Reklama

Reklama

Muž s kinoaparátem

  • Sovětský svaz Čelověk s kinoapparatom (více)
Trailer
Experimentální / Dokumentární
Sovětský svaz, 1929, 68 min

Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (241)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Nevím, jak bych hodnotil, kdybych si Muže s kinoaparátem pustil bez moderního hudebního doprovodu, nicméně v kombinaci s hudbou od The Cinematic Orchestra je to naprosto úžasná podívaná. Ty různé střihové postupy, asociace, provázání, práce s tempem a vizuálními liniemi, to vše dává dohromady intenzivní a přímo hypnotický zážitek. Po delší době mě opět dojímá síla historie kinematografie. 9/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Muž s kinoaparátem je především experimentální film. Bavíme se o filmu z roku 1929, tedy z roku, kdy už byl filmový zážitek víceméně proslavený přes celý svět a už to tou dobou se objevil fenomén experimentálního filmu, tedy takových filmů, které se lišili od klasických filmů a občas spíše než o příběh šlo spíše o to, čeho všeho je vlastně filmový materiál schopný. Co vše může filmový materiál zachytit, v jaké podobě a jak moc následně může působit na diváka. V případě Muže s kinoaparátem si dovolím sečíst statistiky, které dal dohromady Radomír ´´ Douglas´´ Kokeš: Muž s kinoaparátem obsahuje 1511 záběrů a průměrná délka jednoho záběru je 2, 6 sekund. Především ale Muž s kinoaparátem přesně zapadá do kategorie filmů dokumentárních, které jsou vlastně počátkem veškeré filmařiny, protože se za dokumenty ze všedního života lidí dají označit také první krátké snímky bratrů Augusta a Louise Lumiérových, kteří za filmem stojí. Tím Mužem s kinoaparátem je v případě stejnojmenného snímku Dziga Vertov, jehož jméno rozhodně není proslavené tak jak by si tento ruský filmař zasloužil. Na samotném startu než se pustíme k rozboru filmu Muž s kinoaparátem je důležité si uvědomit, že existují v základě dva separátní filmové zážitky: Hraný film a dokumentární film. Hraný film obsahuje herce a zobrazuje vymyšlený příběh (spadají sem i filmy založené na skutečných událostech, ale pořád ztvárněné falešným podáním jako třeba Schindlerův seznam, Statečné srdce či Gladiátor). Dokumentární film zase má funkci především informativní. Filmaři je od počátku tento formát audiovizuálního díla využíván k informování člověka o světě kolem nás. Především ale (víceméně) zobrazují skutečnou realitu a jsou i víceméně divácky náročnější. Právě Vertov se svým snímkem Muž s kinoaparátem plánoval zachytit život takový jaký je. Přesněji tedy chtěl zachytit život v Sovětském svazu, takový jaký je. Zachycení reálného života v socializmu, které ovšem není nutně viditelné a Muž s kinoaparátem se víceméně stává filmem, kde se reálně může stát, že divák netuší co chtěl básník/filmař vlastně říci. Muže s kinoaparátem je velmi snadné odsoudit jako na první pohled nesouvisející koláž rychle stříhaných záběrů, která na první pohled nemůže působit jako konzistentní filmový zážitek. Jenže v tom je ten háček- Může to tak jasně působit.... Ale zároveň to tak vlastně vůbec není! Muž s kinoaparátem je především skutečně ukázkou toho, co vše může filmová kamera a za ní schopný kameraman dokázat. V roce 1929 samo sebou ještě používání filmové kamery nebylo na samotném vrcholu a spousta praktik, které se začali používat až za několik let v rámci Muže s kinoaparátem pochopitelně využity nejsou. Jenže už tehdy existovalo dost zajímavých a působivých technik, které Muž s kinoaparátem využívá ať už je to dělení obrazů na několik jednotlivých částí nebo nahýbání obrazu. Režisér a scenárista Vertov a jeho kameraman Michail Kaufman zde prostě svou očividnou posedlost tím kouzelným vynálezem zvaný kinoaparát společně přetvořili v dodnes jeden z nejpůsobivějších vizuálních zážitků všech dob a i díky tomuto faktu je Muž s kinoaparátem dodnes brán jako jeden z největších filmových klenotů všech dob. A to zcela oprávněně! Vertov zde sice funguje jako scenárista, tento film samotný ale scénář vlastně neměl. Vertov chtěl především zachytit drama všedního dne a zachytit realitu bez samotného scénáře. Vertov za tyto řeči následně dostal kritiku, protože některým kritikům přišlo více než očividné, že nějaké scény prostě nemohli vzniknout bez scénáře a byli předem připravené. Ano, takové momenty se tu možná třikrát najdou. Jenomže jinak se opravdu Vertovovi ten všední život v jednom městě v Sovětském svazu zachytit podařilo a je to jednoduše působivé. Skutečně se tu dohromady vystřídá těch 1511 záběrů a to v neskutečné rychlosti, přičemž Vertov a Kaufman se skutečně podaří, aby by byl divák jednoduše pohlcen tím vším co se na plátně děje. I díky své jedinečnosti může Muž s kinoaparátem klidně naprosto zaujmout i v roce 2020 a mám pocit, že se mu takhle bude dařit ještě dlouho, což je vzhledem k faktu, že tento film za 9 let oslaví 100. výročí jednoduše parádní. Hlavní úmysl Vertova bylo vytvoření skutečně mezinárodního filmového jazyka bez jazyku. Tento film se natáčel celkem 3 roky a díky perfekcionistickému střihu, který dal Vertov dohromady s Elisabetou Svilovou vznikl zásadní milník dokumentární tvorby, kterému se skutečně podařilo zachytit život. Dokument, který sice využívá klasické postupy hraných filmů a přesto to nejenom nepůsobí zvláště, ale celkově to ještě více vysvětluje, proč je Muž s kinoaparátem tak jedinečný a zásadní, vizuálně vtahující a dokáže skutečně předvést ty největší kouzla, kterých je filmová kamera schopná. Zachycuje práci strojů či různé aktivity normálního anonymního člověka takovým kouzlem, že to je doslova neskutečný a podtrhuje to neskutečnou sílu tohoto nejdůležitějšího filmového dokumentu všech dob. Hlavním hrdinou je zde prostě kinoaparát, který zachycuje vše kolem sebe a vděčný divák by z toho vizuálního kouzla neměl být nic jiného než jednoduše nadšen. Je to intenzivní, neskutečně nápaditý a především skutečně vizuálně kouzelný. Takže je jednoduše spoustu důvodů, proč tenhle zásadní milník dokumentární tvorby vidět....... () (méně) (více)

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tak to byl opravdu mazec! :-) Na svou dobu úžasné kamerové záběry, neskutečně nápadité experimenty, propracované triky a montáže (nejvíc mne pobavilo vycházení muže s kinoaparátem z pivní sklenky). Ale pokud jde o můj osobní přínos, žádnou další hodnotu, než rozšíření obzorů a vzdělávání, to pro mne nemá, případně ještě okouzlení těmi triky. Po 90ti letech se to nehodnotí snadno, v posledních minutách už mi opravdu lítala hlava kolem z veškerých experimentů a zběsilého střihu. Jako encyklopedický a přelomový snímek se originální experiment Dzigy Vertova může těšit opravdu záslužným místem ve filmové historii, ale toť vše. Umím si to velmi živě představit jako součást exkurze do technického muzea, mnohem hůře jako film, na který bych se chtěl sám od sebe znovu podívat. Tři hvězdičky jsou dle mého názoru dostačujícím vyjádřením respektu a obdivu z pozice současného diváka. (# Challenge Tour – 52 roků filmu za 52 týdnů) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Z historického hľadiska je zvláštne, že diela ruského konštruktivizmu dosiahly taký umelecký úspech. Aj napriek svojmu jasnému protiburžoáznemu vyzneniu a socialistickému propagandizmu. Ja som jednoznačne za, treba tu brať do úvahy hlavne technickú zložku týchto diel. Muž je pre mňa vrcholom tohto obdobia, skoro som pri ňom nedýchal a ukázal mi život v metropole tak, ako snáď nikto potom a Vertov použil pritom mnoho inovatívnych kinematografických techník ako spomalený a zrýchlený pohyb, rozdelené plátno, text, fotografie atď. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tady se prostě nedá normálně říct dobrý/špatný, líbí/nelíbí (nebojte,  zbytek komentu se nese ve stejně odborném duchu jako tato věta.) Je to nejenom mimořádně starý němý film, ale i mimořádný experiment bez použití příběhu, herců a kostýmu, který jenom zachycuje obyčejný život, banální situace a lidské hemžení (já vím, všichni to víte.) Takže má ale  i svou dobovou dokumentární hodnotu a je zajímavé, že se v takovém encyklopedidním díle objevují pouzí obyčejní lidé. Je fascinující, že vlastně asi ani pořádne nevěděli, čeho se stávají součástí. Taky je zajímavé se zamyslet, jaká to je vlastně památka na hned několik obyčejných lidských životů během jednoho dne.:o A při pohledu na ty zběsilé střihové montáže z roku 1929 může člověka až napadnout, že dnešní tvůrci moderních videoklipů vlastně už nedělají nic tak objevného.:o Trochu jsem se bál jestli mám vůbec šanci jako obyčejný jouda v tom objevit něco přelomového. Ale  některých triků jako obrazovka v zrcadle, upravené rychlosti při sportování nebo vzlétnutý plakátek si všimne snad každý. Někdy  mě až donutily zdvihnout obočí. Některé další jsem zapomněl už teď, ale taky jsem mohl být pozornější.:o   Pro filmové školy, teoretiky a kameramany naprosto z pochopitelných důvodů ceněný a obdivovaný materiál. Pro mě jen hlavně exkurs. Ale bylo zajímavé to vidět na velkém plátně stejně tak jako trochu vyčerpávající.  Asi mě  nejvíce strhl závěr, kdy tam těch vychytávek bylo najednou snad nejvíce a začalo se hodně propojovat plátno i dění v hledišti, objevila se dokonce i animace (!) se stojanem a kamerou apod. . Až mě najednou trochu  zarazilo, že už je konec. I když místy jsem se předtím přistihl, že na něj už trochu čekám.  Docela by mě zajímalo, jestli se k Muži ještě někdy vrátím a objevím v něm teprve naplno  i pro sebe tu genialitu jako někteří ostatní komentující. Ale jedno vím jistě, zítra to nebude. A není to jenom kvůli zítřku. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (10)

  • Film byl natočen v Kyjevě a v Oděse na Ukrajině a v Moskvě v Rusku. Natáčelo se 3 roky. (rafix)
  • Původní ukrajinské mezititulky byly ztraceny, nahraneny byly ruskými mezititulky v polovině roku 1930. (rafix)
  • Snímka obsahuje cez 1700 záberov. (Biopler)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama