Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když americké manželky opustí v létě s dětmi rozpálený Manhattan, jejich obětaví pracující manželé se věnují "kladení pastí, lovu a honu", jinak řečeno, zajišťují rodinu a "trpí" ve městě. Své utrpení a samotu si zlehčují občasným zakázaným doutníčkem, nezdravým jídlem, příležitostnou sklenkou whisky a ti nejodvážnější dokonce proměňují chtivé pohledy na ženské křivky mladých krasavic ve skutek. Také Richard Sherman je typickým manhattanským manželem, který pravidelně v červenci vyprovodí ženu Helenu a synka Rickyho na nádraží, aby si užívali venkovských radovánek. Poté se chce ve vší počestnosti soustředěně věnovat své práci v nakladatelství, protože v bytě je konečně klid, nemusí nikoho zdravit a odpovídat na stále stejné otázky. Může se věnovat například korektuře nové knihy "Člověk a podvědomí", která se sice zdá nezáživná, ale její třetí kapitola "Potlačovaná vášeň u muže středního věku, její kořeny a důsledky" je svým způsobem inspirativní. I ten nejvěrnější otec od rodiny však může podlehnout pokušení, když se o patro výš nečekaně nastěhuje blonďaté sexy stvoření, roztomile naivní a nedotčené, zato s křivkami hollywoodské hvězdy. Na scénu opět přichází Marilyn Monroe ve své nezapomenutelné roli naivní a prosté dívenky, jejíž vlající sukně nad pouličním větrákem v jedné ze slavných scén tohoto filmu probouzela fantazii mužského publika mnoha generací. Předlohou k nestárnoucí konverzační komedii Billyho Wildera se stala divadelní hra herce, scenáristy a producenta Georga Axelroda (1922-2003) s původním názvem "Sedmiroční kopřivka". Po boku M. Monroe uvidíme Toma Ewella. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Ukázka z filmu 1

Recenze (156)

swed 

všechny recenze uživatele

Další Wilder, další příjemně strávený čas. MM hraje sama sebe a doslova táhne celý film, který by bez její účasti skončil pravděpodobně jako zaprášená adaptace divadelní komedie. Tom Ewell je jako sváděný manžel také dobrý, ale přece jen bych na jeho místě uvítal někoho známějšího (napadá mě Jack Lemmon). Kromě již zmíněného sex-symbolu v roli sousedky pokušitelky stojí za zmínku i několik parodických prostřihů do alternativní reality (asi nejlepší je scéna bez lidí a bez kočího ;). 7/10 ()

Pavlínka9 

všechny recenze uživatele

Příběh o muži, který se snaží sám sebe přesvědčit, že by mohl mít na každém prstě deset milenek, jen aby nepotvrdil, že je již 7let usazený ženatý s jednou ženou, která na něj ani nežárlí, je příjemně zábavný. Tom Ewell a Marilyn Monroe zde vytvářejí dokonalý pár mladé naivní dívky, která je k mání a muže ve středním věku, který je také přeci stále k mání, i když je ženatý a má i syna, který na prázdninách nemůže na řeku, jelikož nemá pádlo. Marilyn zde hraje přesně takovou roli, kterou hrála i ve skutečném životě - dívku, v jejíž přítomnosti muži zapomínají na své manželky, povinnosti, vlastní myšlenky a hlavně myslí jen na jediné - jak tuto dívku získat. Pestrobarevnost filmu je úžasná díky CinemaScope a ztvárnění dobového prostředí New Yorku 50.let 20.století a mužské "zvlčilosti", když ženy s dětmi odjedou na léto pryč, také :) ()

Reklama

Terminus 

všechny recenze uživatele

Anglický název filmu (Seven Year Itch) vychází ze smyšleného nutkavého pocitu svědění po sedmém roku manželství. Manželství je centrálním tématem díla, jež v době svého vzniku údajně mnohé pohoršovalo (týká se předlohy i filmu). O humor se ve "vdovci" stará hlavně manžel, jehož žena je s dětmi na letních prázdninách, a on má obavu, že by mohla přijít na jeho (bezvýznamné) prohřešky. Právě z faktu, že se bojí možných kompromitujících interpretací jeho veskrze počestného počínání, pramení většina humoru filmu. Vyzývavá MM ho přivádí do rozpaků, ty ho děsí, ale v jádru by nebyl nevěry ani schopný... Se zvyšujícím se počtem obav z toho či onoho narůstá i jejich absurdnost. Nebojí se jen toho, jak by si jeho manželka mohla vyložit přítomnost blondýny v bytě, ale i toho, kolika cestami by se k ní tato informace mohla dostat, a též toho, zda ho MM třeba nechce okrást. Jakési poselství filmu pak spočívá v tom, že ačkoliv by hrdina filmu nebyl nevěry schopen, zájem mezi ženami o takové plaché muže je. Z postavy Toma McKenzieho, která je představena jako typický frajírek, svůdník a vazoun, se nakonec vyklube chlápek s něčím tak "neéterickým" jako je senná rýma. Zub času "vdovce" poněkud ohlodal, avšak stále disponuje rysy inteligentních amerických komedií z té doby a stojí za zhlédnutí. Některé momenty ("trademarková" zvednutá sukně MM nad větráním z metra, intertextuální odkaz "Blondýna v kuchyni? Co ty víš - třeba je to Marilyn Monroe!") činí toto jinak průměrné dílo takzvaně nesmrtelným. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Doba sa za 500 rokov možno nezmenila, ale za posledných minimálne 50 dosť razantne. Susedia sa navzájom nepoznajú, nadväzovanie komunikácie a následne vzťahov je stále ťažšie a ťažšie a tak aj Slamenný vdovec pôsobí už ako značne archaická komédia a nostalgia za "starými dobrými časmi". Wilder otázku morálky ohľadom nevery nikdy príliš neriešil a bral ju ako námet pre komické a romantické situácie (Byt, Láska praje nebožtíkom) a podobne sa ani tu nezaoberá nejakou hlbokou psychológiou. Pobavia Richardove fantazijné sekvencie, niektoré hlášky a celková pohodová atmosféra, 105 minút mi ale prišlo na tak jednoduchú záležitosť s minimom deja trochu veľa. 70% ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Téměř one man show Toma Ewella, který nesleze z plátna. Přesto když se objeví Marylin, tak naprosto opanuje prostor. Její sexy blbka je k nakousnutí i po letech. Nejzábavnější byli rozhodně všichni chlapi, co se konečně mohli odvázat. Šéf který chlastal u pokeru celou noc a tak se holí v práci, nebo doktor co radí hlavnímu hrdinovi, aby tu dívku příště zkoušel terorizovat spíše na pohovce. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (33)

  • V červnu 2011 byly později kultovní bílé šaty Marilyn Monroe vydraženy za 4,6 milionů amerických dolarů, což byla i v roce 2013 rekordní suma. Po zdanění a zpoplatnění se cena vyšplhala na 5,5 milionů amerických dolarů. Cena šatů převýšila předchozí rekord, a to „little black dress“ Audrey Hepburn ze Snídaně u Tiffanyho (1961), které byly vydraženy za 923 000 amerických dolarů. (bfa)
  • Marilyn Monroe často zapomínala text a kazila natáčení, takže se některý záběr muel zopakovat až 40krát. To u ní opětovně vyvolávalo myšlenky na sebevraždu. (Kulmon)
  • Billy Wilder byl velmi šetrný při nákupu drobností a tak postel, kterou jednou již zakoupil pro film Slaměný vdovec (1955), musela hrát v dalších filmech. Nejdříve ve snímku Byt (1960), potom v Sladká Irma (1963) a také v Líbej mne, hlupáčku (1964). Zlí jazykové tvrdili, že v jeho filmech budou hrát stále lehčí herečky, aby postel posloužila co nejdéle. (Snorlax)

Reklama

Reklama