Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (369)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Typický západný kapitalizmus vo veľkej firme – manipulační šéfovia a podriadení povýšujúci či prepúšťaní na základe často tajných zásluh, protekcií či podrazov a škandálov. Prakticky opačný extrém oproti byrokracii, systém založený na medziľudských vzťahov. Len toľko kancelárskych fasciklov v najrôznejších podobách (napr. úplne originálna databáza kartičiek klientov v tvare kotúču) už nahradili počítače, téma aj spolu s neverou a hľadaním správneho partnera zostáva nadčasová. BYT je skvelým príkladom toho, že aj žáner romantickej komédie môže priniesť plnohodnotnú filmovú zábavu. Výborný scenár s pekne vypointovaným záverom a presným vymedzením vedľajších postáv, milé komediantstvo Jacka Lemmona. (85%) [Kino Úsmev, Košice - Projekt 100 ] ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Mistrovské dílo Billyho Wildera a jedna z nejúžasnějších a nejmilejších romantických komedií jakou jsem kdy viděl. Jack Lemmon a Shirley MacLaine tu předvádějí herecký galakoncert, který bohužel zůstal pouze u nominací na Oscara, ale pro mě je to nezapomenutelné. Velmi inteligentní námět převedený na precizní scénář Billyho Wilder, který se samozřejmě ujmul i režie. Dílo, které se navždy zapsalo zlatým písmem do dějin kinematografie....... ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelné "útrapy" starého mládence , který si dělá dobré jméno u nadřízených půjčováním svého bytu pro jejich milostné hrátky. A který nakonec sám propadá tak vytouženému milostnému vzplanutí. Neuvěřitelně roztomilý Jack Lemmon v roli mile nervózního pracovitého ne příliš sebevědomého chlapíka. Pasáže, kdy v noci vysedává v parku na lavičce, zatímco je jeho byt využíván k úplně jiným účelům, jsou opravdu k "usmání". ()

burina 

všechny recenze uživatele

Nenechajte sa zmýliť mojim hodnotením. Aj napriek tomu, že nedám plný počet tak ma táto romantická komédia dostala. Jack Lemmon je úžasny, úžasný, úžasný, jeho CC Baxtera si zamilujete a budete mu držať palce aby si krásnu Shirley získal. Jeden z filmov, ktoré by som púšťala ľudom, ktorí neveria, že aj romantická komédia može patriť ku klenotom svetovej kinematografie. ()

TerezD 

všechny recenze uživatele

Na oscarový Byt jsem se chystala hrozně dlouho. Po roce jsem si konečně našla volnou chvilku a zhltla jsem celý film jako malinu. Milý snímeček se sympatickým obsazením, skvělým scénářem je perfektní podívaná, která diváka lehko vtáhne do víru událostí. Potěšilo mě, že se děj neubíral typickou cestou předvídatelné romantické komedie. Proto zasloužené 4*. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom ve filmu Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)
  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)
  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)

Reklama

Reklama