poster

List

  • anglický

    The Letter

  • český

    Dopis

    (festivalový název)

Drama / Film-Noir / Krimi / Mysteriózní / Romantický

USA, 1940, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • OG_Swifty
    *****

    "With all my heart, I still love the man I killed!" Tento film patří určitě k mým oblíbenějším filmům z přelomu 30. a 40. let, přičemž v tomto období vznikl velký počet kvalitních noir snímků. Film byl natočen na základě velmi úspěšné divadelní hry z roku 1927, která vznikla na základě skutečné události z roku 1911. Během tohoto vývoje samozřejmě došlo k odklonění / manipulaci se skutečnostmi, které se promítly do samotného filmu. V roce 1911 žena xy (jméno si nepamatuji) skutečně zabila cizího muže u sebe doma, zatímco byl manžel mimo. Nicméně v soudním procesu byla zbavena viny a z Malajsie se dostala se zdravou kůží pryč (zemřela až někdy v 70. letech v USA, býv. manžel někde v Argentině o hodně dřív). Když byla napsána divadelní hra podle tohoto příběhu, autor si vymyslel dopis, který dokazoval její nevěru, a kolem kterého se celý film (a hra) de facto odvíjí. Mno a jelikož Warner Bros. byli bukvice (a taky protože byla taková doba) nemohl dopustit, aby zfilmovali něco tak skandálního, museli scénář upravit a cizoložství (tehdy stále zločin) museli potrestat smrtí hlavní herečky, za což taky po zásluze sklidili oprávněnou kritiku. Přesto se film stal legendárním a to nejenom zásluhou skvělé mrchy Bette Davis. Mimo ní jsem si užil herecké představení Jamese Stephensona v roli advokáta Howarda Joyce (což byla víceméně jediná jeho pořádná role a byl v té době prakticky neznámý), jeho pomocníka Sen(a) Yung(a) (který tady nepochopitelně nemá profil, ačkoliv hrál v desítkách filmů), a v neposlední řadě taky Gale Sondergaard, která skutečně naháněla hrůzu. Především u vetešníka se celou dobu dala atmosféra přímo krájet. Podtrženo a sečteno, kromě zmršenýho konce, který je prostě dílem doby, je to skvělý snímek a všechna čest Williamu Wylerovi.(9.1.2016)

  • erased
    ***

    Na celém Listu mi hodně vadily především dvě věci a bohužel si nemůžu odpustit kritiku ani přesto, že pravděpodobně mají své místo i v knižní předloze. Celou dobu mi připadalo, že exotické prostředí zde hraje jenom na efekt, že se svým způsobem snaží "koupit si" diváka, když pro příběh mělo téměř nulový dopad. To souvisí i s věcí druhou, tedy dost odsuzujícím a omezeným pohledem na exotickou kulturu. Nebýt tohoto, asi bych neměl co vytknout, naopak z celého trojúhelníku jsem byl nadšen. Výborná byla jak femme fatale, tak její manžel a samozřejmě i nerozhodný advokát stojící mezi nimi. Největší chválu si ale bezpochyby zaslouží kamera, právě ta totiž celou dobu udržuje výbornou atmosféru.(19.4.2010)

  • jondzavid
    ****

    Čiernočierny noir so skvelým výkonom Bette Davis. Mrazivá atmosféra (najmä fenomenálna scéna prvého stretnutia Leslie s pozostalou manželkou v ultratemnom podaní Gale Sondergaard) sa buduje postupne a spolu s ňou rastú emócie pri odhaľovaní jednotlivých tajomstiev, ktoré skrývajú oči Bette Davis. Po technickej stránke nádherne nakrútené (vidieť, že Wyler si dal záležať na všetkých zložkách o čom svedčia aj oscarové nominácie), pritom výborne zahrané (okrem už spomínaných 2 dám je presvedčivý i pochybujúci právnik Jamesa Stephensona, ktorý elegantne zvláda rozporuplnosť svojho rozhodnutia - najmä silná scéna záverečného pladoyer). A čo sa týka príbehu, ktorý nie je najsilnejšou zložkou, jeho podanie z neho ťaží maximum a dosahuje vysokú efektnosť, ktorá sa smelo môže porovnávať s podobnými filmami Alfreda Hitchcocka. Proste silné 4* a moja veľká spokojnosť s týmto dielkom.(13.7.2005)

  • classic
    *****

    V krátkom časovom slede opäť nominácia na Oscara pre Bette Davis,ktorá si plátno kradne sama pre seba,ale mne to nevadí,vychutnávam si ju od prvej sekundy po záverečné titulky.Takmer 6 za sebou idúcich nominácii sa vyznačujú kvalitným hereckým nadaním,o čom sa v jej prípade začínam radikálne presvedčovať a byť nadšený z toho,čo vidím... Pod čepec si ju vzal velikán William Wyler,ktorý s Bette vytvára pôžitkárske sledovanie situácie jednej ženy,ktorá na samom začiatku chladnokrvne zabije svojho milenca,aby pribudajuce minúty čoraz viac zintenzívnili ešte dusnejšiu atmosféru,a keď sa na scéne objaví čierna vdova,tak o zábavu je postarané... S právnikom Howardom konzultuje,čo sa dá s tým robiť,aby mohla z toho vyjsť nevinne,ale dôjde na každého... Leslie(Bette Davis) od samého úvodu v brilantne natočenom úseku som vedel,že je v tom zapletená až po uši,vymyslí si historku,prečo tak urobila,a jej naivný manžel Robert si celý čas myslí,že je nevinná,ale príde jeden okamih,keď zmení názor. Hrôza ide z vdovy(Gale Sondergaard),ktorá takmer nerozpráva,ale jej mimiky tváre jasne dokazujú,čo práve si myslí o dotyčnej,nenávisť jej z tváre žiari. Viac ako dobrý výkon podáva James Stephenson,ktorý zradí samého seba,aby dôkazy,ktoré má za 10 000 USD vykúpil jej slobodu,ale ako to celé skončí nechám na každom,aby bol na pochybách... Charakteristika snímkov Williama Wylera býva najmä vo výborných hereckých výkonov,za ktoré herci dostanú Oscara alebo kopec nominácii,začo majú aj tu dve. Snímok trvá 95 minút,a týchto minút pretečú ako voda bez nudy s výbornými hercami,kamerou,hudbou,réžiou a atmoškou,ktorá má takú úroveň,že som nadšený zo snímku,v ktorom sa nič nejaví ako číri optimizmus.(8.4.2014)

  • Douglas
    *****

    Dopis (známý u nás i jako List) je třetí z filmů uvedených ve Varech retrospektivě Williama Wylera a opět můžeme pozorovat posun v práci se stylem. Dopis klade mnohem větší důraz kladen na vývoj vyprávění, než tomu bylo u Jezebel a Lištiček, které se soustředily na dramatickou linii vztahů a popis prostředí. Celý příběh je postaven na brilantně rozvedené premise filmu o ženě, která si vymyslí dokonalou krycí historku pro vraždu, ale zapomene na jeden velmi důležitý důkaz. Styl má tentokrát mnohem klasičtější podobu, protože se na rozdíl třeba od Lištiček opravdu musí upínat na vyprávění a podporovat ho. ___ V centru opět stojí silná ženský hrdinka Bette Davisové, která jako by předznamenala typ femme fatale z „noirové série“ (kam ale film víceméně patří, i když vznikl roku 1940 a noiroví puristé trvají na počátečním roku 1941). Celý film začíná ikonickým záběrem odhodlaně střílející Davisové sestupující ze schodů (viz obrázek), který je pravidelně uváděn v různých střihových dokumentech o dějinách americké kinematografie. Snímek ale především obdivuhodně pečlivě dodržuje pravidlo, že když se na začátku objeví v záběru puška, musí (se) jí hrdina na konci (někoho) zastřelit. ___ Každý detail má nějakou funkci v dalším vyprávění a ačkoli film akcentuje určité rasové předsudky, pracuje s obdivuhodnou citlivostí. Strukturované vyprávění je tak čisté, že vzbuzuje dojem jednoduchosti a v některých lidech vyvolávalo po projekci dojem, že by něco podobného dokázali nad vínem napsat taky. Tak do toho, přátelé. Překombinované příběhy vymyslí každý, ale dát dohromady filmy s vyprávěním vypočítaným do posledního detailu, kde všechno zapadne do všeho a žádná informace není navíc, to už je zatracený kumšt.(30.7.2007)

  • - Spoiler: V divadelnej predlohe Leslie nezomrie. Jej smrť bola do filmu pridaná, pretože cenzorský úrad vyžadoval, aby nemorálne postavy vo filmoch neušli svojmu trestu. (Snovv)

  • - Predstavitelia štúdia Warner Bros. navrhli, aby bol do úlohy obhajcu obsadený James Stephenson. Potom, ako ho však režisér William Wyler obsadil, zmenili svoje rozhodnutie, pretože sa podľa nich jednalo o dôležitú úlohu, ktorá nemohla byť zverená neznámemu hercovi. Režisér si ale stál za svojím rozhodnutím a k zmene herca nedošlo. (Snovv)

  • - Film je adaptáciou rovnomennej divadelnej hry, ktorá mala premiéru v roku 1927 a napísal ju americký spisovateľ William Somerset Maugham. (Snovv)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace