poster

Občan Kane

  • anglický

    Citizen Kane

  • slovenský

    Občan Kane

Drama / Mysteriózní

USA, 1941, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Davies182
    ****

    Bylo to velmi dobré, a upřímně si ani zbla nedokáži představit, co to pro obyčejné smrtelníky muselo v den tehdejší premiéry znamenat. Takový nadčasový snímek musel být ve čtyřicátých letech minulého století pro diváky jako pecka mezi oči. Jediné, co mě mrzí je fakt, že si film po celou dobu stopáže ani zdaleka neudržel své dechberoucí tempo. To je totiž v první půlce snímku opravdu úchvatné a při sledování jsem měl pocit, jako bych bez rozmýšlení naskočil do pendolína Praha-Brno. Jenže pak přišla první závada, a nuda se začala protahovat... Nebylo to vyloženě hrozné, ale ta jiskra prvních sedmdesáti minut tam znatelně chyběla. Kolem dokola se Wellesovi povedl bravurní snímek, který by v dnešní době měl shlédnout každý, kdo touží po filmovém vzdělání, závanu staré kinematografie a vyšperkovaném uměleckém kousku.(25.5.2009)

  • Kryšpín
    *****

    Orson Welles natočil dobrý film? Je to vůbec film? Ne, je to mistrovské dílo, které je uznáváno každým kdo něco o filmu ví. Viděl jsem to poprvé v kině a od té doby chodím na něj pokaždé, když se objeví. Vím jak to dopadne, ale nevím kde je to kouzlo co mě dokáže vteřinu po vteřině fascinovat. Nevím jestli je to kamera Gregga Tolanda, který přispěl k tomuto dílu hloubkovou ostrostí, vynalézavým užitím kamerových úhlů a rámováním atd. Nevím jestli je to dekoracema výtvarníka Perryho Fergusona nebo Maskami Mauriceho Seidermana, který přeměnil Kanea z mladého na starého, obézního a monstrózního bosse. Možná je to hudbou Bernarda Herrmanna, která vyjádřila přechod mezi scénami a umocňovala obraz. Může to být také Hereckým obsazením: Joseph Cotten, Everett Sloane, William Alland atd. Důležitým bodem může být střih Roberta Wise nebo zvuk Jamese G. Stewarta a Baileyho Feslera. Zvláštní efekty, které vytvořil Linwood Dunn jako jsou stíračky, zatmívačky, otické nájezdy mě mohli ovládnout. A nebo režie Orsona Wellese. Jedno vím jistě, ***** je pro Občana málo.(11.12.2003)

  • Falko
    ****

    Tento film by som rad porovnal s filmom od Martina Scorseseho LETEC (2004), pretoze aj v Letcovi sa jednalo o zaujimavy zivot cloveka Howarda Hughesa, ktory mal velky vplyv nielen vo filmovej branzi, ale aj v letectve s vyrobou najväcsieho lietadla na svete a podobne aj Charles Foster Kane mal vplyv v novinarskej branzi ako aj v politike a obaja mali aj problemy so zenami. Ak niekoho z vas nebavil ani Letec a nezaujima vas ani zivot s prostredia novinarov a politiky, mozno vas presvedci aspon dokonale zamaskovany iba 25 rocny Orson Welles, ktory skutocne vyzeral na 50 rokov bez toho, aby som si vsimol, ze ma masku. Neuveritelné a podla mna velmi zaujimavé, kedze je aj samotnym reziserom a producentom filmu... 09.04.2009 ___ Orson Welles - (Charles Foster Kane) +++ Joseph Cotten - (Jedediah Leland) +++ Agnes Moorehead - (Mary Kane) +++ Dorothy Comingore - (Susan Alexander Kane) +++ Everett Sloane - (Pán Bernstein) +++ Paul Stewart - (Raymond) +++ Erskine Sanford - (Herbert Carter) +++ William Alland - (Jerry Thompson) +++ Produkcia: Orson Welles +++ Hudba: Bernard Herrmann +++(9.4.2009)

  • Tom Hardy
    ***

    Mistrovský kousek z hlediska analytického vyžití. Ale na můj vkus je Občan Kane až příliš odtažitý na to, abych z něho měl nějaký silnější feeling. Prostě úchvatná látka k diskuzi, nikoli však film, který by se ve mě výrazněji emocionálně zapsal. Jeden poletující pytlík podbarven hudbou Thomase Newmana mne zasáhl mnohem více, než celý Občan Kane...(4.5.2006)

  • ORIN
    *****

    O Občanu Kaneovi byly napsány stovky nejrůznějších rozborů a analýz, cokoli napsat by bylo jako nošení dříví do lesa. Přesto bych se pokusil o vlastní interpretaci, tedy, jak jsem film pochopil já. Charles Foster Kane, tiskový magnát a jeden z nejvlivnějších Američanů posledních několika dekád, umírá ve svém přepychovém ale nedokončeném sídle Xanadu. Jeho posledním slovem před smrtí je jakýsi "Rosebud". Novináři si ale s touto informací nevědí rady. Vyšetřením původu tohoto slova je pověřen reportér Thomson. Během své pouti se Thomson setkává s osobami, které měli pro Kanea v určitých obdobích jeho života důležitý význam. Ty Thomsonovi (divákovi) zprostředkovávají velmi subjektivní a nejednoznačný pohled na Charlese Kanea. Každý zpovídaný totiž Kanea zná jen z určitého úhlu, a proto si o něm nelze udělat jasný obrázek. Vzniká tak na první pohled komplikovaná mozaika, při bližším pohledu se v ní ale lze bez větších potíží orientovat. Teď bych rád předestřel několik typických znaků tohoto veledíla. Především je to tolikrát zmiňovaná kamera s vysokou hloubkou ostrosti. I to vypovídá o nejednoznačnosti filmu. Divák se může v podstatě zaměřit na jakoukoli část záběru. Pokaždé tak může sledovat trochu odlišné vyprávění. Ač se zdá, že syžet snímku je komplikovaný, není to úplně pravda. Struktura retrospektiv a flashbacků se pravidelně opakuje. Do některých ale Welles vkládá i sekvence, které nemohou být vzpomínkami postav na Kanea, to může být občas trochu matoucí, Welles si jakoby pohrává s divákem. Dále bych uvedl např. extrémní nadhledy a podhledy - ty Kanea doslova monumentalizují. A nemohu zapomenout na časté užití dvojexpozic, jednoho z nejpřirozenějších filmových kódů :-). [==] Ve filmu lze najít různé paralely mezi hlavní postavou Kanea a skutečným tiskovým magnátem Williamem Randolphem Hearstem, který se snažil všemožně překazit natáčení snímku. [==] Orsonu Wellesovi bylo při natáčení jen 24 let, jedná se tak o předčasný vrchol jeho režisérské kariéry, jednak proto, že mu byla dovolena naprostá svoboda při realizaci, které se později již nikdy nedočkal. [FILM, KTERÝ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](15.3.2007)

  • - První scény se natáčely ilegálně. (M.B)

  • - Scénárista Herman J. Mankiewicz psal zbytek scénáře na nemocničním lůžku. (džanik)

  • - Během natáčení byl Orson Welles varován před léčkou Williama Randolpha Hearsta. Jakmile by vstoupil do svého hotelového pokoje, tak se na něj údajně měla vrhnout nahá slečna a fotograf měl být hned připraven zhotovit diskreditující snímek. Welles nocoval jinde, takže co je na tom pravdy, se neví. (džanik)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace