Reklama

Reklama

Fedora, hollywoodská legenda, která stále oplývá velkou krásou, žije v ústraní na Korfu. Její bývalý milenec se ji v tomto dramatu od režiséra B. Wildera pokouší přemluvit k návratu na filmové plátno, přičemž odhalí její podivné tajemství. Fedora je nejzáhadnější filmovou hvězdou. Herečka, o níž panují zvěsti, že byla ve skvělé kondici ještě kolem šedesátky, zůstala po více než čtyři desetiletí mladou hvězdičkou – navzdory přibývajícím letům si udržela mladistvé vzezření i zář. Záhada, která obestírá její tajemnou osobnost, nikdy nepřestala fascinovat diváky. Dokonce i teď, když žije v ústraní na nádherném řeckém ostrově Korfu, obecenstvo prahne po jejím návratu na filmové plátno. Když se producent Barry Detweiler vydá na Korfu v naději, že by mohl Fedořiným návratem oživit svou upadající kariéru, odhalí hereččino tragické tajemství. Fedořina neutuchající roztomilost nemusí být následkem popírání věku, nýbrž utajením mládí. (Cinemax)

(více)

Recenze (33)

emma53 

všechny recenze uživatele

Asi to nebyl úplně nejlepší počin Billyho Wildera, ale mě dokázal s neuvěřitelnou lehkostí, jemu vlastní, vtáhnout do příběhu, který vás hravě odpoutá od současné reality. Pocitově jsem seděla v kině minulého století a dívala se na filmové plátno s dychtivostí tehdejšího diváka. A po skončení Fedory se možná přistihnete, že se svým okolím mluvíte silně zastřeným hlasem.......Je to na hraně mezi trojkou a čtyřkou, uvidíme, možná to ještě změním, protože jsem rozhodně s panem Wilderem ještě neskončila. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Nielen kapely starnú. Aj hereckým hviezdam sa to stáva. Výdatne si pomáhajú chirurgiou, aby ukázali čo najdlhšie ich desiatky rokov rovnako mladícky výzor. No predsa raz opona spadne a za oponou ostanú prosebne zopäté vráskavé ruky smerom ku kapitánom produkcie aby to s nimi skúsili ešte raz... Fyziologickým zmenám človek nakoniec neunikne (prenesene o tom rozpráva napríklad Cronenbergova Mucha - o premene vzhľadu tela človeka, pred ktorou chce ujsť, no nijako nemôže uniknúť). V Hollywoode sa ale stane zázrak - jedna z herečiek nestarne! Jej tvár ostáva i v šesťdesiatke rovnako mladá. A tak sa jeden z jej ex-milencov (kedysi asistent kamery, dnes producent) vydáva so scenárom v taške na ostrov Korfu. Tam žijúcu nestarnúcu hviezdu sa pokúša presvedčiť o jej účasti v pripravovanej adaptácii Tolstého Anny Kareninovej. Príbeh presviedčania roztočí kolesá rozsiahleho spiknutia a stráženého rodinného tajomstva. Všetkým tajom tróni ženská márnomyseľnosť, výlučnosť, túžba po večnej kráse a mladosti. V príbehu neustane ušetrený ani moderný prístup k výrobe filmov, vďaka ktorému vznikajú technicky i príbehovo rýchlokvasené polotovary vydávajúce sa za umenie. Billy Wilder zase raz na výbornú. Poznanie o trpkej hnusobnosti konania niektorých príslušníkov ľudskej rasy v jej storakých podobách (iniciátori zničenia ľudského života, verní pomáhači konajúci bez zľutovania a pochopenia a obeť končiaca na oltári umeleckých túžob sadistických ješitných ježibáb, cynický doktori - mastičkári čiže bezškrupulózni šarlatáni, sluhovia všetko registrujúci, no neschopní samostatného konania) však bolo natoľko nepríjemné, že hodnotiaca hviezda ide dole. ()

Trellíno 

všechny recenze uživatele

Wilder nekompromisní a nesmlouvavý i na stará kolena a parádně se ohlížející za celou vlastní tvorbou (těch narážek, paralel a šťouchnutí je tu nepočítaně). Napínavé, báječně ponuré (ale humor tu má také své místo a ve větší míře, než byste čekali), postupně neuvěřitelně vtahující a ke všemu ten nehoráznej twist v půlce... ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Natočené je to super, dialógy sú výborné, príbeh má v sebe veľkú silu, ale stalo sa mi tu u Wildera po druhýkrát, že som to proste nezožral. To, že sa casting hlavnej hrdinky nepodaril na 100 percent by až tak nevadilo, ale vôbec mi nesadla štruktúra. Asi prvú hodinu som vrnel blahom, potom však nastúpi pointa a nasleduje takmer trištvrtehodinová (!!!) vysvetľovačka, čo sa vlastne stalo. A celé to aj napriek myšlienkovej hĺbke na mňa pôsobilo dosť WTF dojmom. Je to dobré, ale na tvorcu takého formátu je to nemilé prekvapenie. Slabších 7/10 ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Lidičky, to je nádhera. Billy Wilder zkrátka uměl za mlada stejně jako na stáří. Motiv stárnutí ženských hereckých hvězd se zdá být zcela vyčerpaný, ale když se ho zmocní skutečný filmový mág, je výsledek rázem originální, dramatický, plný zajímavých zvratů, odhalení v pravý čas a samozřejmě hereckých legend. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Wilder sa vysporiadava s novou vlnou. Má to niečo z Felliniho, možno by tomu viac slušela čiernobiela. Smutný film. Marthe Keller je tam úplne dokonalá. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Filmy Billyho Wildera mám rád, veď je aj v mojej režisérskej Top ten. Ale tiež som si vedomý toho, že Billy Wilder nakrúcal nielen vynikajúce, ale aj priemerné filmy. A priemerné často neboli preto, že sa mu nepodarili, ale preto, že boli príliš osobné, plné odkazov, ktorým rozumeli iba zasvätení. A za taký film považujem aj Fedoru. Spočiatku som videl paralely so Sunset Blvd. ale sú to príliš rozdielne filmy. Fedora je pre diváka pomerne jednoduchá, málo výrazná a spejúca k zdanlivo prekvapujúcemu rozuzleniu. Dá sa celkom príjemne pozrieť, ale obávam sa, že veľa spomienok v hlave nezanechá. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Některé filmy prostě mají atmosféru! Tady mám výtku jen ke scénáři, nemusel to zásadní prozradit tak brzy! Ten začátek je naprosto snový - Corfu, déšť, nedostupná vila, tajemství zastřívající velkou herečku. Od odhalení atmosféra mizí. Výborný brněnský dabing, kdy i takový bard jako Mirek Donutil jen štěká. Vynikající Josef Karlík, jehož hlasové zabarvení vzdáleně připomíná Josefa Vinkláře. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film plný problémov. Pred natáčaním, s obsadením, financovaním a nakoniec aj vydaním. Štúdiá ho nechceli, na premiérach posmešky, režisér zronený. A nakoniec po rokoch kritici povedia - ten film je dosť podcenený. Určite si nezaslúžil také zaobchádzanie. Film o starnúcej hviezde, ktorá nevie prijať svoj osud, to sa podobá na mnohé herecké hviezdy minulosti aj súčasnosti. Ale keď už dcéra Marlene Dietrich povedala, že sa film strašne podobá na jej mamu, tak presne vieme, o čom je. Pomerne depresívny film so zastaraným výrazom, ale predsa úprimný. Na Wildera asi nie špička, ale film nemusíme posudzovať len cez prizmu režiséra. ()

anais 

všechny recenze uživatele

Má to skvělé momenty, které dají vzpomenout na geniální Sunset Boulevard. Hlavně ve scénáři se skrývá pár sofistikovaných kliček, které diváka nepustí od začátku do konce. Ale celé to působí tak nějak lacině. Hutné obrazy holywoodských trháků padesátých a šedesátých let jsou pryč. Mdlá barevnost, fádní herci (krom Holdena samozřejmě). Samotná Fedora a některé další postavy jsou předabované do angličtiny a díky tomu působí všechna snaha o osudovost a vážné herectví dost uměle. I přesto stačí konstatovat, že je to od Wildera, tak to má stále úroveň a nadčasovou kvalitu, která je charakteristická pro všechny jeho filmy. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Špatně vybraná hlavní herečka – nejenže ničím nevzbuzuje dojem, že by mohla být jednou z nejkrásnějších hvězd stříbrného plátna, ale neumí ani trošičku hrát. Příšerná maskérka – z herců skoro odpadávají tuny make-upu, čímž téměř hned prozradí pointu, která by měla na diváka překvapivě bafnout až v konci. Děsný scénář – dost často se nechtěně zvrhnul v parodii. Hlavní hrdina s námahou a velkými potížemi pátrá po tajemné herečce Fedoře, nikdo mu nechce nic říct, zastrašují ho i násilím a pak mu to z ničeho nic najednou všechno dobrovolně vykecají. Dialogy k smíchu. Příběh ubohý, psychologické veletoče jak na horské dráze.____ Kdepak, tenhle snímek si měl Wilder odpustit. Nechápu, proč natočil velmi nepodařený odvar svého geniálního Sunset Blvd. Jediný, kdo ušel, byl Holden, ale toho mi bylo v tomhle paskvilu líto a pak scéna, kdy ospalý asistent režie mrská při přípravě scény otráveně lekníny na odhalená ňadra star, kterou zbožňují miliony, ale on to bere jen jako nudnou práci. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Fedora je mnohem zajímavějším filmem při pohledu na celkový kontext Wilderovy tvorby a kariéry, než jako film stojící čistě sám o sobě. Neboli jako diváka mě bavil film mnohem méně, než jako fanouška tvorby Billyho Wildera. Úvodní část filmu a jeho celkové nastavení asi nejen mně silně připomínalo Sunset Blvd. (první minuty jsou plné indícií a různých obrazově zvukových analogií, které beze všech pochybností k Sunsetu odkazují). Někdo tu v komentáři píše, že ale Fedora je vlastně úplně jiným filmem a srovnání se tak nehodí. Fedora je bezpochyby dost rozdílným dílem, ale srovnání s Wilderovým slavným snímkem je podle mě naopak nanejvýš žádoucí. Oba filmy totiž stojí proti sobě jako jakési antiteze a (alespoň tak to já vnímám) ve svém vzájemném srovnání přinášejí zajímavou výpověď o době, ale především o Wilderově kariéře a jeho životních etapách. Oba filmy nabízejí pohled na zestárlou světovou hereckou hvězdu, která žije ze vzpomínek a kariéra pro ni byla vším. Jenže zatímco Sunset Blvd. natočil Billy Wilder na vrcholu kariéry, Fedora je jeho předposledním snímkem. A v tom je podle mě skrytý klíč k tomu, proč jsou oba filmy vlastně o tom samém, ale říkají skoro pravý opak. Zatímco Norma Desmond je totiž svým způsobem nepochopeným duchem éry, kterou už vlastně nikdo nepamatuje a na níž se vzpomíná se soucitným úsměvem, Fedora je naopak ztělesněním doby, která byla ta správná, ta pravá, ta opravdová, a současnost, jíž musela ustoupit, se jí jen těžko vyrovná. Fedora tak působí jako jakási závěrečná pointa pro dramatický oblouk Wilderovy bohaté kariéry. Ačkoli mě tedy sama o sobě nijak extra nezaujala, jako materiál k přemýšlení a úvaze nad tvorbou velkého režiséra je naopak nanejvýš podnětná. 6/10 ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi to chladné jako psí čumák. Jak se věci mají, je jasné snad hned od prvního záběru na osazenstvo vily, takže nějaké tajemství či překvapení se nekoná, navíc to nemá drajv ani v osobních vztazích, retrospektivy nic moc a je tu vlastně jen jediná geniální scéna (ano, házení leknínů na prsa hvězdy). Ani to Korfu mi nepřišlo nijak moc využité. Skoro dvouhodinová stopáž je zbytečně přehnaná. ()

Blofeld 

všechny recenze uživatele

Téměř po třiceti letech se Billy Wilder vrátil na půdu, kterou již pokryl svým mistrovským SUNSET BOULEVARDEM. A ač to tak možná nevypadá, nejednalo se o návrat bezpředmětný; zatímco v dřívějším opusu Wilder satirizuje němou éru z pohledu tehdejšího 'současného' Hollywoodu, ve FEDOŘE se jedná o postup obrácený, a o poznání osobnější: Wilder nostalgicky vzpomíná na dobu, kterou sám v Hollywoodu reprezentoval, onen 'zlatý věk', který byl roku 1978 již nenávratně ztracen. Wilder ústy svého hrdiny, producenta pamatujícího obě doby v podání Williama Holdena (aby těch paralel nebylo málo), kritizuje stav Hollywoodu sedmdesátých let - 'Dnes už nepotřebují scénáře. Mají vousaté herce a režiséry, kterým k natočení filmu stačí ruční kamera' - a společně s Fedorou vzpomíná na časy zašlé slávy, jež zosobňuje i Henry Fonda, který Fedoře přichází předat Oscara za celoživotní přínos... FEDORA možná nemá skvělou černobílou kameru ani dokonalý scénář, jaký měl SUNSET BLVD., ale přesto se jedná o výjimečný filmový zážitek od mistra, který patřil k nejlepším. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Zajímavá věcička se zvláštní a působivou atmosférou.. Příběh filmové hvězdy, která odmítá stárnout a udělá cokoli, aby její zář nepohasla.. Billy Wilder už v roce 1978 dokázal rozeznat a hlavně vidět nešvary filmového průmyslu, pro mě osobně nadčasová záležitost.. Potěšilo mě množství odkazů a narážek, krásné ohlédnutí za tvorbou.. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Nečekaně povedené drama o (ne)stárnoucích hvězdách zlatého věku kinematografie. Wilder se po letech vrátil k vážnému tématu a otevřeně kritizuje dobu, která následovala po úpadku studiového systému. Dalo by se říct, že Wilder natočil další, tentokrát méně nápadnou verzi "Sunset Boulevardu" (obsazení Williama Holdena mi udělalo radost). 8/10 ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Hollywodske slavne osobnosti - tak ako vsetci ludia starnu. V Hollywoode je u hereciek hranica 40 rokov, po 40 -ke to uz ide s hereckami hodne dole. Trochu to maskuju tony make -upu, horsie ale ze i chlapi si farbia vlasy a snazia sa zadrzat plynuce roky. Filmy rezisera Billyho Wildera uz v 70. a 80. rokoch neboli tak premakane a kvalitne ako filmy zo 40. a 50. rokov. Ako tempo je vyborne aj namet o herecke, ktora odmieta zostarnut. Dam vysoke hodnotenie len za to, ze rad idem s mainstreamom, rad sa necham unasat prudom - netreba ani plavat, ono ma to unasa same. Jo a za to, ze stare Wilderove filmy su dodnes kulty : 76 % ()

Reklama

Reklama