poster

Allen vs. Farrow (TV seriál)

  • USA

    Allen v. Farrow

Dokumentární / Krimi

USA, 2021, 3 h 58 min (Minutáž: 56–62 min)

Hudba:

Michael Abels
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (19)

  • kiddo
    ****

    Já vždycky když narazím na vyžadování pojetí dokumentaristiky "mluvící hlava 1 řekne A, mluvící hlava 2 řekne B, pravdu zprůměrujem na půli cesty, hezký večer", a především na divácké skřeky, že zjevná jednostrannost nemůže z principu nikdy reprezentovat pravdu, tak si vždycky uvědomím, že holokaust bylo vlastně taky takový radikálně centristický řešení s kompromisem někde uprostřed a vlastně bychom ho měli slavit jako krok civilizované umírněné společnosti. Kdo vlastně může s jistotou říct, jak to s těma židobolševikama bylo.(20.3.2021)

  • EdaS
    **

    Jedině třetí díl byl ve své aspoň částečné věcnosti přínosný. Manipulující tendence převládají - opakující se dlouhé záběry na fotku smutně se tvářící Dylan, smutná hudba, argumenty typu “byl vždycky na mladé holky, takže na něm něco divného být musí”, resp. jak statečné byly hvězdy, co prohlásily, že už s Allenem nechtějí pracovat, zařazování na stejný seznam, kde je Polanski, Weinstein nebo Cosby, tedy usvědčení a odsouzení násilníci... Těžko říct, co se tehdy doopravdy stalo, ale tenhle přístup k dokumentům je za mě hodně za hranou. Dylan je určitě oběť, ale koho přesně, to jsme se nedopátrali. Byť se dokumentaristi tváří, že ano.(20.3.2021)

  • xxmartinxx
    ****

    Respektuju to jako jednostrannou výpověď o tom, co tvůrci věří, že je pravda. Není to přesvědčivý soubor důkazů, ale taky nutno podotknout, že není povinností filmařů chovat se jako před soudem, není jejich povinností předstírat objektivitu a není jejich povinností dávat prostor oběma stranám. Vlastně bych považoval za horší, kdyby cokoliv z toho dělali z pocitu nějaké povinnosti. Samozřejmě by neměli říkat lži, ale jak to mám já posoudit, že jo? Obě strany jsou schopné předat narativ znějící jako pravda, s tím se nedá nic dělat, a já nakonec můžu věřit hlavně intuici. Nejsem ve věcech morálky nějaký hodně velký relativista - nemám problém většinou říct, co považuju za správné a co za špatné. Ale je jasné, že tady nikdy nebudu mít informace k tomu, abych si mohl udělat názor, jehož ukotveností v realitě si můžu být jistý. Můžu vždycky jen někomu věřit... A doufat, že lidi a instituce, co jsou tomu blíž a můžou s tím něco dělat, to udělají. Je to vlastně hrozná situace, protože na jednu stranu chce člověk říct: "Co po mně chcete? Co s tím mám jako dělat, když nemám žádnou možnost opravdu to posoudit?" Jenže jestli jsou ta obvinění pravdivá, tak je adekvátní snažit se za každou cenu upoutat pozornost a vzbudit zájem veřejnosti. Allen vs. Farrow je každopádně velký krok kupředu oproti Leaving Neverland, protože se tu v té jednostranné výpovědi daří nalézt nějaký přesah, smysl a kontext. Čtyři hvězdy jsou možná maličko moc, ale zatím je dám. Tenhle přístup má samozřejmě svoje limity, jako každý přístup, ale taky má svoje pozitiva a má svou autenticitu - autenticitu názoru, který nepředstírá, že není názor.(15.3.2021)

  • Djoker
    ***

    Allen nikoho nelízal a ty pozice taky nesouhlasí. Hysterie kolem dokumentu je úsměvná. Nepřestává mě fascinovat, kolik lidí má problém pochopit, že i mezi úspěšnými umělci se nachází perverzní jedinci. Máslo na hlavě mají však oba povedení rodičové. Allen je úchyl, kterému začne hučet v klacku, jakmile má v dohledu mladé maso. Farrow má zase mesiášský komplex, a kdyby mohla, tak adoptuje všechny volné děti z Afriky i Asie. Přes velkou snahu tvůrců dokument není ve své výpovědi silný. Lynčování Jacksona mělo o dost větší tah na branku a člověk si to mrazení v zádech fakt užil.(24.3.2021)

  • 3497299
    odpad!

    Hůř už to asi natočit nešlo. Kdyby byli všichni lidé racionální bytosti, které nepodléhají snadno emocím a dokáží posuzovat relativní argumenty v logickém kontextu, takovéto dokumenty by neměly šanci. Pokud někdo smrtelně vážně tvrdí, že mocné celebrity manipulují svými fans, protože ukazují pouze své světlé stránky a je pak obtížné si představit, že by byly schopny něčeho nekalého, a zároveň postaví celou věc v tendenci předvést svoji hrdinku jako empatickou mučednici bez hříchu, která rozdává lásku až do roztrhání těla a při tom stojí proti zlým egoistickým manipulátorům, tak k tomu je asi potřeba opravdu koňské dávky sebezapření a/nebo zaslepenosti. A nemůže jít o dobrou věc jen proto, že se tvůrci snaží zastávat obětí a obžalovat predátory, protože to by předpokládalo, že status obětí a predátorů je ve všech ohledech dopředu známý – což apriorně nemůže být, protože se to dokument snaží teprve dokázat. Pure evil. Kdybych chtěl být opravdu zlý, tak prohlásím, že se teď nebudu moci dívat na některé starší filmy Woodyho Allena, protože by se mi při pohledu na Miu Farrow otvírala kudla v kapse, ale naštěstí zlý nejsem – věřím v dobro a pravdu – takže se budu dál dívat bez vnitřní cenzury. (Přesto, nebo právě proto, že nejsem obdivovatelem ani jednoho z nich.) Co se týče formy, jedná se z 90% o morální kýč. Co se týče přesahů a zobecnění, jedná se až příliš často o spojování nesouvisejících kontextů (pedofilie a preferování mladých žen) a o nesprávné logické vyvozování (v minulosti soudy často nespravedlivě rozhodovaly ve prospěch mužů; zde je spor mezi mužem a ženou; pravda musí být na straně ženy). A tak dál, a tak podobně. Kdyby titíž tvůrci chtěli, mohou analogickými prostředky a postupy udělat zrůdu z Miy Farrow (tyranská matka a mstivá manipulátorka), z Ronana Farrow (egoistický kariérista skrývající se za masku altruisty) a pravděpodobně ze spousty dalších aktérů.(16.3.2021)

  • liborek_
    **

    Nemám silný názor na ne/vinu Woodyho Allena, nevím, jestli udělal něco nemravného, či nikoli, zda někomu ublížil nebo porušil zákon. Neměl jsem ho před týdnem a nemám ho ani teď po zhlédnutí Allen vs. Farrow. Jestliže totiž tato dokumentární série něčím není, pak upřímným hledáním pravdy. Není vlastně ani prezentací pozice jedné strany ve známém sporu, není ani zpovědí oběti a rekapitulací argumentů obžaloby v procesu, který (bohužel?) nikdy nebyl. I jednostrannost může být vůči divákovi poctivá... Tato série je v mých očích pouze nástrojem ve válce dvou osobností, Allen vs. Farrow je bitvou o sympatizanty v prostředí, kde na tlaku veřejnosti záleží. Od začátku může divák s otevřenou myslí leda zkoumat, jak je jím manipulováno, které techniky na něj už byly použity a jak silný účin mají. Právě to vědomí, že je mnou poměrně nepokrytě manipulováno (umocněno faktem, že prostor nedostal nikdo, kdo by Allena přímo hájil nebo jeho směrem rozšířil kontext - opakované zdůrazňování, že Allen nabídku k rozhovoru nevyužil lze také považovat za způsob manipulace), mi znemožňuje brát sérii jako relevantní zdroj informací pro utváření názoru o tomto konkrétním případu (o obecnějším fenoménu nemluvě). Nezpochybňuju Dylanino trauma (její výpověď patří k nejautentičtějším momentům - subjektivně cítěno, to se dost dobře měřit neda...), ale o jeho skutečném původu mě tento dokument nepřesvědčuje. Celek tohoto audiovizuálního díla připomíná velmi promyšlenou a vykalkulovanou frontální ofenzivu po letech mlčení, kdy Allen byl v před-#MeToo éře v mnohem silnější pozici (která mu dozajista umožnila manipulovat veřejným míněním podobně, jak činí tvůrci zde). Trochu se nabízí srovnání s Leaving Neverland o možných mravnostních lumpárnách Michaela Jacksona. Ač podobnost končí u jednostrannosti pohledu na obvinění ze sexuálního zneužívání dětí celebritou, troufám si tvrdit, že Leaving Neverland je přesvědčivější, autentičtější, s větším přesahem na obecný fenomén (paradoxně méně osobní/útočný) a s mnohem menší mírou manipulace divákem.(30.3.2021)

  • filmfanouch
    ***

    Dal jsem to skoro v kuse, vypil u toho půl láhve vína a teď mi dochází, že tuhle čtyřdílnou sérii vlastně nejsem vůbec schopen rozebrat. I proto, že mě dokumenty, které sází pouze na mluvící hlavy a pár sestavených archivních záběrech fakt přestávají bavit. S tímhle tématem se ale nejspíš jinak pracovat ani nedalo. Lidé se nedále budou divit, že se i v Hollywoodu nachází sexuální predátoři s penisem a nadále si nebudou chtít přiznat, že se něco takového může stát a divit se tomu. Lidé pořád budou hloupý a divit se, že na první pohled sofistikovaný člověk, talentovaný scenárista a režisér může být ve skutečnosti též odporný sexuální predátor. A nadále budou vznikat výpovědné dokumenty z jednoho pohledu, které jsou natočené tak nezajímavě, že by po nich s absencí jmen Allen/Farrow neštěkl ani pes. Už ve svých filmech Allen trávil čas s mladšími herečkami a pokoušel se je svádět, nikdo ovšem pochopitelně nemohl čekat, že je Allen ve skrytu duše ještě větší parchant. Pochopitelně se tato minisérie nemohla vyhnout srovnávání s Leaving Neverland. Rozdíl je ovšem v tom, že na rozdíl od Jackona 85-letý Allen stále žije a jeho výpovědní absence spočívá v tom důvodu, že sám výpověď jako jeho blízcí odmítl. Což jen potvrzuje, že si Farrow, děti a spol. zřejmě nevymysleli pohádky. Háček je jasný - Allenovci si prostě odmítnout přiznat, že že je s jejich filmovým guru něco špatně a jeho hejteři zase budou rochnit blahem. Pro mě osobně nadále zůstanou Allenovy filmy jako Annie Hall nebo Manhattan peckami, přesto ovšem celý skandál okolo Allena prostě na jeho filmy vrhá pochybný stín. S tím jak slabá Allenova tvorba v posledních letech byla mě vlastně ani tolik nemrzí, že už nejspíš nikdy nic nenatočí. Přesto mě mrzí, že jeho filmovou kariéru radši neukončil důchod. Osobně ovšem chápu lidi, kteří Allena nadále brání. Nechtěl bych se dožít dne, kdyby se náhodou ukázalo, že si Leonardo DiCaprio tahal do karavanu nezletilé slečny nebo měl Tom Hanks až příliš dobrý vztah s kluky ze skautů. A odmítal bych si to přiznat i přes existenci více než očividných důkazů. Nicméně Allen vs. Farrow je v mých očích přeci jen lepší než Leaving Neverland.(7.4.2021)

  • prkalil

    Tuhle věc hodnotit nebudu, i když je to celkem zdařilá propagandistická práce (přesvědčivá podlost). Mia je opravdu velká herečka a za týrání dětí to u posledního soudu šeredně schytá.(28.3.2021)

  • Larushka
    **

    Mně se prostě formát tohohle "dokumentu" nelíbil. Kde je pravda nevím, ale věřím, že ten kdo lže, se bude smažit v pekle. Takže za mě cajk.(17.3.2021)

  • M.i.k.e
    **

    Allen v Farrow je sice lepší než příšerné Leaving Neverland,ale pokud jde o přínos a výpovědní hodnotu,jsou na tom zhruba stejně.Oba dokumenty útočí na ty nejzákladnější emoce (tady nejvíc ve třetím díle) a samozřejmě že prznění dětí není v pořádku,ale tahle Farrow two woman show nepřekládá nic proč bych se měl přikolnit na jejich stranu a nezůstat někde uprostřed.Samozřejmě,že to můžu repsektovat jako jednostrannou výpověd a věřím,že Farrow family (většina) a tvůrci opravdu věří že to celé je pravda a Woody je největší hajzl pod sluncem,ale osobně bych od čtyřdílného dokumentu,který se navíc jmenuje tak jak se jmenuje,očekával komplexnější podívanou.Úplný závěr sem měl celkem problém dokoukat protože v rámci všech těch afér posledních let mám problém s herci - pokrytci a závěr jich byl plný.Jakkoliv bylo jasné,že je tam jen proto aby ukázal jak velká jména se postavila na stranu Dylan a najednou jim je všem líto,že kdy točili s Allenem...40%(16.3.2021)

  • Flooyden
    *

    Jako fikce prumerne, jako dokument hruzostrasne. Kdo vi, jak to cele bylo - z tohoto pseudodokumentu se to bohuzel nedozvime.(16.3.2021)

  • M.u.t.t.t.y

    Čtyřhodinová stopáž minisérie je monumentální a dovoluje filmařům rozebrat látku skutečně velmi ostrým skalpelem, dokument se však v jistých tématech neubrání jisté repetetivnosti, zatímco jiná z nich jsou dotčena spíš okrajově. Zajímavé je kroužení okolo Allenova filmařského díla a kariéry pro doplnění jeho portrétu, byť to slouží patrně spíše pro doplnění pro příští generace, neobeznámené s Allenovým dílem. To samotné nejspíš čeká velké přehodnocení, neboť režisérova fixace na mladinké dívky jakožto objekty romantického zájmu řady jeho filmů aktuálně konotují podstatně jinak než před pár dekádami. Tak či onak, tematika (ne)možnosti oddělení umělcova díla od osoby umělce se vynořila nedávno už v kauze Marilyna Mansona, Johny Deppa a dalších, v době #MeToo se tedy nepochybně jedná o podstatnou součást aktuálního kulturního diskurzu. ___ Ačkoliv jde tedy o poměrně jednostranné a přiznaně ne zcela objektivní svědectví, formálně je dokumentární série Allen vs. Farrow poctivou investigativní dokumentařinou, zejména díky kameře, která mluvčím poskytuje dost prostoru pro vypovězení intimní a mnohdy bolavé výpovědi s dostatečným prostorem, aby výsledek zaváněl bulvárním voyeurismem.(24.3.2021)

  • klukluka
    ****

    V České republice nejsme schopni docenit skutečnou důležitost tohoto dokumentu. V USA je tato kauza už bezmála třicet let velkým tématem a pravdy by se Američan v té záplavě informací nedohledal. A tady si s tím dal někdo tu práci, že to zbavil balastu. A díky tomu je to znovu přehledný. Je to o tom, jak jeden slavnej pán s výbornou pověstí nedokázal potlačit svůj chtíč. A jak potom lhal a byl zlý, když na něj ukázali prstem. A pak je to i o nás, jak takovým věcem nechceme věřit, protože je měl spáchat někdo, koho máme rádi a chováme k němu úctu. A že bychom to s tou úctou nemuseli přehánět. Je to poučné. Chcete před tím zavírat oči (na ČSFD to má 55 procent)? Já ne. Woody mě hodně zklamal. Vlastně asi vůbec poprvé, ale o to víc.///P.S.: Woodyho filmy nepřijímám bez výhrad, ale jestli se mu něco vážně povedlo, pak je to ten syn, kterýho počal s Miou Farrow. A teď nemyslím jen to, jak hezky se na něj kouká. Ten kluk se nebojí říkat pravdu a to je velká vzácnost. Nebyl to jeho táta, kdo mu kdysi vštípil tuhle schopnost.(18.3.2021)

  • amarth
    odpad!

    Naprosto neobjektivní a jednostranný "hon na čarodějnice".(21.3.2021)

  • MyrnaAlec
    ****

    Filosofický zamyšlení nad možností dopátrat se pravdy a jak ji dokázat. Pro mě osobně nijak překvapivé, Allen je odporný slizoun bez sebevědomí, což je jasný ze všech jeho filmů, tímhle se to jen propojilo. Dylan Farrow měla tu smůlu, že jí nikdo kromě matky nevěřil. Podrobnosti, které uvádí, jsou natolik věrohodné a je konzistentní v běhu času. Doba ovšem nebyla nakloněna kritice preceňovaného režiséra. Teď je situace jiná a snad to něco změní.(21.3.2021)

  • valachmar
    odpad!

    Jednostranne, tendecne, absolutne neobjektivne! Takmer som tej Mii a Dylan uveril. Mia neurotickost a hysterickost ani nemusi hrat. Katastrofa. Upravujem po druhom zhliadnuti. Dylan mi je luto, je autenticka, sympaticka, ale kludne mohla byt Miou zmanipulovana. Takze predpokladam, ze ano, Dylan je obet. Ale skor obet Mii Farrow. A verim aj tomu ze tie deti tyrala. Nie nahodou by to Moses tvrdil.(17.3.2021)

  • HanaSolo
    **

    Nepopírám, oddělit Allena od jeho snímků je opravdu těžké, obzvláštně když jste ročník, který je měl možnost sledovat až po této kauze. Allen je pojem a jeho persona je neodmyslitelnou součástí jeho tvorby. Navíc, jak zaznělo v dokumentu, tento režisér opravdu dokázal vytvořit prostředí, ve kterém si divák se svými vlastními neurózami nepřipadal tak sám. Ale stejně tak nedokážu oddělit manipulativnost tohoto dokumentu od aktérů, kteří ho mají na svědomí. Proto mě ani tento dokument neodradí od úcty k tomu, co Allen vytvořil na stříbrném plátně. Proč? Netroufám si říci, jestli Allen Dylan něco provedl, nebo ne, ale soucítím s ní, ať už se stalo cokoliv. Z jednoho prostého důvodu, jakékoliv trauma v dětském věku (byť “jen” to, že dítě stojí mezi dvěma znesvářenými rodiči) může být pro život devastující. Násilí na dětech, obzvláště to sexuální, je hanebná věc. Odporná a zavrženíhodná, protože dítěti minimálně poznamená, možná i zničí celou budoucnost. Ale to, že HBO natočí prvoplánový dokument o režisérovi “predátorovi” a podporuje tak bojkot jeho tvorby, ale přitom na své vlastní platformě aktuálně uvádí jeho snímky (Deštivý den v New Yorku), je minimálně k zamyšlení. K zamyšlení o tom, že pro všechny aktéry dost možná větší roli hrají peníze, než samotné Dylanino trauma.(22.3.2021)

  • Axxym
    odpad!

    Naprosto tendenční a na emoce zaměřený pseudokument, který prezentuje téměř výhradně argumentu v neprospěch Woodyho Allena a v závěru se z něj stane už jen ubulená limonáda, kterou jsem měl problém dodívat do konce. Jedno z dětí (Moses) na svém blogu celkem barvitě popisuje jiný úhel pohledu (přečíst to celé zabere asi hodinu, nicméně doporučuju, pokud vás příběh zaujal). Autoři tento blog sice zmiňují, ale vybrali z toho všechno jen dva argumenty, které je velmi snadné vyvrátit. Po světě běhá spousta lidí, kteří mohli mít podobný zážitek jako Dylan Farrow, ale jen Dylan Farrow si z toho udělala životní program a i po 30 letech ji to pořád dojímá k slzám (dlužno říct, že ona sama neumí přesně popsat, co jí Woody udělal, ale ví naprosto PŘESNĚ, že to bylo sexuální zneužití). A kromě životního programu si na tom Dylan založila i slušný kariérní růst, protože jinak by nikoho nezajímalo, jestli napsala nebo nenapsala knihu a kdy chystá pokračování. Nebo jinak - kdyby ten sexuální násilník nebyl Woody Allen, ale Jarda Galda od sousedů, veselý strýček s knírkem, tak by na tom nebylo nic tak motivujícího, aby se tím mohla Dylan zabývat celý zbytek svého života. Mimochodem, ona sama v posledním díle explicitně řekla, že ji vadí pozornost, která se dostává Woodymu, ale jí ne (!). A to, že Allen nereagoval na žádost o interview neospravedlňuje autory "dokumentu" k tomu, aby se nesnažili do příběhu vnést alespoň trochu objektivity. Celý tenhle příběh padá s jedním argumentem: porucha sexuální preference je systematická, tzn. pokud je někdo schopen dosáhout sexuálního uspokojení pouze s malou holčičkou, tak to bude dělat opakovaně - a bude to mít takřka obsedantní charakter (viz frajeři V síti, kteří tohle dělají opakovaně a dlouhodobě, byť teda tady nešlo o úplně malé děti). Ale kromě Dylan se nenašel nikdo jiný, kdo by na Woodyho ukázal prstem. A věřím tomu, že o tomhle věděly celé USA. Chápu dobrou pohnutku zabývat se tématem zneužívání dětí, ale prodat to na tomhle příběhu a tímto způsobem strašlivě smrdí touhou po box office úspěchu.(16.3.2021)

  • avogrebnork
    ***

    Ani po shlédnutí čtyř dílů, nevím kde je pravda. To asi neví nikdo. Dylan si na tomto zážitku který si ani nemůže pamatovat, založila životní program. Stejně tak Mia. Je velice smutné že si ani jedna neuvědomuje jak jim opravdový život uniká. Co všechno neudělali, nezažili, jen se stále točí v kruhu. Tím samozřejmě neříkám že Woody je nevinný. To že je trošku zvláštní je všem jasný. Nejvíc o něm vypovídají jeho filmy.(17.3.2021)