Režie:
Peter WeirScénář:
Cliff GreenKamera:
Russell BoydHudba:
Bruce SmeatonHrají:
John Jarratt, Rachel Roberts, Anne-Louise Lambert, Jacki Weaver, Margaret Nelson, Dominic Guard, Garry McDonald, Olga Dickie, Helen Morse, Karen Robson (více)Obsahy(1)
Několik vysokoškolaček se vydá na den svatého Valentýna roku 1900 k Hanging Rock. Sopeční skalní masiv je svým neodolatelným kouzlem magicky přitahuje. Tři dívky s učitelkou vylezou na skály a nikdy už se nevrátí. Jedna z pohřešovaných se po čase vrátí, ale je pomatená a své zážitky nedokáže vysvětlit. Weir nechává diváka v nejistotě, co se ve skále stalo; klade důraz na tajuplnou atmosféru znepokojivé tísně plné erotického náboje.
Od začátku 70. let vnáší australský film po desetiletích hollywoodského vlivu do filmové tvorby opět své vlastní rysy. Tento film si získal mezinárodní publicitu. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
„Everything begins and ends at the exactly right time and place..“ Záhadné zmizení děvčat jako podobenství soumraku viktoriánské éry, ztráty nevinnosti a střetnutí osadníků s mystikou jejich nové země. A nebo je znásilnil, podříznul a zakopal (ne nutně v tomhle pořadí) praděd Micka Taylora z Wolf Creeku? Není to zas až tak podstatné, tady jde především o způsob podání. Vizuál v hávu zasněnosti a impresionismu, samotný Hanging Rock připomínající lidské tváře ztracené v čase a hudební doprovod, který vtahuje do svých pavučin tajuplným ústředním motivem, Panovou flétnou, zlověstným hučením i úryvky z klasiků. Pokud bych měl tohle stěžejní dílo australské kinematografie nějak stručně charakterizovat, napadají mě jen dvě slova. Odcházení vznešenosti.. ()
Můj první film od Petera Weira. Co mě zaujalo hned zprvu, byl výrazný soundtrack, který později funguje jako skvělý prostředek k dosažení té správné mysteriózní atmosféry. A právě atmosféra a fakt, že divák po celou dobu filmu vlastně "netuší", jsou asi nejpodstatnějšími taháky celého snímku. Na svou dobu dost invenčně natočené, takže teď už jen čekám, čím mě Peter Weir překvapí ve své pozdější tvorbě.)) 90% ()
Atmosféra je viac než uchádzajúca, úpalová scéna pátrajúcich chlapcov za dunivej ambientnej hudby je vyslovene podmanivá, no poväčšine je to až hypnotická nuda. Od prvého záberu je jasné, že sa záhada nerozlúšti, no neprichádza žiadna adekvátna náhrada za chýbajúce odpovede. Proste žiadne Virgin Suicides, kde chýbal motív samovrážd, no v konečnom dôsledku to bolo jedno. PS: Čo ale nepochopím, je, prečo sa táto lyrická dráma s miernym mysterióznym oparom objavuje z času na čas v rebríčkoch najlepších hororov! ()
Ono to má hutnou mystickou atmosféru... Ta by se sakra dala krájet! A ty obrazy? Skály, jenž žhnou podivným světlem, připomínají skřivené lidské tváře... Podivný šramot... Člověka až mrazí, neustále hledá nějaké logické východisko, něco, čeho by se jeho rozum mohl zachytit. A pak ono prohlášení, že jde o film podle skutečných událostí! Což je ale i největší slabinou filmu. Stačí trochu zapátrat a divák zjistí, že si z nás režisér dělá šoufky. Piknik totiž NENÍ natočet podle skutečných událostí, je to prachbídná fikce + jak mnozí zmiňují, druhá polovina filmu za tou první lehce zaostává. ()
Jako většina ostatních tvrdím, že začátek úžasný, ale postupem času to ztrácí tempo, což je největší a v podstatě jediná výtka. Úvod filmu je jedním z nejlepších, co jsem kdy viděl - recitování Poea (Sen ve snu), do toho geniální soundtrack Bruce Smeatona, záběry na australskou krajinu a panenské dívky v bílém, jak po ní hopsají. Výborný mysteriózní film s místy až hororovou atmosférou. Bez přehánění. A jsem rád, že jsme se nedozvěděli, jak to vlastně celé bylo. O to víc si můžeme domýšlet a o to víc se můžeme bát. ()
Galerie (109)
Photo © Greater Union Organisation
Zajímavosti (11)
- Do role Paní Appleyardové byla původně obsazena Vivien Merchantová. Cestou do Austrálie ale onemocněla a postavu tak nakonec ztvárnila Rachel Robertsová. (džanik)
- Anne-Louise Lambertová původně Mirandu hrát neměla. Po týdnu jí však režisér Peter Weir zavolal, že "ta druhá je příliš velká“ a obsazena byla právě Lambertová. (džanik)
- Producentka Patricia Lovellová připustila, že Hanging Rock vážně naháněla hrůzu. Od natáčení navštívila ono místo pouze jednou a kvůli strachu ho musela téměř okamžitě opustit. (džanik)
Reklama