Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký film Podvod je typickou ukázkou žánru, kterému říkáme film noir a který zažil své nejlepší období právě ve čtyřicátých letech. Jeho hrdinou je stárnoucí boxer Bill Thompson, zvaný Stoker, který nikdy nebyl šampionem a už dlouho nevyhrál zápas, ale až do poslední chvíle věří, že jeho slavná chvíle jednou přijde. Když nastupuje do ringu proti svému protivníkovi, tak netuší, že zkorumpovaný manažer bez jeho vědomí zápas prodal. A tak dá do zápasu všechno, co v něm ještě zbylo... Snímek stojí jednak na pozoruhodném výkonu Roberta Ryana, který sám v mládí boxoval, a proto v ringu působil naprosto přirozeným dojmem, a jednak na pevném režijním zvládnutí látky Robertem Wisem, který začínal jako střihač Orsona Wellese (měl nominaci na Oscara za Občana Kanea) a později se prosadil na poli muzikálu, když za snímky West Side Story (1961) a Za zvuků hudby (1965) získal Oscary jako režisér i jako producent. Film Podvod byl uveden v soutěži na MFF v Cannes 1949, kde získal Cenu za kameru za vynikající práci Miltona Krasnera a také Cenu FIPRESCI. Jak je vidět z častých prostřihů na hodiny, celý snímek se odehrává v reálném čase. (Česká televize)

(více)

Recenze (32)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Robert Wise noiry opravdu uměl. Po Born To Kill další výrazný zářez. Tentokrát z boxerského prostředí a odehrávající se v reálném čase. Po obrazové stránce jeden z nejhezčích kousků. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Na poměry noir produkce filmařsky nadprůměrně kvalitní boxerský film – výborná je atmosféra kolem haly "Paradise City" (lokace L.A.), Ryan jako hrdý hlavní hrdina a ranař, v jehož výhru nevěří už ani jeho vlastní tým, v součtu je to sympaticky přímočarý, kompaktní a o 70 let později pořád slušně napínavý. Vidím Wise točil i další box hit Somebody Up There Likes Me. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Dějově jednoduchý až prostý, ale parádně natočený a vygradovaný boxerský noir ústí do moc pěkně nejednoznačného závěru. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Pěkný noirový kousek s jedním z mnoha originálních způsobů zapalování cigaret (škrt přes Stokerovo jméno na plakátu) a s mlaďoučkým Darrylem Hickmanem (Danny z Leave Her to Heaven) v pozadí. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Už jsem napsal víckrát, že filmy z prostředí profesionálního boxu na mě obvykle nezabírají a do mých hodnocení se prolíná negativní vztah k téhle násilnické podívané. Obzvlášť špatně v mých očích dopadají oblíbené recyklované kousky o tom, jak vysmívaný outsider dostává od favorita desítky minut neuvěřitelnou nakládačku, aby v závěru snímku za doprovodu patetické hudby zázračně ožil a několika přesnými údery poslal do té doby triumfující sadistické monstrum k zemi. Podvod v rámci žánru funguje jako výjimka, která se tendenčním odsudkům vzpírá. Vyhýbá se směšně heroickým scénám, které tak nemám rád. Je pro něj typický realistický přístup, jednoduchá dějová linka, která se nesnaží s divákem manipulovat, a zároveň je přítomná hořká, skeptická nálada typická pro noirové snámky té doby. Bez ohledu na to, jak zápas dopadne, vnímáte hrdinu ne jako vítěze či poraženého, ale jako oběť systému a vlastní naivity. Sympatické je mi vlastně i to, že se režisér Wise na prostředí boxerských zápasů dívá bez pozlátka a prostřihy do rozvášněného publika dává jasně najevo, o co tady vlastně jde. Filmů natočených v 40. letech, které ještě dnes snesou ta nejpřísnější měřítka, není mnoho a Podvod mezi ně podle mého patří. Celkový dojem: 80 %. ()

Rogue 

všechny recenze uživatele

Právě jsem viděla nejlepší boxerský film všech dob. Je z roku 49, asi mě trefí. Nicméně co naplat, je to zrežírované natolik skvostně, že nemůžu odtrhnout zrak. Bez jakýchkoliv zamotaností a s triviálním příběhem po boku zasazuje Wise čistý direkt na divácké smysly. Nádherné záběry, stoprocentní napětí a dokonalý Robert Ryan - čas zapomenout na Rockyho i Zuřícího býka. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Nikdy jsem nepochopila, proč je mrzačení těla (včetně otřesu mozku, roztříštěných kostí, vnitřního krvácení, oslepnutí, ztráty sluchu...) označováno za sport. A pokud mě film, který se z větší části odehrává vringu donutí koukat se na něj do konce, znamená to, že je hodně dobrý. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Nádherná dráma šmrcnutá s noirom o starom boxerovi, ktorý si chce dokázať, že stále na to má. Príbeh je prostučký a dá sa prerozprávať za pol minúty, ale celá osobnosť Stokera a jeho motivácie sú tak skvelo kamerou a hercami podané, že sú až hmatateľné. To isté platí o ústrednom súboji, ktorý je tak neskutočne živelný, že Rocky sa môže schovať. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Starý dobrý černobílý americký film. Mám pro ně slabost, pro ty chlápky žmoulající zbytky doutníků, se zmačkanými povolenými kravatami. A může to být i průhledné a už pomalé, nic nevadí. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Zaujímavosťou je, že celý príbeh je rozprávaný v reálnom čase počas jednej noci, kedy boxer Stoker bojuje v ringu v zmanipulovanom zápase, ale aj za svoj súkromný život. Jednoduchá zápletka je postavená na výbornom výkone Roberta Ryana, presnej réžii a určite aj dostatočne dlhom a napínavom súboji v ringu. Tento boxerský noir ma veľmi potešil. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

To, co by jinému filmu sloužilo jako závěrečné vyvrcholení, nebo naopak úvod do děje, zde vyplňuje celý prostor. A to velice úspěšně. Podvod sleduje stárnoucího boxera při zápasu, ve kterém má dokázat, že ještě nepatří do starého železa, i když byl bez jeho vědomí celý duel podplacený. Ironické sledování krvechtivých diváků, reálný čas vyprávění a nahlédnutí do zákulisí třetiligových boxerských zápasů ovládaných místními bookmakery a podvodníčky. To vše zrežrováno Robertem "natočím skvěle cokoli" Wisem. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Tento komentář píši až druhý den potom, co jsem Podvod viděl, neboť jsem se po shlédnutí tohoto filmu rozhodl trochu se natáhnout a komentář si promyslet a probudil jsem se až druhej den ráno :-D Podvod má úplně ten nejjednodušší příběh, co si jde představit. Převyprávět by se dal během dvou minut, ale to vůbec nevadí, protože má svojí sílu. Dále disponuje sympaťákem Robertem Ryanem v hlavní roli boxera Stokera, krásnou Audrey Totter v roli jeho ženy a kapitola sama pro sebe je Alan Baxter, coby Little Boy, kterej tam prostě sedí celej zápas na tribuně a tváří se pořád stejně netečně a trochu úchylně a tímhle výrazem odehraje, všechno, co je potřeba. No a samozřejmě největší devízou tohodle snímku je dramatický a napínavý boxerský zápas. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

REziser Robert Wise /Kmen Andromeda, Strazni lo sand Pebbles, Chi Zit/ natocil vyborny film noir - nejde tu ale o detkektivku ale o sport, konkretne box. Prostredie ludi okolo boxu je vsak kvalitne skorumpovane, ale mimoriadne kvalitne natocene s kopou perfektnych dialogov - videl som toho uz dost a tak kvalitne dialogy som nepocul uz ani nepamatam. Film zavisi hlavne na hereckom vykone Roberta Ryana /Divoka Banda, Tucet Spinavcu, jeden den Muze mimo Zakon/ - sam aj boxoval v realnom zivote, takze jeho vykon bol uchvatny a maximalne uveritelny. Audrey Totter /Zbohatlici/ je u nas navyse hodne neznama herecka, coz je skoda. Hrala vyborne a toto je suverenne jeden z jej najlepsich filmov. George Tobias /Surova Kuze, Mildred Pierce, Operace Burma/ bol tiez na urovni- oplati sa veru sledovat stare noiry, casto su lepsie nez vsetky tie Evendzersy a Tchory dohromady . 89 % ()

zette 

všechny recenze uživatele

Velmi prosty pribeh bez vedlejsich dejovych linek. Za to se ve filmu porad neco deje a nema sanci divaka nudit. Vyborne natoceny samotny zapas, zabavne prostrihy do obecenstva. Predpisova noirovka. ()

senor 

všechny recenze uživatele

Výborně natočený boxerský film-noir. Podle mě nejlepší film o boxu vůbec. Hlavní hrdina je totiž mnohem více sympatičtější než Jake La Motta. ()

progression 

všechny recenze uživatele

Boxerských filmů bylo natočeno opravdu spousta, špatných, průměrných i nadprůměrných. Tento z roku 1949, ve stylu noir i duchu těch let patří k těm nadprůměrným a nejenom z nostalgie. Zdánlivě jednoduchý příběh stárnoucího boxera, zapamatovatelný Robert Ryan, krásná Audrey Totter, psychologie, trošku romantiky i dramatický závěr. Vše v reálném čase se skvělou kamerou i režií. Robert Wise opravdu umí a samozřejmě nejenom boxerské noir filmy. ()

Reklama

Reklama