Režie:
Dziga VertovScénář:
Dziga VertovKamera:
Michail KaufmanHrají:
Michail KaufmanVOD (1)
Obsahy(2)
Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (241)
Jeden z mála filmů, kde je strašně moc vidět, jak je důležitá práce střihače, v tomto případě i střihačky. Poskládat naprosto jinak, film by nabral nový, jiný smysl. Navíc by nemuselo docházet k zajímavým kontrastům, například mezi životem smrtí, starým a novým. Ten název filmu je dokonalý, Vertov a jeho bratr-kameraman zachycují život a daří se jim to s plnou nádherou, s jeho rychlostí i pomalým tempem, s jeho krásou i hnusem, důležitostí a zbytečností. ()
Zde je v několika komentářích zmíněno asi vše co činí tento film legendárním (střih, montáž atp.). O revolučnosti samozřejmě není pochyb, film totiž působí i po 90 letech velice svěže a čerstvě, což je zásluhou právě střihu. Co se mi ale obzvlášť líbílo je estetika a kompozice jednotlivých záběrů, jíž považuji za stejně geniální jako ostatní filmařské metody tohoto filmu. I když asi je to právě střih, který záběrům umožní vyniknout, což jen potvrzuje jeho význam. Rozhodně se jedná o velmi působivé a ryze umělecké dílo, které si zasluhuje být nedílnou součástí filmových dějin. Viděl jsem verzi s hudebním doprovodem Cinematic Orchestra a musím říci, že si film bez této složky ani neumím představit, protože tato hudba skvěle podtrhuje to jak je film nestárnoucí a nadčasový, i přesto, že se jedná o významný zásah do původního filmového záměru. ()
Prosím, sedněte si, vezměte místo. Orchestr si jen naladí nástroje. Těch lidí ve filmu si nevšímejte, budou Vám dělat společnost. V našem novém, bombastickém představení. Jen se pohodlně usaďte, za chvíli můžeme začít. Okno do jiného světa, spící žena. Filmové plakáty vždy něco říkají. Sledujte pozorně a buďte tiše, abyste se mohli ponořit do sladkého snění. Vždyť vše začíná v nevědomí, v nebdělém, abstraktním světě představ. Asociace, prázdnota i plnost. Kontrast. Ve světě snové krajiny mají i spáči své místo. Jste snílci? Dívejte se. Pohledy kamery, pohledy věcí, pohledy lidí. Vitríny. Postupný pohyb, pomalé protírání očí. Přítomná chvíle zabalena v kostce ledu. Kameraman přijíždí. Představení může začít. Probuzení! ()
Koncepce: Dziga Vertov .. Zobrazená teorie a revoluce dokumentu. Asi bych si měl přečíst ještě nějakou tu literaturu, řekl jsem si v úvodu, protože tento sled dokumentárních obrázků mi zprvu moc neřekl a tvářil se také dost jednoduše. Jenže s každou minutou byl Muž s kinoaparátem lepší, propracovanější a poutavější. Zoom, střih, zpomalení, dynamika, kompozice, některé záběry prostě nemají chybu a některé dobové momenty pobaví, jako třeba neřízený chaos v ulicích. Pochvalu zaslouží také přidaný hudební podkres, laděný do jazzu, je moc příjemný i na samostatný poslech. ()
Směsice rychlých záběrů na obyčejné střípky ze života před skoro 100 lety, kromě dle mého názoru více než sporné vypovídací hodnoty o tehdejší době v tom nic objevného není. Viděl jsem verzi s hudebním doprovodem Cinematic Orchestra. Hudba při záběrech na balení cigaret už se nedala vydržet, trhalo mi to uši. Velké rozčarování. ()
Galerie (18)
Photo © VUFKU
Zajímavosti (10)
- Snímka obsahuje cez 1700 záberov. (Biopler)
- Norové si pro Mezinárodní filmový festival v Tromsø (1996) připravili ke svojí verzi Mannen med filmkameraet vlastní soundtrack (autoři Geir Jenssen a Per Martinsen). Vycházelo se z původních režisérských instrukcí pro klavíristu. V roce 2001 soundtrack vyšel na CD. (džanik)
- Britské uskupení "The Cinematic Orchestra" vytvořilo pro film soundtrack uvedený v roce 2003 na albu s názvem "Man With a Movie Camera", které se pak hrálo naživo na řadě festivalů po celém světě. (džanik)
Reklama