Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (369)

BMW12 

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu mi vůbec nevadilo, že je natočen černobíle, protože se jedná o velmi kvalitní dílo. Příběh Baxtera mě opravdu bavil, scénář byl inovativní a svěží. Jack Lemmon předvedl skvělý výkon a zdatně mu sekundovala milá Shirley MacLaine. Opravdu příjemná romantická komedie s trochou dramatu. Snad jen menší výtka, že film mohl být o chlup kratší. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tomuhle příběhu jsem rozuměl a proto jsem se moc pobavil. Taky jsem jeden čas žil sám v bytě a pořádalo se tam doslova mistrovství světa v šukání, ale bohužel lví podíl na tomto mistrovství měli kámoši. Na oplátku za uvolnění bytu a učásti v mistrovství světa "Soulož 2005" jsem od nich dostával vstupenky a VIP pozvánky na různé akce. Díky tomu jsem se účástnil následných akcí: koncert levicových radikálů, koncert pravicových radikálů, veletrh klimatizace, výstava holubů, podplacený zápas fotbalového poháru ČMFS: FC Blšany - SK Dolní Cerkev, festival Laponského nezávislého filmu, účast v publiku na soutěži Česko hledá superstar, tiskových konferencí ČSSD, KSČM , KDU-ČSL a ODS, bohužel tyto konference byli v těsné návaznosti a tak jsem od té doby psychicky narušený. Kdyby to netrvalo tak moc dlouho, byla by to pětihvězdičková zábava. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelné "útrapy" starého mládence , který si dělá dobré jméno u nadřízených půjčováním svého bytu pro jejich milostné hrátky. A který nakonec sám propadá tak vytouženému milostnému vzplanutí. Neuvěřitelně roztomilý Jack Lemmon v roli mile nervózního pracovitého ne příliš sebevědomého chlapíka. Pasáže, kdy v noci vysedává v parku na lavičce, zatímco je jeho byt využíván k úplně jiným účelům, jsou opravdu k "usmání". ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Byt mám pěkný, ne zvlášť elegantní, ale dost útulný. Správný mládenecký byt. Jediný háček je v tom, že nemohu domů, kdykoli bych chtěl." Taky jsem míval mládenecký byt a nikdy jsem ho nepůjčil žádnému z nadřízených, podřízených ani totálně zřízených jedinců. Já totiž po povýšení netoužím a Budovu řiťolezectví příliš nerozumím. Rozumím však tomu, že tohle měl být námět pro vynikající komedii, ale já se moc nebavil. Nějaké to pousmání samozřejmě přišlo, pár povedených scének jsem rovněž zaznamenal, ale já jsem v tomto případě doufal v o hodně výživnější zábavu. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se všem, ale tahle "klasika" mě nějak minula. Čekal jsem, po všech tě nadšených ohlasech o skvělé komedii, něco podobného jako legendární Some Like It Hot ale dostal jsem takový zvláštní film. Ani moc drama, ani moc komedie. Jen to plyne a sem tam se člověk probudí z letargie. Těm vysokým hodnocením vpravo nerozumím, pro mě Billy Wilder zůstane géniem pro takové filmy, jako Double Indemnity či Witness for the Prosecution, ale určitě si jej nebudu pamatovat za tenhle skrz na skrz průměrný film. 60 %. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Roku 1968 napsal Neil Simon podle filmu muzikál jménem „Promises, Promises“, který se hrál na Broadwayi. Své tažení začal 1. prosince 1968 a odehrálo se 1281 představení. Muzikál dal také vzniknout slavné písni „What Do You Get When You Fall in Love?“ skladatelů Burta Bacharacha a Hala Davida. (HellFire)

Reklama

Reklama