Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    *****

    Poznámky k filmu: Retrospektívna biografia zložená zo subjektívnych interpretácií jednotlivých kapitol života tak, ako si ich vypovedajúci zapamätali, a modernistická revolta proti zaužívanej koncepcii filmu dohnaná do štylistického extrému. Citácia: "Největší prokletí lidského pokolení jsou vzpomínky." Veľkolepá expozícia do diela prostredníctvom žurnálu je povrchnou reklamou a reflexiou mediálneho obrazu občana Kanea. Citácia: "Já jsem, byl jsem a vždy budu pouze jediným - Američanem." Samotný film sa vyznačuje mnohými revolučnými postupmi, z ktorých vyzdvihujem (mimo plánového rozloženia scény a obsiahnutej významovosti) prácu so svetlom a tieňom, kameru a s ňou súvisiacu šokujúcu hĺbku scény, dlhé zábery s plynulými kamerovými nájazdami z celku do absolútneho detailu, alebo medzi samotnými celkami. Welles naplno využíva scénu a nič tu nie je bezdôvodne; či už rolu zohráva pohyb, alebo rozmiestnenie nábytku (a s tým súvisiace pozičné uhly kamery) a konkrétnych objektov ako okná a lampy (vrhajúce svetlo a vytvárajúce tiene), zrkadlá (odrážajúce realitu a skutočný obraz sveta, postavy sa v nich vidia takými, akí skutočne sú), obrazy a plagáty (upravený obraz, určený pre verejnosť). Welles zasypáva diváka informáciami, avšak robí to spôsobom pútavým a zábavným (čo má na svedomí najmä zakomponovaný humor a charizma občana Kanea); čerešničkou na torte je dynamika deja (vytvárajúca z neho film stále moderný a rozhodne nie len na jedno pozretie pre jeho úplné pochopenie), ktorý divákovi nedá ani na sekundu vydýchnuť, vďaka čomu je veľmi ťažké všetko vstrebať. Jedna dôležitá myšlienka prestupujúca film je umenie presvedčiť a zmeniť človeka pre svoje potreby. Kto je Charles Forster Kane a ako ho zmapovať? Je to muž veľký a odvážny, s hlavou plnou nápadov, ambiciózny, arogantný, muž s obrovskou mocou, získavajúci a strácajúci, milujúci, manipulatívny, muž bez ideológie, veriaci len v seba, svoje schopnosti a možnosti. Neuchopiteľnosť a nejednoznačnosť prestupujú celým filmom, zároveň však Welles podsúva nápadné indície pre osobnú interpretáciu. I tak sa človek vlastne nič nedozvie a ucelený obraz o "občanovi Kaneovi" si neurobí, preto nie je možné sa s ním stotožniť, milovať ho, ani nenávidieť; Welles sám s divákom manipuluje a vedie ho k neistému výsledku. Nakoniec ho necháva rovnako samého a strateného ako hlavnú postavu, bez názoru a bez možnosti úplne veriť čomukoľvek, čo mu bolo predložené. Welles si stanovil cieľ a aj ho splnil. Citácia: "- Co jsi celou tu dobu dělal?" " - Skládal puzzle." Dodatok: Ten najbohatší človek môže byť zároveň tým najosamelejším, a násilné obklopovanie sa ľuďmi, majetkom a svojim pokriveným obrazom túto osamelosť len znásobuje, ako odraz dvoch na seba kolmých zrkadiel. 100% P.S.: Niet nad to pustiť si v upršané nedeľné popoludnie zremasterovaného Občana Kanea z edície príznačne nazvanej "Najväčšie filmové klenoty". Rád si to zopakujem, pokojne aj na veľkom plátne.(11.5.2014)

  • hippyman
    ***

    tak konečně jsme se s Občanem shledali... po technické stránce určitě kvalitně zpracováno a ve čtyřicátých letech to musel být velký filmový zážitek... já jsem však bohužel v tolikrát skloňovaném snímku zalíbení nenašel, z mého pohledu prázdný, dlouhý, nudný film... možná hodnocení po dalším shlédnutí pozměním, zatím přetrvává dojem velkého zklamání, stejné jako třeba z Absolventa ... 50%(11.11.2008)

  • RHK
    ****

    Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Dle některých zahraničních anket nejlepší snímek všech dob, převrat ve filmařině - nechronologický děj, využití filmových týdeníků a rozhovorů k vyprávění, dokonalá čb. kamera, skvostné ateliéry. Jenže co je nejlepší - Ford T, který znamenal nejrevolučnější převrat ve výrobě automobilů, nebo současná naleštěná auta? Stejně je to s Občanem Kanem. Téma života nějakého dávno zemřelého amerického tiskového magnáta, jeho milostných skandálů i pracovních úspěchů a soukromých proher je zkrátka trochu pasé a technické postupy použité ve filmu jsou dnes běžné. Dnešníma očima jde o nadprůměrný klubový snímek, který ale nebude většinu diváků příliš zajímat. Trailer: http://www.csfd.cz/film/9611-obcan-kane-citizen-kane/videa/(1.6.2009)

  • Le_Chuck
    **

    Najlepší film histórie. Ohľadom na dobovosť, kultovosť, jedinečnosť (a neviem čo sa ešte o tom píše a hovorí) filmu som sa snažil byť schovievavý a podstivo som sledoval a sledoval, ziiiv, sledoval...ziiiv. Celkom zaujímavý príbeh a dobrá kamera ako najväčšie klady filmu nevydržali ťarchu ubíjajúceho tempa a darmo som hľadal okamžik, ktorý by moji pozornosť naštartoval. Ale klamal by som ak poviem, že mi nevŕta hlavou aká to genialita je mojím očiam upieraná. Málokedy sa mi stane, že film nedopozerám, ale toto fakt sa nedalo.(8.6.2005)

  • lesumir
    *****

    Když jsem si pouštěl Kanea poprvé, tak jsem o Wellesovi nikdy neslyšel, Cotten mi byl nesympatický a ke starým filmům jsem nahlížel jako na kus nudy. Od té doby se spousta věcí změnila a já usedal do křesla jako znalec a milovník Wellesových postupů a starých filmů. Tentokrát to nebylo jen z povinosti, ale z lásky a chuti vidět ten převratný film a nevynechat žádnou sekundu, pořádně se soustředit. A dneska říkám, že Citizen Kane je opravdu stěžejní dílo světové kinematografie, díky svým vypravěčským pustupům z pohledu několika osob, které nejsou v jedné linii, díky famozní kameře, stylistickým trikům, monumentalitě. Dneska se na to díváme zcela normálně, ale na tu dobu to bylo VÁŽNĚ nejpokrokovější dílo, proto se nebojím říct, že Orson Welles byl kinematografickým prorokem! Stále budu mít nejraději Dotek zla, ale tohle je vážně diamant mezi filmy, který by měl vidět každý, kdo se byť jen o film trošičku zajímá.(15.11.2008)

  • - Ve štábu bylo 800 statistů. (M.B)

  • - Aby si studiové manažery udržel dál od těla, tvrdil Orson Welles během prvních dnů natáčení, že jde pouze o zkoušky. Řadu dní trvalo, než skutečnost vyšla najevo. (džanik)

  • - Orson Welles musel niekedy stráviť v maskérni aj viac než 6 a pol hodiny. (Don Jebal)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace