Režie:
Adam Koloman RybanskýKamera:
Matěj PiňosHudba:
Adam BláhaHrají:
Michal Isteník, Miroslav Krobot, Anna Polívková, Vladimír Škultéty, Jiří Vymětal, Martin Šesták, Václav Hrzina, Marek Pospíchal, Josef Šturma, Milan Kroka (více)Obsahy(1)
Obyvatelé vesnice se chystají na Velikonoce, chlapi před hospodou komentují zelené pivo a nebezpečí chemtrails, když oslavu na návsi naruší náraz dodávky do kašny. Řidiči se podařilo zmizet, lidem je ale jasné, že šlo o teroristický čin. Bezpečí celé vesnice teď závisí na hasičích, na jejich odhodlanosti a akci. Miroslav Krobot hraje náčelníka hasičů, pro něhož celá situace znamená nebývalou vzpruhu. Michal Isteník představuje jeho zástupce, jenž poprvé poznává, co to je mít přehnaný strach o rodinu. Má dobré srdce, jen moc věří tomu, co mu kdo řekne a co zjistí na internetu. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (234)
Vychválit v detailech by se dalo leccos, kdyby člověk hodně chtěl, ale cítila bych to jako umělou snahu. Ten film není živý, byť není hloupý, vyznívá především jako povýšený a zachycované realitě notně vzdálený komentář. Není ani extra chytrý nebo odvážný, ani ničím pozoruhodný, ani v příběhu, ani v tom, co chce zrcadlit a komentovat, ani ve zvolené formě... Není to ani drama, ani satira, a hlavně je to příliš prázdný a nanicovatý film, který nemá svých 87 minut jak naplnit, a nebyl by lepší ani zhuštěný - nemá toho zkrátka mnoho na srdci... Není to nezralé, což by se dalo u prvotiny osmadvacetiletého mladíka pochopit, spíš je protlačované sdělení či pohled na český venkov a lidi v něm povrchní a banální. Mnohem líp to samé zvládli jak Krobot s naprosto nedoceněnou Dírou u Hanušovic nebo Prušinovský v Posledním zápase Pepika Hnátka (ale myslím film, nikoli seriál). Zajímalo by mě snad jen, vzhledem k tomu, jaké lidové portréty tam autor vystřihl, co chtěl říct tím, že to věnoval svému otci. (Mat) *~ ()
Celovečerní debut režiséra Adama Kolomana Rybanského je až překvapivě vyzrálý film odehrávající se v malé české vesnici. Kombinaci zahnilé méněcennosti, umanutosti, xenofobie a strachu z neznámého pod vlivem dezinformací podává v tragikomické formě, s bohatým využitím absurdního a černého humoru. Po herecké stránce vynikají vedle tradičně skvělého Miroslava Krobota také Michal Isteník a Anna Polívková, kteří zde hrají manželský pár. (80%) ()
po traileru sem čekal trochu něco jiného a ve skrytu duše sem doufal, že dostanu humornou satiru, která naváže na ty největší klasiky typu Hoří má panenko. Realita je nicméně trochu někde jinde a i když tu satirické prvky jsou a nastavuje se tu zrcadlo dnešní společnosti (nejen té české), tak jde ve výsledku spíš o hodně smutnou tragikomedii se spoustou podivných postav v čele s Miroslavem Krobotem, který po smrti manželky nemá pro co žít a tak po jedné dopravní nehodě vyvolá dojem, že šlo o teroristický útok a extrémně úsporným Michalem Isteníkem, který sice má rozumnou manželku a dítě na cestě, ale sám v sobě je úplně ztracen, ve všem plně spoléhá na Krobota a aby se aspoň v něčem našel, začne věřit blábolům o chemtrails a tomu že ocet pomáhá. Palec nahoru pro režiséra, že se prostřednictvím těchto postav nechce vysmívat jim podobným, ale naopak se snaží ukázat, že ne každý kdo se chytí podobných věcí musí být automaticky blázen a ve většině případů bude nějaký důvod, který tohle spouští. To nutně nevylučuje, že část podobných lidí jsou prostě blázní, nebo nejsou nejostřejšími tužkami v penále, ale v tomhle případě to neplatí a jak Isteníkův Standa, tak Krobotův Broňa jsou opravdu spíš zmatené a smutné tragické postavy....70% ()
Mě to nevyrušilo, Ostrava má krom stylu i významnou zkušenost s integrací 50/50, o které se Pepíkům nesnilo, ta od kolébky zocelila nejeden kratky zobak, takže kovaný Ostravák kraviny neřeší, sžil se, ale svoje ví, o tom žádná. Úspěšné výjimky jsou, bez debaty a ironie je to vždy důležitý pokrok, ale s nohama na zemi člověk předejde finální deziluzi. Soužití na Ostravsku je symbióza křehká, ale dá se říct, že funguje statečně, o nedostatku tolerance nemůže být řeči, zrovna díky zkušenosti vnímám Ostravu jako jedno z nejtolerantnějších měst u nás, (fanatického fašouna a rasistu skutečně vygeneruješ snadněji v lokalitách, kde rómy a araby neviděli, viz případ kdysi úspěšného kokotleby v Banské Bystrici, která je slovy sněhobílá, jeden sympatický muslim tam točí výbornou zmrzlinu a lidé ho mají rádi), více středovýchodní exotiky by ale obyvatelstvo Ostravy skutečně nemuselo unést. Pěšina lemovaná slunečnicemi je jednou, naivní, cestou, která není po každého a ano, obava může hlupáka dohnat až k děsivému činu, na to velké bacha, stačí málo, druhou věcí je řev venkovanů, že venkov takový není!!! Není? Já ale podobný znám, aniž bych generalizovala. Adresně? Třeba kolem Jeseníku. Pochopitelně tyhle konspiracemi zblbé existence fungují nejen tam, ve městech je jich rovněž jako nasráno a jeden by nevěřil, jaké bludy z nich padají. Režisér se rozhodl natočit svůj film na venkově, podezřívala bych ho z kde čeho, ale že by to měl být kopanec do balíků a komplet všech vesnic v celé pohádkové zemi, to tedy ne. Herecky fajn, satirické sdělení jasné. Jo a s názorem: "neříkejme to, že to neudělali, aby se jich lidé nepřestali bát!" jsem se už taky setkala. Celkově hodnotím průměrně, vyzdvihuji, že díky odlišným reakcím film nezapadne. Mluví se o tom? Píše? Podíval se verbal? Jo. Za mě cajk. ()
"Čmoudi posraní" Památná hláška cikána upoutaného na lůžko po "teroristickém" útoku dodávkou. Absurdní fraška, která očima malého českého primitivečka ukazuje, jak jednoduchý by mohl být "vzestup říše". Chápu, že většinově se Rybanského hasiči bez tomboly asi nesetkají s úspěchem, ale mně absurdním humorem políbenému se trefil do noty. Blbinka, kde mi občas fórky docházely se zpožděním, ale tak to mám taky rád. Smějete-li se u komedie tzv. post koitum, tzn, až v okamžiku pochopení předešlého vtípku, tedy při zcela jiné scéně, působí to trochu absurdně a u absurdní komedie je to tedy vítaným bonusem, kdy tak absurdní zážitek zprostředkujete i dalším případným divákům. U mě bylo tohle dobrý, hodně dobrý, ale před hodnocením radši ještě zavolám Broňovi. ()
Galerie (14)
Zajímavosti (5)
- Inspirací k námětu byl teroristický útok spáchaný Jaromírem Baldou v roce 2017, kdy na železniční koleje pokácel strom. (Azurose)
- Natáčelo se ve Chvalnově ve Zlínském kraji. Hřbitov se nachází v nedalekém Roštíně. (skudiblik)
- Natáčení začalo v říjnu roku 2020, hlavní část natáčení probíhala ale až v únoru a březnu roku 2021. Několikadenní mrazy donutily filmaře dokonce natáčení pozastavit. (Azurose)
Reklama