poster

Skvělí Ambersonové

  • anglický

    The Magnificent Ambersons

  • slovenský

    Skvelí Ambersonovci

Drama

USA, 1942, 88 min

  • Mr. Lobo
    *****

    Problém s filmy (či vlastně všemi uměleckými díly), o kterých víme, že byly nějak násilně narušeny a z jejich původního tvaru byl vytvořen tvar "pohodlnější" (dle názorů těch, jež tato umění financují), je ten, že v momentě, kdy toto zjistíme, nemůžeme se zbavit myšlenky, jak by celé dílo vypadalo, kdyby měl režisér skutečně volnou ruku, či jak vypadal jeho původní záměr - nejintenzivnější je to právě u Utrpení panny Orleánské, kdy byl zničen celý původní film, a právě u Ambersonů, kde byly zničeny Wellesem původně natočené a zařazené pasáže. A jak by to vypadalo? Která část by byla delší? Blahobyt nebo pád? Viděli bychom trpět mladého George, tak jako mu to přejeme po celý film? Oni si o to opravdu říkali - se svou vírou, že bohatství a sláva jsou věčné. A o jaké formální lahůdky jsme jistě přišli! Weles, který si zde hraje podobně jako v Občanu Kaneovi se i v těch zbylých čtyřiceti minutách musel, tak jako v celém snímku, vyřádit s mizanscénou (některé scény zde musí Greenaway milovat!), perspektivou, střihem, světlem. Celý ten film je lahůdka. Doufám, že při dalších projekcích už na nic z toho, co se ještě mohlo odehrát, nebudu myslet.(29.8.2015)

  • Aleee89
    ***

    Doháním filmové resty, kterých mám ještě nepočítaně, protože filmů, jež chci vidět, je taky nepočítaně. Občan Kane je klasika klasik, povinnost každého, kdo to s filmem myslím aspoň trochu vážně. Klasikem je dnes i Orson Welles, tudíž bylo logickým krokem zhlédnout nějaký jiný film tohoto režiséra. A beru to dá se říct popořadě, takže volba padla na Skvělé Ambersony. No, co říct, čekala jsem hodně. Jenže jeden Kane už tu je, takže film po formální stránce velice podobný, byť je ta formální stránka možná ještě preciznější, mě zkrátka na kolena nedostane. Ano, freska rodiny je vystavěna, stejně jako charaktery, navýsost dobře, drama se stupňuje, pád rodiny je strmější a strmější, závěrečné titulky s Wellesovým hlasem jsou výjimečné, ale to je asi vše. Možná si říkáte, copak je tohle málo? Pro mě však spíše ano. Nemůžu si pomoct, ale nedá se říct, že bych si sedla na zadek a film si užila, že by mě to ani jednou nenudilo. Možná na tom má podíl i studiem prostříhaná verze, ale zkrátka a dobře: Orson Welles bohužel natočil svůj vrcholný film hned jako první, takže nic dalšího ho prostě nemůže překonat.(17.4.2012)

  • liquido26
    ****

    Já jsem z toho malinko rozpačitý, protože perfektní příběh, skvělá režie a hodně dobré herecké výkony byly totálně pokruveny nuceným střihem. Tím pádem byl děj tak trochu letem světem, místy nedával moc smysl a na mnoha místech zůstaly otazníky. Je mi jasné, že to není vina Orsona Wellese nebo toho filmu jako takového, ale stejně půjdu kvůli tomu s hodnocením dolu.(19.12.2009)

  • anais
    *****

    Knihu jsem nečetl. K filmu jsem tedy přistupoval jako k něčemu úplně novému. Děj mi trochu připomněl „100 roků samoty“. Rozpad rodiny je tu provázen velkými společenskými a technologickými změnami v okolním světě. Režisér zvolil zajímavý styl vyprávění, kdy je děj členěn jakýmisi předěli, ve kterých dav komentuje postavení Ambersonovic rodiny ve městě. Víc než cokoliv jiného zajímá Wellese postava mladého Ambersona. Jeho výstupy mají často velice temnou atmosféru, blížící se svou vypjatostí Hitchkockovým psychothrillerům. O to překvapivější je poslední scéna, která celý film odkazuje do mezí těch nejčervenějších knihoven. Nevím, jestli je to chyba Roberta Wise, který film na příkaz studia přestříhával a snad i dotáčel, nebo jestli tento konec vyšel od samého Wellese, jisté je, že se ke zbytku filmu ani trochu nehodí. I přesto je tento film skvělým příkladem Orsonova režijního umu.(16.11.2005)

  • Toj
    ****

    Tenhle film se v mnoha okamžicích dotýká dokonalosti... Od úvodního povrchního vhledu do klanu Ambersonů, plné legračních postaviček odkazující se ke grotesce, až po hluboké a temné drama děsivých postav. Podobně jako ve Wellesově prvotině, i tady se dočkáme různých fromálních vychytávek a ani obsah není njiak upozaděn. Jediná škoda spočívá v tom, že se nejedná o Wellesovu vizi, ale o znásilněné zbytku jeho velkého projektu... Škoda!(13.7.2010)

  • - Během doby, kdy nerežíroval Welles, nahradil jej Robert Wise. (Kulmon)

  • - Sám Welles si přitom své 130minutové verze cenil víc než proslulého Občana Kanea (1941). (hippyman)

  • - Plakát pro film byl navržen Normanem Rockwellem. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace