poster

Jdi a dívej se

  • Sovětský svaz

    Idi i smotri

  • Sovětský svaz

    Иди и смотри

  • Československo

    Choď a pozeraj sa

  • Velká Británie

    Come and See

  • USA

    Come and See

Drama / Válečný

Sovětský svaz, 1985, 142 min

Režie:

Elem Klimov

Předloha:

Ales Adamovič (kniha)

Kamera:

Alexej Rodionov
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • misterz
    *****

    Podľa môjho názoru je tento film nekorunovaný vládca medzi vojnovými drámami s hlbším významom. Rozhodne je nad čím premýšľať. Rusi to proste v tomto smere vedia. A dokázali to aj bez bombastických vojnových scén a podobných "lákadiel" tohto žánru. Choď a pozeraj sa nie je len názov filmu, ale je zároveň aj vyjadrením jeho podstaty prostredníctvom duše citlivého chlapca (aspoň na začiatku) a jeho neskonale depresívnej vnútornej premeny. Prvá polhodinka má síce pomalšie tempo, ale to je len postupná, opatrná príprava na to, čo príde potom. To ďalej už rozhodne nie je vhodné pre každého. Autori namiešali neriedený kokteil naturálnej, depresívnej, najnepríjemnejšej podstaty vojnového utrpenia a bez príkras ho vyliali na filmové plátno. Najhoršie na tom je to, že je to tak desivo reálne, až behá mráz po chrbte. Komu sa podarí aspoň trocha vcítiť do toho chlapca, zažije hotové depresívne peklo a už iba zo slovíčka "vojna" mu príde nevoľno.(12.4.2014)

  • evulienka3
    ****

    Veľmi expresívne stvárnený film, ktorý dokáže diváka zasiahnuť a stať sa veľmi zdrvujúcim filmovým zážitkom. Nebyť zbytočne naťahovanej prvej hodiny filmu a záverečnej síce parádne spracovanej, ale pre mňa nadbytočnej obrazovej doslovnosti, nemala by som naozaj čo dodať. Vojna je hnus. Veľmi silné 4*. 90%.(13.6.2016)

  • Jhershaw
    ***

    Možná se takovým filmům říká podobenství. Příběh založen na skutečných událostech a scény "jako ze života za války" jsou prokládány momenty jako by ze snu nebo absurdního divadla. Chování chlapce i celý vývoj filmu nemá žádnou soudržnost a v celku nedává žádný smysl. Někteří zde mohou spatřit umění, poetiku, intenzivní emoce. Já měl co dělat, abych u filmu usnul jen dvakrát.(16.7.2010)

  • Rocky62

    Drazí uživatelé. Žánrů máme pár desítek a vkus každého z nás je individuální. Máte chuť na válečný film? Dobře. Okuste tedy např. tyto opusy Stalingrad ,Nejdelší den, Štvanci. Máte-li však chuť na přírodopisný film, pak právě Jdi a dívej se je ta správná volba. Vzhledem k takové hromadě pozitivních ohlasů a komentářů tipu: "Brutální, depresivní, naturalistické, jeden z nejrealističtějších válečných filmů všech dob" byla má očekávání velká. Výsledek? Myslím, že kdybych se věnoval počítání listů na stromě, udělal bych nejen něco užitečnějšího, ale hlavně bych se více bavil. Během projekce jsem si myslel, že scénář psal orangutan, který prodělal lobotomii, ale on na něm spolupracoval někdo mnohem horší. Ano na scénáři se bohužel podílel i pan Klimov, takže mi připravil příšerný zážitek nejen jako režisér, ale i jako scénárista. První rozhovor Florji s dívkou je dost možná jeden z nejhorších dialogů, co jsem kdy viděl. Nudnější válečný film snad neexistuje. U podobně "záživných" filmů se modlím k Bohu, aby to skončilo. Toto je první film, u kterého byly mé modlitby vyslyšeny. Po necelých dvou hodinách se DVD seklo a film konečně skončil, tudíž hvězdičkové hodnocení si odpustím a nejsem si zcela jist, jestli by bylo hvězdičkové.(14.9.2011)

  • Bigrambo
    *****

    Nejtěžší obžaloba války, kterou jsem měl možnost na filmovém plátně vidět! Navíc je umocněna vynikající režií, kamerou a hlavně skvělým výkonem hlavního "hrdiny" Alexeje Kravčenka - jeho výkon byl opravdu něco vyjímečného! Nečekejte žádnou lehkou podívanou, Idi i smotri je velmi drsný a syrovový snímek, který ovšem rozhodně musíte vidět!(1.5.2012)

  • - V průběhu natáčení jezdil režisér Klimov pro kontaktní čočky. Klimov to vysvětloval mladému Kravčenkovi, že barva očí se může změnit v závislosti na emocích. (Monco)

  • - Bažina ve filmu nebyla bahnitá. Pod vodou byly tři kořeny, po kterých herci Alexej Kravčenko a Olga Mironová chodili. (Monco)

  • - Spoiler: Z pušky, kterou mladý Fljora (Alexej Kravčenko) našel hned v úvodu filmu, se po celou dobu nevystřelilo. Pouze v samém závěru a to na obraz Adolfa Hitlera. (lskala)