poster

Muž s kinoaparátem

  • Československo

    Muž s kinoaparátem

  • Sovětský svaz

    Čelověk s kinoapparatom

  • Sovětský svaz

    Человек с киноаппаратом

  • Sovětský svaz

    Chelovek s kinoapparatom

  • anglický

    Man with a Movie Camera

  • Československo

    Muž s kinoaparátom

  • Slovensko

    Muž s kinoaparátom

  • USA

    Living Russia, or The Man with a Camera

Dokumentární / Experimentální

Sovětský svaz, 1929, 68 min

Režie:

Dziga Vertov

Scénář:

Dziga Vertov

Kamera:

Michail Kaufman

Hrají:

Michail Kaufman

Střih:

Dziga Vertov
(další profese)
  • LeoH
    ****

    Teprve někde v půlce Muže s kinoaparátem mi naplno docvaklo, že i když se Vertovovy týdeníky honosí názvem Kino-pravda, ve skutečnosti mu nikdy nešlo o to, že by kamera viděla pravdivěji než lidské oko. Všechny jeho manifesty a experimenty jsou o tom, že kamera je lidskému oku nadřazená v tom smyslu, že vidí víc, líp, objevuje pro nás pohledy oku nedostupné, s nasnímanými obrázky můžeme báječně kouzlit ve střižně a na plátně pak ukazovat svět jinak, bohatěji, ne nutně pravdivěji. Taky v tomhle směru nic nepředstírá – kameraman Michail se prodírá městem, lozí po komínech, zakopává se s kamerou mezi kolejnice, ale skoro nikdy nevidíme klasický přechod „kameraman přiloží oko k hledáčku, začne točit a v příštím záběru se objeví to, co právě natáčí“. Čili muž s kinoaparátem, potažmo kinematografie jako taková, je součástí všeobecného cvrkotu, ne objektivním pozorovatelem života. Bodejť by mu za to bolševická kritika nenadávala do formalistů. — A zas ta nešťastná novodobá hudba ke starým filmům. Restaurovaný obraz na BD od Flicker Alley z roku 2015 je úchvatný, ale muzika sdružení The Alloy Orchestra, byť zkomponovaná dle Vertovových poznámek, umělohmotně čpí 21. stoletím a místy snad ani není na obraz nasazená tak, jak být měla, některé efekty sedí na okénko a jiné jsou klidně o dvě vteřiny pozadu. A já teď úplně nedokážu odlišit, jestli můj nepětihvězdičkový pocit způsobuje ona nebo to, že bych k plnému uchvácení od obrázků přece jen potřeboval trochu víc té reality a trochu míň posedlého zaujetí možnostmi média.(3.11.2017)

  • C0r0ner
    odpad!

    Ženské vyrábějí cigára, bezďák sedí na lavičce, chlap opravuje traktor, kameraman jede na autě,... A tak dále následujících 68 minut. Je to přelomové? Možná. Je to originální? Určitě. Bavilo mě to? Kurva ne! Kdybych čuměl přes hodinu z okna, jak se venku perou veverky se strakami, udělal bych líp. Pro moje pragmatické vidění kinematografie čistý odpad. 0%(18.7.2017)

  • Brain-D
    ***

    Bál jsem se a mé obavy se naplnily. Umění a univerzální dorozumívací prostředek, který je tu vyzobrazen je revoluční. Bohužel se musím zachovat jako divák 21.století a musím řict, že za tu 1.hodinu jsem se pořádně nudil. Film mi připadá jako studie člověka, která by se měla zahrnout mezi filmové klenoty či spíše učebnicové příklady. Pro člověka, který čeká prostou zábavu jako něco typu němého filmu s Chaplinem, tak rozhodně mine. Je to prostě takový nahled na lidský život (v Rusku). Na druhou stranu je to fakticky pokrokový snímek a hudba byla chvílemi opravdu výborná.(21.12.2012)

  • AdaMM
    *****

    Naprosto úžasná vychytávka: surrealistický film, který ve své době musel znamenat menší revoluci. Vertov byl po jeho natočení obviněn z formalismu a měl utrum. Film popisuje "jeden den kameramana", podstatným prvkem je hudba... Vyšlo několik soundtracků (např. v provedení The Cinematic Orchestra). Divoký střih a na svou dobu dokonalé triky zvýrazňují neustálé se opakující sekvence (např. projíždějící tramvaje). Pokud budete mít možnost, nenechte si to ujít!(25.10.2003)

  • kaylin
    ****

    Jeden z mála filmů, kde je strašně moc vidět, jak je důležitá práce střihače, v tomto případě i střihačky. Poskládat naprosto jinak, film by nabral nový, jiný smysl. Navíc by nemuselo docházet k zajímavým kontrastům, například mezi životem smrtí, starým a novým. Ten název filmu je dokonalý, Vertov a jeho bratr-kameraman zachycují život a daří se jim to s plnou nádherou, s jeho rychlostí i pomalým tempem, s jeho krásou i hnusem, důležitostí a zbytečností.(15.7.2014)

  • - Britské uskupení "The Cinematic Orchestra" vytvořilo pro film soundtrack uvedený v roce 2003 na albu s názvem "Man With a Movie Camera", které se pak hrálo naživo na řadě festivalů po celém světě. (džanik)

  • - Původní ukrajinské mezititulky byly ztraceny, nahraneny byly ruskými mezititulky v polovině roku 1930. (rafix)

  • - Film je zařazen na seznam 1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete Jaye Schneidera. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace