poster

Cizinec

  • anglický

    The Stranger

  • anglický

    Date with Destiny

    (pracovní název)

Drama / Film-Noir / Krimi / Mysteriózní / Thriller

USA, 1946, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • cheyene
    *****

    Vynikající noir-film, napínavý od samého začátku až do poslední minuty. Geniálně vykreslena atmosféra poklidného amerického městečka, v němž se odehraje nečekané drama. Excelentní herecké výkony podává celá ústřední trojice - Charles Rankin alias Franz Kindler, Mary Longstreet i Mr. Wilson. Ostatní herci zdárně sekundují a vytváří tak jedno kompaktní a nezapomenutelné dílo. Do poslední chvíle jsem netušil, jak celý děj dopadne a to dodává celému filmu ještě větší kouzlo. Nelze nezmínit gradaci, stále se děj někam posunuje a doslova se řítí k tomu strhujícímu závěru, jenž je dokonalou tečkou za 95minutami. Malinko se mi nelíbil konec Franze Kindlera, ale to je jen nepodstatný detail. Další z vynikajících snímků, na které budu s radostí vzpomínat! Pro mě na úrovni filmů Denunciant, Byl jsem lynčován, Štvanec, Mít a nemít, Nepravý muž,......ani si nedovedu všechny vybavit. Zkrátka Cizinec je film, který navzdory svému stáří neztrácí a nepostrádá nic, co by měl správný snímek mít. Diváka musí potěšit také zmínka o Československu, ovšem to už jen dobarvuje genialitu tohoto díla, které je opravdovým filmovým zážitek. Mohu doporučit!(26.12.2008)

  • Slarque
    *****

    Orsona Wellese jsem už viděl ve Třetím muži, takže teď už vím, kde si toho padoucha natrénoval. Cizinec je naprosto ukázkový dramatický thriller, který poměrně připomíná práci mistra napětí – Alfreda Hitchcocka. Režisér samotný prý tenhle film natočil jen jako ústupek studiu, aby dostal peníze na Dámu ze Šanghaje. Kéž by umělci v podobných případech vždycky odvedli tak kvalitní práci!(24.2.2009)

  • GilEstel
    ****

    „Marx nebyl žádný Němec, byl to Žid. Přesně něco takového by řekl nacista. Myslím, že tu ještě nějakou dobu zůstanu.“ Zhoubný démon nacismu po šest let chlemtal krev svých obětí na evropských bojištích, aby se pak po roce lstivě vloudil do životů běžných Američanů prostřednictvím bezelstné tváře profesora historie. Welles rozehrál s divákem elektrizující hru ve vymazelném noir kabátě. Kontrasty světla a stínu jsou zde dokonalé a v detailech jednotlivých záběrů je vidět vysoká kvalita tvůrčí práce. Klasika žánru. 75%(28.10.2016)

  • genetique
    ****

    Drobné negatívne vychytávky a malé medzery v takmer dokonalom scenári už si na mušku vzalo pár užívateľov predo mnou, takže k nim sa vyjadrovať nebudem. O kladoch filmu je toho napísané tiež veľa, možno i tisíckrát viac, ale o pozitívách sa mi píše lepšie. Wellesov príbeh má už tradične skvelú gradáciu, tempo je pomalé a noirová atmosféra s všadeprítomným napätím mi pripomenula filmy od Hitchcocka. Hlavne ten dominantný, krátky-úderný záver, ktorý sa vyznačuje všetkou originalitou ešte aj dnes. Welles ako herec dominuje ešte viac a vedie pred stádom ostatných hercov s veľkým náskokom, občas sa mu priblíži len Edward G. Robinson. 85%.(7.11.2008)

  • Radek99
    ****

    Jako thriller tenhle film Orsona Wellese funguje skutečně dobře, zručný režisér se pouští cestou, kterou nejšířeji prošlapal guru napětí Alfred Hitchcock. Welles, který sám ve filmu hraje, si vyhrál s kompozicemi záběrů, rozehrál rezonanci světla a stínů (stylové milostné scény coby pouhé siluety dvou lidských tváří, příchod profesora do ložnice, přičemž snímaná je pouze jeho žena na manželském loži a mužův zvětšující se stín...), exponoval skutečně dramatické finále ve věži místního kostela, trochu však podcenil námět - dobová poptávka po filmu o zlých nacistech je pochopitelná, ale povrchnost historického kontextu je trochu zarážející u tvůrce takového formátu - že je hledaný válečný zločinec fiktivní, pochopím, že se v roce 1946 usadí v USA a nikdo ho nepodezřívá, už méně, ale rozhovor se svým nacistickým soukmenovcem (dokonce v angličtině!), který ho přijede kontaktovat, se rozhodně mezi příliš autentické věci nezařadí... Orson Welles natočil dobrý film, Alfreda Hitchcocka však nepředčil...(24.10.2008)

  • - Dlouhá scéna, ve které Meineke hledá Kindlera byla natočena, ale ve studiu vystřihnuta. (Kulmon)

  • - Film vznikal jako zakázka pro nezávislou produkční společnost International Pictures a většinou bývá považován za jeden z nejméně osobitých režisérových počinů. Welles byl nucen pracovat s rutinním scénářem Anthonyho Veillera a pod těsným dohledem producenta Sama Spiegela, který zamítl několik odvážných nápadů včetně dvacetiminutového prologu odehrávajícího se v Jižní Americe. (Zdroj: Noir Film Festival)

  • - První film natočený po druhé světoivé válce, který ukázal koncentrační tábory. (Kulmon)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace