Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (588)
Tak jsem konečně viděla slavný film o muži, který měl peníze a moc , který mohl vše, přesto nebo možná proto jeho poslední slovo před smrtí bylo "Rosebud", a nelituju. Co byl tedy Rosebud pro člověka, jehož možnosti byly TÉMĚŘ neomezené? Budoucí nákup věci, člověka, země, dostihového koně? Celé to strhující vyprávění k tomu směřuje, každý si ale to slovo musí rozšifrovat sám. ()
Francois Truffaut kdysi řekl, že „vše, co je v kinematografii po roce 1940 cenné, vděčí za svou existenci Občanu Kaneovi“. S čímž z 90% a především v rámci kinematografie americké souhlasím. (Zároveň jde o nejoblíbenější americký film Woodyho Allena, což je rovněž velké plus.) Jde-li o zapojení diváka (pro kterého je pátrající novinář, jemuž pořádně nevidíme do tváře, ideálním avatarem), nabízí Kane jedno z nepromyšlenějších detektivních pátrání, které je přitom z hlediska detektivního žánru dost neuspokojivé (nebo vám stačí odpověď na to, co je ksakru "Rosebud"?). Pátrá se totiž po příčinách toho, čím se stal Charles Foster Kane, představený v úvodním týdeníkovém portrétu jako komunista, fašista i Američan. Celé pátrání provází otázka, lze-li osobní i pracovní život libovolného člověka shrnout do podoby uspokojivého uměleckého (nebo obecně audiovizuálního) díla. 100% Zajímavé komentáře: Marius, Radek99 , numi, Brygmi ()
Mistrovský kousek z hlediska analytického vyžití. Ale na můj vkus je Občan Kane až příliš odtažitý na to, abych z něho měl nějaký silnější feeling. Prostě úchvatná látka k diskuzi, nikoli však film, který by se ve mě výrazněji emocionálně zapsal. Jeden poletující pytlík podbarven hudbou Thomase Newmana mne zasáhl mnohem více, než celý Občan Kane... ()
║Rozpočet $686,033║Tržby USA $1,585,634║Tržby Celosvetovo $1,605,000║ Neviem ale tento film ma až tak nezobral, má dosť pestrý príbeh o vzostupe človeka, ktorému k skutočnému šťastiu stále niečo chýba ale ako námet to nie je pre mňa moc pútavé, Orson Welles hrá bravúrne, vrátane premien počas období, kedy sa dej vypráva ale vôbec ma prezentovaní príbeh nevtiahol tak ako by mal. /65%/ ()
V podstatě není co vytknout. Občan Kane je pojem, o kterém se mluví snad v každé filmové přednášce nebo se o něm básní v každé filmové diskuzi. Jedná se o film, který svým námětem, ale i zpracováním absolutně předběhl dobu. Sice nechápu, jak Orson Welles mohl v roce 1941 natáčet v Hollywoodu filmy, když se zbytek kluků, třeba i o deset let mladších, chystalo nebo už válčilo na nepřátelské linii tehdejší druhé světové. Nicméně je třeba uznat, že v daný moment byl na správném místě. Pátou hvězdu nedávám z čistě subjektivního pocitu, že ne vždy mě film na svoje léta dokázal udržet v zájmu, což film z tehdejší doby u mě obecně zvládá velice sporadicky... ()
Galerie (86)
Zajímavosti (120)
- Snímek, který je dnes v mnoha žebříčkách označován za nejlepší film všech dob, během svého prvního uvedení propadl (prodělal 160 000 amerických dolarů). Na Oscarech také příliš neuspěl. Z devíti nominací získal pouze cenu za nejlepší scénář. (M.B)
- Film končí návštevou reportérov Kaneovho (Orson Welles) skladišťa. Xanadu neznie ozvenou ako na sklonku Kaneovho života, lebo reportéri prostredie zaplnia prekrývajúcimi sa hlasmi, ktoré boli typické pre scény z redakcie Inquirer. Snímka prepája reportérov a miesto, v ktorom Kane žil po prehrách vo verejnom živote. Welles týmto vytvára paralelu kontrastov podčiarkujúcu Kaneovu premenu. (Biopler)
- Scéna s Charlesem Bennettem v roli baviče a "tanečnicemi" se měla odehrávat v nevěstinci, ale Haysův úřad (Hays Office) to nepovolil. Orsona Wellese to ale nijak netrápilo, protože věděl, že scéna odvrátí pozornost ”morálních cenzorů” od jiných prvků ve scénáři, na které by se jinak zaměřili. (džanik)
Reklama