostávají za výkony dětských herců. Ten, kdo nezná knihu, se asi trochu bát bude. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Prvně, nikdy jsem nečetl nic od Kinga (ne že bych nechtěl, ale jeho knížky jsou na mě až příliš drahý a v knihovně nejsou stále k dostání). Ale tenhle film se mi líbil. První část je samozřejmě mnohem lepší, už jen díky dětským hercům, kteří jsou mnohem přesvědčivější a nepřehrávají oproti svým dospěláckým protějškům. Atmosféra je hutná, napnutá a díky flashbackům se pořád něco děje, takže se člověk nenudí. Zápletka je celkem jednoduchá, jako ve většině Kingových děl (nečetl, ale viděl jsem jich hodně). A příběh následně jen sleduje dění, které vychází z prvotní situace. V tomto případě je to tajemné zlo, které ovládá jedno maloměstečko, jakási hydra, která zastiňuje mysl každého jeho obyvatele ne nepodobná drakovi z pohádky, jenž jednou za čas vyleze z úkrytu a sežere pannu a zbytek nechá napokoji. Nejméně přesvědčivé jsou výlevy emocí, kdy většina dospělých prostě příliš přehrává. Šílenej strach sice cítit můžeme, ale určitě při něm každej nevyvádí jako nějaká hysterka. Druhá část je horší, protože je to už převážně na těch starších a ani dějově není nic moc. Všechno to dobrý a zajímavý se prostě stalo v tom prvním dílu. Zbytek už je jen klasický řemeslo bez jakýhokoliv lepšího momentu. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

A pak že s klauny neni legrace! Jsou veselí, barevní a mají spoustu vznášejících se balónků. Ano, všechny se vznášejí. Navíc vám pomůžou najít ztracené věci (třeba papírovou lodičku v kanále) a vůbec vymýšlejí spoustu zábavných prkotin, jen aby jste se nenudili. Třeba takový Pennywise, to je mistr v oboru. Pobaví vás bizarním překvapením v asijských "štěstíčkách", ocákne vás krví z umyvadla, navodí vám parádní halušky i bez houbiček, a příjemný společník je to i do knihovny nebo do sprch. Mno, a pokud se ten šašek umí proměnit třeba na obrovskýho pavouka, není vůbec co řešit. Zkrátka optimální kámoš. Horší je to s těmi, co neoplývají černým humorem. Ti si radši řežou tepny. Mě ale vždycky pobavil. Škoda, že ten nejproslulejší ze všech klaunů žije až v Derry ve státě Maine, je to trochu z ruky. ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv předlohu považuji za jednu z nejlepších Kingovek, tohle zpracování mě kupodivu příliš nezklamalo. Ono natočit TO není vůbec jednoduché. Do filmu se podařilo dostat prakticky celou knihu a myslím, že ne tak špatně. Vidím, že Pennywisse všem připadal na filmu nejlepší, mně paradoxně vadil nejvíc, jako ztělesnění čisté hrůzy z knihy mi opravdu nestačil. Herci byli velmi slušní, závěr nebyl moc povedený ( dabing samozřejmě příšerný ). Takže celkově na TV film lepší tři*. ()

Zíza 

všechny recenze uživatele

Sem tam to i mělo atmosféru. Ale bylo to moc dlouhý a i přesto mám pocit, že se neřeklo všechno, že se spousta vysvětlování prostře přeskočila. Dost mi to občas nesedělo. Nakonec mi nejsmutnější asi přijde to, že děti hrály líp jako dospělí... a konec mi přišel jako zklamání. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Dětská polovina z 50. let je vynikající, atmosféra doby je zachycena skvěle, dětští herci jsou výborní. Srovnatelné a v některých ohledech dokonce překonávající jinou povedenou kingovinu Stand by Me, podle parádní novely Tělo. Triky sice neoslní, ale dají se považovat za uspokojivé. Kamenem úrazu je až dospělá půlka z osmdesátek. Herci jsou v ní průměrní a ani zdaleka ne tak charismatičtí jako jejich dětští kolegové. Dá se to přežít, ale celkově už to nefunguje tak dobře. Co naopak funguje pořád skvěle, je Tim Curry jako strašidelný klaun Pennywise. Svého nástupce z remaku strčí do kapsy ve všech ohledech. Závěrečné zúčtování s To je poměrně rozpačité už v knize; tady to jen podtrhuje ne zrovna povedená podoba pavoučího monstra. Sečtu-li všechny klady a zápory snímku, vyjdou mi z toho hodně silné tři hvězdičky. Už dlouhá léta mám ale chuť k nim jednu přidat. Po naprosto katastrofální adaptaci z roku 2017 je ta chuť o to větší. Máte-li malé děti, toužící vidět nějaký dobrý horror, rozhodně pro ně na seznam přidejte tuto verzi To společně s Čelistmi a Poltergeistem. Jsem si celkem jist, že budou nadšené. PS: Po zhlédnutí dalšího kingovského televizního filmu Dům v růžích, který má na této databázi o celých 12% více, už považuji přidání čtvrté hvězdy za nevyhnutelné. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

První polovina filmu zaujme a je docela i zábavná, hlavně když se tam objeví Pennywisse a cení svoje zoubky nebo když všechno zacákává krví, ale ta druhá polovina je už opoznání horší a klaun se tam objevuje velice pomálu a to je myslim docela škoda a když už to vypadá že bude pořádná finálová bitka tak tam vleze nějakej ubohej pavouček, kterej i na dobu vzniku je hodně špatně zpracovanej a vypouští nějaký debilní světýlko, opravdu nevim kde mohli páni tvůrci přijít na takhle ubohej konec bez Pennywisse, kterej provází celým příběhem jako ten hlavní nepřítel a pak ho předělaj na nějakýho pavouk, tim si to u mě pěkně rozházeli, takže jenom 3* ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(Herec "mladý Bill" se ve věku sedmadvaceti let oběsil.) Z jistého úhlu pohledu dětství z lidského života mizí stejně jako se chuligán ztrácí v rozlomeném potrubí. S doširoka otevřenýma krvavýma očima a v záplavě bílého světla. Totiž, chci říct, že většina zážitků, které mě definovaly v počátečních fázích života, byly povahy děsivé a paranormální, ačkoliv o sobě můžu říct, že jsem měla velmi šťastné dětství a že vůči němu nemám téměř žádné výčitky. (Puberta čili dospívání, to už je něco jiného, muhahaha. To za sebou nemám dodnes.) Jisté je to, že tenhle konkrétní pocit s abstraktními konturami ve svých dílech (nejen v TO) adresuje King docela často a velmi působivě (zvláštní místo v srdíčku mám pro Dlouhý pochod). Filmaři ho v téhle adaptaci zachytili s velmi zvláštní osobitostí, hraničící v některých krajnostech se špatností a dobovou zatížeností, ale pro mě je už jen ten fakt, že se někdo zabývá dětmi a hrůzou, nesmírně cenný. Zbělení vlasů, oslepující světlo, řada hrobů, indiferentní dospělí, ach, dětství. "Take my hand and you'll never have to grow up." ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Hodnocení dvoudílného televizního snímečku se zákonitě bude rozcházet podle divákovy znalosti literární předlohy. Román To je nejlepším dílem Stephena Kinga a považuji ho za nejlepší moderní román v hororovém žánru. Na rozdíl od jiných Kingových děl nevyniká užvaněností postav a čtenář nemá pocit, že každá čtvrtá věta by se měla v zájmu spádu vyškrtnout. Naopak se naplno projevuje Kingova schopnost fabulace a neuvěřitelná imaginace. Jinými slovy - je to zatraněně sugestivní čtení, jeden z těch případů, kdy si čtenář bere knihu do ruky s tím, že si před spaním přečte 2 stránky a odkládá ji, když se ráno chystá do práce. Román King na první straně uvádí větou:"Děti, fikce je pravda uvnitř lži a pravda o této fikci je jednoduchá - kouzla existují." Není náhodou, že To psal jinak rychle tvořící King dlouhé čtyři roky. Tommy Lee Wallacemu trvalo pět neděl, než To natočil a chtělo by se říci, že podle toho To taky vypadá. Pro neznalého románové předlohy můře být přitažlivá odpudivá maska klauna Pennywisse, ale ostatní budou postrádat tu úžasnou románovou atmosféru, řadu motivů a především kingovskou imaginaci. Tenhle román k úspěšnému zfilmování potřeboval více peněz a především režiséra obdařeného výtvarným cítěním a fantazií. Zatímco první část filmu byla ještě na poměry televizního díla snesitelná, druhá zavedla snímek do přízemí a finále ( King ho rozehrává na neuvěřitelných 80 stranách) pak až do suterénu. Z mého pohledu se vzhledem k možnostem, které látka poskytovala, jedná o nejhorší kingovskou adaptaci, kterou jsem měl zatím možnost vidět. Celkový dojem 25 %. ()

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama