Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když americké manželky opustí v létě s dětmi rozpálený Manhattan, jejich obětaví pracující manželé se věnují "kladení pastí, lovu a honu", jinak řečeno, zajišťují rodinu a "trpí" ve městě. Své utrpení a samotu si zlehčují občasným zakázaným doutníčkem, nezdravým jídlem, příležitostnou sklenkou whisky a ti nejodvážnější dokonce proměňují chtivé pohledy na ženské křivky mladých krasavic ve skutek. Také Richard Sherman je typickým manhattanským manželem, který pravidelně v červenci vyprovodí ženu Helenu a synka Rickyho na nádraží, aby si užívali venkovských radovánek. Poté se chce ve vší počestnosti soustředěně věnovat své práci v nakladatelství, protože v bytě je konečně klid, nemusí nikoho zdravit a odpovídat na stále stejné otázky. Může se věnovat například korektuře nové knihy "Člověk a podvědomí", která se sice zdá nezáživná, ale její třetí kapitola "Potlačovaná vášeň u muže středního věku, její kořeny a důsledky" je svým způsobem inspirativní. I ten nejvěrnější otec od rodiny však může podlehnout pokušení, když se o patro výš nečekaně nastěhuje blonďaté sexy stvoření, roztomile naivní a nedotčené, zato s křivkami hollywoodské hvězdy. Na scénu opět přichází Marilyn Monroe ve své nezapomenutelné roli naivní a prosté dívenky, jejíž vlající sukně nad pouličním větrákem v jedné ze slavných scén tohoto filmu probouzela fantazii mužského publika mnoha generací. Předlohou k nestárnoucí konverzační komedii Billyho Wildera se stala divadelní hra herce, scenáristy a producenta Georga Axelroda (1922-2003) s původním názvem "Sedmiroční kopřivka". Po boku M. Monroe uvidíme Toma Ewella. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (33)

  • Ve filmu je ikonická scéna, kdy Marilyn Monroe stojí nad výdechy ventilace a proud vzduchu jí nadzvedává sukni. Málokdo ale ví, že tato scéna se objevila v mnohem starším filmu z doby počátků kinematografie. Je to krátký minutový film z roku 1901 nazvaný What happened on Twenty-third Streetball, New York City. Herečkou se vzdouvající se sukní byla Florence Georgie. (Rollo_Tomasi)
  • V červnu 2011 byly později kultovní bílé šaty Marilyn Monroe vydraženy za 4,6 milionů amerických dolarů, což byla i v roce 2013 rekordní suma. Po zdanění a zpoplatnění se cena vyšplhala na 5,5 milionů amerických dolarů. Cena šatů převýšila předchozí rekord, a to „little black dress“ Audrey Hepburn ze Snídaně u Tiffanyho (1961), které byly vydraženy za 923 000 amerických dolarů. (bfa)
  • Billy Wilder dával přednost natáčení černobílých snímků, ale jelikož Marilyn Monroe měla ve smlouvě s Fox napsané, že její filmy musí být barevné, černobíle se nakonec netočilo. (bfa)
  • Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom v Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)
  • Práva na film byla původně koupena společností Paramount Pictures, ale po tom co režisér Billy Wilder opustil Paramount, byl projekt přesunut k 20th Century Fox. (facojurka)
  • Ve scéně, kdy Marilyn jde po schodech o patro níž za svým sousedem v noční košili s kladivem v ruce, jí Billy Wilder vytknul, že nemá mít podprsenku. Marilyn Monroe se poté nezdráhala dokázat, že ji opravdu nemá. (Pavlínka9)
  • Počátkem 80. let plánovalo studio 20th Century Fox natočit remake snímku s Al Pacinem v roli Richarda Shermana a Melanie Griffithovou v roli jeho partnerky. K realizaci však nakonec nedošlo. (Karlos80)
  • Dnes již klasická scéna s Marilyn Monroe stojící nad větrákem se natáčela 15. září 1954 na křižovatce Lexington Avenue a 52. ulice na Manhattanu. Natáčení přihlíželo zhruba 5000 diváků, kteří vydávali takový hluk, že scéna musela být dodatečně ozvučena ve studiu. (Karlos80)
  • Naposledy se před kamerou objevil Victor Moore. (Kulmon)
  • Poslední film Donalda MacBridea. (Kulmon)
  • Film měl původně režírovat George Cukor. (Kulmon)
  • Billy Wilder si do hlavní mužské role našel Waltera Matthau, ale studio bylo proti. (Kulmon)
  • Marilyn Monroe často zapomínala text a kazila natáčení, takže se některý záběr muel zopakovat až 40krát. To u ní opětovně vyvolávalo myšlenky na sebevraždu. (Kulmon)
  • Devítiměsíční manželství mezi Marilyn Monroe a Joe DiMaggiem skončilo formálně během tohoto natáčení. (Kulmon)
  • Premiéra filmu připadla na 29. narozeniny Marilyn Monroe (01.06.1955). (Teres)

Reklama

Reklama