poster

Jdi a dívej se

  • Sovětský svaz

    Idi i smotri

  • Sovětský svaz

    Иди и смотри

  • Československo

    Choď a pozeraj sa

  • Velká Británie

    Come and See

  • USA

    Come and See

Drama / Válečný

Sovětský svaz, 1985, 142 min

Režie:

Elem Klimov

Předloha:

Ales Adamovič (kniha)

Kamera:

Alexej Rodionov
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Crocuta
    *****

    Jedna z nejzásadnějších výpovědí o 2. světové válce vůbec. "Dívat se" spolu s hrdinou snímku na všechna zvěrstva, jichž je svědkem je mnohdy nad síly diváka - a přesto jde jen o zobrazení válečné reality nahlížené bez růžových brýlí. Film kladoucí důraz především na utrpení civilního obyvatelstva stojí na hereckém výkonu nejen hlavního představitele a na dokonalém zachycení atmosféry běloruských lesů a bažin, zejména díky osobité kameře.(29.7.2007)

  • WANDRWALL
    ***

    Jeden z filmů, na který jsem tak dlouho narážel, až jsem si ho koupil a jednou se mi hodil a zaujal mou pozornost a ejhle, zaujal mě. Sice si nemůžu pomoci a často vidím jak scény vznikaly, že je to celé i hrozná šaškárna, neb vše je jen hrané, proto se tomuhle říká i hraný film, ale tu a tam se mi daří představit si sebe na tom či onom postu, kdybych byl, což taky má film s člověkem udělat, tedy jak bych se asi zachoval, kdyby se to stalo mě? Film je pro lidi a o lidech a podobně jako kniha, tak by měl v člověku i evokovat představu co by dělal, kdyby se to či ono stalo jemu...(11.9.2011)

  • Douglas
    *****

    Postupně se proměňující válečné drama o chlapci, který se vlivem války mění k nepoznání a z citlivého chlapce nakonec zůstane jen emocionálně vyprázdněná skořápka. Depresivní film dosahuje intenzity působení na diváka především častou aplikací subjektivizujících prvků a falešných hlediskových záběrů, přičemž obé využívá nejen v tradiční rovině obrazu, ale především ve zvukové stopě, kterou divák vnímá sice méně uvědoměle, ale o to intenzivněji. Klimov neustupuje před ničím a jeho film je působivý především ve svém nepolevujícím cynizmu s jakým zobrazuje scény nejhoršího násilí. Jedinou "hodnotící" optikou je sám hrdina, který však válečnému peklu natolik podléhá, že se nakonec stává jen objektem, do něhož divák projektuje své vlastní emoce.(12.6.2006)

  • TheDarKnig
    ****

    První polovina čirá špína a deprese, ale s přílišným lpěním na artové podání a velmi pomalým tempem, což občas filmu znatelně škodí, druhá polovina peklo na Zemi. 2SV v tom nejsyrovějším a nejděsivějším obrazu. Poslední sekvence jeden z nejsilnějších konců filmu, jaký jsem kdy viděl. Jdi a dívej se.(25.2.2016)

  • GilEstel
    ****

    Film oslavující nezdolnou odvahu a utrpení sovětského obyvatelstva ve Velké vlastenecké válce. Divák má možnost se detailně seznámit očima mladého chlapce Fljory, co znamenala pro postižené lidi totální vyhlazovací válka. Nacistická genocida na území Běloruska se svými Einsatzgruppen, byla jedním z největších zvěrstev Druhé světové války. Film se může pochlubit netradičními přístupy, kdy prací se zvukem (Němé scény při bombardování, kdy člověk načas ohluchne) a kamerou (Detailní záběry obličeje a očí plných bezradného zírání do kamery.), navozuje atmosféru bližší realitě. Tím jednoznačně kompenzuje velikost hollywoodských pompézních bitev. Zdejší boje jsou pojaty v menším měřítku, ale použitím ostré munice působí opravdověji, stejně jako fakt, že jsou viděny z pohledu konkrétního člověka a nejsou prezentovány jako panoramatická show. Film nezastírá černobílé vidění světa, kdy Němci jsou ztělesněné zlo, zatímco Sověti jsou vzorem ctností. V kontextu událostí zde líčených lze tuto premisu přijmout. Jednu poznámku si ale neodpustím. Jednotkám SS lze klást za vinu ledacos, ale určitě sem nepatří znásilňování žen. Dle Norimberských zákonů byli Slované pro Němce Untermenchen a mít pohlavní styk s ženou neárijského původu se přísně trestalo. Němečtí vojáci si toho byli dobře vědomi. Výjimky samozřejmě nejde vyloučit nikdy, ale zdaleka to nejde srovnávat s vpádem Rudé armády do východního Pruska, kdy se vyšplhaly počty znásilnění do miliónů. 77%(17.11.2011)

  • - Jedná sa o jediný sovietsky film, ktorý bol vo vtedajšej ČSSR premietaný v prístupnosti od 18 rokov. (Jello Biafra)

  • - V závěru filmu zazní nejprve „Sbor poutníků“ z opery Richarda Wagnera „Tannhäuser“, poté „Jízda Valkýr“ z opery „Valkýra“ (rovněž z pera R. Wagnera), a na úplném konci „Lacrimosa“ z Mozartova „Requiem“. (Idée_fixe)

  • - Jednotka, která ve filmu vyhladí vesnici Perekhody, je označena jako 15. Einsatzkommando. Nicméně během druhé světové války v této oblasti žádná taková složka armády nebyla. (Othello)