Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Filmový skvost, kterému chybí čtyřicet minut k dokonalosti. Orson Welles a jeho freska jedné rodiny. Precizně natočený film, který využívá všechny výhody černobílého filmu a skvěle vykresluje a využívá charaktery postav. Velká škoda, že původní film producenti prostříhali a ponechali jen to, co uznali za vhodné. Celý film tak chvílemi připomíná Metropolis, které v nekompletní verzi působí podobně "zkratkovitě", ale stále lze najít spojitosti v ději a postavách. Drama samotné rodiny a jejich postav je vystavěno velmi dobře, a když do černobílého obrazu plného nádherných záběrů a nasvícení, promluví Orson Welles svým nezaměnitelným hlasem, divák padá v úžas. Lze jen uronit slzu za zničených 40 minut a tajně doufat, že jako u zmiňovaného Metropolis se jednou třeba náhodou zbylé scény najdou ... O závěrečných titulcích asi nemusím mluvit... ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Skvělí Skvělí Ambersonové. Můj druhý dnešní film Orsona Wellese a opět za pět. Hned od počátku jsme vtáhnuti do bohaté rodiny Ambersonů, kde se vyjímá namyšlený syn George Minafer. Tak protivná postava se jen tak nevidí. A právě na ní Welles symbolizuje její pád. Jak se mění postavení rodiny, tak se mění i George. Ale velký posun nakonec nenastane. Welles zde ukazuje své typické novátorské věci a je vidět, jak jej to bavilo. Zejména hra se stíny, kolik postav vidíme jen jako siluetu? Dále třeba snímání osob přes dveře a podobně. Velmi působivý je i odraz v přilehlých krámcích během promenády na ulici. Trochu je vidět, jak do filmu zasahovali lidé ze studia. Mám na mysli citelné prostříhání natočeného materiálu a červenoknihovnový závěr filmu. Famózní herecký výkon Tima Holta. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Když Orsonu Wellesovi vystříháte třetinu stopáže a přitočíte dementní hapy end, jen těžko něčemu prospějete. Sledovat Ambersony je jako dívat se na nějakou antickou sochu bez hlavy a rukou. Takové torso je možná pěkné a dávnou krásu v něm vidíte, ale stejně vás bude vždycky mrzet, že ho nespatříte v plné kráse. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na dobu svého vzniku to byl tématicky i zpracováním nadprůměrný kousek, nicméně jeho hodnocení mi přijde hodně nadsazené. Jde v podstatě o klasickou studiovou romanci s nezbytným happyendem na závěr. Ale už to tak chodí, že slavní režiséři to mají u fanoušků snadnější. Když pominu pár střihů a pohybů kamery, tak se Orson Welles nijak zásadně na filmu nepodepsal. Celkový dojem: 55 %. Film je snad zajímavý i svým pohledem na počátky motorismu ve Spojených státech s prorockým komentářem Eugena Morgena. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

No, tak nevím. Mé další setkání s tímto panem režisérem dopadlo snad ještě o něco hůře než to předchozí. Poprvé jsem někdy po půlce filmu usnul, při druhém zhlédnutí se mi podařilo ho dokoukat do konce, ale s menším sebezapřením a většími přestávkami. Co z toho, že se snímek vyžívá v hloubkách, hře stínů a dalších vizuálních či technických hračičkách, když je tempo snímku neskutečně pomalé, příběh mdlý až nudný a sympatizování s postavami takřka na nule (velmi podobné pocity jako u Občana Kanea, ať už v kladném či záporném slova smyslu). Takže genialita profláklého režiséra zůstává mnou dále nepochopena a Skvělí Ambersonové si u mě vysloužili pouhé 2* (přemýšlel jsem ještě o průměru, ale usínat nudou u filmu o délce 88 minut, to fakt ne). ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Dvaja majstrovskí režiséri niekoľkých kultových filmov sa pustili do rozprávania o rodine, ktorá má všetko a nič. Príbeh, s ktorým by iný režisér možno ani nepohol, no vďaka Orsonovi Wellesovi (znova ako vrchný rozprávač, ktorý vie príbehu vdýchnuť neskutočnú porciu energie) a Robertovi Wiseovi ako režisérskemu kráľovi a za podpory skvelých hercov, uzrela svetlo skvelá rodinná dráma. 80%. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Další z vynikajících Wellesových filmů. Máme tu opět velmi dobře vystavěný příběh, tentokrát o pádu jedné bohaté rodiny. Charaktery a spory mezi nimi jsou skvěle napsány (nejspíše už díky knižní předloze), ale hlavně výborně zahrány. I samotná atmosféra snímku je výborná a Welles zde skvěle popsal tehdejší dobu. Jediné co mi vadilo, je občas trochu pomalejší tempo, díky kterému jsem někdy trochu nudil, i když mi bylo trochu jasné, že další strhujícího Kanea se asi nedočkám. I tak ale velmi dobré. Jestli si hodláte doplnit Wellesovu sbírku, tak po tomto filmu rozhodně sáhněte. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Producentmi sprasený masterpiece. Jednotlivé scény sú fantastické ale tá koktavosť rozprávania miestami hrozne vadí a záverečná scéna už je vyložene na facku .Aj napriek tomu výnimočný film.9/10 A len tak btw. ma napadlo... vzhľadom na to, že stále existuje pôvodný scenár by mohol niekto ukecať Spielberga alebo Scorseseho ( ale nikoho iného) na remake. P.S. záverečné titulky sú skvelé ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Popravdě jsem očekával trochu víc, avšak nemohu říct, že by Skvělí Ambersonové byli špatným filmem. Připojuji se však k názoru ostatních, že snímek měl být delší (snad první film, u nějž to říkám). Herecký výkon Tima Holta stál rozhodně za to a mně osobně nutí pochválit závěrečné titulky, které jsou netradiční, ale vynikající. Orson Welles má sympatický hlas. Jinak slušný příběh o pádu zámožné rodiny. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vůbec nepochybuji o tom, že v původním režisérském sestřihu šlo o vybroušeným klenot, ale hodnotit bohužel musím jen kratší sestřihanou verzi. Ta samozřejmě není špatná a jednoznačně je vidět, jakým revolučním citem pro uspořádání či nasvícení mizanscény Welles disponoval, ale přeci jen se nedaří skrýt dojem rozkouskovanosti a trvá delší dobu, než se divák v postavách a jejich vzájemných vztazích plně zorientuje. Pouštět se do větší kritiky mi ovšem přijde nefér - jednak pro zprznění kompletní Orsonovy vize, jednak pro neoddiskutovatelné vypravěčské kvality, které Skvělým Ambersonům navzdory studiové křivdě bezesporu zůstaly. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Čiernobiela melodramatická adaptácia známeho románu má hneď niekoľko pozoruhodných bodov (po stránke príbehu), s ktorými, keďže som predlohu nečítal, sa tu stretávam po prvý krát. Ambersonovci sú vykreslení ako slávny, bohatý a arogantný rod, ktorí si udržuje odstup od plebsu, ktorým pohŕdajú a nepripúšťajú si ho k telu. Generačne predávaný odpor, prirodzená povýšenosť a nadradenosť sa prejavuje aj po vizuálnej stránke - honosné a okázalé sídlo bije do očí a akoby kričí - "My sme viac!". Dej je súbojom protikladných citovo zafarbených postojov jednotlivých postáv, spomedzi ktorých vyčnieva antagonista George, rozmaznaný, nevďačný, nepríjemný mladík, ktorý vedie neustály súboj s Eugenom Morganom, niekdajším nápadníkom svojej matky Isabelle. Aby toho nebolo dosť, je zamilovaný do Eugenovej dcéry Lucy, takže o dramatickosť je postarané. Zoškrtanie na 89 minútovú verziu však filmu značne uškodilo, pôsobí odľahčenejšie a tak trochu zosekane. čo je veľká škoda. Na druhú stranu je to stále kvalitný film, ktorý stojí za pozornosť. Záverečné titulky sú spravené veľmi zaujímavo. Celkovo výborný film z ranných 40. rokov, ktorému len chýba dlhšia stopáž a rozvinutejší príbeh. 80% ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Inu tohle je jasná ukázka tří v jednom, nejdříve komedie, potom drama jako řemen a pak patetický kýčovitý konec plný sentimentu. Wellesův scénář je skvělý, režie dobrá a Holt je tak odporně nafoukaný spratek, že bych mu s chutí jednu pořádnou vrazila. Takže zbývá jen konstatovat, že již tehdy byli někteří producenti úplní idioti. Za Wellesův film je to jasných pět, za to, co se z něj stalo, nelze jít na maximum. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

K čomu je fakt, že Wlles so svojim kameramanom vymysleli niekoľko úžasných obrazových kompozícií, že sa pozeráme často na podhľady, ktoré občas evokujú až hororovú atmosféru, inokedy snímajú celý rozhovor bez strihu, že je Joseph Cotten veľký sympaťák, keď je celý film tak skratkovitý, že ma jeho udalosti nedokázali pohltiť. Ja viem, že zato Welles nemôže, ale čo sa mám teraz sťažovať na producentov, keď som videl jeho (a Cortezov) film? Táto adaptácia vyvoláva skôr chuť si prečítať knihu, aby si divák mohol doplniť niekoľko otáznikov. Ale nakoniec to na ploche hodinky a pol dopadlo ešte veľmi dobre. Aspoň vieme, že ak raz zlyhá automobilizmus, máme tu stále staré dobré kone. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Rozklad rodiny a nenaplněná láska na pozadí technického pokroku. Smutný film a ještě smutnější příběh, který je s ním svázaný. Skvělí "Skvělí Ambersonové" : je možné se jen dohadovat, jak dokonalý by to byl film, kdyby ho studio a jeho producenti ve své nabubřelosti nepřestříhali a nezničili třetinu natočeného materiálu. Přesto i toto zmrzačené torzo je důkazem Wellesovy tvůrčí invence a geniality. ()

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Škoda, že je to tak šíleně prostříhané, protože občas na sebe jednotlivé scény nenavazují příliš dobře. Být to tak o půl hodinu delší, jedná se jistě o mistrovský snímek. Takhle bohužel zůstávají jen výborní herci a Orsonův hlas komentující nástup nové techniky a konec starých časů. 75% ()

Reklama

Reklama